van Thiedemanteugel naar geen hulpteugel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Whisper200

van Thiedemanteugel naar geen hulpteugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-08 20:02

Hallo,

Ik rijd sinds kort een haflinger van 5 jaar van een vriendin van mij. Deze is nu 1 jaar zadelmak en is voordat ik hem begon te rijden met een thiedemanteugel gereden op de laatste stand. Boos!
Ik wil graag beginnen met wedstrijden, maar hier mag of alleen een martingaal of geen hulpteugel worden gebruikt. Momenteel ben ik overgestapt op een martingaal.
Het probleem echter is dat het paard nu erg sterk is en al helemaal niet meer regelmatig in de aanleuning. Ook protesteert hij nu bij iedere overgang wat hij voorheen met een thiedemanteugel niet deed.
Om hem beter in de aanleuning te krijgen wil ik juist overgangen gaan gaan rijden en veel wendingen. Maar bij iedere overgang wordt er gebokt en geprotesteerd.

Heeft iemand handige tips????

Groetjes Pling

liesje1986

Re: van Thiedemanteugel naar geen hulpteugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 20:39

Hulpteugels eraf en leren hoe je je paard op een correcte manier nageeflijk rijdt. Hij zal dan ook minder sterk worden. Er zijn hier al veel topics over geweest, met goede tips.
En even met je wedstrijd wachten tot dit goed bevestigd is...

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 21:31

Het is natuurlijk wel lastig dat jouw pony niets anders kent dan de thiedeman. Wat voor bitje gebruik je?
Zorg dat je hele goede les neemt, want dat is het enige dat je kan helpen. In de tussentijd, zorg dat je je pony onder controle krijgt in het tempo dat jij wilt, en geen pas harder. Laat hem wachten en leer hem op jou te letten. Probeer veel voltes te rijden en netjes stelling te vragen. Dat zal hem een stuk soepeler maken.

Cavaliere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 12:38

haal ook de martigaal weg en rijd je pony zonder hulpteugel, zoek een goede instructeur die je hierbij helpt. en ga op wedstrijd als het allemaal helemaal in orde is.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 12:46

Met dressuur mag trouwens helemaal niks, alleen met springen een martingaal. Ik weet niet wat je wilt?

Horse_lover3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 16:43

de hulpteuger er af halen,, en les nemen.

ik denk dat het vooral heel belangrijk is dat je niet hard word in je hand,, want dan gaat hij er alleen maar meer tegen protesteren,, en veel kilometers maken,, als hij eenmaal snapt wat de bedoeling is en dat hij het toch niet van je wint geeft hij zich vanzelf een keer over:D

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 20:00

Mizora schreef:
Met dressuur mag trouwens helemaal niks, alleen met springen een martingaal. Ik weet niet wat je wilt?

Je mag wel inrijden met helemaal alles.

Voor de ts: ik ben ook met een manegepony (waar ik wedstrijden mee reed) van thiedemann naar niks gegaan. Het is heel veel oefenen, maar met de juiste begeleiding is het echt te doen. Knipoog

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 20:05

les?

Een hulpteugel zorgt er vaak voor om rijtechnische problemen te verhullen. Dus als je nu problemen krijgt zonder hulpteugel (want waarom een martingaal er om doen als dat verzet op levert?) maak je 1 of meerdere rijtechnische fouten.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 20:09

tja, een tiedemann is 'verslavend' ; met gaat het heel aardig maar zonder steeds beroerder.

Jammer dat bij een dier wat nog relatief kort onder het zadel is, deze hulpteugel wordt gebruikt. Waarschijnlijk wordt hij daarmee in een houding gedwongen waar hij fysiek nog helemaal niet aan toe is, vandaar het protest zodra je nu zonder gaat rijden.
Maar goed, je zit niet op veroordelingen te wachten.

Ik denk dat het probleem grotendeels tussen jouw oren zit. Wat je moet doen is het idee van dat hij aan de teugel moet, volledig vergeten.

Probeer dus in de komende tijd alleen maar aanleuning te bereiken, zachtjes, lekker voorwaarts-neerwaarts. Gewoon lekker vóór de teugel. Alleen echt tegen de teugel gaan, sterrenkijken, mag je voorkomen met een martingaaltje, om het kweken van een onderhals te voorkomen, maar ik zou die zo los doen, dat je haf wel ruim vóór de teugel kan lopen.
De kans is echter groot, dat een martingaaltje dus helemaal niet nodig is.
Maar in ieder geval NIET proberen om hem aan de teugel te rijden.

Samengevat:
Zorg dat het voor hem ook weer ontspannend en leuk wordt.
Licht contact, goed aan het been rijden, veel schakelen en heel veel halsstrekken (met contact houden).

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 20:24

beantsje schreef:
tja, een tiedemann is 'verslavend' ; met gaat het heel aardig maar zonder steeds beroerder..

verslavend voor de ruiter ja Ja
Bij verkeerd gebruik kan het ook een probleem bij het paard geven (achter de teugel en valse knik etc)

Whisper200

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-08 12:40

Nou...laat ik het ff het één en ander duidelijk maken. Ikzelf rijd 18 jaar en heb verschillende paarden ingereden en doorgereden in de dressuur en al 10 jaar privélessen.
De haflinger is niet van mij en ik rijd hem sinds 3 weken. Ik heb meteen tegen de eigenaresse aangegeven dat ik absoluut niet met de thiedemann teugel wilde rijden, omdat ik dit verkeerd vind. Zelf ben ik ook geen voorstander van een martingaal. Vorige paarden altijd zonder hulpteugels gereden!!!!

Met de aanleuning bedoel ik inderdaad het voorwaarts - neerwaarts. Ik weet dat dit heel belangrijk is en vanuit daar verder kan worden gewerkt.
De eigenaresse wilde dat ik op 24 augustus bij een dressuurwedstrijd zou starten, maar ik heb al duidelijk aangegeven dat dit echt niet kan en dat het voorlopig ook niet gebeurt. Ik ben betreft dat consequent en weet waar ik mee bezig ben. Maar ik heb altijd paarden gereden die meteen in werden gereden of paarden die doorgereden moesten worden, maar ook geen martingaal of dergelijke omhadden.
Ikzelf denk dat hij echt verkeerd is ingereden, want hij is ook niet rechtgericht, loopt met de achterhand naar binnen (dat begint nu te verminderen).

En ff een reactie of Beansje: het gaat inderdaad beroerd, ik heb hem zien lopen met de thiedemann, zag goed uit en hij was hartstikke rustig en deed alles wat er werd gevraagd, maar zonder die teugel...is het beroerd. Wat ik heel jammer vind.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 14:08

je geeft wat weinig info.
rij of probeer je nu wel aan de teugel te rijden?

Als hij zo in verzet gaat zou ik eerst "die kop" laten zitten. Aan het been rijden en zorgen voor vertrouwen.
Dan lang(!) en laag gaan vragen en desnoods met wat hulp van de slof, zodat je geen druk hoeft te zetten.(Slof heb je dan 2 tellen nodig en dan meer het idee van lange teugel creëren) Paard zal dan over de rug lopen en voelen dat dat prettig loopt. Dan kun je met makkelijke figuren het paard leniger maken. tempowisselingen lijken me nog ver van m'n bed show - eerst maar eens gewoon naar voren op het been en dat het paard zelf ondervind dat het hoofdje naar beneden prettig is en zal zich meer gaan ontspannen en dus vertrouwen geven.