Wanneer rijdt je een bepaald niveau?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Wanneer rijdt je een bepaald niveau?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-08 11:04

Wat ik me afvroeg is, wanneer je als ruiter met recht aan kunt geven dat je een bepaald niveau in de sport rijdt. Sinds de nieuwe HAW regels zie ik namelijk heel veel posts met aanduidingen als `we rijden nog geen wedstrijden of niveau dus noem het maar B`. Nu vind ik het prima dat mensen geen wedstrijden rijden, ik ben zelf ook verre van fanatiek wedstrijdruiter maar vind het wel leuk om af en toe een proefje te rijden gewoon als check van het niveau waarop we rijden. Maar ik ben zelf van mening dat je pas kunt zeggen dat je een bepaald niveau rijdt als je een officiele wedstrijd in die klasse hebt gereden, natuurlijk met winstpunten. Pas dan is namelijk werkelijk bewezen dat je de gevraagde oefeningen beheerst en in de praktijk kunt toepassen en als combinatie dus een bepaald niveau hebt bereikt.

Om een voorbeeld te geven, toen ik nog manegeruiter was reden we oefeningen uit het L en het M. Ik was dus van mening, dat dit mijn niveau was. Toen ik het paard van mijn vriend ging rijden kon ik slechts met veel moeite het paard een B proefje rondsturen. Ik heb nu winstpunten in de B en rijd daarmee daadwerkelijk dus op B niveau. Ik vind het tekort doen aan de mensen die er hard voor oefenen een bepaald niveau in de sport te rijden, als iedereen maar gewoon kan roepen dat hij of zij een bepaald niveau rijdt. Daarmee wil ik de niet wedstrijd ruiters ook niet tekort doen, iedereen heeft evenveel recht om bepaalde oefeningen te rijden, het gaat me puur om de vraag wanneer je er een bepaald niveau aan kan verbinden. Het rijden van een KNHS proef vraagt namelijk om meer dan het beheersen van losse oefeningen. Ook moet je je paard op vreemd terrein kunnen rijden.

De vraag is dus: Mag iedereen zomaar roepen dat hij een bepaald niveau rijdt omdat hij of zij denkt de oefeningen te beheersen, of rijdt je het niveau pas echt als dit officieel bevestigd is, dmv bijvoorbeeld winstpunten in een wedstrijd? Ik ben benieuwd naar de mening van andere bokkers.

Anoniem

Re: Wanneer rijdt je een bepaald niveau?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 11:08

Roepen kun je alles...alleen zet je jezelf soms behoorlijk voor l.. als de foto's nogal wat anders laten zien, want dan word je toch "afgerekend" op jezelf bedachte en te hoge nivo. Lachen

Verder ben ik het met je eens dat in manege lessen ten onrechte wordt voorgespeigeld op een bepaald nivo te zijn...terwijl je in een proef dat echt niet zou kunnen.
Maaar dat trekt/houd klanten denk ik Lachen

sarah_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 11:10

Interessant..

Je hebt gelijk aan de ene kant, maar aan de andere kant; hoe zou je dan moeten laten weten waar jij en je paard mee bezig zijn als je geen wedstrijden rijd...

Op dit topic komen vast leuke reacties dus hierbij mijn stipje

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 11:12

Goed punt Lachen Ik heb ook nooit wedstrijden gereden (alleen onderling) maar ik kon met mijn bijrijdpony wel oefeningen tot en met de M. Ik vind dat je een niveau rijd als je een fatsoenlijk proefje kan rijden op dat niveau, gewoon thuis. Het moet echter ook door de instructeur bevestigd zijn dat je het ook daadwerkelijk kan. Tuurlijk kan ik met 'mijn' jonge fries en L proef rijden. Maar of het correct wordt uitgevoerd? Nee, verre van. Overigens worden op wedstrijden ook punten weggegeven en zitten er mensen in de M waarvan je denkt; Hoe ben je er in hemelsnaam gekomen?!
Het ligt inderdaad ook aan de paarden. Bij het ene paard kan ik nog niet eens een Bixie proef rijden (bij wijze van) en met het andere paard kan ik een M proef rijden.
Dus nee, ik vind niet dat het officieel bevestigd moet zijn, maar ik vind wel dat je een fatsoenlijk proefje op het desbetreffende niveau moet kunnen rijden en dat je samen met je instructeur moet vaststellen welk niveau je nu eigenlijk rijd.

vaatwasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 11:16

Haha heel herkenbaar! Ik dacht vroeger toen ik een jaar of 6 was, en we gingen wijken in de manegeles, dat ik minimaal zo goed was als Anky!!
Volgens mij kan je pas zeggen op welk niveau je rijdt, als je ook werkelijk een winstpunt gereden hebt, op dat niveau. Ik oefen met mijn paard ook schouderbinnenwaarts, maar om dan gelijk te zeggen dat ik M niveau rijdt??, tewijl ik L1 mag starten.
Verder denk ik dat je het meeste je zelf ermee hebt, om je niveau te overschatten.
Verder denk ik ook dat de graad van africhting veel meer zegt over het niveau van een combinatie, in plaats van met veel geschok en getrek een oefening eruit kunnen persen.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 11:18

Ik vind niet dat je kan zeggen dat iemand pas een bepaald niveau heeft als hij/zij er winstpunten in gereden heeft. Er zijn duizenden mensen die fanatiek dressuur rijden, maar gewoon geen wedstrijden rijden. Wat hebben die dan? Geen niveau?

Dan moet je dat naar het springen ook doortrekken. Er zijn zoveel mensen die met gemak een parcours van 1.20 springen, maar die gewoon niet meedoen aan wedstrijden. Zeg je dan ook: die springt niet op niveau, want die doet geen wedstrijden.

Idem met alles, bv ook kunst. Is het zo dat als iemand zo magnifiek kan schilderen, maar niet exposeert of dat niet wilt doen, dat die geen niveau heeft?

Niet iedereen wilt aan anderen laten zien wat ze kunnen, niet iedereen wilt wedstrijden rijden. Maar om dan te zeggen: "tja, dan heb je ook geen niveau"? Nee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 11:20

alleen is het met springen makkelijker te beoordelen, die balken blijven liggen op 1.20 of niet.
Al hoor ik ook wel mensen roepen ik ben M nivo...springen ze 1 losse hindernis van 120...

Maar met dresuur zie je een kop naar binnengesleurd en dat noemt men dan sb...
Vergeet maar dat je daarmee ooit een wp rijd Lachen

_Jennifer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 11:23

Ik vind dat als jij echt een fatsoenlijke proef af zou kunnen leggen op dat niveau en dat is ook bijv. beoordeeld door een instructeur beoordeeld, dat jij je ook op dat niveau mag noemen.

En zoals Olympus_ zegt, licht dat ook aan je paard. Er zijn zat mensen die rijden officieel op Z niveau, die kopen een jong dier. De ruiter is dan wel op Z niveau, maar het paard nog niet eens op B.

Ik was er altijd van overtuigd dat ik ongeveer op M niveau reed. Ik had op een manegepaard (waar overigens niets mis mee is, want dit paard kón het wel!) travers en schouderbinnenwaarts gedaan, een gelopswissel gereden, achterwaarts gegaan en netjes gewijkt. Haha, nounou, dan kan je het wel hoor ..
En dan vind ik dus niet dat je jezelf op een hoger niveau mag plaatsen, want ik kan nog lang geen nette M proef afleggen Lachen

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 11:26

Ja ok, dat klopt, maar het gaat niet om de beoordeling, het gaat hier over het niveau. Als er nooit iemand bij je is als je aan het rijden bent en je zegt dat je zo'n parcours kan springen, kan men dat net zo slecht bevestigen als dat je een dressuurproefje rijdt en niemand heeft het gezien.

Beoordelen door een instructeur: ook geen waterdicht idee. Sommigen hebben geen instructeur (meer), anderen kopen die om of ik zeg maar wat.

