Vraag!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mick75

Vraag!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-08 00:03

Ik woon tegenover een kinderboerderij waar ze ook een stuk of 15 pony's en paarden hebben. Ik weet dat de eigenaar in paarden handelt of dat in elk geval probeert, maargoed. Daar gaat het niet om.

De eigenaar laat kleine kinderen (vanaf een jaar of 6) gewoon buiten rijden. Deze kinderen hebben nooit les gehad en als ze iets tegenkomen dat ze niet kennen, een voetganger of bijvoorbeeld een bejaarde met een rollator, schreeuwen ze gewoon van "Kijk dan uit tr*t, je ziet toch dat ik eraan kom" omdat ze geen enkele controle hebben. Heb ze ook regelmatig gezien in de rijbak waarin ze dan een hindernis vastgemaakt hadden aan de railing en hun paarden er met stokken overheen joegen. De politie bellen is zinloos want de eigenaar is een ex-agent, en daardoor praktisch onschendbaar, en de dierenbescherming zegt ook niets te kunnen doen.

De kinderen schoppen een paard/ pony vooruit en trekken keihard aan de teugels om te stoppen. Een kindje vertelde doodleuk dat het zo in stripsverhalen stond dus dat het zo moest.

Ik ben en blijf van mening dat het hier om pure dierenmishandeling gaat, maar er lijkt geen ingang te zijn om er iets tegen te doen. De dierenbescherming zegt dat ze alleen op heterdaad kunnen aanhouden (en komen nooit meteen als je belt), en de politie doet gewoon niets. Ruiters die niet van de kinderboerderij zijn moeten een ruiterbewijs hebben, anders zit je uren lang vast. (er staan veel paarden in de omgeving)

Er zijn reeds meerdere ongelukken geweest, tot nu toe gelukkig zonder ernstig letsel voor zowel kind als dier, maar ik wacht af tot er een kind/ pony doodgereden wordt. Dat zou ik doodzonde vinden, die kinderen zijn echt klein en kan je nooit verantwoordelijk houden.

Is er iets maar dan ook iets wat ik kan doen voor deze pony's en paarden? Weet iemand iets tegen deze mishandeling te doen?

Lukker

Re: Vraag!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 08:57

Kun je het niet vastleggen op film en daarmee naar de dierenbescherming gaan?

Kristel_82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 09:32

Sorry hier een niet zo positief berichtje.... Ik heb zelf bij een konijnenopvang gewerkt en daar liepen we vaak tegen hetzelfde probleem aan: Niemand kan/wil iets doen.

Wat wel erg goed kan werken: VOORLICHTING. Ga eens met de eigenaar praten. Uit je bezorgtheid over de gevaren die het opleverd voor kinderen, omstanders en o ja ook voor de paarden. Bied aan om een voorlichtingspraatje te houden of folders (met striptekeningen?!?) te maken. Zo kun je de kinderen laten zien hoe je beter met de paarden/ponies om kunt gaan, want zij zullen niet beter weten. Help mee denken over een oplossing. (bijv. hoe kunnen ze veiligere hindernissen bouwen, of bedenk andere oefeningen/spelletjes die beter en veiliger zijn, maar wel leuk). Ik ben bang dat dat je enige optie is. Dit kan jij zelf doen, of ga eens bij een manege langs en vraag of daar jongeren zijn die daar tijd en zin in hebben.

Als de eigenaar niet mee wilt werken... Tsja... het klinkt heel banketstaaf, maar dan is mijn advies: kijk de andere kant op. Koe Je kunt natuurlijk de dierenbescherming blijven bellen, maar probeer het niet jou probleem te maken, zet het van je af. Als de eigenaar niet open staat voor hulp... dan kun je niks doen! Het is dan ontzettend frustrerend als je steeds tegen een muur aan loopt, instanties die niet kunnen of willen helpen. Laat het dan los, hoe moeilijk dat ook is!
Heel erg veel succes!

Groetjes, Kristel

p.s. Misschien overbodig, maar als je besluit contact te nemen met de eigenaar (bellen, schriftelijk). Houdt het vriendelijk, respect vol en niet beschuldigend (uit vooral je zorgen om de kinderen! en pas daarna de paarden). Je vangt namelijk meer vliegen met stroop.... En daar hebben de paarden (en ook eventueel de veiligheid van de kinderen) méér voordeel bij, dan een als je de eigenaar tegen je in het harnas jaagt!

