Commando 'hand stil houden' goed of fout?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jarrah

Commando 'hand stil houden' goed of fout?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-08 08:47

Ik ben een beetje om me heen aan het kijken voor een nieuwe instructeur/instructrice en toen viel me een ding op wat veel instructeurs/instructrices zeggen en dat is: 'hou je hand stil'.

Ik vind dit persoonlijk zelf gewoon écht een slechte uitspraak. Hetgeen wat ik bij die mensen namelijk zie gebeuren is dat zij krampachtig gaan proberen hun hand stil te houden en het daarmee dus vastzetten en het paard belemmeren.
Ik zie zelf veel liever iemand die let op een ontspannen houding en onspannen af te laten hangen schouders en armen, waardoor de hand vanzelf rustig wordt... Maar er zijn IMO maar weinig instructeurs/instructrices die het op die manier benaderen...

Nu vroeg ik me af wat jullie ervan vinden en hoe jullie instructeur/instructrice hiermee omgaat?

daffodil

Re: Commando 'hand stil houden' goed of fout?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 08:56

Ik krijg m continu naar me toe geworpen maar ik weet wat ermee bedoeld word. Denk dat dat wel belangrijk is, als ik naar één van mijn ponykinderen daar iets over wil zeggen, roep ik niet hand stil maar rustiger met je hand, niet aan één teugel trekken of iets dergelijks want die weten niet wat ik bedoel met hand stil....

Maar ik kan mijn schouders nog zo lekker laten afhangen, dan nog doen mijn handen dingen die ik niet mag doen.....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 08:57

hand moet meebewegen met het paard.........

ultime situatie is een stil paardenhoofd en een stille hand.........

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 08:59

Ik had het er gister toevallig nog met iemand over. Voor een enkeling werkt het, de meesten gaan zich alleen maar fixeren. Op het moment dat je goed kunt zitten, je je bovenlijf stabiel kunt maken, kun je je armen gewoon af laten hangen met losse schouders en is je hand gewoon stil.

Overigens is een "stille hand" stil tov de mond, niet star.
Laatst bijgewerkt door Equimotion op 29-07-08 08:59, in het totaal 1 keer bewerkt

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 08:59

mijn instructrice zegt toch echt dat ik mijn hand stil moet houden hoor, maar even goed roept ze dat ik mijn schouders en armen moet laten afhangen Clown
het is wat daffodil hierboven zegt, mijn armen kunnen nog zo lekker afhangen soms gaan mijn handen toch echt een eigen leven leiden.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 09:02

benangelique schreef:
mijn instructrice zegt toch echt dat ik mijn hand stil moet houden hoor, maar even goed roept ze dat ik mijn schouders en armen moet laten afhangen Clown
het is wat daffodil hierboven zegt, mijn armen kunnen nog zo lekker afhangen soms gaan mijn handen toch echt een eigen leven leiden.

Ja, irritant is dat he....en ik kan er echt soms erg weinig aan doen! En dan is het bijzonder prettig dat er iemand een brul geeft: HAND STIL!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 09:03

De uitspraak is niet helemaal goed maar ook niet helemaal fout.
Je hand moet namelijk wel stil zijn in vergelijk met de mond.
Maar gezien het hoofd ook niet stil is mag je je hand niet vastzetten.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 09:06

benangelique schreef:

Het zit hem niet in het los laten van je schouders, maar in het stabiliseren van je bovenlichaam. Als je iemand zich op z'n hand laat fixeren wordt hij er 9 vd 10 keer alleen maar stugger van.

Je kunt je dan beter richten op goed zitten, en een paard dat fijner in de aanleuning wordt. Dan ligt die hand vanzelf stil.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 09:07

en zo is het!!!

Linda_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 09:08

Als mijn instructrice tegen mij zou zeggen hou je hand stil (wat ze overigens nooit hoeft te zeggen Knipoog ) dan zou ik wel begrijpen wat ze er mee bedoeld. Maar zeg je het tegen iemand die net begint met rijden dan heb je dus kans dat ze het letterlijk gaan overnemen en hun hand op slot gaan zetten.

Je kunt het dus van 2 kanten bekijken...

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-08 09:08

runningkawa schreef:

Ja daar ben ik het mee eens, maar dat is niet wat veel instructeurs benadrukken...
IMO komen de ongecontroleerde bewegingen van de handen van mensen voort vanuit de ongecontroleerde houding en zouden zitlessen en dergelijke meer op zijn plek zijn als het blijven benadrukken dat de handen stiller moeten Lachen

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-08 09:09

Equimotion schreef:
Het zit hem niet in het los laten van je schouders, maar in het stabiliseren van je bovenlichaam. Als je iemand zich op z'n hand laat fixeren wordt hij er 9 vd 10 keer alleen maar stugger van.