En trouwens: stellen sommigen dan echt voor dat niemand mag zeggen "ik rijd op ... niveau) tot ze daar "officiële bevestiging" van hebben? Sorry, dat lijkt me echt een beetje belachelijk... Als iemand zegt "ik rijdt M-wedstrijden" vind ik dat nog anders dan "ik rijd op M-niveau". Dat eerste zou idd bevestigd kunnen/moeten worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 11:28

wie rijd er nu altijd alleen?

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 11:29

Tegenwoordig ik Clown Of ja, soms is mama er bij Clown

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 11:42

Tieneke schreef:
Beoordelen door een instructeur: ook geen waterdicht idee. Sommigen hebben geen instructeur (meer), anderen kopen die om of ik zeg maar wat.

Dat is zeker zo, maar een goede instructeur is eerlijk (en die zijn heel zeldzaam Bloos!) Je kan zo'n instructeur wel omkopen, maar daar neem je alleen jezelf mee in de maling. Ik zie bij mij op stal genoeg voorbeelden van mensen die zeggen: ik ga in september starten en die hun paarden niet eens een fatsoenlijke volte in kunnen sturen. Ja, met een slof eraan. De instructeur van deze mensen zegt er ook niks van en stimuleert hen alleen om te gaan starten. Maar die heeft dan ook het levensmotto: Geen gelúl, kop in de krul.
Tja, aan zulke heb je niks, daar neem je alleen jezelf mee in de maling. Ooit kom je jezelf tegen Haha!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-08 14:42

Tieneke, idd mensen die serieus dressuur rijden maar geen wedstrijden zijn niet niveau-loos. Het gaat er mij puur om dat er mensen zijn die beweren een bepaald niveau te rijden terwijl dit niet officieel bevestigd is, en wanneer dit niveau ook niet uit hun beweringen blijkt. Voorbeeldje was iemand die laatst bij HAW beweerde B niveau te rijden, maar niet fatsoenlijk kon galopperen met haar pony of een serie figuren achter elkaar kon rijden. Volgens mij dus geen B niveau, want daarin wordt galop gevraagd en is het toch wel de bedoeling dat je op de letter een aantal figuren laat zien in de drie basisgangen. Wanneer mag iemand zich dus een bepaald niveau aan (laten) meten? Nog een voorbeeld: iemand bij ons op stal die haar paard eerst een halfuur door de intsructrice laat rijden zodat hij lekker los is. Daarna kan ze hem een L proefje rondsturen. Op eigen kracht zou dit haar niet lukken. Toch vindt ze zichzelf een goede en gevorderde ruiter. Wie houdt je dan voor de gek?

Lastig is en blijft dat dressuur een jurysport is, en er veel mensen zijn met nog veel uiteenlopender meningen. Als ruiter kun je de jury "foppen" door je paard eerst in de krul te trekken en daarna te starten in de proef. Bij springen is dit allemaal veel helderder, maar ook hier kun je idd jezelf voor het lapje houden door 1.20 te springen in losse stijltjes en te zeggen dat je M springen bent.

Idee van instructie omkopen is ook wel een goede. Toen ik nog op de rijvereniging reed was dit niet mogelijk, zeker niet op de maandagavond les. Deze was namelijk ingedeeld op niveau van starten, reed je B mocht je alleen in de eerste 2 lessen mee rijden, omdat er hard getraind werd op oefeningen uit de proeven. Volgens mij gaat het bij mijn huidige lesgeeftster ook niet lukken, zij prikt namelijk overal doorheen en ziet meteen waar je aan moet werken en wat het niveau van de combinatie is.

Combi Z ruiter en B paard: mi gaat het om het niveau van de combinatie. Ik heb als B ruiter ook wel eens op een ex grand prix paard gereden, daarmee ging mijn niveau helaas niet omhoog. Een B paard is op dat moment ook (nog) een B paard tot hij verder is getraind.