_Fleur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 09:48

ik zou idd ook een filmpje maken Lachen

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 14:39

ben het mee kristel eens! Erg lastige situatie Ja

Ciska_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 17:07

Lukker schreef:
Kun je het niet vastleggen op film en daarmee naar de dierenbescherming gaan?

Lijkt mij ook het beste. (meerdere filmpjes misschien..)

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-08 02:30

Met de eigenaar praten is compleet zinloos, dat hebben we vanuit de manege al ontelbare keren geprobeerd, omdat ze "ons" ook rustig in een dolle galop omver "rijden". En wij graag veilig op stap gaan. Wij hebben geen behoefte om tijdens een buitenrit steeds ruiters uit bomen te vissen en paarden van de weg te plukken.

Filmpjes wordt ook niets mee gedaan door zowel politie als dierenbescherming. Zeggen beide dat filmpjes te makkelijk te manipuleren zijn tegenwoordig, dus geen bewijsmateriaal zijn. Ze stellen dat het tegenwoordig, met de huidige stand van de techniek, praktisch onmogelijk is om te bewijzen dat een filmpje "genuine" is (sorry, weet het nederlandse woord niet). Oftewel, dat het te manipuleren is om een ander in een slecht daglicht te plaatsen.

Voorlichting lukt alleen bij individuele kinderen, als je die tegenkomt en bovendien aanspreekbaar zijn. De meesten zijn dat niet. De eigenaar ziet niets in collectieve voorlichting of behoorlijke lessen. Heb al aangeboden gratis, zonder tegenprestatie als rijden of zo, les te geven. Is afgewezen.

Het idiote is dat als wij vanuit de manege gaan rijden we zeker gecontroleerd worden op ruiterbewijs, maar die kinderen zonder hinderlijke kennis van zaken gewoon op pad kunnen.

Heb ook al geprobeerd met de ouders te praten, maar daar die vaak van allochtone afkomst zijn en de taal amper begrijpen, is dat ook knap lastig. Die vinden het allang prachtig dat hun kinderen gratis kunnen paardrijden.

De dierenbescherming geeft aan een immens dossier te hebben over die kinderboerderij, maar dat actie ondernemen steeds ondermijnd wordt doordat de eigenaar ex-agent is, dus dat telkens zijn juridische vriendjes hem te hulp schieten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 02:38

Gecontroleerd worden op ruiterbewijs is bullshit...
Verder doet de dierenbescherming hier ook niks, want die kijken naar voedingstoestand etc. van de betrokken dieren.
Ik kan me voorstellen dat je je groen en geel ergert maar ik denk niet dat je er veel aan kunt doen, helaas.

Overigens heb ik ook geen ruiterbewijs en ben ook niet van plan het te gaan halen maar dat even terzijde, maar dat is omdat elke mafklapper zonder al te veel problemen hiervoor kan slagen en het niets zegt over hoe goed je rijdt.

_Dressage

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 15:29

Duidelijk een filmpje maken! zoals Lukker en de andere zeiden.
het is voor de veiligheid van de kinderen, het dier, en de mensen in het verkeer!
en de dierenbescherming is daar toch voor om in te grijpen!

x_Simone

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 15:36

Ik zou een filmpje maken als ze het paard aan het schoppen zijn dan moet de dierenbescherming wel ingrijpen want dit kan echt niet zo. Anders gebeurt er dalijk nog iets ergs Verdrietig

Krissie0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 16:13

Tjah dat zoiets kan gebeuren he?? Ronduit schandalig Boos!

De dierenbescherming doet er waarschijnlijk ook niks aan mede omdat de eigenaar politie agent is geweest..
Maar ik snap niet dat de ouders dat toelaten? Ik heb zelf een dochter van bijna 2 die dol is op paarden maar die komt van mij niet alleen op de weg als ze 6 is... Ik denk dat nog t beste is als je de ouders aanspreekt maar pas op voor de reactie van sommige ouders want die kinderen hebben niet voor niks zo'n grote mond Boos!
Groetjes en veel succes

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 11:13

Zou het eventueel een optie zijn om met een paar anderen af en toe een lesje aan te bieden? Gewoon gratis lesjes geven over poetsen, omgang en rijden? Als voorlichting niet werkt, werkt dit misschien wel..

