Ik weet het, ik ben te groot, maar....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

eilleen333

Ik weet het, ik ben te groot, maar....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-08 08:56

Op HAW kom ik regelmatig topics tegen met het commentaar: Ik weet dat ik te groot ben maar... En dan komt er weer een vreemde reden waarom het geoorloofd zou zijn om op te kleine paardjes te rijden.
Net zoals het "Cap eigen keus" vind ik dit super irritant. Helaas ondervind een paard er geen schade van als jij geen cap op hebt, maar wel als je te lang of te zwaar bent.

TS-en verzinnen meestal de meest vreemde excuses als je ze erop attendeerd dat de combinatie gewoon niet meer past. Hoe verwacht je rijtechnisch commentaar te krijgen als je aan alle kanten een meter uitsteekt?

Ben ik de enige die me hieraan ergert? Ik zie in dergelijke topics nog vaak dat het wel kan, maar dat TS niet te vaak moet rijden. Onzin, te groot is te groot... En back-up van de TS zelf hoef je dan ook niet te verwachten.

Wat vinden jullie van deze topics en wat vinden jullie van te grote ruiters in het algemeen?

Silence

Re: Ik weet het, ik ben te groot, maar....

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 08:58

Je bent niet de enige. Knipoog

Tegenwoordig staan de topics vol met excuses bij vele bokkers.
Ben nu ook zo ver, dat zodra ik een openingspost lees, die vol staat met excusen, ik niet eens meer verder lees.
Meestal valt er toch geen fatsoenlijk commentaar te geven, omdat de TS dan compleet in de aanval gaat.

Als het excuses zijn waarom het die dag niet ging........plaats dan de foto´s niet.
Maak morgen nieuwe foto´s en zet die dan on-line, zonder alle excuses en smoesjes erbij.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 09:00

Ik vind te groot niet zo'n issue als ze niet te zwaar zijn. Dus graatmagere mensen op een te kleine pony kunnen wel.

Als je ook nog eens normaal gebouwd ben voor je grootte en je gaat dan nog op een te kleine pony zitten, tja. Dan is dat jezelf voorliegen ten koste van het dier. En ik zie niet in waarom die mensen daar dan niet op gewezen mogen worden.

Cap eigen keus vind ik ook altijd erg, maar de enige die zich de schedel in kan vallen zijn zij zelf, daar heeft het paard dan geen last van. Dus dat laat ik meestal schieten.

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 11:08

Ach een beetje te groot vind ik wel kunnen (mits ze niet te zwaar zijn, natuurlijk) maar soms kom je weleens van die topics tegen en dan denk ik echt; 'waarom rijd je er nog op?' Bloos!

Als iemand veel te lang is, dan kan diegene het paard toch ook hinderen?
Met de benen of het paard uit zijn balans brengen?
En als ze dan ook nog eens te zwaar zijn dan vind ik het helemaal not done....

Dan heb je ook van die mensen die niet 'weten' dat ze groot zijn, of het gewoon niet willen zien.
Maar je hebt inderdaad ook mensen die weten dat ze te groot zijn en er alsnog zo nodig op moeten rijden, daar kan ik dan niet zo goed bij met m'n gedachten....

Eigen keuze, maar ik denk dat het paard er op de lange termijn minder blij van wordt.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 11:13

lengte zegt in mijn ogen minder dan gewicht, maar een te zwaar iemand op een klein ponytje vind ik idd niet kunnen. neem dan een groter paard...

maar dit hoort denk ik meer bij forumzaken. en over dikkere mensen of grote mensen op kleine pony`s lopen al heel veel topics

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-08 11:15

ikenindi schreef:
maar dit hoort denk ik meer bij forumzaken. en over dikkere mensen of grote mensen op kleine pony`s lopen al heel veel topics

Maar het is geen (technisch) probleem dat ik met bokt heb Lachen .

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 11:18

Persoonlijk vind ik dat als je echt van je paard houdt je er niet meer op blijft rijden als je er echt niet meer op past.
Ik zie soms (niet alleen op deze site) mensen op shetlanders rijden, en dan denk ik echt, wáár zit dat verstand?
Ik rij ook wel eens zonder cap hoor, dat is mijn eigen keuze, en daar hinder ik het paard niet mee dus ik snap jouw punt in de startpost niet echt.. ?
Ik vind dat je mag doen en laten wat je wilt, zolang je er geen anderen (waar je paard imo ook onder valt) mee hindert.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-08 11:20

Nee, naja dat van die cap ging meer over dat ik het irritant vind dat mensen weten dat ze commentaar over iets gaan krijgen en dat er dus vast bijzetten. Als je je kop toch in het zand gaat steken, waarom vraag je dan advies?
Maar dat had idd niet veel te maken met mijn mening over te grote ruiters.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 11:21

Iemand die niet te zwaar is, maar veel te lang, kan een paard net zo veel storen als een zwaarder iemand.
Als het al niet meer is.
Als je veel te hoog boven het paard uit komt, raakt de balans is gevaar.
Je paard heeft veel meer boven zich te houden als wanneer je niet te groot bent.
Als je te lang bent en je valt naar binnen op bijv. een volte, dan heeft je paard veel meer moeite om recht te blijven lopen en niet naar binnen te vallen.