Ik vind dat er al veel leuke reacties zijn gekomen en ben benieuwd naar de volgende.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 14:46

Het klopt allemaal wat je zegt, maar in de praktijk denk ik niet dat er iets haalbaar is om ervoor te zorgen dat mensen niemand (dus ook zichzelf niet) voorliegen. Behalve volwassen worden.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 15:28

Leuke discussie.
Als je op je eigen paard een fatsoenlijke M-proef kunt rijden, dan beheers je dat niveau. Maar op een ander paard kun je dat misschien wel niet. Welk niveau heb je dan? Of heb je een niveau als combinatie?
En je hebt natuurlijk ook mensen die geweldig kunnen rijden maar van travers en schouderbinnenwaarts misschien nog nooit gehoord hebben, die hebben toch ook wel een hoog niveau. (maar dat komt niet overeen met de stelling aan het begin)
Niveau is misschien wel een combinatie van ervaring, het paard wat je hebt + wat hij kan en dat wat jij kunt. "Het" niveau kun je dan weer meten aan de gangbare proeven e.d., dit kan weer gemeten worden door derden. Zoals eerder opgemerkt is dit dus nooit objectief.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 15:40

Tieneke schreef:
Het klopt allemaal wat je zegt, maar in de praktijk denk ik niet dat er iets haalbaar is om ervoor te zorgen dat mensen niemand (dus ook zichzelf niet) voorliegen.

Ach, die mensen die zich indenken dat ze een bepaald niveau rijden omdat ze denken een paar oefeningetjes te kunnen komen zichzelf echt wel tegen. Laat die mensen maar eens daadwerkelijk wedstrijden gaan rijden, dan kom je van een koude kermis thuis.

Als iemand geen wedstrijden rijdt, maar thuis wel zegt op M niveau te rijden, dan zou die zo met dikke en meerdere wp per wedstrijd door de B en L heen moeten vliegen en binnen no-time M starten als die wedstrijden zou gaan rijden. Zo niet? Dan heeft diegene zijn eigen kunnen gewoon overschat. (maar in de regel ligt het dan natuurlijk aan de jury, het paard, de omstandigeden etc. Knipoog )

Alet74 schreef:
Als je op je eigen paard een fatsoenlijke M-proef kunt rijden, dan beheers je dat niveau. Maar op een ander paard kun je dat misschien wel niet. Welk niveau heb je dan? Of heb je een niveau als combinatie?

Als jij winspunten hebt gehaald in een bepaalde klasse houdt dat in dat je als ruiter dus in staat bent om op dat niveau te rijden. Het lijkt mij logisch dat je met een nieuw, ongeklasseerd paard dat niveau weer op moet bouwen. Maar de ervaring die je reeds hebt opgedaan op dat niveau blijft. Ik rijd met mijn ene paard Z2 en met de ander M1. Dan is mijn ervaring toch ook niet iets er tussen in? Mijn ervaring strekt dus tot Z2.

Alet74 schreef:
"Het" niveau kun je dan weer meten aan de gangbare proeven e.d., dit kan weer gemeten worden door derden. Zoals eerder opgemerkt is dit dus nooit objectief.

Altijd nog objectiever dan wat iemand zelf zegt over zijn eigen kunnen Knipoog

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 19:16

jasmijn78 schreef:
Als jij winspunten hebt gehaald in een bepaalde klasse houdt dat in dat je als ruiter dus in staat bent om op dat niveau te rijden. Het lijkt mij logisch dat je met een nieuw, ongeklasseerd paard dat niveau weer op moet bouwen. Maar de ervaring die je reeds hebt opgedaan op dat niveau blijft. Ik rijd met mijn ene paard Z2 en met de ander M1. Dan is mijn ervaring toch ook niet iets er tussen in? Mijn ervaring strekt dus tot Z2.

Ik bedoelde een paard met een vergelijkbaar niveau. Wat er dus eigenlijk op neer komt dat ik vind dat je als combinatie een niveau hebt.

En ik denk dat de gemiddelde ruiter niet iets objectiefs over zijn eigen niveau kan zeggen. Veel mensen denken te slecht of juist weer veel te goed over hun eigen kunnen. Dan toch maar die subjectieve derden!

