Rijden met lange teugel,maar toch wat anders dan western.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ZarcoTje

Rijden met lange teugel,maar toch wat anders dan western.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-08 19:49

Hallo. Doei!

(Ik hoop dat het hier goed staat Knipoog)

Al enkele weken/maanden ben ik begonnen met het rijden van mijn oudste paard i.v.m blessure van mijn jongere paard waardoor rijden eventjes niet meer mogelijk is. Lachen

Aangezien mijn oudste paard niet vaak bereden wordt,en nu enkele dagen (niet meer dan 3) in de week wordt bereden,wil ik niet echt dressuur of springgericht met haar gaan rijden.

Daarom rijd ik nu western-stijl met haar,maar toch niet helemaal western (vind ik dan toch Knipoog)
Ik rijd op haar met een gewoon VZ Zadel,met martingaal,en een hoofdstel zonder neusriem.
Ik rijd haar altijd met lange teugel (in de galop niet altijd,daar oefen ik nog op,i.v.m soms moeilijk 'sturen'),aangezien ze dan ontspannender loopt en het is fijner voor haar en ikzelf vind het ook érg leuk !

Maargoed,ik zit maar te babbelen,even tot mijn 'vraag' ;;

Wie rijd zijn/haar paard ook met lange teugel,zonder western toebehoren ect. ?

Ik vraag het me wel af,eens zien of dat veel of weinig mensen zijn die dat doen Knipoog

Groetjes,Lies.

ProudOfPride

Re: Rijden met lange teugel,maar toch wat anders dan western.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 19:53

Ja hoor, doe ik ook regelmatig! Lekker ontspannen en relaxt, maar toch ook figuren rijden enz (probeer ik op m'n zit te doen dan).

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-08 19:55

RagShag schreef:
Ja hoor, doe ik ook regelmatig! Lekker ontspannen en relaxt, maar toch ook figuren rijden enz (probeer ik op m'n zit te doen dan).

Leuwk,al 1 iemand,ik had gedacht dat er weinig mensen zouden reageren Tong uitsteken
Ja,ik rijd ook wel figuren,ik oefen er vooral op dat het paard op hetzelfde tempo blijft stappen,draven & galloperen als ik wil,dat 'ie niet gaat versnellen of vertragen ofzo Knipoog

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 19:57

ik doe het soms ook wel eens, overgangen maken op je zit zonder aan de teugels te zitten. of halthouden (is best lastig) maar het is te doen Ja
lekker ontspannen en zo krijg je ook weer meer vertrouwen in je paard

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-08 20:00

Over het algemeen vind ik met m'n zit niet lastig,enkel bij het halthouden moet ik soms m'n teugels even pakken,maarja,ben er nog niet zo lang mee bezig,maar ik oefen erop Knipoog

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 20:01

haha ja ik bedoelde ook voornamelijk met halthouden, maar soms doe ik nog iets verkeerd waardoor het niet altijd even vloeiend gaat Tong uitsteken
wel leuk dat je het nog doet met je oudje Lachen

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-08 20:06

Ja,m'n andere oudje staat nu even kreupel,is de laatste tijd nogal gevoelig voor blessure's dus staat snel kreupel.
Dus nu rijd ik lekker ontspannen met m'n andere oudje,zo wordt ze niet te veel overbelast,en ze moet dan ook nooit hard werken.
Maarja,binnenkort is mijn nieuwe paard er,en kunnen ze allebei lekker genieten van hun pensioen,af en toe eens mee voor een ontspannen buitenritje als er een vriendin komt,maar ze zullen vooral als grasmaaiers mogen dienen Tong uitsteken

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 09:00

Ik rij wel eens een dagje tussendoor met lange teugels. Gewoon even freewheelen na alle dressuurinspanningen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 09:22

Natuurlijk kan dat gewoon. Is toch leuk? En als je paard er ontspannen door loopt is het alleen maar goed. Ik snap alleen niet waarom hier de vraag word gesteld of er meer mensen zijn die dit ook doen maar dan zónder western toebehoren Verward Waarom zou men dan westernspullen nodig hebben hiervoor? Imo kan je niet eens zeggen dat je western rijd omdat je alleen maar de 'losse teugels rijstijl' toepast. Western is toch echt meer dan je teugels losgooien en door de bak hobbelen. De losse teugel en het op 1 hand rijden is een einddoel waar je naartoe werkt, het vergt veel oefening voor je daar echt klaar voor bent. Zeker in het begin als je ECHT western rijd dan doe je dat gewoon met je teugels op maat.

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 09:24

heej
ik rij mijn tinker heel soms met lange teugel licht eraan hoe hij zich gedraagd

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 10:49

Miss_Montana schreef:
Natuurlijk kan dat gewoon. Is toch leuk? En als je paard er ontspannen door loopt is het alleen maar goed. Ik snap alleen niet waarom hier de vraag word gesteld of er meer mensen zijn die dit ook doen maar dan zónder western toebehoren Verward Waarom zou men dan westernspullen nodig hebben hiervoor? Imo kan je niet eens zeggen dat je western rijd omdat je alleen maar de 'losse teugels rijstijl' toepast. Western is toch echt meer dan je teugels losgooien en door de bak hobbelen. De losse teugel en het op 1 hand rijden is een einddoel waar je naartoe werkt, het vergt veel oefening voor je daar echt klaar voor bent. Zeker in het begin als je ECHT western rijd dan doe je dat gewoon met je teugels op maat.

Zoo,sorry hoor Verward
Ik zeg toch niet dat ik western rijd ? Knipoog
Ik weet heus wel wat western rijden inhoud,zo dom ben ik nou ook weer niet.
En ik wou gewoon eens weten wie dit ook doet,ik zeg ook zonder westerntoebehoren enz..omdat ik anders enkel reactie's krijg zoals :

"Dat is toch gewoon western"
"Ja,ik rijd ook western,blablabla"

En dat is niet hetgene wat ik bedoel Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 11:08

ZarcoTje schreef:
Daarom rijd ik nu western-stijl met haar,maar toch niet helemaal western (vind ik dan toch Knipoog)
Ik rijd op haar met een gewoon VZ Zadel,met martingaal,en een hoofdstel zonder neusriem.

Hier zeg je het toch echt Lachen Je rijd je paard western-stijl maar niet helemaal aangezien je met VZ zadel etc rijd. Gelukkig dat jij het iig wél weet, dat western meer is dan teugels losgooien en rijden maar. Hoe vaak ik niet te horen krijg dat iemand de overstap naar western wil maken omdat met een 'losse teugel rijden veel leuker is', is echt niet normaal joh Nagelbijten / Gniffelen

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 11:32

Ja,western-stijl,maargoed,ik richt me helemaal niet op western zelf met haar,en zal dat waarschijnlijk nooit of niet snel gaan doen (ik ben niet echt zo'n western-mens,maar het is leuk om zo met je oudje te rijden Knipoog),je kan het dan nog beter recreatie noemen,maargoed Knipoog

Idd,ik snap je helemaal dat overstappen naar western helemaal niet zo makkelijk is,ik heb het van vele mensen gehoord,gezien en zelf ervaren dat western niet zo makkelijk is en het soms wel hard werken is Knipoog
Daarin geef ik je helemaal gelijk ! Knipoog