Puur basis: wat moet ik hier dan onder verstaan..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

heidi80

Puur basis: wat moet ik hier dan onder verstaan..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-08 18:32

Oke dit gaat heel dom overkomen.... (of misschien denk ik wel te moeilijk).

Ik heb een super leuke ruin waar ik in een jaar Z dressuur mee geworden ben. Paard is nu 10 en met zijn 6 pas ingereden. Ik ben hem gaan rijden en binnen een jaar mochten we Z starten. Tot en met de M2 reden we overal alle prijzen weg en reden we bijna iedere proef 2 winstpunten. (we reden gemiddeld 2 PROEVEN per maand).

Ik had dus het idee dat ik behoorlijk goed bezig was.

Nadat ik Z ben gestart lukte het allemaal minder goed. Nadat ik hem een jaar thuis heb gehouden en hem weer ben gaan starten ging het nog niet veel beter.

Ik heb jaren bij de zelfde instructrice gereden die zelf Z1 heeft gereden, inmiddels heb ik een andere instructeur die zelf nationaal Grand prix start.

Maar nu komt het..... aangezien ik zo lang bij de zelfde heb gelest zijn fouten erin gelopen en dingen niet goed aangeleerd. Ik denk dat ik me zelf nu tegen kom in het Z nu er toch wel meer van mij en paard gevraagd is:

Kortom de basis is bar en bar slecht...... ja ik durf het toe te geven en wil het graag verbeteren...

Maar....... denk ik nu zo moeilijk of is het echt zo moeilijk?

Waar moet ik nu met de basis beginnen met mijn paard?? We rijden Z.... waar start de basis... kan iemand die er echt verstand van heeft hier eens op reageren??

Wat mag ik van mijn paard verwachten en hoe LEER ik hem het op de goede manier? Ik kom er niet meer uit....

Fem_daf

Re: Puur basis: wat moet ik hier dan onder verstaan..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 22:01

Ik heb jaren lang een compromis met mijn paard gehad, klinkt raar, maarja. Hierdoor werd het steeds slechter en slechter en uiteindelijk moesten ook wij vanaf de basis opnieuw opbouwen, heel frustrerend.

Iedereen verstaat onder basis wat anders, voor mij en mijn paard was dit (onder begeleiding van mijn instructrice):

- opnieuw rechtrichten, eerst vanuit stap en later in de andere gangen
- veel lang en laag rijden, pas na een aantal maanden heb ik hem weer op mogen pakken
- ALLE gangen bevestigen, ze moesten allemaal weer recht, actief, ontspannen etc.
- mijn eigen zit en rijden kritisch bekijken, wat voor fouten waren erin geslopen
- opnieuw beginnen met stelling en buiging, voltes, kleine stukken schouderbinnen/ travers etc.

Op je vraag wat je van je paard mag verwachten, kan denk ik alleen je instructrice antwoord op geven, zij weet hoe jullie rijden en wat er aangepast moet worden. Ik moest doen alsof hij nog niks kon en dat we alles nog moesten leren, dit is heel moeilijk omdat je weet dat hij het WEL kan!

Persoonlijk denk ik dat je echt van het nul punt begint, alles opnieuw bevestigen en opnieuw heel correct, duidelijk en consequent op elkaar leert reageren. Dit heb ik ook gedaan en het heeft echt heel goed geholpen.

Succes!! Ik weet hoe lastig het is!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 07:22

Als je zo hoog bent gekomen en zo makkelijk je proefjes doorstuurde heb je echt wel IETS goed gedaan hoor Knipoog Met instructeurs moet je ook maar denken: nieuwe bezems vegen schoon en zeker als iemand gewoon volgens een ander systeem rijdt en je moet ineens over, heb je een pittige tijd, maar met je eerdere ervaringen vlecht je het in tot een totaalplaatje.

Basis is voor mij:
-Paard moet onvoorwaardelijk aan het voorwaartse been staan en taktmatig lopen
-Paard moet onvoorwaardelijk aan het zijwaartse been staan
-Paard moet in aanleuning en over de rug lopen
-Paard moet rechtgericht worden
-Paard moet op het achterbeen gezet kunnen worden (verzameling) en vanaf dat moment wil ik ook dat ik het paard qua aanleuning op de hoogte die ik wil kan instellen

Dat is de volgorde die ik hanteer bij het beleren van een jong paard. Later wordt dit een totaalplaatje waar dan weer dit, dan weer dat een probleem vormt.

