overspringen in galop met 4-jarige

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

eline_di

overspringen in galop met 4-jarige

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-08 21:12

Ik heb een vraag aan jullie.

Kan het in jullie ogen kwaad om een 4-jarige ongeveer 1x in de week/2 weken te leren overspringen?
Dit dmv een paar achtjes in de bak in galop en dan 1 of 2x overspringen.

Kan dit schade berokkenen aan het paard en is dit slecht voor een 4-jarige?
Laatst bijgewerkt door eline_di op 14-07-08 21:19, in het totaal 1 keer bewerkt

asjemenou

Re: overspringen in galop met 4-jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 21:14

Nee hoor, is helemaal niet slecht.
Juist als ze nog zo jong zijn doen ze het automatisch en kost het ze meestal totaal geen moeite.
Ik doe het 1 keer in de zoveel maanden een keertje. Elke kant 1 keer en dan is het weer klaar voor de komende tig weken.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 21:17

Tja...kwaad zal het niet kunnen, maar het voegt ook niets toe aan de africhting van je paard. Leer hem eerst eens op 4 benen te lopen en recht te krijgen...dat is vele malen moeilijker dan een paard laten omspringen in galop als ze hun balans nog niet hebben.

Westenwind

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 21:35

Juist omdat ze nu nog geen balans hebben is het makkelijker dat nu alvast te leren, maar dan niet 1 x in de 1 a 2 weken. Geleerd hebben ze het zo, en als ze het eenmaal kunnen zijn ze het ook niet gauw meer vergeten. Daarom zou ik het je paard nu aanleren, maar vervolgens niet blijven herhalen. Dat is nu nog helemaal niet van toepassing. Zodra je paard wel aan de wissels toe is kun je die gemakkelijk weer oppakken en kost het weinig moeite

Lisaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 09:36

Nee, dat is niet heel erg.
mijn 4 jarige kan ook al goed overspringen, ik doe het niet zo vaak maar opzich merk ik wel dat het goed is voor zijn balans ook.
Ik doe het alleen maar als ik eerst lekker heb gereden en hij goed liep op zijn eigen benen.

_Marjolyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 11:35

Nee hoor, ik denk dat dit helemaal niet slecht is. Hoe sneller je het begint aan te leren, hoe beter toch? HOe makkerlijker het gaat enz, wel denk ik dat je zelf eerst de basis echt goed onder de knee moet hebben. De basisdingen enz, daarna kan je best dat soort dingen gaan trainen, ik denk dat het nooit echt te vroeg is.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 11:37

Springpaarden kennen het kunstje op die leeftijd al lang.
Zelf laat ik het liggen tot het idee contragalop er enigszins inzit en spring ik liever ineens correcte wissels dan later scheefgesprongen of nog erger: in twee stukken gesprongen wissels te moeten corrigeren.

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 14:51

Dat is bijna het eerste wat ik een paard leer als ie zadelmak is (ben dan ook meer een springruiter Haha! ) Bijna alle jonge paarden springen uit zichzelf een wissel, als je hier beenhulpen aan vast koppelt wordt het al snel een koud kunstje voor het paard.

Wat dat betreft vind ik dat de dressuur raar in elkaar zit Bloos Er van uitgaande dat elk jong paard een wissel springt, moet je het ze dus eerst af leren want ze moeten de contra beheersen. Als ze dat kunnen moet je ze dus weer de wissel aanleren Verward Zoals gezegd ik doe het anders om, eerst de wissel en dan de contra, als je duidelijke hulpen geeft is dit heel goed te doen.

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 17:22

Maar ik vind een wissel iets heel anders dan een paard laten overspringen. Nagelbijten / Gniffelen

Een wissel is recht, van achter naar voren doorgesprongen, van de grond af en op het achterbeen overspringen.

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 21:08

Maar een wissel begint altijd met overspringen.. Lachen

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 05:57

Niet perse, als je pas met een wissel begint als ze er echt klaar voor zijn en door het goed voorbereid te hebben zijn er heel wat die meteen een nette wissel springen. En mochten ze een keer missen wat heus wel voorkomt, kan je dat corrigeren. En werk je dus wel aan een correcte wissel en niet aan het "Hooo hup spring maar een keer over, zoooo kent ie dat ook weer.."

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 06:15

Hangt van het paard af.

Wil je er de springsport mee in, dan kan het geen kwaad.
Wil je er de hogere dressuursport mee in, dan heb je dikke kans dat je de wissel verkeerd aan leert. Nu maak je er namelijk een kunstje van. Een goede wissel is geen kunstje, maar is een lastige oefening die nogal wat kunde vraagt.
Doordat je over een balkje wisselt, springt het paard eest voor over en dan achter. Een goede wissel in de dressuur is net andersom.

Dus afhankelijk van wat je van plan bent vind ik het wel of niet verstandig.

Een springwissel is gewoon een kunstje, een dressuurwissel heel wat anders.

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 06:53

Het kan niet echt kwaad maar of het blijft hangen weet ik niet.
Mijn merrie deed het vroeger heel makkelijk maar nu ze de hulpen beter onder de knie heeft vindt ze het veel moeilijker en lukt het niet echt.
Denk dat het ook komt omdat ze nu idd beter in balans is en toen niet en uit nood oversprong.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 08:39

Dat kan goed Shyla Ja Mijn paard sprong eerst steeds over met de contra (grrr), nu zit de contra er min of meer op (het idee, de technische uitvoering is nog niet goed) en nu wil hij ook niet meer wisselen. Nou vind ik mijn arbeidsgalop nog steeds geen verzamelde galop dus die moet eerst verbeterd worden, meer gesloten en vooral ook veel rechter, dan de eenvoudige wissel en dan gaan we wel eens aan het changement beginnen.

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 08:48

de eenvoudige wissel zit er bij die van mij redelijk in, buiten de bak makkelijker dan erin Verward

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 11:04

Ik vind dat je er met een springpaard niet vroeg genoeg mee kan beginnen, puur en alleen omdat het een natuurlijk iets is waar je veel gemak van hebt in de spring-ring. Bij een dressuurpaard vind ik het anders, maar zou ik het wel een paar keer oefenen, gewoon puur dat ie het snapt.

WildChild

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 11:09

Ik ben het helemaal eens met crossmonster. Iets aanleren is veel makkelijker dan iets afleren. Als je het je paard nu verkeerd aanleerd en je later toch eens in de hogere dressuursport terechtkomt, baal je ervan. Als je het nu niet nodig hebt, zou ik het je paard dus nu ook nog niet aanleren.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 13:52

Toch liet ik ook jonge paarden altijd overspringen (een keertje in verlichte zit de diagonaal op als ze verder in balans liepen en als ze het deden: prima, als ze het niet deden: verder laten zitten)

Zo had ik een ubergetalenteerd paard (check de Damiro in mijn profiel), daar ben ik ook zo mee begonnen. Op een gegeven moment de hulpen eraan gekoppeld en die sprong binnen een jaar (correcte!) wissels om de twee pas. Ging zo spelenderwijs.

Maar dat was puur omdat deze het zo makkelijk deed, bij mijn eigen stijve horkje bijvoorbeeld ben ik er niet eens aan begónnen!

Hangt dus ook heel erg van het paard af.