rijden met kapotte zweep?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Daphne__

rijden met kapotte zweep?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-08 14:54

hey,
heel vaak zie ik dat mensen rijden met een zweep waar het eind van kapot is..
waar je dus dat witte ziet plastic ding erin ziet.

zelf vind ik dat erg sneu, omdat op de training en africhtingsstal waar ik gereden heb, een paardje liep wat zo'n stuk van de zweep vast had zitten in zijn kont.
een mega splinter dus.

wat vinden jullie, kun je met zo'n zweep rijden?

Alicia2u

Re: rijden met kapotte zweep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 15:23

Vind ik niet kunnen. Zo duur is een zweep nou ook weer niet. Dat plastic kan inderdaad verschrikkelijk splinteren. Zodra het stofje eromheen kapot is, gewoon een nieuwe zweep halen. Die paar euro maakt toch ook niet uit?

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 16:27

Idd gewoon een nieuwe kopen.
Op zo'n tentenkamp (Hypodrama noem ik dat altijd) kun je ze vaak heel goedkoop kopen.

L_ola

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 16:29

En als je persee met die zweep wil blijven rijden, doe er dan een stukje tape om. Knipoog

Dewii

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 16:30

Ik vind het ook niet kunnen. Bij mij is het touwtje wel gerafeld, maar daar kan je niet zoveel aan doen volgens mij en he is ook niet zo erg?

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 16:36

Ik erger me dood aan een kapotte zweep !
Zelfs als dat uiteinde te ver uitrafelt, vind ik het al niet meer fijn om mee te rijden. een zweep moet goed 'zwiepen', anders hoef ik ze niet meer en koop dan ook dadelijk een nieuwe zweep.
Een kapotte zweep gooi ik ook onmiddellijk weg.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 16:39

het ligt eraan, of je de zweep gebruikt of dat je hem alleen maar in je handen hebt, en tot hoever de zweep kapot is.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 16:44

Mijn zwepen zijn altijd kapot Nagelbijten / Gniffelen Ik weet niet hoe het komt.. maar telkens als ik een nieuwe koop is ie binnen een week alweer kapot Nagelbijten / Gniffelen
Ik rij dus wel gewoon met een kapotte zweep door, anders wordt het een dure hobby. Maar dat witte plastic eronder, dat is bij mijn zwepen gewoon rond afgewerkt, dus geen scherpe punt ofzo. Ik heb dan ook geen flauw idee hoe dat bij een paard in de kont kan blijven steken Nagelbijten / Gniffelen Dan moet je die zweep toch zeker haaks erin rammen?!
Ik gebruik mijn zweep trouwens niet om te meppen, maar om kleine, subtiele signalen te geven, vooral tegen zijn hals, en op buitenrit voor de veiligheid.. Als je een zweep nodig hebt om je paard vooruit te meppen dan is er toch iets goed mis met je rijstijl!

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 09:10

bij mij is er 1 kapot maar zit het touw/stof er nog wel omheen, zodra het stof eromheen dr af geraveld is koop ik wel een nieuwe.

plotie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 09:44

Ik vind het zeker niet kunnen. Veel te gevaarlijk. Plak er dan iets rond als een nieuwe zweep te duur is.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 09:47

Rijden met een kapotte zweep kan nooit. Het materiaal wat erin zit (dat witte) is van glasvezel, en gaat dus splinteren en komt in de huid van je paard/pony terecht. Voelt dus niet prettig en gaat in de huid zitten als je niet oplet.

Een kapotte zweep dus altijd direct vervangen. En ja sommige zijn echt niet zo duur.

jeanette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 09:52

Ben het helemaal met Lous eens. En als je zwepen zo snel weer stuk zijn vraag ik me af wat je er mee doet. Nooit weg zetten op de punt, maar altijd op het handvat. Dit is een behoud van de zweep.

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 09:53

ik wist niet dat het zo gevaarlijk was Bloos
dan gooi ik deze idd weg en koop ik een nieuwe Knipoog

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 09:59

Onze instructrice legde het laatst uit omdat ze opmerkte dat een pony met een splinter in zijn kont liep omdat de zweep van het meisje wat erop zat kapot was. Daarnaast veegde ze er ook nog wat hele kleine stukjes bij weg.

Dewii

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 10:27

Heb ik toch wel even, een beetje offtopic, vraagje. Is het erg als je een zweep met een touwtje hebt en dat gerafeld is, maar het plastic oid niet te zien is?

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 10:53

Nee dat is niet erg, want de zweep zelf is nog heel.