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 00:23

Ik mag niet op het terrein komen sinds ik een kind les aangeboden heb, ik zou mijn snufferd teveel in de eigenaars zaken steken (lastig!!!)... Als ik me in de buurt van deze paarden begeef, wordt ik opgepakt wegens huisvredebreuk... Lesgeven is dus geen optie, hoewel er wel kindjes zijn die dat graag willen. Verder dan theorielessen en vanuit de verte toekijken zit er niet in voor mijzelf, al helpt het wel iets. Ik heb geen zin me constant op het politieburo te moeten verantwoorden. Mischien zwak van mij maar dat gaat me een stap te ver. Ik heb ook andere dingen waarmee ik rekening moet houden (werk).

Dat de ouders het toelaten? Die vinden het maar wat leuk dat hun kind voor weinig geld kan rijden. Die begrijpen de risico's vaak niet en/of denken dat er wel behoorlijke begeleiding is, of weten alleen van paardrijden uit de Lucky Luke en de Penny... Het gaat veelal om allochtone eenoudergezinnen die van de bijstand moeten leven, die zijn allang blij dat hun kinderen paardrijden in plaats van mensen beroven.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 19:34

ik zou het via de verzekering proberen....
die man moet waarschijnlijk wel voor iets verzekerd zijn....
als de verzekering merkt dat het er zo aan toe gaat,willen ze hem geen verzekering geven...
en je moet al helemaal gek zijn om zo'n dingen zonder verzekering te gaan doen....

Sissy_Sunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 16:21

ik zou een filmpje maken ..
dan zou ik ermee naar de politie of dierenbescherming gaan .
dadelijk gebeurt er echt iets ergs Boos!
of eventjes met de eigenaar en praten erover hoe erg jij het vind.
en hem ook zijn kant van het verhaal laten vertellen.
waarom die die kinderen juist heeft.
en geen kinderen die een verzorg pony zoeken met rij ervaring.
want zo'n kind die zo een beestje behandelt verdient het niet om daar de verzorger van te zijn Verdrietig
en ook niet mee op te kunnen scheppen Boos!

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 19:00

Ik geef Kirsten gelijk, het veranderd al helemaal niet als je die eigenaar boos maakt, stel dat het niet lukt, dan idd een filmpje maken! Van verschillende situatie's. Succes.

En laat ons even weten als er wat veranderd.

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 19:04

Ik heb het even ook aan iemand gevraagt die werkt bij de AID. Dus die krijgt meerdere mishandelingen binnen en die zegt dat je eens zou kunnen bellen naar : Landelijke inspectie dienst.
Maar dat het idd wel belangrijk is als je bewijs hebt! Dus vooral Blijven filmen :d Succes

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-08 22:36

Extra reden om als ik eens geld over heb een videocamera te kopen (wil ik toch al om mijn trainingen te filmen, heb op dit moment geen les met mijn paard en dan zie ik ten minste achteraf wat ik fout doe).

Met de eigenaar praten is dus onmogelijk, ik mag niet op het terrein komen (en dat geldt voor iedereen die op een manege rijdt of zelfs een eigen paard heeft).

Het verbaast mij serieus dat er nog niets ernstigs is gebeurd, ze knallen zo een zebrapad over zonder te kijken (zelfs al zouden ze kijken, ze kunnen hun pony's toch niet houden).

AID is bij mijn weten ook reeds jaren geleden op de hoogte gesteld, inclusief filmopnamen. Dit is immers niet iets recentelijks, maar iets dat al sinds mijn kindertijd (ik ben royaal de 30 gepasseerd) speelt.

De AID zegt ook dat filmmateriaal tegenwoordig te makkelijk te manipuleren is (is technisch gezien ook waar, dus ze hebben daar wel een punt in dit geval helaas) en op heterdaad betrappen is in dit soort gevallen altijd lastig, vooral omdat er geen regelmaat in zit. En de dieren worden wel goed gevoed, staan vaak buiten, er is altijd schoon water voorhanden en ga zo maar door. Het enige dat grondig fout gaat, zodat het ronduit gevaarlijk is, is het rijden. En dat maakt het probleem ook zo lastig.

Heb trouwens van een betrouwbare bron bij de gemeente (mag nog niet openbaar gemaakt worden officieel) dat die tent binnenkort weg moet. Weet alleen niet of het verhuizen wordt, en dus voortzetting van de huidige gang van zaken, of echt helemaal weg.