lastig paard maar met een correctiebit in beginnersles

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

amillia

lastig paard maar met een correctiebit in beginnersles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-08 21:43

Mischien beetje onduidelijke titel maar bij de manege waar is weleens les hebben ze laatst een nieuw paard gekocht, een fjord. heel leuk en braaf, maar heel snel(daardoor heel moeilijk te rijden, alleen gevorderden lukten het om hem te rijden). ik heb er zelf een keer op gereden (was de eerste die op hem heeft gereden. met een gewoon gebroken bit. maar nu loopt hij ook beginnerslessen en heeft hij een nieuw bit, KK Correctiebit

Afbeelding

en dit zijn echte beginners die nog aan de teugels hangen. nu is hij heel erg tegen de hand en eigenlijk gewoon in 3 maanden helemaal verpest. laatst heb ik er dus weer mee gereden, onherkenbaar verandert. hij wil niets meer, alleen maar hard lopen. was altijd dol op figuren maar hij wil dat ook niet meer. wijken daar was hij de beste in, net als aan de teugel lopen enzo, maar de hogere lessen gebruiken hem bijna niet meer omdat hij weigert.

moeten zulke paarden maar gewoon zo'n bit krijgen om beginnerslessen te lopen?

RianneH

Re: moeilijk paard een correctiebit en gebruiken voor beginnersl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 21:55

Het alles liefste.. geen bit. Lekker teugeltjes in boogjes en eerst leren lichtrijden en sturen. Meeste beginnerspony's zijn zo mak dat ze hun rondje wel lopen. En de enkele die er eens een sprintje trekt, die kleintjes kunnen trekken maar hebben toch nooit genoeg kracht om ze tegen te houden.

Maar goed, om op het bit verder te gaan. Ik geloof dat deze aardig wat tongvrijheid geeft, maar hij lijkt me verder niet fijn inwerken. Juist heel erg scherp. Dus nee, not done om een paardje met zo'n bit in de manegelessen, ook geen gevorderden, te laten lopen. Denk ook dat zijn probleem dieper zit dan op te lossen is met een ander bit. Maar een manege paard heeft helaas niet te kiezen.

Hananas

Re: lastig paard maar met een correctiebit in beginnersles

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 22:12

Ik zou zulke paarden niet gebruiken voor beginnerslesjes. Gewoon een lekker makke pony, zodat beginners goede ervaringen opdoen en hun balans vinden. Daarna opbouwen naar 'moeilijkere' pony's. En inderdaad, die teugels in een boog!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 08:43

Ja eigenlijk vind ik ook dat beginners so ie so nooit met bit mogen rijden,
Dit bit heeft in elk geval tongvrijheid en zie ik dan liever bij een beginner dan een dubbel gebroken bit.
Deze fjord hoort niet in een manege zo te lezen (eigenlijk geen een paard maar ja ) want hij laat duidelijk merken met zijn vlucht gedrag dat hij het er heel erg niet mee eens is , de knopjes zullen er zo weer terug op komen als je dit paard een baasje geeft wat hem begrijpt en dan zal hij zich waarschijnlijk weer meer laten zien en niet in zijn schulp kruipen.

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 11:04

zeer zeker niet! Een grote kans op het gevolg is, dat het paard niet meer in zijn of haar natuurlijke houding kan lopen doordat dit bit 'scherper' inwerkt en daardoor kan het paard vast gaan zitten in hals, rug, schouders of waar dan ook. Ik ken veel paarden die om de verkeerde redenen met een 'scherper' bit gereden werden en ze kregen allemaal wel ergens last van. Je lost het probleem niet op, dus het is geen leerzame siutatie. Ik ben zeer zeker voorstander van rijtechnisch het probleem oplossen en niet hardere maatregelen treffen omdat dit voor de mensen makkelijker is.....

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 12:14

Sneu zeg,zo'n paard moet gewoon goed dressuurmatig gereden worden en anders niet.Ik vind het een vorm van dierenmishandeling.

Westerntrail

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 12:21

Arm paard hebben daar geen verstand van paarden zeker.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 18:57

Dat vind ik dan weer iets te bot om te roepen. Helaas hebben manegepaarden niet altijd te kiezen, netzoals de genen die er les geven en soms zelfs de eigenaar van de manege. Heb het helaas (want ik besef het nu pas achteraf) op mijn vorige manege vaak genoeg moeten aanschouwen.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 19:00

ik vind het een beetje dom van de manege in kwestie om eerlijk te zijn Bloos
maar goed de pony is nu wel verpest, maar kan zeker weer op zijn oude niveau terug komen als hij maar rijtechnisch netjes word gereden Pling
wel knap zonde van een erg leuk fjordje zo te horen...

