Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
marquez1 schreef:Regelmatig zie ik mensen in mijn omgeving, en hier op bokt, trainen voor het springen. Ze hebben dan 1 of twee hindernissen in de bak staan en dan springen ze die tig keer aan. Iedere keer vanuit dezelfde (rechte) lijn, en wanneer de ruiter hoger durft, wordt de balk telkens een gaatje hoger opgetrokken. Wanneer dan de 1.20m wordt behaald, zijn mensen trots als een pauw. Soms wordt er dan zelfs de conclusie getrokken dat een B parcoursje makkelijk moet kunnen, dat staat immers toch maar op een meter. Helaas loopt het vaak op een teleursteling uit, het paard stopt of er volgt een balken regen.
Hoe komt het toch dat het tot sommige ruiters moeilijk doordringt dat springen niet een kwestie is van hoog springen, maar van dressuurmatig je paard goed voor elkaar hebben? Stel eens 3 hinderinisjes op, gewoon kruisjes, of een klein steiltje en neem ze in verschillende lijnen eens mee. De ene keer links om de andere keer rechtsom, in een gebroken lijn, op een rechtsomkeert, neem ze eens van de andere kant. Gewoon om je paard aan het been te krijgen, en goed wendingen te kunnen rijden. Jammer genoeg zie ik het weinigen doen. Ben ik de enige?
De basis in belangrijk, de hoogte maakt niks uit..als je paard kan springen is die hoogte geen probleem! Maar net wat jij zegt oefen je tempowisselingen..schakel tussen 2 of meer hindernissen..een galopsprong terug of juist 1 vooruit! 

) Zou het een gebrek aan kennis zijn, of een overschot aan overmoed

marquez1 schreef:Ik vraag me meer af hoe het komt dat mensen zo trainen. Het zijn namelijk niet alleen de meisjes die vers van de manege komen (om ze allemaal maar even over 1 kam te scheren) Zou het een gebrek aan kennis zijn, of een overschot aan overmoed
.
.
) en daar hebben ze materiaal voor 2 hindernissen. 4 staanders en 4 balken. Nu kan ik natuurlijk iemand meenemen die elke keer voor mij de hindernis op een andere plek zet, maar die gene hebben daar misschien ook niet altijd zin in. Zelf bouw ik de hindernissen wel altijd op andere plekken en in andere formaties (dubbel sprongen, oxers, 2 hindernissen in 'rare' hoeken etc) maar dan spring ik die combinatie wel 1 training lang. Er is voor mij gewoon geen andere mogelijkheid. Ik spring verder ook niet zo hoog (voornamelijk omdat ik dat telkens af moet stappen om de hindernis te veranderen
) maar ga dan vooral op de passen en op het tempo werken, maar goed, echt ideaal is het niet.
polly2 schreef:Ach...zo zijn er zoveel dingen waar ik me over verbaas...ik ben er maar mee gestopt om me er mee bezig te houden....
En dat waren echt geen pennymeisjes
. Het gaat erom dat je je paard goed aan het been hebt, en mooi in 1 tempo door kunt springen.