En uiteraard heeft je eigen zit ook heel veel invloed en bekijk je die ook kritisch.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 07:26

Ik ga met Urielle mee Lachen Lachen

en mag ik je complimenteren met je buitengewoon horsesence kijk op jouw probleem! Echt super joh!.......

en dat alleen al bewijst dat je heel, heel goed bezig bent

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 10:52

KiWiKo schreef:
Ik ga met Urielle mee Lachen Lachen

en mag ik je complimenteren met je buitengewoon horsesence kijk op jouw probleem! Echt super joh!.......

en dat alleen al bewijst dat je heel, heel goed bezig bent

Dito!

Wilde alleen nog toevoegen dat ik persoonlijk ook veel waarde hecht aan het explicite 'schakelwerk' als basis. Overgangen en schijnovergangen op zit en been...!

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 11:02

Ik vind de volgende zin altijd heel erg mooi: Je kunt pas aan de basis werken als deze gelegd is.

Voor mij is basis dan ook dát wat je met 2 vingers in je neus kunt en dat gaat zoals het bedoeld is.

Voor het ene paard is de basis op het land staan eten, voor de andere is piaffe nog basis (ene en andere uiterste). Wat voor jullie basis is, is alleen door jullie te bepalen.

Hou je ook niet te veel bezig met dat jullie Z zijn. Z is in het verleden gepresteerd, maar zelfs de beste sporter kan af en toe nog wat leren van de beginselen (in dit geval stap, draf, galop). Soms moet je weer even nuchter worden en plezier beleven aan dat kleine ding. Streven is leuk, maar ademen is ook belangrijk.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 16:07

Adil18 schreef:
Wilde alleen nog toevoegen dat ik persoonlijk ook veel waarde hecht aan het explicite 'schakelwerk' als basis. Overgangen en schijnovergangen op zit en been...!

Dat valt mij onder 'onvoorwaardelijk voorwaarts'.
Heb momenteel een stakend paard en dan merk je weer goed hoe erg alles beinvloed wordt als je paard niet aan de hulpen staat hoor!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 16:15

OOk hier niet meer dan respect voor jou manier van denken.
Menig andere Z ruiter zou dit sowieso nooit durven toegeven en dan al zeker niet op bokt!
Ik zou zeggen...ga eens helemaal terug naar de basis en doe alsof je een B/L paard onder je kont hebt.Lengte buiging, vw nw...wijken en vooral tempowisselingen in de wat lage houding.
Dan denk ik dat je al een heel stuk verder komt met je nieuwe instructrice! Als die ziet waar je vastloopt ( en dat heeft ze dus gezien!)kan zij jou vast verder helpen!

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 09:29

Urielle schreef:
Adil18 schreef:

Dat valt mij onder 'onvoorwaardelijk voorwaarts'.
Heb momenteel een stakend paard en dan merk je weer goed hoe erg alles beinvloed wordt als je paard niet aan de hulpen staat hoor!

Ik dacht het al, vandaar het woord 'expliciet'. Ik wist het niet helemaal zeker. En je hebt gelijk hoor, een paard wat niet aan de hulpen staat, dan ben je behoorlijk beperkt als het om het rijden gaat...!

_Lunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 18:39

Van mij ook , chapeau voor je manier van denken ,
Njaa eilijk ben ik het verder helemaal met Urielle eens ..

heidi80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 16:18

Ik vind het behoorlijk moeilijk om als Z combinatie weer opnieuw te beginnen bij de B..... ik probeer het wel om heel simpel te gaan rijden maar ik merk gewoon dat ik vind dat hij toch gesloten en bij elkaar moet blijven en nette overgangen moet maken... het is gewoon super moeilijk om dat uit mijn hoofd te praten. Ik weet dat het beter is maar we kunnen gewoon wel het 1 en ander waardoor gewoon simpel rijden best lastig is. Alhoewel ik wel moet zeggen dat op het moment dat ik vraag dat hij in het gelid komt (actief, matig op achterhand en van achter naar voren) dan kom ik meteen weer problemen tegen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 16:23

Toch proberen die knop om te zetten. En het is natuurlijk niet voor maanden, maar gewoon even, om alles weer op een rijtje te krijgen.Misschien een leuk idee...ga eens een B proefje rijden( gewoon thuis natuurlijk Haha! ) moet je eens zien hoe moeilijk dat is als Z ruiter! Clown

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 16:59

heidi80 schreef:
Ik vind het behoorlijk moeilijk om als Z combinatie weer opnieuw te beginnen bij de B..... ik probeer het wel om heel simpel te gaan rijden maar ik merk gewoon dat ik vind dat hij toch gesloten en bij elkaar moet blijven en nette overgangen moet maken...

