debat paardensector, komen we eruit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LoesjeVis

debat paardensector, komen we eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 21:31

Aangewakkerd door de nota van Minister Verburg begint er meer en meer discussie te komen in paardenland (zie vandaag maar weer de discussie tussen Van Grunsven en Voorn). Nu moet de sector binnen een jaar met een plan van aanpak komen, waar de sectorraad druk mee bezig is.
Ik vraag me af, wanneer we partijen als PvdD even buiten beschouwing laten, of we er als sector zelf wel uit kunnen komen. Kunnen we als sector met een eenduidig, duidelijk verhaal komen naar buitenstaanders? Een verantwoording die verder gaat dan 'in andere branches hebben dieren het veel slechter'.
Of zijn er binnen de sector zelf te veel verschillen van mening en is er te weinig gemeenschappelijke basis om tot overeenstemming te komen?
Wordt het dan toch wachten op regelgeving van bovenaf waar iedereen zo bang voor is of zijn er wel degelijk mogelijkheden?
Ik ben erg benieuwd wat anderen hierover denken, dus roept u maar!!!

Elisa2

Re: debat paardensector, komen we eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 09:54

We kunnen er wel uitkomen denk ik,maar er moeten mischien wel wat duidelijke richtlijnen {en controles} komen op de welzijn van het paard.Wat ik persoonlijk punten van aanpak vind is,dat de paarden meer naar buiten moeten in groepsverband.Dat is voor een paard gewoon erg belangrijk,goede voorlichting over het welzijn ook over bijvoorbeeld ontwormen,gebit na kijken en dergelijke.
Dat gezeur over hyperflexie vind ik een beetje onzin eigenlijk,het is goed dat er aandacht aan besteed word.Maar ik stoor me meer aan springruiters die met stand en trens ontzettend in de mond zitten te hangen.Wat je regelmatig voorbij ziet komen,dus vind ik de kritiek op de dressuur overtrokken.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 10:44

Ik denk zomaar dat we daar binnen de sector niet uitkomen. Ik wil mijn eigen paard zeker niet naar buiten in groepsverband, zoals Elisa hierboven bijvoorbeeld Haha!

Dan vind ik weer dat paarden gewoon ontwormd moeten worden met de reguliere middelen, maar de mensen die natuurlijk ontwormen zullen het met mij weer helemaal niet eens zijn.

Ach, het zal er wel op neerkomen dat de overheid richtlijnen opstelt die wel gelden voor Urielle, Elisa en Loesje, maar niet voor Anky vG, Imke SB, Albert Z en Jeroen D. Knipoog

LoesjeVis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 11:56

Twee reacties en direct alweer een meningsverschil. Weinig hoopgevend voor een positieve uitkomst van het debat... Ach gut

Vraag me af of er uberhaupt nog iets te vinden is waar we het allemaal over eens kunnen zijn. Je zou toch zeggen dat allemaal mensen met paardenliefde toch tot minstens 1 stelling moeten kunnen komen waar iedereen binnen de sector achter kan staan.
Wil iemand een poging wagen??

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 12:01

Ja, een verbod op seks met paarden en strengere controles op mishandeling, ook op wedstrijden. Ik denk dat iedereen daar wel voor is?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 12:04

Urielle schreef:
Ja, een verbod op seks met paarden en strengere controles op mishandeling, ook op wedstrijden. Ik denk dat iedereen daar wel voor is?

ja Afgod Ja

mishandeling ook in de vorm van verwaarlozing en dat de instanties sneller mogen optreden dan nu het geval is. (vaak is het te laat voor die arme dieren, omdat de instanties niks móchten doen)

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 14:01

In de zojuist verschenen nieuwsbrief werd weer eens benadrukt dat je verplicht moeten wachten op een prijsuitreiking. Hierdoor kan je je paard niet zo snel mogelijk naar huis kan brengen....

De KNHS propageert dierenwelzijn, maar acteert er niet naar.... Nagelbijten / Gniffelen

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 14:06

CGJ12 dan moet je ook maar niet op wedstrijd gaan, als je het zo zielig vindt dat je je paard niet gelijk naar huis mag brengen. Toch?

LoesjeVis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 14:13

Ok, excessen als sex met dieren, daar zal iedereen zich wel achter kunnen scharen.

Maar in het geval van controles op mishandeling op wedstrijden ben ik bang dat we snel weer vervallen in 'wat is dan mishandeling'.
Is dat al wanneer je paard onnodig lang op de trailer moet staan? Of pas wanneer er 'bloed vloeit'? En zijn bepaalde rijmethodes als mishandeling aan te merken?

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 14:13

capraibex70 schreef:
CGJ12 dan moet je ook maar niet op wedstrijd gaan, als je het zo zielig vindt dat je je paard niet gelijk naar huis mag brengen. Toch?

Ik wil mijn paarden niet ONNODIG laten lijden ter verdere glorie van organisatie, sponsors of jury.
Zo staat het óók in het officiële wedstrijdregelement.

LoesjeVis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 14:20

Hmm, hebben we dan niet te maken met een verschil van mening wat onnodig lijden is?

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 14:22

In Engeland moet je een soort examen doen om een paard te kunnen kopen (correct me if I'm wrong Knipoog) is maar ideetje...