Armani1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 19:56

correctie bit in de beginnerslessen ohwjee dat gaat nooit goed!!!!! bit heeft scherpere inwerking op de lagen aangezien die kinderdjes nogal zitten te trekken etc wordt paardje echt verpest!!!! door je verhaaltje hoe die eerst was en nu is hebben ze hem dus al kapot gereden. zal best een leuke pony geweest zijn die niet voor de lessen geschikt was en nu door correctie bit gebroken is. echt sneu voor die pony!!!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 12:18

Toen ik de titel van het topic las wat ik benieuwd waar het over zou gaan... helaas is het wat ik vreesde Verdrietig Een correctiebit, wie moet er dan in vredesnaam gecorrigeerd worden? Het paard niet lijkt me. Waarom moet een nieuw paard eigenlijk meteen in de beginnersles, laat hem toch eerst wennen aan het manegebestaan... en waar zijn de instructeurs die de ruiters, of dat nou beginners zijn of niet, uitleggen hoe zo'n bit eigenlijk werkt en hoe je ermee om moet gaan? Ik heb niets tegen een wat scherper bit voor een lespaard, zolang het bit past bij het paard (wat me hier niet het geval lijkt) en de instructeur ingrijpt als het misgaat.

NinaxFriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 14:59

dan gebruik je hem toch in niet in de beginnersles beter dan hem maar gewoon te verpesten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 15:22

Imo een paardje wat gewoon niet geschikt is voor manegelessen. Gebruik het er dan ook niet voor... zonde dat op deze manier weer een paard kapot gereden wordt.
Ik vind het echt verkeerd wanneer met allerlei lapmiddelen ervoor gezorgd wordt dat iets kan, wat eigenlijk niet kan....

Zo'n bit werkt best stevig in, dat is niet erg, maar zoiets is dan niet geschikt voor iemand die de handen niet stil kan houden. Het is echt een bit voor een zeer ervaren ruiter, die een verkeerd gereden paard corrigeert. En dus niet voor een beginner die een wat te actief paard berijdt.

Verder vind ik eigenlijk dat een beginner niets heeft te zoeken bij een paardenmond, zolang hij/zij nog niet heeft geleerd zijn evenwicht en balans te bewaren. Teugels zijn niet bedoeld om de ruiter in balans te houden.

Ik zou echt willen dat iedere manege een apparaat had, dat de bewegingen van het paard imiteert, zodat de paarden een hoop ellende en lijden bespaard wordt, wanneer er voor het eerst op gezeten wordt.
Pas als de ruiter in alle gangen de balans kan bewaren, en heeft geleerd zó mee te gaan in de bewegingen dat er niet gestuiterd of gebonkt wordt, en min of meer het tempo en richting kan bepalen met benen en zit, en gewicht, wordt het tijd om te leren hoe met teugels om te gaan, eerder niet (dit is mijn persoonlijke ideaal, ik vrees dat het in de praktijk te duur zou zijn om uitvoerbaar te zijn Verdrietig ). En dan nog met een simpel, dubbelgebroken bitje. Een correctiebit hoort niet thuis in de mond van een leerpaard, nooit.

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-08 13:41

ik had hem laatst weer eens, de lagen zijn nu vrij hard en hij weigert z'n mond open te doen (wat ik best snap) hij word nu zogoed als alleen voor beginnerslessen gebruikt, wat te merken is. ik ben opzoek naar een andere manege omdat de lessen gewoon volgestampt worden om de winst hoger te maken, ik kan hier niet op mijn niveau rijden omdat er te weinig plaats is door te veel samenvoegen van lessen. ook worden de paarden slecht gepoetst, maar de ruiters mogen niet poetsen

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 13:45

amillia schreef:
ik had hem laatst weer eens, de lagen zijn nu vrij hard en hij weigert z'n mond open te doen (wat ik best snap) hij word nu zogoed als alleen voor beginnerslessen gebruikt, wat te merken is. ik ben opzoek naar een andere manege omdat de lessen gewoon volgestampt worden om de winst hoger te maken, ik kan hier niet op mijn niveau rijden omdat er te weinig plaats is door te veel samenvoegen van lessen. ook worden de paarden slecht gepoetst, maar de ruiters mogen niet poetsen

klinkt als een erg goede manege... Verdrietig Boos!

