Bodyprotector verplichten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Waikiki

Bodyprotector verplichten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-08 13:08

Daarnet sloeg ik de PaardenSport open en stikte ik zowat in mijn soep toen ik het stukje 'Vragen Aan' las.

Ik zal het is overtypen:

Bodyprotectors
'Er stond een leuk verhaal in de PaardenSport over veiligheid. Wat mij nog steeds verbaasd is, dat er niet verplicht een bodyprotector hoeft te worden gedragen, terwijl de veiligheid v/d ruiters aanzienlijk verhoogd. Ik zie heel weinig BP in en buiten maneges. Wanneer wordt het dragen verplicht?'

Antwoord:
Het dragen van een BP is alleen verplicht tijdens cross en eventingswedstrijden. Dit omdat bij een onverhoopte val tegen vaste hindenrissen het risico op blessures aan de romp vergroot is. Verder zijn er nationaal en internationaal nog geen plannen om het dragen van een BP verplicht te stellen. Het dragen van een BP is natuurlijk wel toegestaan aan de ruiters die het willen. Sommige ruiters ervaren het dragen van een BP echter als een beperking in hun bewegingsvrijheid en de BP zal dan niet in alle gevalen de veiligheid verhogen.

*even een stukje geknipt, ging over de aantal blessures in NL*

-----------------------

Wat vinden jullie hiervan, zou het dragen van een BP verplicht moeten worden? Of vinden jullie dat *grof gezegd* dikke onzin.

Ilzjuh

Re: Bodyprotector verplichten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 13:45

Nou asjeblieft niet zeg. Ik vind het verschrikkelijk rijden en het geeft mij ook echt geen veilig gevoel. Ik vind het inderdaad een beperking in m'n bewegingsvrijheid.
Sowieso denk ik ook niet dat dit iets is wat ze er door kunnen krijgen.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 13:51

Ik hoop echt niet dat ze 't gaan verplichten...ziet er niet uit...laat die mooie dure rijjassen dan maar weg.
Bij de pony's met name de kleintjes...ja daar kan ik me wel iets bij indenken,alhoewel ik hoorde van iem wiens dochtertje altijd last had van dat flapje onder in de rug.....
Ik heb er zelf geen dus kan niet uit ervaring spreken...
En om d'r eentje zomaar aan te schaffen voor m'n dochtertje die hem misschien vervolgens niet meer aan wil....daar zijn ze toch écht te duur voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 15:39

Je hoofd verplicht beschermen lijkt me normaal, maar m'n hele bovenlijf dat vind ik te veel. Ik heb zo'n ding nooit aangehad maar het lijkt me heel stug zitten en vooral bloedheet in de zomer. Ik zou het er echt niet mee eens zijn als dat ooit doorgevoerd wordt.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 15:40

Ik mag hopen van niet. Cap prima maar niet zo'n stijf ding...

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 15:42

Ik zou het wel een goede zaak vinden als ze bij kinderen , bij het springen wel een BP zouden verplichten... als je ooit ziet hoe ze vallen tijdens het parcours Lips are sealed

Bij paarden dressuur en springen vind ik het vrije keus, en cross terecht dat het daar moet, dat tempo ligt ook nog eens een stukje hoger.

ellentje94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 15:44

waar ik vroeger reed is het verplicht voor de verzekering
had deze week nog een kamp daar,
het was wel 30° soms
en dan ben je helemaal bezweet enzo
erg ongemakelijk
de pasvorm valt nog wel mee
op het begin niet maar als hij ruim genoeg is wel
maar toch ben ik lbij dat ik er vanaf ben

Twixietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 16:18

Ik heb nog nooit met een bodyprotector gereden, maar ik spring en cross enz. ook nooit. Ben een echte Shet ( zonder rijden )freak en doe liefst dressuur. Ik vind maar dat de mensen het zelf moeten zien of ze het aandoen of niet, maar het moet zeker niet verplicht worden ( wel bij cross ).

Yinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 16:21

Bij springen en cross zou ik het goed vinden Ja Ik vind ze ook niet erg fijn, maar ik ben met een onderlinge cross heel naar terecht gekomen. Ik had gelukkig die dag een BP gekocht, dus de schade is 'maar' beperkt tot 40 hechtingen in mijn gezicht Scheve mond

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 16:23

Ik heb nog nooit met gereden.
Dat het bij Cross enz verplicht is logies.
Maar verderest hoeft het van mij niet.
All is het ergens niet logies dat het verplicht is want alls jij bij de cross valt is het jou probleem.
Maar ok zo denk ik dan weer.
Ieder zijn eigen mening, ieder zijn eigen maatregelen en ieder zijn eigen problemen

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 16:23

Springen en cross kan ik goed begrijpen. Maar die BP mag voor de rest wegblijven van mij . Wat zit dat lekker stijf zeg. Scheve mond Ja mensen die het graag willen, tuurlijk. Ja
Maar verplichten?
Wordt het de bedoeling dat we in 2010 in een harnas rijden?
Laatst bijgewerkt door Red_Savage op 04-07-08 16:26, in het totaal 1 keer bewerkt

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 16:24

Het zou misschien wel veiliger zijn maar je krijgt er echt een lelijke houding van! Zeker als kindjes van kleins af aan ermee op t paard gezet worden.. Denk dat het inderdaad wel bij springen en crossen een goede zaak is Ja

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 16:24

Natuurlijk is elke vorm van bescherming op een bepaalde manier een belemering. Al is het alleen maar de warmte die je minder kwijt kan.