Dus beide hebben wel iets.

Enne zonder cap.....tja, eigen keuze.
Maar dan later ook niet aankomen wat voor letsel je wel niet hebt opgelopen als het een keer fout gaat.
Mijn cap heeft vorig jaar mijn leven gered, zonder had ik hier niet meer gezeten....zegt voor mij genoeg.
En iedereen zou aan zijn veiligheid moeten denken i.p.v aan wel of niet knap eruit zien.
Met cap zie je er een uurtje niet knap uit...met hersenletsel met een beetje pech nooit meer.
Kies maar.......................

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 11:22

Die excuses Huilen van het lachen

Ik moet er altijd om lachen, zijn mensen die dus duidelijk niet naar zichzelf durven te kijken. Ze zien de foto's en beginnen al meteen allerlei excuses te verzinnen waarom ze niet perfect zijn die foto's ...

Ik moet er erg om lachen.
Altijd maar die pijn in de rug (volgensmij heeft half bokt last van rugklachen *LOL*

Het ligt ook altijd aan het zadel (zou iedereen de adviezen dan afwimpelen van laat een goed zadelmaker komen?)

Paard had ook altijd net zijn dag niet (goh arm beest)

Bak was niet goed (jep daar heb je een sleep voor, of je gaat elders rijden,als ie alleen voor de foto's zo slecht was, was ie dat eerder ook al Knipoog )

Paard is ook altijd lastig en alleen door TS te rijden (Ja het stikt hier op bokt van de mishandelde en levensgevaarlijke paarden Ja )

Oftewel, ik vind het een beetje sneu, die mensen staan gewoon niet open voor kritiek, menen dat ze geweldig rijden, en sja als de foto's dan wat anders zeggen moeten ze wel excuses verzinnen....

Je bent in mijn ogen pas een goed ruiter als je je eigen fouten in durft te zien, en openlijk durft uit te komen voor je fouten.

En niet de kleur van je dekje of de windrichting de schuld geven van je eigen tekortkomingen in het rijden.

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 11:24

crossmonster schreef:
Je bent in mijn ogen pas een goed ruiter als je je eigen fouten in durft te zien, en openlijk durft uit te komen voor je fouten.

Hier ben ik het mee eens. Ja
Je kan iets niet oplossen als je het probleem niet onder ogen wilt zien.

Ik heb ook weleens last van m'n rug, en tuurlijk heeft Cupido zijn dag weleens niet maar gebruik ik dat als excuus? Nee, want ik vind dat dat niet direct de redenen zijn waarom het rijden eens een keer niet goed zou gaan.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 11:27

Tuurlijk claudia, ik ben overigens ook rugpatient, dus ik ben de laatste die zal zeggen dat mensen aanstellers zijn wat dat betrefd.

Maar "toevallig" hebben mensen met minder goede rijfoto's wel altijd net op dat moment last van hun rug ... Ja tuurlijk Rolleyes

Liberance

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 11:30

hmm al ens gedacht aan een klein ZWAAR iemand??

ken er een..normale maat maar redelijk gezet persoontje..

doe mij dan maar de graatmagere langere..

HASser

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 11:34

Ik snap niet zo heel goed waarom je begint over te grote ruiters op te kleine paardjes. Jouw haflinger is zo te zien ook niet zo heel groot. Wel breed en sterk genoeg om jou te kunnen dragen dus heeft ie daar heus geen last van. Maar het ging toch ook over "het plaatje"...

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 11:35

Liberance schreef:

Er komen heel soms topics voor bij van mensen die echt te zwaar zijn voor hun te kleine pony,helaas zijn deze mensen niet allemaal even bewust van hun te zwaar zijn voor de pony.

Veel mensen kunnen niks doen aan hun overgewicht, en het hangt er ook helemaal van af hoe het geporpotioneerd is (of hoe je dat ook schrijft Clown )
Iemand die groot is en zwaar, daarbij is het meestal goed verdeeld. Heeft iemand duidelijk probleemzones, dikke benen en billen, dan word het zitten op een zadel al bemoeilijkt, omdat je dan last hebt van rollende dijbenen.

Anyway, koop je een flink , sterk paard, en ben je zelf goed in BALANS en goed met de BEWEGING MEE . Dan maakt dat overwicht helemaal niets uit.
Koop je een pony waar je op wilt rijden, dan ben ik het ermee eens dat je niet verstandig bezig bent.

Maar ja waar ligt die grens? Op maneges waar ik lesgaf, hadden we vaste paarden voor de zwaardere mensen. Grote paarden, met sterke ruggen, dat is gewoon erg belangrijk.

Carmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 11:36

Je bent zeker niet de enige! Je haalt de woorden uit m'n mond!

Liberance

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 11:37

crossmonster schreef:
Liberance schreef:

...Grote paarden, met sterke ruggen, dat is gewoon erg belangrijk.

