Fries in spanje?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xDommel

Fries in spanje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-08 23:42

Het klinkt misschien een beetje dom, en raar. Maar een vriend en ik hadden dus een discussie of een fries nou wel of niet in spanje kan ''wonen''. Ik zeg van niet, aangezien het daar best warm is en naja kan op mok enz.. vergroot denk ik. En die vriend zegt dus dat het wel kan.

Wat is waar volgens jullie? Clown

Ik wist niet waar hij precies bij hoorde, maar omdat het een discussie was heb ik hem bij deze gezet!

Brainless

Re: Fries in spanje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 23:48

Volgens mij kan dat wel, anadalusiers hebben toch ook wat meer beharing op de benen??
enne IJslanders doen het hier ook prima hoewel het een andere klimaat is.

(correct me if i am wrong!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 23:51

Dat het droger is in Spanje, is eerder een voordeel dan een nadeel met betrekking tot mok. Mok ontstaat vooral in een nat klimaat en gedijt daar ook het beste.
Ik weet een Nederlands bedrijf dat Friese paarden uitvoert naar Spanje.

xDommel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 00:00

okeej hartelijk bedankt voor jullie antwoorden;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 00:09

Woon je in Spanje of ben je van plan daar te gaan wonen en een Fries mee te nemen?

Chocotof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 10:18

Op de stal waar mijn pony en ik stonden in Spanje
stonden ook 2 Friezen geimporteerd vanuit Nederland.

Ze maakte het prima al is het voor elk paard dat vanuit
Nederland naar Spanje verhuisd wel even wennen hoor.

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 10:43

Zo ver ik weet gebruiken ze ook veel Friezen voor de Spaanse rijschool, het kan prima. Natuurlijk moet je bij elk paard rekening houden met de warmte daar, elk paard reageert er anders op.

Ik weet niet hoe het longgebruik van Friezen is, maar over het algemeen zijn het wel de paarden met een grote longinhoud (bijvoorbeeld Arabieren) die goed kunnen vertoeven in warme landen. Heeft je paard dit niet, moet je hier rekening mee houden tijdens trainingen en tijdens de warmste uren van de dag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 10:53

Een Fries heeft niet het longvolume van een Arabier, maar in landen als Californie waar het toch ook wel erg warm kan zijn, wordt erg veel gefokt én gesport met Friese paarden.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 11:00

Er staan zelfs veel Friezen in China en USA waar het ook loeiheet kan worden. Of de longinhoud zich evt. aan kan passen weet ik niet, maar wel dat de vacht zich aanpast.

Lacrima

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 15:14

Het enigste "probleem" die je misschien zul hebben is dat een Fries door de zon een bruine kleur kan krijgen - en de zon schijnt in Spanje wel behoorlijk. Maar daar heeft die paard geen probleem me, hooguit de ruiter.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 09:50

Waarom zou je een fries niet in spanje kunnen stallen!? Vriendinnetje heeft der friesje op curacao gezet, daar is het nog wel een stukje warmer hoor!! JE moet alleen uitkijken met zomerexceem in het binnenland als die daar gevoelig voor is..

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 19:33

persoonlijk denk ik niet dat dit Het ideale klimaat is voor hen....of het daarom onmogelijk is is dan weer een andere vraag...

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 14:41

Zeker kan het wel...ze staan daar ook al wel hoor, net zoals er in zuid-afrika een hele grote friese stoeterij zit. Natuurlijk moet het paard zich aan gaan passen , maar uiteindelijk kan het echt wel.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 14:43

Brainless schreef:
Volgens mij kan dat wel, anadalusiers hebben toch ook wat meer beharing op de benen??
enne IJslanders doen het hier ook prima hoewel het een andere klimaat is.

(correct me if i am wrong!)

Maar ijslanders hebben hier meer kans op zomerexeem.

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 11:31

Waar ik woonde, waren ze dol op Friezen. Bij elke manege / fokker hadden ze wel een Fries. Kan dus prima.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 17:44

Het kan wel. maar ik vind het niet slim. Net als ijslanders hier, in de winter oke, maar in de zomer als het 25+ word gaan die dieren echt kapot van de hitte, die zijn daar gewoon niet voor gemaakt. En een fries is zwart, krijgt het enorm warm. Dus lijkt mij niet slim. Het is het beste voor het paard om niet te doen, maar het kán wel

Chocotof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 17:57

maksim_malta schreef:
Het kan wel. maar ik vind het niet slim. Net als ijslanders hier, in de winter oke, maar in de zomer als het 25+ word gaan die dieren echt kapot van de hitte, die zijn daar gewoon niet voor gemaakt. En een fries is zwart, krijgt het enorm warm. Dus lijkt mij niet slim. Het is het beste voor het paard om niet te doen, maar het kán wel

Er zijn ook zat zwarte of donkere P.R.E's in Spanje.
Het is gewoon wennen, mijn welsh x newforest kon
de hitte ook prima aan het duurde alleen 2 maandjes
voordat ze zich helemaal thuis voelde.