Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

runningkawa schreef:Niet iedereen rijd met springen verlicht, dat is per trainer verschillend.
Ik heb ook altijd geleerd te blijven zitten, tot op de sprong.
Natuurlijk heeft een verkeerde lichaamshouding zijn inwerking, zoals bijv scheef zitten.
En zeker een ontspannen houding heeft invloed.
Maar ontspannen is niet altijd op zijn anky's om het zo maar even te noemen
Dat kan ook gespannen zijn.
Dan zie ik liever ontspannen en wat naar voren, dan gespannen in de zogenaamde perfecte houding
runningkawa schreef:die rechte lijn is juist wat je niet hebt in een springzadel.
Dus slecht?
Heb geduld
. Equimotion schreef:Ik vind het een beetje samengaan. Als je heel beroerd zit kun je niet inwerken, maar als je paard heel beroerd loopt kun je er ook niet op zitten. Ik ken ook mensen die er vanuit gaan dat als je maar goed zit dat het paard het dan ook automatisch goed doet maar dat vind ik zelf iets te zwart-wit.
Het is bij veel instructeurs wel iets waar maar weinig aandacht aan wordt gegeven, en waar vooral weinig gerichte kennis over is. Ik studeer fysiotherapie en kan veel kennis vanuit mijn opleiding toepassen bij mijn leerlingen. In de instructeursopleiding vond ik dat er bar weinig aandacht aan werd besteed.
Equimotion schreef:Werken aan de hand wordt naar mijn mening echt heel erg versimpeld voorgesteld door sommigen hier op bokt. Een paard goed gymnasticeren aan de hand (scheefheid ed corrigeren) is misschien nog wel moeilijker aan de hand dan wanneer je erop zit.
Aan je eigen houding werken naast je paard is zeker nuttig, maar dan nog zul je het moeten kunnen "vertalen" naar correct inwerken op je paard.