MEE EENS! Afgod Afgod Afgod Afgod Afgod Schijnheilig

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 11:37

Haser: ze heeft het eerder over het 'excuses' zoeken in de openingspost. En gebruikt dan te groot zijn als voorbeeld.

Ik kan me er ook wild aan ergereg. Het komt eigenlijk neer op "ik weet dat ik dit paard pijn doe en mijn eigen veiligheid niet in acht neem. Maar dat wil ik niet horen. Zeg iets liefs over mijn nieuwe zadeldekje/mooie paard/in-de-krul-getrokken dressuurmoves".

En dat daar dan niks van gezegd mag worden is erg. want dat is imo geen rellen.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-08 11:39

HASser schreef:
Ik snap niet zo heel goed waarom je begint over te grote ruiters op te kleine paardjes. Jouw haflinger is zo te zien ook niet zo heel groot. Wel breed en sterk genoeg om jou te kunnen dragen dus heeft ie daar heus geen last van. Maar het ging toch ook over "het plaatje"...

Ik vind iemand van 1,60/1,70 op een Shet toch wel wat anders dan iemand van 1,70 op een Haflinger van 1,45. Nee, ik steek niet mijn kop in het zand, ik vind zelf dat ik voor het plaatje aan de lange kant ben. Echter ben ik nog niemand tegen gekomen die het met me eens is. Super vervelend vind ik zelf, overdrijf ik nu, of willen de anderen mij niet kwetsen?
Maar er mogen ook geen mensen langer dan 1,70 of zwaarder dan 70 kilo op mijn paard. Easy as that...

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-08 11:42

Klara16 schreef:
Haser: ze heeft het eerder over het 'excuses' zoeken in de openingspost. En gebruikt dan te groot zijn als voorbeeld.

Precies. De Ts-ers vragen om advies, maar willen het dan ook weer niet horen, waarom dan een topic openen? Ik ben zelf juist altijd erg blij met advies en probeer er meteen wat mee te doen. Net nieuw bit gekocht van 100 euro (rib uit mijn studentenlijfje), zegt een stalgenoot dat het toch niet goed zit. Wie ben ik dan om dat in de wind te slaan en verder te rijden met dat bit? Dus ik rijd nu even bitloos tot ik een oplossing heb (of ik blijf bitloos als ik niets kan vinden).
Maar als veel mensen die ook verstand van zaken hebben dat iets niet goed zit, waarom dan niet luisteren als je daarmee het welzijn van je paard kan verhogen? Dat snap ik niet.

HASser

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 11:45

Ja, ik begrijp ook wel waar je je aan ergert. Mensen moeten gewoon geen foto's plaatsen als ze niet met kritiek om kunnen gaan. Weet ook wel dat jij je paardje niet hindert met je lengte en dat ie dat prima kan dragen.

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 11:54

Ik vind té groot zijn op een pony of paard geen mooie combinatie.
Zou het zelf niet willen. De combinatie moet passen vind ik.
Een klein meisje op een groot paard vind ik ook niet mooi uitzien.
Wat betreft een cap, iedereen doet ermee wat hij of zij wil.
Ik rijd nooit met een cap. Ben als kind ooit eens tegen de omheining gevallen, had een cap op en door de slag had ik meer pijn van die cap dan dat ik er geen op had gehad.
Gelukkig heb ik verder nooit iets ernstigs aan de hand gehad, en als dit toch nog zou gebeuren heb ik gewoon pech gehad.
Je moet gewoon eerlijk zijn als je wat post met foto's.
Als er dingen zijn waar je al die smoesjes voor moet gebruiken, plaats dan geen foto's waar je het aan kun zien. Voor de rest vind ik het ook irritant.
Ik reageer ook weinig op topics bij HAW.

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 14:29

Ik vind zowel te zwaar als te lang 'not done' bij een combinatie. Geen enkel excuus vind ik een reden om te denken 'Oh, dan is het goed.' Ik neem aan dat een combinatie het zelf weet als je er van tevoren al een tegenargument wordt gegeven voor het feit dat ze te lang of te zwaar zijn. Als een ruiter werkelijk geen idee had, vind ik dat je iets milder mag zijn, maar er alsnog wel op moet attenderen.

Het klinkt misschien zeikerig, maar ik denk dat je een pony daarmee flink belemmerd. En er zijn zat leuke alternatieven om een pony aan het werk te zetten.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 09:40

[PP] -> [RT-D]

Linda_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 10:07

Ik snap heel goed wat hier bedoeld word maar er is wel 1 ding wat ik even kwijt wil:

Toen ik begon met rijden toen ik "klein" was had ik een D-pony van 1.42. Maar toen ik begon te groeien groeide de pony niet mee. Ik was veel te lang voor die pony. Er was geen geld voor een nieuwe en grotere pony en ik kon kiezen: rijden met mijn te kleine D'tje of niks.
Niet iedereen is in de gelegenheid om nieuwe pony's te kopen voor groeiende kinderen.....
Laatst bijgewerkt door Linda_E op 22-07-08 10:22, in het totaal 1 keer bewerkt