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-08 13:49

Rianneke schreef:
amillia schreef:

klinkt als een erg goede manege... Verdrietig Boos!

dat was het, toen ik ruim 3 jaar geleden daar kwam, les met z'n 3en. maar een 4 jarig paard werd onhandelbaar en afgemaakt (terwijl veel mensen juist dat ene paardje graag wilden) of paarden worden gewoon verkocht, waardoor de overgebleven paarden minstens 3 uur lopen

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 14:48

amillia schreef:
dat was het, toen ik ruim 3 jaar geleden daar kwam, les met z'n 3en. maar een 4 jarig paard werd onhandelbaar en afgemaakt (terwijl veel mensen juist dat ene paardje graag wilden) of paarden worden gewoon verkocht, waardoor de overgebleven paarden minstens 3 uur lopen

Lijkt me idd de hoogste tijd om ergens anders te gaan lessen. Vorig jaar ben ik weer gaan rijden, bij een manege. Ging best goed en het was er gezellig tot de boel in januari werd overgenomen... ik heb nu heel erg goed les in een groepje van 2, de afgelopen maanden heb ik zo veel geleerd dat ik daar elke dag blij om ben. Klinkt misschien een beetje raar of overdreven maar het is wel zo Clown

xIrlijn

Re: moeilijk paard een correctiebit en gebruiken voor beginnersl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 20:01

RianneH schreef:
Het alles liefste.. geen bit. Lekker teugeltjes in boogjes en eerst leren lichtrijden en sturen. Meeste beginnerspony's zijn zo mak dat ze hun rondje wel lopen. En de enkele die er eens een sprintje trekt, die kleintjes kunnen trekken maar hebben toch nooit genoeg kracht om ze tegen te houden.

Maar goed, om op het bit verder te gaan. Ik geloof dat deze aardig wat tongvrijheid geeft, maar hij lijkt me verder niet fijn inwerken. Juist heel erg scherp. Dus nee, not done om een paardje met zo'n bit in de manegelessen, ook geen gevorderden, te laten lopen. Denk ook dat zijn probleem dieper zit dan op te lossen is met een ander bit. Maar een manege paard heeft helaas niet te kiezen.

mee eens Clown

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 20:05

Jammer voor het dier! Als het een F.N.R.S manege is zou je misschien kunnen overwegen om die in te lichten? ( de F.N.R.S bedoel ik)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 16:22

Er wordt een paar keer gezegd dat beginners geen bit zouden moeten gebruiken. Beginners zoudne geen TEUGELS moeten gebryuiken tot ze een onafhankelijke zit hebben en dus aan de longe moeten beginnen. Want een ruiter die aan de teugels hangt en/of nog geen goed verbinding heeft doet ook een paard op de neus pijn. Het lijkt soms wel of mensen denken dat paarden geen of weinig gevoel op de neus hebben....
Als een beginner eerst aan de longe ene onafhankelijke zit heeft gekregen, kan het ook met een scherper bit omgaan, en alleen door een bit te gebruiken leer je er mee omgaan. als je eerst hebt geleerd aan de teugels te hangen zonder bit, ben je niet ineens zachter met de handen als er wel een bit in zit....

Wat het betreffende paardje betreft: het is een slachtoffer van slecht beleid, het hoort idd niet in beginners lessen als het niet te hanteren is met een normaal bit. Maar de beginners dienen ook zo les te krijgen dat ze een paard niet verpesten (dus eerst aan de longe...)
Hier (in portugal) rijdt men van kinds af aan ook gewoon bv op hengsten (er zijn ook maneges die ruinen en merries gebruiken, hoor)en krijgt men nadat men een onafhankelijke zit heeft gekregen aan de longe ook wel gewoon een stang of stang en trens in handen en omdat de paarden onbedorven monden hebben, laten ze het wel goed merken als je daar wat te ruw mee bent, met als gevolg dat je vanzelf leert er voorzichtig mee om te gaan.
Als je op paarden rijdt die al hard in de mond zijn (of zich zo houden) leer je feitelijk ook niet goed rijden......
Het systeem klopt dus niet helemaal overal. Als je lastige ponies/paarden gebruikt, geef je niet de leerlingen het beste materiaal om op te leren ...
Lastige dieren zijn wél weer goed lesmateriaal voor gevordenden, om te leren problemen op te lossen.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 19:11

ik ken een manege waar ze bij de beginnerslessen de teugels van het bit af halen en aan de ringetjes van de (lage) neusriem gespen.
Super idee!

trouwens, als een dier wel heel lief en braaf is, maar toch heel hard loopt, vraag ik me af of hij niet ergens pijn heeft, bijv. van het zadel. Sommige dieren laten je alle hoeken van de bak zien bij pijn maar anderen lopen alleen maar wat harder...