Je kunt je dan beter richten op goed zitten, en een paard dat fijner in de aanleuning wordt. Dan ligt die hand vanzelf stil.

Juist, jij verwoord precies wat ik bedoel, alleen kon ik niet helemaal de juiste woorden vinden Tong uitsteken Lachen

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 09:12

equimotion, daar heb je helemaal gelijk in. Hand stil staat naar mijn idee in schril contrast met hans vast.

Briennepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 14:43

er is een verschil tussen handen stil houden en handen vast zetten, het laatste vind ik ergguh slecht, daarmee dwing je een paard naar benenden.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 14:49

jarrah schreef:
Ik ben een beetje om me heen aan het kijken voor een nieuwe instructeur/instructrice en toen viel me een ding op wat veel instructeurs/instructrices zeggen en dat is: 'hou je hand stil'.

Ik vind dit persoonlijk zelf gewoon écht een slechte uitspraak. Hetgeen wat ik bij die mensen namelijk zie gebeuren is dat zij krampachtig gaan proberen hun hand stil te houden en het daarmee dus vastzetten en het paard belemmeren.
Ik zie zelf veel liever iemand die let op een ontspannen houding en onspannen af te laten hangen schouders en armen, waardoor de hand vanzelf rustig wordt... Maar er zijn IMO maar weinig instructeurs/instructrices die het op die manier benaderen...

Nu vroeg ik me af wat jullie ervan vinden en hoe jullie instructeur/instructrice hiermee omgaat?

Tja als je deze opmerking te letterlijk neemt schiet het nietop. Je moet kijken wat de betreffende persoon doet met haar handen?. Als die bv loopt te zagen hoor ik hem graag dus absoluut niet verkeerd.

Denk alleen dat jij de reden en doel van de opmerking niet begrijpt.

Ryanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 14:52

Het is eigenlijk bedoeld dat de desbetreffende persoon zaagt, Ik deed het ook heel erg en het werd ook telkens tegen mij gezegt. En tja dan is het ook wel nodig, ik ben erg blij dat dit toen tegen mij gezegt is Knipoog dan stop je er iig mee Knipoog

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 16:15

Mijn instructeur zegt "bit stil houden", dat vind ik een veel betere uitspraak.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 16:44

Ik zeg altijd de eerste keer 'hand stilhouden ten opzichte van de paardenmond', daarna gewoon 'hand stil' als opfrissertje.

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 22:26

Hand stil houden betekend niet dat je m vast moet zetten, maar dus zoals al vaker gezegt mee beweegt met de mond... Als je onrustig in de hand bent (zoals ik ook Lachen ) dan loopt je paard daar niet ontspannen genoeg door..

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 22:31

'Contact houden met de mond.' 'Gelijke druk houden.' 'Geen los vast, lost vast contact.' 'Rug ontspannen.' Die hoor ik wel veel, handen stil, tja wat betreft manegelessen slaat dit meestal op het feit dat de handen meebewegen tijdens het lichtrijden. Privélessen heb ik alleen van de instructrice die bij de uitspraken horen Knipoog

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 22:34

Mijn instructrice zegt dat niet Lachen Wel dat ik er vaak te los laat, en dat ik wat meer druk mag zetten (tja ben vaak te lief in mijn hand blijkbaar Schijnheilig)

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-08 06:03

Prisca schreef:
jarrah schreef:

Tja als je deze opmerking te letterlijk neemt schiet het nietop. Je moet kijken wat de betreffende persoon doet met haar handen?. Als die bv loopt te zagen hoor ik hem graag dus absoluut niet verkeerd.

Denk alleen dat jij de reden en doel van de opmerking niet begrijpt.

Leg die dan eens uit dan Haha!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 12:27

Handen stil ophouden ten opzichte van de paardenmond is mij altijd geleerd. Je gaat dus wel rustig met de bewegingen van de paardenmond mee. Als je handen echt stil houd krijg je los/vast acties, terwijl als je je handen stilhoud tov de paardenmond de aanleuning contstant blijft.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 15:22

ik zeg ook altijd aan mijn leerlingen, hand stilhouden, maar leg ze ook uit dat ze er de ontspanning in moeten houden tav de polsen. dit vanwege de beweging die het paard maakt met het hoofd en je ruiterhand hierin wel mee moet gaan ipv vastzetten of tegenwerken.
hand stilhouden en hand vastzetten vind ik namelijk nogal een groot verschil.. en het is echt belangrijk dat ruiters dit verschil aanleren.

_Amy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 18:30

runningkawa schreef:

Ja, maar niet iedereen snapt het als je het op de manier (HAND STIL!) brengt...