Vw-nw: hoe laag?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

poes

Vw-nw: hoe laag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 18:01

NAV [HAW] BWP Bastet (v. Liberty M ) @ Eerste bitloze drafpasjes!

Ikzelf rijd paarden maar wat graag zo los, en met paarden die het gewend zijn doen we het ook zo. De truc is idd om ze op de achterhand te houden maar dit is imo gewoon mogelijk. Mijn idee is dat je ze hiermee optimaal oprekt en ontspant en dat het ze bovendien beresterk maakt indien je het correct uitvoert. Bovendien leer je te rijden op een licht contact en vanuit je zit/benen, het paard leert op eigen benen lopen. Ik rijd vanuit deze houding met een doorgereden paard moeiteloos wendingen, galop, etc.

Na een kwartier a 20 minuten zo losdraven en galopperen ga ik pas voorzichtig oppakken naar boeghoogte en indien mogelijk naar iets meer opgericht.
Maar dat hoofd-op-boeghoogte noem ik dus helemaal geen vw-nw

Dus vandaar mijn vraag: hoe laag is vw-nw voor jou én vooral: waarom en waarom niet lager/hoger?

SofieBeau

Re: Vw-nw: hoe laag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 19:34

in de training van mijn paard maak ik een vreugdedansje als ik hem zo kan rondsturen : hier worden ze zo heerlijk los van en leren ze echt hun rug te gebruiken Hyper!

hoofd op boeghoogte is imo geen voorwaarts neerwaarts, maar iets lager dan boeghoogte ben ik ook al heel tevreden mee.

van wat ik hier op bokt heb voorbij zien komen over Antoine de Bodt is mij ook al opgevallen dat veel leerlingen zo door de piste rondgestuurd werden. En wat AdB verricht qua rechtrichten is behoorlijk indrukwekkend Knipoog

ik ga met je mee poes Ja

poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-08 09:30

Ik moet zeggen met het paard dat ik u rijdt (Kyna) krijg ik dat dus ook echt nog niet voor elkaar. Maar in de manege waar ik vroeger altijd reed kunnen de meeste paarden echt zo losgereden worden zonder aan impuls of kracht in te boeten.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 09:48

Ik vindt dat hele lage meer halstrekken op halstrekken lijken dan op vw-nw. Prima om je paard los te werken maar ik zou meer wisselen in hoofd hals houding. Alleen zo heel laag rijden dan krijg ik altijd het idee van je paard de grond inrijden (instructeur zei dat ooit).
Op boeghoogte wat ronder instellen krijg je ze ook lekker over de rug, en dan is het veel makkelijk een paard goed actief te houden van achteren. Een paard moet niet alleen actief en vlug zijn maar ook op de juiste manier naar voren toe ondertreden en zijn gewrichten buigen. Op de foto's van dat HAW topic zie ik dat niet voldoende gebeuren.
Mijn paard gaat met halstrekken vaak ook wel voldoende voorwaarts en voelt dan actief aan. Maar dit is mede omdat het voor hem een makkelijke houding is, omdat hij eigenlijk een beetje op de voorhand kan vallen. Als ik hem vanuit daar op boeghoogte instel voel ik hem vaak meteen trager worden (en dat betekent meestal dan hij harder moet werken Vork )
Ik zou met losrijden sowieso meer afwisseling willen in de houding. Een paard mag best een keer helemaal naar de grond het bit 'afkauwen' maar moet niet alleen in die houding lopen. Ook op boeghoogte een keer wat ronder als hij zijn rug minder gebruikt etc.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 10:04

Bij voorwaarts/neerwaarts heb je verbinding van achteren naar voren en daardoor kun je een paard meer of minder oprichten door hem actiever te maken.Het is per paard verschillend waar ze precies moeten lopen om fijn aan te voelen.Maar inieder geval moet het neusje eruit.No offence,maar op jouw foto's zie ik een paard die helemaal met de neus naar beneden loopt en toch echt wel flink op de voorhand valt.Dit is geen voorwaarts/neerwaarts,bij voorwaarts/neerwaarts draait het om de balans,en het neusje moet er altijd uitzijn.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 10:07

poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-08 10:09

Interessant plaatje maar dit moet volgens mij ook lager haalbaar zijn. Ik ben het er wel mee eens dat je ten allen tijde perfecte controle moet hebben over de hoofd-halshouding en dus moet kunnen afwisselen.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 10:11

imo is voorwaarts neerwaarts, gewoon zo laag mogelijk, al raakt de neus bijna de grond, MAAR er moet verbinding zijn met de mond, altijd bij het voorwaarts-neerwaarts rijden Ja

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 10:14

Ik zie voorwaarts neerwaarts rijden bij mijn paard en pony, lekker die neus tot kniehoogte, desnoods lager, MAAR er móet verbinding behouden worden met de mond.
Ze worden er zo heerlijk los van. Ben altijd erg blij als ik mijn paard/pony zo de bak rond kan sturen Lachen

Zilvermoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 10:15

Als de achterhand dr ook maar bij is! Het moet tocht uit de achterhand komen.
Je kunt m wel net zo mooi naar beneden hebben lopen en die achterhand doet niks.. Heb je nog niets bereikt

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 10:16

Zilvermoon schreef:
Als de achterhand dr ook maar bij is! Het moet tocht uit de achterhand komen.
Je kunt m wel net zo mooi naar beneden hebben lopen en die achterhand doet niks.. Heb je nog niets bereikt

