Waarom voor het een constante hulp geven en voor het andere

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

silfie35

Waarom voor het een constante hulp geven en voor het andere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 11:11

Zat zo maar eens even na te denken over het rijden van een paard en vroeg me het volgende af.

Je geeft je paard bijv. een hulp om aan te draven. In het ideale geval blijft hij vervolgens gewoon draven zonder dat je hem hulpen geeft om te blijven draven.

Bij een serie galopswissels is dit heel anders want dan moet je constant hulpen blijven geven voor elke wissel.

Waar ligt dit aan?

Roosch

Re: Waarom voor het een constante hulp geven en voor het andere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 11:19

Als je galopswissels springt en je geeft geen hulpen, rij je in dezelfde galop door.
Je zal toch echt even aan moeten geven dat ie nu om moet springen. Haha!
(dus eigenlijk iets anders moet doen)

Ik heb overigens geleerd dat je, zowel in stap, draf als galop, moet blijven drijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 11:21

Hoezo geef je in galop wissels een constante hulp?
Je geeft toch pas een hulp als hij daadwerkelijk om moet springen Lachen

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 11:22

Nou MissHaffie dan ga je het nog moeilijk krijgen in een hogere dressuurklasse Tong uitsteken
Als jou paard niet blijft draven zonder hulpen, hoe kan je dan en tegelijk wijken en blijven draven? Of weetikveel wat je allemaal kan doen tijdens een gang?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 11:23

Blijven drijven...aub niet, als je graag een afgestompt paard wilt Lachen

Paard moet zelf lopen...het is geen fiets waar je steeds moet blijven trappen Lachen

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 11:24

Nou moet ik even zeggen dat ik maar een gewone manegeruiter ben en van verschillende instructrices les heb gehad, en daar is maar één van die ons ooit geleerd heeft te blijven drijven tijdens alle gangen.

Heb nu overigens al jaren dezelfde, fijne instructrice. Haha!

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 11:25

Omdat je paard anders niet weet wanneer hij om moet springen Clown
't Is geen knopje van "nu spring je om de pas om" en "nu spring je om de twee passen om".

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 11:30

MissHaffie schreef:
Nou moet ik even zeggen dat ik maar een gewone manegeruiter ben en van verschillende instructrices les heb gehad, en daar is maar één van die ons ooit geleerd heeft te blijven drijven tijdens alle gangen.

Heb nu overigens al jaren dezelfde, fijne instructrice. Haha!

Lijkt me dat je paard dan onzettend verstompt.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 21:27

PP > RT D

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 00:07

Op manegelessen leer je vaak (helaas) om constant te drijven, maar dat het een heel ander verhaal wordt merk je wel als je op "eigen" paarden gaat rijden.

In principe moet je alleen drijven als je naar een hoger tempo wilt schakelen. Anders gewoon benen rustig langs het lichaam laten hangen.

Antwoord op je vraag heeft Runningkawa al gegeven. Je geeft een hulp als een paard iets moet doen. Is dat aangalopperen heb je aan een hulp genoeg. Wissels springen zijn allemaal "losse stukjes", dus ook steeds opnieuw hulpen herhalen
Laatst bijgewerkt door Sigrid op 24-06-08 00:24, in het totaal 1 keer bewerkt

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 00:20

MissHaffie, bedoel je niet dat je wel je been eraan moet houden ipv constant drijven?

Als ik wwl draven geef ik been, maar als ie eenmaal draaft sluit ik em gewoon op tussen mijn benen en hou mij kuit aan de buik vh paard.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 00:29

silfie35 schreef:
Zat zo maar eens even na te denken over het rijden van een paard en vroeg me het volgende af.

Je geeft je paard bijv. een hulp om aan te draven. In het ideale geval blijft hij vervolgens gewoon draven zonder dat je hem hulpen geeft om te blijven draven.

