Ik zal dan ook maar meteen beginnen, 2 dingen die ik vrij snel weet te bedenken zijn:
1) Mijn vroegere bit gebruik, ik was 12 toen ik mijn paard inreed met een normale trens, maar met een half jaar rijden ging het opeens mis, en hij luisterde nergens meer naar. Vanaf dat moment heb ik een stuk of 10 verschillende bitten geprobeerd, allen steeds scherper. Dat ging van kwaad tot erger en heb toen ik 15 was besloten om te stoppen met de verschillende bitten en zou hem enkel rijden op watertens of bustrens. Dit heeft ontzettend veel moeite gekost en nu, 2jr later is hij nog niet altijd even gehoorzaam in de mond of gooit hij zijn mond open. Allemaal dingen die door die stomme fout van vroeger zijn gekomen en ik dus nu de vruchten van pluk. Weet wel dat ik toen ik mijn paard kocht net van de manege kwam en niet erg veel wist van paarden en de omgang.
2) Mijn grote vriend, de slofteugel
. Door slechte instructie ben ik destijds met de slofteugel gaan trainen om mijn paard aan de teugel te krijgen, nouja, krijgen, dwingen eigelijk. Wist ik veel, mij werd verteld dat het zo moest. Gevolg, een paard dat standaard achter de teugel kruipt en bang is voor het bit, ontspanning was er zeker niet te vinden. Dit is alweer een paar jaar geleden en ik heb nu wel les van een goede trainer waar ik onwijs blij mee ben. De slof gebruik ik weer, maar dan goed en enkel wanneer het nodig is(3-5 keer per jaar oid). Mijn paard is nu zoveel meer ontspannen en begint zijn rug te gebruiken en krijgt meer spieren door het goed belasten ervan. En ja, ik weet nu dat wat ik heb gedaan niet goed was maar destijds had ik echt geen idee. Gelukkig heb ik nu zoveel meer geleerd en kan er nu goed mee omgaan. Het heeft mij voor veel extra werk ge zorgt maar ik heb er uiteindelijk wel van geleerd!!
Nu zijn jullie aan de beurt, onthoud wel:
Dit topic is NIET bedoeld om elkaar af te zeiken! Adviezen geven kan natuurlijk altijd. Iedereen is eerlijk en daar moet je ze niet op straffen...

Nee eerst nog de penny ideeën maar bij mij kan het wel want hij heeft geen last van mij hoor. Maar op een gegeven moment toch gestopt.
) wel kon inrijden, nouja het is helemaal goed gegaan hoor! Gelukkig dacht ik dat ik het wel kon en dat ik het braafste paard van de wereld had die binnen een week kon rijden, en binnen een week kon ze het hoor! Niet met geweld ofzo dit is allemaal gewoon heel lief gegaan alleen wanneer ik mijn nu nog jaarling ga inrijden(als die 4 of 5 is) dan ga ik er toch hulp bij vragen gewoon voor de veiligheid. Maar er is dus niks mis gegaan hoor het was denk ik nog een beetje het pennysyndroom dat ik gewoon met een paard dat net uit de kudde komt weg kon rijden..
terwijl het soms mijn eigen schuld was...Maar dat heb ik gelukkig afgeleerd..