Goed paardrijden begint met goede houding

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje_M

Goed paardrijden begint met goede houding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-08 09:35

Ik rij elke week op een manege en heb daar van verschillende instructrices les gehad. Deze letten allemaal op 'het paard' en minder op 'de ruiter'. Ook de instructrice die regelmatig bij mijn verzorgpony's komt, let vooral op 'het paard'. Oftewel: het paard moet goed lopen, de houding van de ruiter is minder van belang. Gevolg is dus dat mijn houding niet perfect is.
Nu heb ik gister een pony gereden en die eigenaresse lette meer op mij dan de pony. Onder het mom van: als jij niet goed kan zitten, kan je pony niet goed lopen. Omdat ik daar dus nooit zo erg op gewezen ben, heb ik nogal wat te verbeteren.
Toch kon ik me meer vinden in de mening van de eigenaresse van de pony dan van alle instructeurs die ik tot nu toe gehad heb. Waarom letten die anderen dan allemaal veel minder op de houding? Het lijkt wel of de ruiter bij het paardrijden een ondergeschoven kindje is en dat alleen 'hoe het paard loopt' van belang is. Terwijl je dit toch eigenlijk nooit écht goed voor elkaar kan krijgen als je zelf niet goed zit.
Zijn er nou echt zo veel instructeurs die daar niet naar kijken of tref ik gewoon de verkeerden? Of zijn jullie het er niet mee eens dat goed paardrijden begint met een goede houding van de ruiter?

Cherrypop

Re: Goed paardrijden begint met goede houding

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 09:38

Nee er zijn er HEEL veel die daar niet naar kijken. Ik heb echt veel verschillende trainers gehad en pas sinds mijn laatste trainer (daar zit ik nu 2 maanden bij) weet ik dat mijn beenligging helemaal verkeerd is en dat ik meer voorin het zadel moet ipv achterin. Al mijn vorige trainers heb ik daar nóóit over gehoord. (en dan heb ik het dus gerust over mensen die 40/50 euro per uur vragen).

maar inderdaad zonder een eigen goede houding kan je nooit het optimale uit je paard halen!

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 10:53

Ik denk ook dat het begint bij de ruiter. Je moet ernaar streven je houding te optimaliseren, maar daar moet je inderdaad wel op gewezen worden!

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-08 10:55

Ik heb het inderdaad ook vooral met mijn beenligging (tenen te ver naar buiten, meer drijven met binnenkant ipv achterkant kuit).
Maar als het zo belangrijk is, waarom let dan niet elke instructeur op de houding? Waarom wordt op maneges dan niet eerst écht aandacht aan de basis besteed ipv aan andere dingen? Ik heb inmiddels op drie maneges gereden, maar nergens werd bij beginners specifiek op de houding gelet.

nathalieeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 11:25

Ik vind idd dat het begint bij de ruiter. Ook geldt, als je iets eenmaal verkeerd aanleert, is het moeilijker om dat te veranderen.

NinTaJeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 10:26

Hier ben ik het inderdaad mee eens , als jij geen goede houding hebt kan je je paard ook niet optimaal laten lopen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 10:29

Maartje_M: ik ben blij met je topic en ben het er helemaal mee eens!
Men wil graag dat het paard in topconditie is, soepel is en hard werkt.
Maar zelf zijn mensen erg stijf, te dik, hebben geen conditie en zijn weinig kritisch op hun eigen houding.
Een betere wereld begint dan wel bij jezelf, maar een betere 'combinatie' (paard & ruiter) ook!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 10:32

Wat is een goede houding?
Rechtop zitten als Anky... klopt.
Maar als die houding gedwongen is, wat je ook veel ziet, is het ook geen goede houding meer.

Voorover zitten, dan wordt er meteen geroepen dat belemmert het lopen.
Is dat ook meteen en altijd zo?
Hoe kan het dan dat springruiters hun paarden goed dressuurmatig voor elkaar hebben?