Ik denk ook niet dat je weer terug naar de B hoeft te gaan. In feite is B tm Z de basis (daar ZZ-licht tm GP gevorderd is). Als je niet kan spellen hoef je toch ook niet weer opnieuw te leren schrijven?

Als je nooit gaat oefenen op bijvoorbeeld het verzamelen of overgangen gesloten te rijden etc. dan leert hij het ook nooit. Mijn ervaring is ook dat als je in de Z beland sommige eenvoudige dingen zoals overgangen, gesloten halthouden, rechtuit gaan ineens een hele opgave lijken. Dat wil niet zeggen dat wat je eerder hebt gedaan verkeerd was hoor. Zeker niet gezien het gegeven dat je met dikke punten door de klassen heen bent gevlogen. Jij gaat namelijk ook steeds ongemerkt je grenzen verleggen. Jij bent nu niet meer tevreden met bijvoorbeeld een overgang waar je eerder misschien wel nog tevreden mee was. Vanaf Z begint het rijden eigenlijk pas echt.

Waar je alert op moet blijven tijdens het rijden is dat je tact, impuls, rechtgerichtheid, ontspanning, aanleuning, losgelatenheid etc. behoudt in je oefeningen. Dat is het belangrijkste. Als je basis in orde is, kun je deze aspecten ook zonder al te veel moeite behouden in allerlei oefeningen. DAT is basis. B-niveau is geen basis, dat is het begin van het begin. Jij moet nu leren de basis voor elkaar te krijgen op Z-niveau. Dus alle aspecten van het skala te behouden in de oefeningen die worden gevraagd op Z-niveau. Zodra je merkt dat je een van deze aspecten verliest, moet je die eerst weer herstellen. Om verder te komen moet je eigenlijk iedere keer dat punt op zoeken dat je voelt dat het moeilijk wordt, en er dan uit rijden. Dan verleg je je grenzen.

Door weer voltetjes en overgangen op B-niveau te gaan rijden schiet je niks mee op. Dat is voor jou niet bevredigend en je paard leert er ook niets van. Je moet de moeilijkheden en de grenzen juist opzoeken, dan ga je wat leren, dan kom je verder.

Bijvoorbeeld verzamelen: als een paard dat moeilijk vindt, zal hij poberen door scheef te gaan er onder uit te komen. De oplossing is dan hem in die verzameling weer recht te richten, dus toch door te gaan met verzamelen (weliswaar dan kleine stukjes en er dan weer uit rijden, maar er pas uitrijden als je hem iig een paar passen recht hebt) Als je niet gaat verzamelen omdat hij dan scheef gaat los je niks op. Dan blijft het probleem. Dan kun je wel 1000 rondjes prima rechtgericht in arbeidstempo door de baan gaan, maar daarvan leert hij niet verzamelen.

De 'basis' is niet iets wat je even voor elkaar fikst, dat is en blijft op ieder niveau een aandachtspunt. Terug naar de basis is niets meer dan de aspecten van het skala weer herstellen. Soms moet je inderdaad dan weer even helemaal terug naar lang/laag, maar soms is even uit een oefening rijden, even toestaan, of juist even doorsluiten ook voldoende. Dat zal waarschijnlijk per dag verschillen.

Dus als je paard in een overgang compleet uit elkaar dondert in een Z proef is dat niets om je voor te schamen. Een paard gesloten houden tijdens van die progressieve overgangen als in een Z proef is gewoon moeilijk en niet te vergelijken met een overgang die je op B of L niveau maakt.

Verder begrijp ik je gevoel maar al te goed: Mijn paard heeft nu 21 wp in het Z2 (binnen een jaar tijd en heeft ook alle klassen met 20 wp uitgelopen), maar ik heb nog regelmatig momenten dat ik mij afvraag hoe dat mogelijk is? Dat ik het na al die jaren kennelijk nog steeds niet snap. En andere momenten vind ik het weer fantastisch gaan en denk ik de hele wereld aan te kunnen. Dat is het mooie van paardensport: elke keer als je denkt dat je het redelijk kan, blijkt dat je nog ontzettend veel moet leren Knipoog