CGJ12 kom kom, laat jij je paard onnodig lijden op de trailer? Als ie de ring in kan, kan ie ook op de trailer staan. Vroeger reed iedereen parade en vond ik de saamhorigheid een stuk hoger dan tegenwoordig, maar da's een andere discussie.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 14:23

Zoals CGJ12 zelf al zegt, berusten haar opmerkingen op totale onzin (...)

LoesjeVis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 14:30

Certificering heb ik in het debat idd al eens voorbij horen komen. Dit zou wel kunnen zorgen dat mensen meer kennis van zaken hebben voor ze een paard kopen.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 14:33

capraibex70 schreef:
Vroeger reed iedereen parade en vond ik de saamhorigheid een stuk hoger dan tegenwoordig, maar da's een andere discussie.

Vroeger ja......... gelukkig nu niet meer... Frusty
tijden veranderen gelukkig soms ook ten voordele.......... Ja

Parade.......... doe ff normaal.
Adelinde en Anky doen niet eens een prijsuitreiking te paard. Dan hoef ik het al helemáál niet. Gelijke monniken, gelijke kappen.
Zeker nog nooit een echte Jazz gereden?

Ik heb zo'n neuroot die de trailer verbouwt als ie langer dan een halfuur moet wachten.
Daarom laat ik bijna alle prijzen vrijwillig vervallen aan de organisatie.... ik red me ook wel zonder, en mijn paard moet nog langer mee.... net als de trailer Ja

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 14:34

Ik denk dat je dan inderdaad al een aantal excessen elimineert. Maar ik denk dat één en ander ook met de huidige tijd te maken heeft: mensen komen tegenwoordig nog zo weinig in contact met de natuur! Kinderen die denken dat melk uit de fabriek komt.. enz. Dat soort mensen denkt vast ook gemakkelijker dat het paard een soort racefiets is, die je pakt wanneer het jou uitkomt.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 14:34

Geloof niet dat we hier ooit uit zullen komen en ik hoop van hart dat die partij van dieren zich nooit gaat bemoeien met particulieren het welzijn van paarden.

Veel mensen zullen ongelukkig worden en automatisch ook veel paarden.

LoesjeVis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 14:38

CGJ12 schreef:
capraibex70 schreef:
Vroeger reed iedereen parade en vond ik de saamhorigheid een stuk hoger dan tegenwoordig, maar da's een andere discussie.

Vroeger ja......... gelukkig nu niet meer... Frusty
tijden veranderen gelukkig soms ook ten voordele.......... Ja

Parade.......... doe ff normaal.
Adelinde en Anky doen niet eens een prijsuitreiking te paard. Dan hoef ik het al helemáál niet. Gelijke monniken, gelijke kappen.
Zeker nog nooit een echte Jazz gereden?

Ik heb zo'n neuroot die de trailer verbouwt als ie langer dan een halfuur moet wachten.
Daarom laat ik bijna alle prijzen vrijwillig vervallen aan de organisatie.... ik red me ook wel zonder, en mijn paard moet nog langer mee.... net als de trailer Ja

Klinkt alsof een échte Jazz niet mijn type paard is...

Verder vrees ik dat dit weer een mooi voorbeeld is waarom we er in het debat niet uit gaan komen

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 14:39

We zullen toch met iets moeten komen naar de overheid toe. Mishandeling op wedstrijden is allang geregeld en sex met dieren is ook geregeld (onlangs).
Ik denk eerder aan: het verbieden van stands, minimale oppervlakte van een stal. Mogelijkheid tot indirect contact met soortgenoten (dus klein gaatje tussen stallen, of mogelijkheid om via de tralies aan de voorkant soortgenoot te zien). Weidegang tot een bepaalde leeftijd.
Ik roep maar wat dingen waar we, denk ik, allemaal achter kunnen staan, bovenop de dingen die nu al gelden.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 14:43

Volgens mij zijn er héél veel amazones die GL of PvdD stemmen, maar totaal geen flauw benul hebben wat voor consequenties dat heeft.....

Collateral damage.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 14:46

CGJ12 inderdaad spui jij nogal ongefundeerd je mening. Wat heeft Jazz nou weer met mij en deze discussie te maken.... misschien moet je paard beter opleiden/africhten denk ik dan.
Anneve: stands zijn, dacht ik, toch al verboden? Stallen voor paarden minimaal 3,5 x 3,5 m. Inderdaad onderling contact en graag paarden op de wei (maar daar zullen die Jazzen ook wel niet tegen kunnen Knipoog )
En ongebreideld vermeerderen strafbaar stellen?

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 14:47

CGJ12 nu moet ik gelijk geven in je opmerking over de PvdD.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 14:51

wat las mijn oog hier stands verboden

nope belgie maar in nederland mag het nog steeds

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 14:54

Stands gaan we dan dus ook verbieden.

LoesjeVis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 14:57

Weet dat FNRS wel heeft gezegd dat ze stands niet meer willen en dat deze er op termijn uit moeten (zich realiserende dat die niet van vandaag op morgen kan).
Alle paarden verplicht op de wei? Wat gaan onze sporttoppers daarvan vinden??