Een goede houding vind ik om te beginnen een houding die onafhankelijk is.
Dus handen en benen goed apart zijn te bewegen, los van het lichaam.
Een houding die het paard niet belemmerd.
En dan is het zeker mooier als dat mooi rechtop is, maar ik denk toch geen noodzaak.

umiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 10:38

Ik denk zelf dat het een beetje een kip-ei verhaal is.

Als de ruiter niet goed zit, kan het paard niet goed lopen, maar als het paard niet goed loopt, kan de ruiter ook niet goed zitten.

M.i. let een goede instructeur dan ook op beiden: hoe kan de ruiter het paard beter laten lopen?
Als de ruiter stoort, moet de aandacht meer op de ruiter liggen.
Als de ruiter redelijk(?!) zit, ligt de aandacht op de hulpen die de ruiter moet geven om het paard te verbeteren.
En als het goed is verschuift de aandacht dan regelmatig tussen zit van de ruiter en de hulpen van de ruiter om het lopen van het paard te verbeteren.

jslagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 10:40

ik denk runningkawa wel voor een gedeelte gelijk heeft.
ik heb in 1 keer de goede instructrice te pakken en dat weet ik zeker! zij verteld precies wat ik moet doen hoe ik het moet doen en hoe mijn paard daarop zou moeten reageren.
alleen als ze zelf rijd lopen de paarden goed alleen ze zit niet helemaal rechtop of fantastisch, (ze is ookal wat ouder:P)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 10:41

Een houding zoals men dat in bijvoorbeeld Centered Riding voorschrijft is logischerwijs echt wel een grote stap voorwaarts.
Je zou het voor de grap eens moeten lezen, alleen al om te weten wat een verkeerde lichaamshouding teweeg kan brengen en hoe het je paard beperkt.
Het is niet zo dat het rechtop zitten alleen voor het oog mooi is (ook natuurlijk), maar een ontspannen correcte lichaamshouding verbeterd de prestaties wel degelijk...
Daarnaast is soepel en fit en niet te zwaar zijn ook van belang.
Je zet een sportieve prestatie neer, en mag er dan zelf ook wel voor zweten natuurlijk.

Overigens maken springruiters in de ring gebruik van een 'verlichte zit' die niet perse betekent dat de zit niet in balans is. Los van het springen worden die paarden vaak ook wel voor een deel dressuurmatig getraind waarbij de ruiter vanzelfsprekend niet altijd in verlichte zit rijdt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 10:45

Niet iedereen rijd met springen verlicht, dat is per trainer verschillend. Lachen
Ik heb ook altijd geleerd te blijven zitten, tot op de sprong.

Natuurlijk heeft een verkeerde lichaamshouding zijn inwerking, zoals bijv scheef zitten.
En zeker een ontspannen houding heeft invloed.
Maar ontspannen is niet altijd op zijn anky's om het zo maar even te noemen Lachen
Dat kan ook gespannen zijn.
Dan zie ik liever ontspannen en wat naar voren, dan gespannen in de zogenaamde perfecte houding

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 10:49

runningkawa schreef:
Niet iedereen rijd met springen verlicht, dat is per trainer verschillend. Lachen
Ik heb ook altijd geleerd te blijven zitten, tot op de sprong.

Natuurlijk heeft een verkeerde lichaamshouding zijn inwerking, zoals bijv scheef zitten.
En zeker een ontspannen houding heeft invloed.
Maar ontspannen is niet altijd op zijn anky's om het zo maar even te noemen Lachen
Dat kan ook gespannen zijn.
Dan zie ik liever ontspannen en wat naar voren, dan gespannen in de zogenaamde perfecte houding

Dat is ook zo, juist het verlicht zitten brengt soms meer onbalans met zich mee dan blijven lichtrijden...

Ontspannen is misschien juist niet op zijn Anky's.
Maar je moet in ieder geval op beide zitbeenknobbels zitten, hak/heup/schouder moeten op 1 lijn liggen... (anders ben je een tuimelpoppetje), en je moet recht voor je uit kijken (bij het naar beneden kijken verplaats je iedere keer 10 tot 20 kilo naar de voorhand, en dan moet je paard zich weer corrigeren).