Justice_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 19:22

Ik heb in de B wedstrijden gereden.
Maar ik denk dat je zonder wedstrijden gereden te hebben niet kunt zeggen welk niveau je rijdt.
Wel kun je zeggen of je gevorderd/hafgevorderd/beginner bent ofzo

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 19:28

Die begrippen moeten dan ook gedefinieerd worden en dat lukt ook al niet. Daar loopt ook ergens een topic over.

_Lunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 21:20

Ik denk dat je kan zeggen dat je een bepaald niveau rijdt als je een groen paard tot daar kunt leiden ,
Ik heb overlaatst op een grand prix paard gereden , en geloof me , de schouder binnenwaarts en de appuyementen waar ik anders zo moeite mee heb gingen nu wel hoor!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 08:07

Heel herkenbaar...

Ik vind dat ook heel moeilijk...
Voor mijzelf houd ik aan dat ik mijn wedstrijdniveau gereden heb (2x L2 bij de paarden met winstpunten, 1e keer vanaf zadelmak, dus zelf opgeleid) en een trainingsniveau. Dat trainingsniveau verschilt van paard tot paard.

Er zijn paarden waarmee ik nog geen B-proef durf te rijden omdat ik ze (nog) niet lekker aan het lopen krijg. En dan bedoel ik fijn nagevelijk en aan de hulpen.
Rijd ik een paard waarbij mij dat wel lukt, dan is het niveau afhankelijk van het niveau van het paard en kan ik t/m M1 een proefje rondsturen (winstpuntwaardig heb ik dus nog niet geprobeerd) en enkele oefeningen rijden uit hogere klasses, maar heb met andere oefeningen nog moeite (bijv. Travers vind ik erg moeilijk, maar met mijn huidige merrie rijd ik wel nette eenvoudige wissels)
Mijn pony (alleen nog recreatief vanwege beengebrek) heb ik ook doorgereden, in de oefeningen, tot M1-niveau. Alleen kan hij vanwege zijn spat en te weinig impuls/beweging dat nooit waarmaken op wedstrijd tussen de paarden.

Mijn rijden is dus erg afhankelijk van de klik met een paard en of die zich fijn laat rijden. Stugge, strakke en luie paarden past niet bij mij. Liever paarden die de neiging hebben achter de teugel te kruipen en te weinig druk/aanleuning houden. Dat vind ik makkelijker om mee om te gaan, en kan dan zelf veel netter blijven zitten. Als een paard zich strak houd in het lijf, ga ik ook snel verstrakken.

Ik denk dat er ook duidelijk verschil is tussen "manege L/M" en op L/M niveau rijden volgens je instructeur van de rijvereniging of priv'eles, die zelf hoger gereden heeft. Genoeg meiden die onderling op "L" niveau starten, maar nog veel moeite zouden hebben met het fijn nagevelijk een B-proefje rondsturen.

Maar goed: De ruiter kan een hoogst behaald wedstrijdniveau hebben, en de combinatie heeft ook een niveau. Waarbij de in het verleden hoger gereden ruiter vaak sneller door de klasses gaat met dat nieuwe paard omdat die de basis verder beheerst en niet zelf nog de oefeningen hoeft te leren. En die ruiter waarschijnlijk ook al meer ervaring heeft in het handig oplossen van problemen en meer proefervaring heeft.

Tenzij de klik er niet is, waardoor de combinatie niet werkt.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-08 09:58

Joyce B: het klopt zeker dat er verschil is tussen het niveau van rijden op een manege en een rijvereniging of les door een prive instructeur. Ik heb met alle drie inmiddels ervaring en zou nooit meer een manegeles willen. Dit vertekent ook, en vind ik eigenlijk niet terecht voor al die jonge meiden die denken dat ze fastoenlijk kunnen rijden doordat ze op een manege al onderling L hebben gereden. Ik vind hetzelfde van de F proeven, hiermee zou je naadloos aan kunnen sluiten bij de KNHS proeven is de stelling, dit is ook officieel zo geregeld. Ik heb echter veel mensen F proeven zien rijden en in deze proeven worden de accenten duidelijk anders gelegd als binnen de KNHS proeven. Daarmee kun je nog wel eens van een koude kermis thuis komen als je de overstap maakt van F proeven naar een niveau binnen de KNHS. Voorbeeld is dat zoals ik het heb gezien binnen een F proef de nadruk veel minder ligt op nageeflijkheid terwijl binnen een KNHS proef bij iedere oefening ook op de nageeflijkheid en de impuls wordt gelet.