Daarbij ben ik van mening dat er ook echt wel bodyprotectors te vinden zijn die wel fijn zitten. Er komen er steeds meer bij met diverse pasvormen dat er voor iedereen wel wat te krijgen zijn.

Ik vind het dan ook wel een goede zaak dat er naar gekeken wordt om het te verplichten. Op dit moment rij ik zonder. Heb er ook geen maar zit soms wel te twijfelen want het is wel je eigen veiligheid en als het wel ernstig letsel kan beperken waarom niet? Enigste wat mij daarom tegen houdt is de prijs. Vind ze toch nog best pittig ook al heb je wel wat goedkopere maar ik vind dat je ze ook moet passen voordat je ze koopt en vaak is dat nog niet mogelijk, want ruitersportzaken hebben vaak maar 1 soort en dan in kleine maten en laat ik nou niet in een kindermaatje passen Clown

Apocalatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 16:25

Ik zou het bij springen prima vinden, vooral bij kleine kinderen Lachen
Ik denk toch niet dat dat gaat gebeuren (verplichte BP) dus het is iedere vrije keus.
Een goed passende bodyprotector zou de bewegingsvrijheid trouwens niet moeten belemmeren.

Twixietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 16:25

Red_Savage schreef:
Springen en cross kan ik goed begrijpen. Maar die BP mag wegblijven. Wat zit dat lekker stijf zeg. Scheve mond
Wordt het de bedoeling dat we in 2010 in een harnas rijden?

Ik hoop het niet Tong uitsteken

Twixietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 16:26

Ik heb eens kleine kinderen zien rijden met een BP... die kinderen konden amper nog bewegen...

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 16:26

Oeh nee, ik vind het echt van die ondingen Clown
Heb er nog nooit eentje aangehad, maar aan mijn lijf geen bodyprotector!

Met springen kan ik me wel voorstellen dat het verplicht zou worden, dat is toch meer een risicosport dan dressuur.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 16:28

Bij golfen is een beschermingsmasker toch ook niet verplicht.
Harstikke gevaarlijk.
Stel je voor je krijgt die stick in je gezicht.
(ahum)

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 16:31

mij zou het niet uitmaken. ik draag hem altijd, thuis ook.
ik voel hem niet eens meer.

maar kan me voorstellen, dan andere mensen er niet zo blij mee zouden zijn.

bij kinderen verplichten tot een bepaalde leeftijd zou ik niet verkeerd vinden. mits ze goed voor worden
gelicht over pasvorm ed. een bodyprotector niet goed past is ook gevaarlijk.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 16:35

loulou schreef:

bij kinderen verplichten tot een bepaalde leeftijd zou ik niet verkeerd vinden. mits ze goed voor worden

Inderdaad.
want all die kinderen van 7 a 8 met ouders die niks met paarden hebben.
laat die maar eens zonder hulp de juiste uitzoeken

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 16:37

En owee als je niet de juiste hebt. Dan brengt zo'n ding meer schade aan dan dat het je zal beschermen hoor. Knipoog

fury

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 16:39

Bodyprotector vind ik inderdaad een belemmering om mee te rijden. Daarnaast vind ik ze stikheet, en daardoor heb ik heel wat minder concentratie wat ook niet erg bijdraagt aan de veiligheid van de bodyprotector. Plus het vallen plat op je rug is niet fijn, en volgens mij kan je je met een bodyprotector aan niet echt makkelijk meer draaien in je val, maar hier heb ik zelf geen ervaring mee.
Niet verplichten dus. Wat wel goed zou zijn is als bodyprotectors overal gratis beschikbaar zouden zijn op maneges bijvoorbeeld? Net als caps nu.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 16:40

als we toch bezig zijn.... ook maar even een band voor om je nek.... je benen inpakken (want die kunnen breken!! erg hoor!) enne.. je armen ook maar! nee... ik ben geen voorstand van de bodyprotecter.. we kunnen ook gaan overdrijven hé

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 16:42

Ik vind het onzin,denk dat meer zitlessen zinvoller zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 16:45

loulou schreef:

Hoe vaak zijn wij er vroegen niet gestuiterd zonder cap zonder bp zonder veiligheidsbeugels...
En we leven nog steeds hoor Lachen

Niet gaan over reguleren zou ik zeggen Lachen

Als mensen het graag willen, fijn laten doen, maar geen verplichting, ook niet bij kinderen (die vaak nog soepeler vallen dan een ouder persoon)