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 19:25

wauw, sommigen zijn hier wel heel erg vel op... terwijl gokje de meesten op een manege hebben gereden. Wanneer is een paard verpest? Is een paard verpest als hij niet doet wat hem gevraagd word te doen? Dat vind ik namelijk niet. Ik vind een paard vrijwel nooit 'verpest' maar, mischein komt er zometeen iemand met een reden waarom wel... en dan nu even reactie op de dinges; Ik vind dat een paard niet gecorrigeert moet worden dmv een bit. Een paard kan onder het zadel na mijn mening alleen rijtechnish echt goed gecorrigeert worden. Met een bit dwing je een paard slechts de 'correctie' af. Een paard meot gewoon een bit in de mond hebben die paardvriendelijk is, hem/haar ligt etc. maar, niet met een speciale werking. Ik vind eigenlijk niet erg dat een manege pony een bit in heeft. Voor de veiligheid is dat wel beter, ze zijn nog totaly onervaren. Maar ,deze pony is dus echt meer iets voor wat gevordenen. Denk ik

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 19:44

Lusitana schreef:
Lastige dieren zijn wél weer goed lesmateriaal voor gevordenden, om te leren problemen op te lossen.

Dat klinkt heel leuk, maar als je iedere les een uur nodig hebt om een paard fatsoenlijk vooruit te laten lopen loopt je heel snel vast.
Ik heb dertien jaar op een manege gereden, ontzettend veel geleerd mbt tot het rijden van vastgelopen paarden. Maar als je aan het einde van je les (en dat waren echt hele goede lessen) pas een paard weer goed hebt lopen houdt het op. Want in die week erna zitten er weer mensen op die al jouw vooruitgang onderuit halen en je kan weer opnieuw beginnen. Natuurlijk houdt je dit op manege's, maar een goede manege zogt ervoor dat de gevordedelessen niet alleen maar de fouten hoeven weg te rijden maar ook iets op kunnen bouwen.
Iets wat je met een eigen of verzorgpaard natuurlijk wel kan..

Femke16 schreef:
Ik vind eigenlijk niet erg dat een manege pony een bit in heeft. Voor de veiligheid is dat wel beter, ze zijn nog totaly onervaren. Maar ,deze pony is dus echt meer iets voor wat gevordenen. Denk ik

Meeste manegeruiters beginnen op een jonge leeftijd. Die meiden wegen eigenlijk niets en hebben ook weinig kracht in hun armen. Hoezo zou dat helpen voor de veiligheid dan? Gaat de pony op de kletter hoeveel kan zo'n kindje dan uitbrengen? Iedere beginnersles waarin dat gebeurd wordt er toch geroepen 'Houdt je zadel vast'
Dus hoeveel nut heeft het bit in een beginnersles?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 22:46

Als je aan het einde van de les je paard goed hebt lopen is dat toch genoeg? Dan heb je iets bereikt en geleerd dat paard op dat moment te corrigeren en geeft enorme voldoening. Het geeft toch niet of het al of niet blijvend is? Dat vind ik juist het mooie van manege paarden, altijd opnieuw beginnen. Ik heb dan ook altijd naast mijn eigen paarden en die van anderen, (de lastigste)manege paarden gereden, voor het pure plezier van het "goed" krijgen binnen een uur.
Maar ik pleit niet voor het alleen maar hebben van moelijke paarden in de lessen voor gevorderden, ik wil alleen zeggen dat een gevorderde meer met zo´n paard kan, er meer aan heeft, dan een beginner.

Renee_tjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 14:35

Ik vind beginnerslessen zoiezo raar. Geef ze dan eerst een paar keer priveles. Dan weten ze tenminste een beetje dat ze niet zo in de teugels moeten hangen. Maar wel jammer van die fjord, onze Fjord is ook supersnel maarja wij geven hem dan tenminste geen ander bit. Een andere bit omdat een paard te hard loopt vind ik zoiezo stom.