Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Maar toen mn peerd door de omheining van de longeercirkel heenviel, was een weekje vakantie echt niet genoeg om dr weer goed in dr vel te zetten
. Alle rijtechnische aspecten waren uitgesloten en ik moet zeggen dat ik erg te spreken ben geweest over 'mijn' osteopaat! 
. Is ze ook wel aan te zien
.
en oei wat hebben ze het zwaar...
Wildgirl schreef:Het antwoord is simpel: Als ik jou was zou ik er een osteophaat/fysio/of zadelmaker naar laten kijken(.....)
Wildgirl schreef:Waar zijn de mensen die hun paard uit het land halen, hem opzadelen, opstappen en wegrijden.
En als het een keer minder gaat; hun paard vakantie geven, het eens anders trainen of aan hun rijtechnische aspecten gaan werken?
. Kosten 35 euro. Ik blij, paard blij en omgeving blij want hij was soms echt onhandelbaar. 

Ik haal mijn paard uit de wei, haal er een borstel overheen, gooi het zadel erop, doe het hoofdstel erin en rijden maar. Ik rijd met een anti-slip pad, voor mij geen "anky pads", dikke dekjes, bandages, peesbeschermers dure diensten en het duurste merk harnachement. kehdra schreef:'Het valt mij ook op! Of de paarden van tegenwoordig zitten niet goed in elkaar, óf de eigenaren zijn veranderd!
Vroeger, wist ik niet eens van het bestaan van een ostheopaat.
Als er iets mis was, dan hielp de DA of de hoefsmid.
Ik had een zadel, één dekje, een hoofstel, en een halster, en ik heb me er altijd prima mee gered. En nu nog steeds
Wildgirl schreef:kehdra schreef:'Het valt mij ook op! Of de paarden van tegenwoordig zitten niet goed in elkaar, óf de eigenaren zijn veranderd!
Vroeger, wist ik niet eens van het bestaan van een ostheopaat.
Als er iets mis was, dan hielp de DA of de hoefsmid.
Ik had een zadel, één dekje, een hoofstel, en een halster, en ik heb me er altijd prima mee gered. En nu nog steeds
Dat is het hem idd, door het huidige fokbeleid(zeker onder warmbloeden)komen er imo zoveel slechte paarden in de wereld.
Nederland wil groot; wij fokken groot met alle gevolgen van dien.
Een kennis van mij fokte in het verleden(jaar of 25 geleden)warmbloed sportpaarden; gelderse types met voldoende duits bloed erdoor.
Hij had zelden een veulen dat groter werd dan 1,65 en is ook bewust gestopt met zijn fokkerij en handel omdat hij letterlijk zegt: ik ga niets fokken wat het niet doet.
In het verleden waren er véél minder gevallen van paarden met rugproblemen,OCD,verkeerde stand en andere zwaktes.
Er waren ook geen grote luxe pensionstallen zoals die er nu soms zijn; iemand die paarden had; had geld en woonde óf zelf buitenaf met voldoende land óf had zijn paard bij een boer in pension.
Voor een zadel waren punten als drukverdeling belangrijk; niet de kleur,het merk of wel of geen cair.
Paard gevoelig in de rug?Niks geen bontje maar andes trainen of het dier werd fokmerrie.
Wellicht iets rigoreuzer allemaal maar wel een stuk paardvriendelijker denk ik.
als een paard nu wat mankeerd moet de DA osteo tandarts fysio en weet ik veel wat er bij komen en dan komen ze met 20 dingen aan die opgelost moeten worden maar het echte probleem word vaak niet goed aangepakt... als een paard constant vastzit op links moet er toch bij de ruiter een belletje gaan rinkelen?kehdra schreef:'Het valt mij ook op! Of de paarden van tegenwoordig zitten niet goed in elkaar, óf de eigenaren zijn veranderd!
jasmijn78 schreef:Het is natuurlijk veel makkelijker te stellen dat het aan het paard ligt, dan aan de rijtechnische capaciteiten van de ruiter. Toch ben ik van mening dat alle 'problemen'voor 90% in de ruiter zitten...
Rianneke schreef:het ouderwetsere denken is ook beter naar mijn ideeals een paard nu wat mankeerd moet de DA osteo tandarts fysio en weet ik veel wat er bij komen en dan komen ze met 20 dingen aan die opgelost moeten worden maar het echte probleem word vaak niet goed aangepakt... als een paard constant vastzit op links moet er toch bij de ruiter een belletje gaan rinkelen?
kehdra schreef:'Het valt mij ook op! Of de paarden van tegenwoordig zitten niet goed in elkaar, óf de eigenaren zijn veranderd!jasmijn78 schreef:Het is natuurlijk veel makkelijker te stellen dat het aan het paard ligt, dan aan de rijtechnische capaciteiten van de ruiter. Toch ben ik van mening dat alle 'problemen'voor 90% in de ruiter zitten...
even geplakt en ik kwam het antwoord al deels tegen![]()
maar ik moet wel zeggen dat je tegenwoordig veel meer problemen ziet en hoort als bijv 15 jaar geleden. maar ook het hele type paard is verandert vind ik...
een jaar of 15 toen ik mijn pony voor het eerst zag was het in die tijd een normale pony kwa bouw. en als ik nu naar diezelfde pony kijk en vergelijk wat er nu in de sport loop nou dan snap ik niet dat mijn pony ook netjes kon strekken (voor die tijd!)