Verder vind ik echt dat de mensen die sportieve prestaties van hun paard verlangen, zelf ook aan sport moeten doen.... beetje banketstaaf anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 10:50

die rechte lijn is juist wat je niet hebt in een springzadel.
Dus slecht? Lachen

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 10:57

runningkawa schreef:
die rechte lijn is juist wat je niet hebt in een springzadel.
Dus slecht? Lachen

De basis van alles is toch het dressuurmatig rijden van je paard, het gymnasticeren, rechtstellen en goed over de rug laten lopen?
Dan zul je dus ook aan die rechte lijn moeten/kunnen werken.
Ik ben verre van een Anky en kijk dan liever naar de klassieke dressuur, maar ik denk wel dat het een basis moet zijn. Ook voor mij als 'recreatie-ruiter' (tegenwoordig).

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 11:00

Ik vind het een beetje samengaan. Als je heel beroerd zit kun je niet inwerken, maar als je paard heel beroerd loopt kun je er ook niet op zitten. Ik ken ook mensen die er vanuit gaan dat als je maar goed zit dat het paard het dan ook automatisch goed doet maar dat vind ik zelf iets te zwart-wit.

Het is bij veel instructeurs wel iets waar maar weinig aandacht aan wordt gegeven, en waar vooral weinig gerichte kennis over is. Ik studeer fysiotherapie en kan veel kennis vanuit mijn opleiding toepassen bij mijn leerlingen. In de instructeursopleiding vond ik dat er bar weinig aandacht aan werd besteed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 11:01

Mee eens met die basis.
Maar ook zonder die rchte lijn kun je over de rug werken en gymnatiseren en rechtrichten.
Dat is precies ook waarom ik mijn eerste berichtje zo plaatste...wat is een goede houding?
Bij mij gaat dat ds verder dan het zogemnaamde goede plaatje.
Ken zoveel mensen die netjes op hun paard zitten..maar hem niet over de rug en recht krijgen

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 11:06

Dat was een van mijn struikelpunten tijdens de ORUN, er werd vreselijk gehamerd op dat plaatje, maar totaal niet gekeken of iemand dan werkelijk in balans zat, mee kon zitten met de beweging of nog kon inwerken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 11:11

daar zou ik ook over vallen.
Dat is voor mij namelijk belangrijker.
En dat je dat dan gaat uitbouwen naar ook rechtop zitten.
Maar ik ken dus ook instructrices die zo hameren op het plaatje, maar de ruiter achter de beweging zit met een strak gespannen rug en armen die niet meer losjes zijn.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 11:18

Imo loopt het samen.
Een paard wat zijn rug wegdrukt en vasthoudt in het lijf, daar zit je gewoon op te stuiteren, dan ga je zelf ook snel vastzetten en spannen.
Ik zie ook liever een correct lopend paard waar een ruiter opzit die niet zo mooi maar wel effectief zit en het paard aan het werk krijgt, dan een paard wat scheef en met een weggedrukte rug loopt waar iemand dan heel mooi en recht op zit te zitten.
Als je op niks anders hoeft te letten is zitten al een stuk minder moeilijk. De kunst is om het allebei te kunnen: paard aan het werk zetten, correct laten lopen en dan zelf ook nog goed erop zitten.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-08 11:36

@runningkawa: ik had het niet direct over de 'perfecte' houding, maar meer algemeen gezien. Goed zitten is imo ook een onafhankelijke zit. Of dat nu helemaal rechtop is of niet, nou ja... Maar je beenligging en je handhouding, om maar eens twee dingen te noemen, zouden in mijn ogen toch zeker wel aandachtspuntjes voor een instructeur moeten zijn. Het valt mij echter op dat hier echt ontzettend weinig op gelet wordt in mijn omgeving.
Het lijkt me als je je benen niet op de juiste plek hebt liggen, dat je ook niet op de beste manier kan inwerken op je paard. Het is niet zozeer dat er op het plaatje gelet moet worden, maar op de invloed van de houding op het paard. Toch mis ik dat nog bij veel instructeurs.

Maikaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 11:41

De eerste wat zal het zijn 1/2 jaar daar letten ze ook niet echt op de ruiter(houding enz) toen gingen hun failliet dus ging ik naar een andere manege daar heb ik echt 7/8 jaar gereden. Daar letten ze behoorlijk op de houding van een ruiter. Dingen die ik altijd fout deed was kijk niet naar beneden je wilt toch niet naar de grond, en tenen naar binnen. Verder was mijn zit al goed. Ik krijg altijd te horen wat zit je statisch ofzo echt mooi rechtop. ik zoo oohh?? xD gaat automitisch zeg maar. Maar als je nou les krijgt van die eigenaar als ze dat wilt doen. Dan valt er nog wel wat te verbteren hoor. Het duurt misschien even maar je komt er wel. Knipoog Heb geduld Clown .

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 11:56

Equimotion schreef:
Ik vind het een beetje samengaan. Als je heel beroerd zit kun je niet inwerken, maar als je paard heel beroerd loopt kun je er ook niet op zitten. Ik ken ook mensen die er vanuit gaan dat als je maar goed zit dat het paard het dan ook automatisch goed doet maar dat vind ik zelf iets te zwart-wit.

Het is bij veel instructeurs wel iets waar maar weinig aandacht aan wordt gegeven, en waar vooral weinig gerichte kennis over is. Ik studeer fysiotherapie en kan veel kennis vanuit mijn opleiding toepassen bij mijn leerlingen. In de instructeursopleiding vond ik dat er bar weinig aandacht aan werd besteed.

Je kunt natuurlijk ook aan je eigen houding werken naast het paard, net zoals je je paard kunt rechtrichten/trainen aan de hand. Dat hoeft allemaal niet perse terwijl je erop zit, op die manier verpest je ook minder.
Wanneer het paard dan gelijkmatiger loopt, de bespiering gelijkmatiger wordt en het zichzelf leert dragen kun je er weer op. Dit alles in het geval van een (zoals jij dat noemt) 'paard dat heel beroerd loopt'.
Ik doe aan pilates om mijn eigen houding te verbeteren... en damn! Dat helpt zeker!

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 12:47

Werken aan de hand wordt naar mijn mening echt heel erg versimpeld voorgesteld door sommigen hier op bokt. Een paard goed gymnasticeren aan de hand (scheefheid ed corrigeren) is misschien nog wel moeilijker aan de hand dan wanneer je erop zit.

Aan je eigen houding werken naast je paard is zeker nuttig, maar dan nog zul je het moeten kunnen "vertalen" naar correct inwerken op je paard.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 12:50

Equimotion schreef:
Werken aan de hand wordt naar mijn mening echt heel erg versimpeld voorgesteld door sommigen hier op bokt. Een paard goed gymnasticeren aan de hand (scheefheid ed corrigeren) is misschien nog wel moeilijker aan de hand dan wanneer je erop zit.

Aan je eigen houding werken naast je paard is zeker nuttig, maar dan nog zul je het moeten kunnen "vertalen" naar correct inwerken op je paard.

Ja, dat ben ik met je eens... En dat alles hangt natuurlijk samen met de bereidheid tot het echt goed en correct trainen van je paard. Want dan wil je de tijd en energie daar wel in investeren lijkt me.
Anyway, iig zeker wanneer je een paard hebt dat slecht loopt.

Aan je eigen houding werken is altijd nuttig. Als het goed is zou zich dat als vanzelf moeten vertalen in je zit, voor een groot deel althans.
Je bent immers stabieler, leniger en krachtiger wanneer je sport. En oefeningen die je gevoel voor balans versterken zijn ontzettend goed. Yoga of Pilates bijv.