Heb ook even een kleine discussie hierover met mijn vriend gehad. Hij is van mening dat iemand die nog niet gestart is (en onderaan zou moeten beginnen als ze dit wel zouden gaan doen), zijn of haar combinatie aan zou moeten duiden als "we zijn B startgerechtigd". De ruiter en/of het paard is/zijn er dan nog niet aan toe om te starten, of gaan dit niet doen. Dit doet volgens mij ook meer recht aan de niveaus zoals ze door de KNHS gesteld zijn dan te zeggen dat je nog geen niveau van rijden hebt en het daarom B noemt.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 11:55

jasmijn78 schreef:
Als iemand geen wedstrijden rijdt, maar thuis wel zegt op M niveau te rijden, dan zou die zo met dikke en meerdere wp per wedstrijd door de B en L heen moeten vliegen en binnen no-time M starten als die wedstrijden zou gaan rijden. Zo niet? Dan heeft diegene zijn eigen kunnen gewoon overschat. (maar in de regel ligt het dan natuurlijk aan de jury, het paard, de omstandigeden etc. Knipoog )

En waarom zou iemand die geen wedstrijden rijdt (daar zijn veel redenen voor aan te voeren) zich moeten gaan bewijzen op wedstrijden, omdat een stel wedstrijdmutsen vindt dat je pas een niveau mag roepen als je het op wedstrijden laat zien? Wat een stierenpoep.
Nou kunnen mij die niveaus compleet gestolen worden en de wedstrijden nog wat meer, maar dat neemt niet weg dat ik mijn merrie best lekker aan het lopen heb. Alleen vind ik proefjes rijden een volstrekt nutteloze bezigheid en rij ik de oefeningen voor mijn paard en niet voor andere mensen. En ja, bij die oefeningen zitten er genoeg die gevraagd worden in de M en in de Z, maar ik ga ze niet aan elkaar plakken tot een proefje. Het gaat mij erom dat mijn paard lekker kan blijven lopen en in optimale conditie blijft, zodat ze gezond een hoge leeftijd kan behalen (inderdaad, niet "oud kan worden" Duivel )
Maar goed, het zal mij dan ook compleet worst zijn of iemand hier op Bokt mij op m'n woord gelooft of niet. Tong uitsteken

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 12:16

Waratje, eigenlijk ben ik het wel met je eens. Sommigen vinden precies dat je je officieel moet bewijzen voor je kan zeggen dat je enig niveau hebt.

Daarbij: niveau kan je niet enkel hebben in de dressuursport. En toch gaat het steeds maar weer over de dressuur hier. In de openingspost staat "niveau in de sport", maar "de sport" is meer dan dressuur, veel meer. Iemand die misschien ZZ zwaar rijdt, heeft misschien echt 0.0 niveau als het om endurance gaat. En omgekeerd misschien ook. Dat moet ook kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 13:22

Misschien dat jij dat nivo ook echt rijd.
Maar te vaak word er geroepen ik kan een sb dus ik rij M
1; heel vaak is de SB geen SB
2: als het wel een goed uitgevoerde is, juist het achter elkaar plakken maakt het moeilijker, want ook als je hem net niet fijn die wending door hebt gekregen en thuis daarom een volte zou maken moet je op wedstrijd maar laten zien dat je het dan op dat moment toch ook kan.
3: thuis gaat het altijd beter...en zijn de meeste zelfs Anky...maar zouden ze dan eens op concours komen valt hun eigen ingeschatte nivo toch hard tegen Lachen