Emma82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 12:23

Je kunt beter 1 keer een goede en duurdere zweep kopen, die gaan veel langer mee.
Die zweepjes die gaan rafelen zijn niet handig, maar wel goedkoop, maar op langere termijn is goedkoop wel duurkoop. Ik heb een zweep waar ik 3 jaar geleden iets van 40 euro voor betaald heb, maar t ding is nog als nieuw, terwijl ik altijd met mn zweep rijd...
Met kapotte zweep rijden is inderdaad gevaarlijk! Dat witte snijdt snel en als het gaat splinteren, moet je al helemaal niet meer met zo'n zweep gaan rijden. Dan kun je net zo goed een tak uit het bos plukken en daar mee gaan rijden...

kers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 13:43

Ik ben ook door blijven rijden met kapotte zweep ik zag er zelf niet zo veel problemen in ook omdat ik mijn zweep gewoon moet vast houden ik hoef mijn paard eigenlijk niet te tikken.
Maar nou doe ik het dus nooit meer, ik stapte af en met mijn stijgbeugels omhoog te doen steekte ik mijn zweep weg mijn paard zwiept met haar staart en blijft in de zweep hangen, paard natuurlijk helemaal in paniek ik kon ze ook niet meer vast houden dus is ze ook nog gaan lopen.

Nee ik heb mijn lesje wel geleerd meteen een nieuwe als hij kapot is!

(toch jammer dat er altijd eerst iets moet gebeuren voor dat je beseft dat het wel gevaarlijk kan zijn)

Anne_26

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 13:49

Gewoon een stuk tape eromheen binden en ermee blijven rijden vind ik. Om nou helemaal een nieuwe te kopen, dan ben je lekker bezig.. Want bij mij gebeurd het zo vaak!

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 13:50

Anne_26 schreef:
Gewoon een stuk tape eromheen binden en ermee blijven rijden vind ik. Om nou helemaal een nieuwe te kopen, dan ben je lekker bezig.. Want bij mij gebeurd het zo vaak!

Je kunt ook gewoon een keer een iets duurdere kopen, die gaat wel iets langer mee. Daarnaast hebben de horseloverwinkels vaak aanbiedingen ; van 2 voor 5 euro.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 13:58

oke, kan splinteren..

Zodat je paard splinters in zijn achterste krijgt??? moet je toch
wel aardig meppen...
Mij hebben ze ooit aan het verstand gepeuterd dat het slagje erop zit
om je paard mee te irriteren..
Niet dat je het ding als een stuk hout moet gaan gebruiken, mocht
je paard dat wel nodig hebben, tja.. dan moet je inderdaad een hele hebben...
en geen kapotte..

Rijd dus ook regelmatig met een kapotte..
Niet dat ik ze sloop.. maar stalgenoten wel..
Oh.. en mijn pony heeft er ook nog wel eens een handje van..
om er een hap van te willen nemen.. (en ook dure breken dan.. Vork )
(ja weet ik, zorgen dat ie er niet bij kan...)

heb trouwens ook een keer met mijn hele zweep in staart van paard gehangen..
(ik beken dat ik in training met 1.30 m lang rond rij..)
zweep was niets mis mee.. kreeg hem alleen niet meer rijdend uit staart..
Ik heb gelukkig koele kikker in zweep opzicht.. kan met dat ding voor d'r neus
wapperren, maakt allemaal niets uit.. (madam weet dat ze echt niet zomaar
een pets te pakken heeft..en ik heb het ras mee)

Vind trouwens die goedkope lange zwepen afgrijselijk, balans klopt niet... .
krijgt dan kramp in je handen.. en dan kan ik dus echt niet meer lekker rijden..

dus kon rustig stoppen en hem uit staart peuteren...

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 15:01

Ik heb hier in mijn zadelkamer een koker vol staan, maar pak altijd weer mijn oude dure zweep omdat dat ding niet kapot te krijgen is.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 16:37

MysticTinker schreef:
Mijn zwepen zijn altijd kapot Nagelbijten / Gniffelen Ik weet niet hoe het komt.. maar telkens als ik een nieuwe koop is ie binnen een week alweer kapot Nagelbijten / Gniffelen
Ik rij dus wel gewoon met een kapotte zweep door, anders wordt het een dure hobby. Maar dat witte plastic eronder, dat is bij mijn zwepen gewoon rond afgewerkt, dus geen scherpe punt ofzo. Ik heb dan ook geen flauw idee hoe dat bij een paard in de kont kan blijven steken Nagelbijten / Gniffelen Dan moet je die zweep toch zeker haaks erin rammen?!
Ik gebruik mijn zweep trouwens niet om te meppen, maar om kleine, subtiele signalen te geven, vooral tegen zijn hals, en op buitenrit voor de veiligheid.. Als je een zweep nodig hebt om je paard vooruit te meppen dan is er toch iets goed mis met je rijstijl!

nou als ik eerlijk moet zijn, vermoed ik ook dat het er flink hard aan toe is gegaan voordat het paard bij ons kwam.
want het was een probleempaard, en moest ''opgevoed'' worden..
de zweep hebben wij er dus niet in geslagen hoor, hij kwam bij ons en toen zat er een stuk zweep in zijn kont.
echt alleen dat witte, dus dat moet wel gewest zijn van een kapotte zweep..

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 17:17

Ik vind dat echt belachelijk, zwepen zijn niet zo duur, koop dan gewoon een nieuwe. Toch;)

haleyjames

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 22:51

gevaarlijk voor t paard, zielig als dat in zn bil gaat steken
zwepen zijn niet zo duur gewoon een nieuwe kopen desnoods leen je er tijdelijk 1 van je vriendin ofzo