Absoluut!!!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 10:16

bij het losrijden mag belle van mij zo laag als ze maar wil. ik probeer haar dan zoveel mogelijk eruit te rijden. wel moet ze actief over de benen blijven lopen.
dit losrijden doe ik in stap draf en galop. dan neem ik haar ietsje meer op in de "normale" rijhouding. hals nog niet te hoog of te kort en kopje netjes op de loodlijn. als ze daarin fijn aanvoelt (ook in de oefeningen) probeer ik haar de laatste 5 minuten nog wat meer op te richten omdat ze daar nu toch wel weer sterker in moet worden

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 10:18

Ze kunnen hoger en lager ingesteld worden,maar het neusje MOET eruit! Anders is het ook geen voorwaart/neerwaarts meer en verliest het zijn functie.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-08 13:21

Neus moet er inderdaad uit, dat ben ik met je eens, en zonder achterhangebruik heeft het geen zin uiteraard Lachen

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 14:08

ziet er heerlijk uit, maar dat lukt me dus echt niet. Mijn paardje heeft van nature een heel hoge hoofd/hals houding, ze wil ook liever haar hoofd hoog houden, dus naar beneden gaat ze alleen onder dwang, en dat werkt natuurlijk niet erg ontspannend.

ook hebben we veel moeite om het tempo te beheersen als ik de teugels zo los zou laten als op de foto's. ik weet zeker dat ze dan gaat rennen...

maar het is wel iets om naar toe te werken. heerlijk zo ontspannen

poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-08 14:09

Het is idd iets waar je naar toe moet werken maar elk paard kan het, ook met een los teugeltje Lachen

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 15:24

Maar met een los teugeltje schiet je je doel weer voorbij Knipoog Omdat er dan geen verbinding is en de achterhand niet optimaal gebruikt wordt (losse teugel op de klasieke manier bij oprichting is een ander verhaal, omdat men dan uitgaat van een dragende achterhand. Vw-nw heeft een stuwende achterhand: voorwaarts-neerwaarts)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-08 15:27

Hangt er volgens mij vanaf hoe je het paard traint daarin? Waarom is er precies contact nodig? Je kunt een paard toch ook het bekken laten kantelen zonder? (hoewel ik daarvoor dus in eerste instantie wel even moet vragen, dus ik kan het niet teugelloos initiëren zeg maar).

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 15:44

wij rijden een pony opnieuw in dmv voorwaarts neerwaarts. zij is verkeerd bereden. Het gaat super, ze kan soms hele rondjes lopen met verbinding en haar hoofd heel laag, ze ontspant dan helemaal!

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 15:45

Als je paard optimaal in balans is kun je hem idd vragen het bekken te kantelen, maar er zijn maar weinig paarden die zo recht zijn. Bovendien is klassiek ook niet geheel zonder contact van voren, alleen wordt het gewicht van de teugels als eerste contact gezien ipv daadwerkelijk contact via een aangespannen (dus niet strakke!) teugel. Verder zie je in het klassiek rijden vaker bitten met hefboomwerking die bijdragen aan deze manier van rijden.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 15:47

het beste is als je wel contact hebt, maar heèl licht. Ja

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 16:22

Zonder contact heb je geen aanleuning,maar contact houden moet niet verward worden met trekken.

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 16:44

Ik heb mijn paard ongeveer op knie-hoogte lopen met zijn hoofd bij het imo échte vwnw.
Máár ik wil wel ten alle tijde de verbinding met de achterhand behouden, anders zie ik het nut er niet van in.
Idd word je paard zo sterk en lenig, op de goede plaatsen.
Maar ontspanning staat voorop. Mijn paard ontspant zeer gemakkelijk, maar heeft snel de neiging om zijn achterhand dan in tokio achter te laten.
Dus dat vwnw komt bij ons altijd wat later, als hij zijn achterhand er al bij heeft.
Want die verbinding door heel het lijf mag van mij niet missen.

Maar het is wel heerlijk om te zien, je paard is heel lekker ontspannen zo.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 16:55

sorry maar, wat is precies:
neusje er uit
er uit rijden
?

en ik rijd zonder bit, moet er dan contact met d neus gehouden worden ipv met de mond als voorbeeld?

wat juval beschrijft is ook precies mijn probleem. hoofd en nek staat op zn fries op haar lichaam dus daar springt ze vanzelf in lijkt wel.
als ik haar los laat racen we de bak door en gaat ze dus te hard zodat ze het zelf niet kan bijhouden en nooit ontspannen zal lopen omdat achterbenen te lang blijven staan. het is eente hoog tempo voor haar maar toch doet ze het als ik haar los laat.
houd ik haarin trekt ze haar hoofd "in" en nek blijft omhoog, rug is dan volgens mij echt weggedrukt..
tips?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 18:37

MissEvil,verbinding krijg je ook door de achterhand te activeren.Laat ik het even in deze volgorde zetten: je stapt op een paard,neemt de teugels aan.En dan drijf je als ware het paard naar het bit toe.Je hand houd je gewoon stil,het paard neemt dan het bit aan doordat je hem erna toedrijft.Dus van achter naar voor,en zo ontstaat dus verbinding.

Fayhafemke: moet je even op de link kijken die ik gepost heb,staat het heel mooi op.En inderdaad,bit of geen bit maakt niet uit,het gaat om het achter naar voor rijden.