Bij een serie galopswissels is dit heel anders want dan moet je constant hulpen blijven geven voor elke wissel.

Waar ligt dit aan?

Omdat je paard niet kan ruiken dat jij nu 5 x wilt gaan omspringen. De wissels zijn op zich staande opdrachten, heeft hij gewisseld dan is hij klaar met de opdracht die jij gaf, als je weer wilt wisselen moet je dus een nieuwe opdracht/hulp geven. Als je wilt draven dan geef je de hulp voor draf tot je opdracht geeft om te gaan stappen of draven, draf is dus een opdracht die lang duurt (ga lopen) en wisselen is een opdracht die in een keer goed of fout gaat (pak een koekje).

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 17:35

Idd, je moet een opdracht geven om iets gedaan te krijgen. Zolang je niks doet zal er ook niks gebeuren Lachen

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 17:36

runningkawa schreef:
Hoezo geef je in galop wissels een constante hulp?
Je geeft toch pas een hulp als hij daadwerkelijk om moet springen Lachen

lijkt mij ook?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 23:49

anneliesdj schreef:
Omdat je paard niet kan ruiken dat jij nu 5 x wilt gaan omspringen. De wissels zijn op zich staande opdrachten, heeft hij gewisseld dan is hij klaar met de opdracht die jij gaf, als je weer wilt wisselen moet je dus een nieuwe opdracht/hulp geven. Als je wilt draven dan geef je de hulp voor draf tot je opdracht geeft om te gaan stappen of draven, draf is dus een opdracht die lang duurt (ga lopen) en wisselen is een opdracht die in een keer goed of fout gaat (pak een koekje).

Ik bedoel natuurlijk stappen of galopperen.

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 13:27

silfie35 schreef:

Waar ligt dit aan?

Je zegt het zelf al, bij het 1 vraag je 1 ding, bij het andere vraag je afwisselend verschillende dingen.

cordonblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 14:59

MissHaffie, ik ben - net als jij- maar een gewone manegeruiter. Bovendien rij ik op dezelfde manege als waar jij rijdt. Vandaar toch even de drang om op dit - oude- topic te reageren. Wij leren zeker niet om in iedere gang constant te drijven (echt waar, geen enkele instructeur bij ons zal dat bedoelen). het lijkt erop alsof jij drijven en impuls houden verwart. je paard dient altijd impuls te blijven behouden, deze moet door de ruiter zijn opgewekt waardoor je niet constant hoeft te drijven (zoals de meeste andere bokkers ook al vertelden).

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 13:34

Constant beenhulp geven om het paard te laten draven, omdat die anders in stap gaat is niet goed. Maar het is wel nodig om constant je been eraan te hebben.
Elke keer als je ook maar een beetje aan de teugel zit, moet je ook je been erbij hebben. Eigenlijk moet je dit in je achterhoofd houden; Teugel en been gaan samen, niet apart.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 13:44

Als je een hulp geeft, moet het paard die oefening uitvoeren. Als je geen hulpen geeft dan moet hij blijven doen wat hij bezig was.
Dus jij geeft de hulpen (benen geven) om in draf te gaan, hij gaat in draf (jij stopt met benen geven) en dan moet hij blijven draven totdat jij weer hulpen geeft om iets anders te gaan doen. Hij moet dus wachten op jouw hulpen. Waarom zou je jezelf moe maken en je paard afstompen door steeds benen te geven? Het feit dat je stopt met hulpen (in dit geval benen geven) is een beloning voor het paard, die dan op z'n beurt weet dat hij correct heeft gehandeld. Daar wordt in de (meeste) manèges geen aandacht aan besteed, jammer.
Zelfde met de galopwissels. Je zet aan in galop, hij blijft galoperen totdat hij hulpen geeft om wissels te maken. Als deze bv een wissel om de pas is, dan blijf je natuurlijk hulpen geven, anders weet het paard niet dat hij om pas moet wisselen.