het is misschien een beetje een domme vraag maar wat is LDR en hyperflexie??
lees het regelmatig in topics maar kan nergens vinden wat het nou precies is...
zouden jullie daar misschien wat meer over kunnen vertellen???
alvast bedankt
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

beantsje schreef:Laag, Diep & Rond. Ook wel Rollkür genoemd.
In andere topics is al heel veel hierover geschreven.
Bedoeld wordt een oefening waarbij het paard veel te diep ingesteld wordt, echt met zijn hoofd bijna tegen de boeg. Optimaal rekken dus. De hals vormt daarbij een boog (dus geen valse knik!).
In tegenstelling tot een paard wat achter de teugel loopt, houdt een paard daarbij wel degelijk aanleuning en is dus door de ruiter weer ogenblikkelijk normaal in te stellen.
Omdat het paard ahw voorover kiept, is het nog moeilijker om de achterhand eronder te zetten, vandaar dat dit een krachtpatseroefening is dus. Paarden van normale africhtingsgraad zijn hier fysiek niet toe in staat.
LDR is omstreden, omdat er veel kracht op bepaalde spieren/gewrichten komt te staan. Anderzijds is het niet echt een methode om zo te rijden maar een oefening om nog meer kracht en buigzaamheid te ontwikkelen en wordt dus niet langdurig gedaan. Bovendien zou hij eigenlijk alleen bij toppaarden toegepast moeten worden, die toch al heel veel kracht en lenigheid bezitten.
helaas zijn er veel dressuurmiepjes bij wie het paard per ongeluk te diep loopt en dan zeggen ze dat ze LDR rijden. Dit heeft er natuurlijk niks mee te maken. Ze kunnen ook beslist niet op elk moment voor de gewenste oprichting zorgen.
Let ook op het verschil met de term voorwaarts-neerwaarts; dat is dus echt heel wat anders!!
De FEI heeft 'excessief gebruik' van de LDR-methode aangemerkt als 'mentale mishandeling' .
kaatje77 schreef:Ik sluit me bij bovenstaande aan, ben inmiddels anti LDR geworden, nadat een osteopaat die ik ken de paarden elke 5 weken moet behandelen.![]()

Urielle schreef:kaatje77 schreef:Ik sluit me bij bovenstaande aan, ben inmiddels anti LDR geworden, nadat een osteopaat die ik ken de paarden elke 5 weken moet behandelen.![]()
Goh, mijn paard staat nog steeds in behandeling omdat ie als nog niet zadelmak jonkie ooit een glijder in de wei heeft gemaakt waardoor zijn wervels net voor het bekken verkeerd staan. Geen wei dan meer voor hem
beantsje schreef:kom op jongens, er zijn al genoeg topics waarin gediscussieeerd kan worden of je voor of tegen bent.
Hier ging het alleen om een uitleg. Ik tem even.

KiWiKo schreef:LDR is het paard van achteren uit zo scherp maken dat het zich vanzelf vanaf de staartwortel over de rug, via de hals....... in algehele lossigheid een soort van dubbelvouwt aan de voorkant
waardoor je excessief ruggebruik krijgt en volledige lossigheid in kaak, nek en hals