ik heb twee hengsten en een ruin die samen in de weide staan. Hengsten zijn nu 4 jaar en de 12 jaar en hij is de baas. Nu wil er één van die hengsten die het dominantste is zich over de ruin zetten maar die laat het niet zomaar toe en vecht vooor zijn plaats te behouden. Af en toe vallen er klappen en vooral het bijten wordt gevolgd met wonden. De ruin heeft al verschillende genezen wonden in de nek die nu met wit haar zijn bedekt. De hengsten zelf zijn vriendjes omdat de ene onderdanig is en het allemaal maar laat begaan. Ik heb ook mij eens laten wijsmaken dat drie paarden niet samen gaan er is altijd één de sigaar, alleen gaat, met twee gaat ook met drie niet en met vier weer wel.
Ik zou de ruin scheiden van de hengsten en de hengsten bij elkaar laten staan. Ik zou dan ook om de dag één van de hengsten bij de ruin zetten zodat ze blijven aan elkaar wennen ook de hengsten bij elkaar blijven zetten. zo zijn ze alleen of met twee en niet meer met drie samen. Ofwel moeten we de dominantste hengst laten castreren. Maar ik hou ze liever allebei hengst, wij zitten in de sport met onze paarden en die extra hormonen hebben we nodig om te presteren. In het rijden hebben we geen last van dominantie of naar de mens toe zijn ze allemaal heel erg braaf. Ook naar andere paarden zit er geen kwaad in. Het is alleen onderling in de weide dat er wat rangordeverstoring is en ik zou graag die wonden vermijden bij mijn ruin.
De hengsten dekken niet. Castreren zou ik alleen maar doen indien het echt niet meer kan met de onderlinge ruzie's en wanneer het menens wordt. Liever niet castreren.
Weten jullie nog iets wat ik kan doen?