Graag zou ik willen weten hoe jíj je paard loswerkt.
Wat voor oefeningen pak je mee? Rijd je lang/laag? Vraag je extra stelling? Draaf je balkjes?
Het doel van dit topic is om te proberen tips en handigheidjes voor het loswerken met elkaar te delen.
Ook zou ik het leuk vinden als jullie (aan de hand van de beschrijving over mijn paarden) eens zouden willen vertellen hoe jullie zo'n paard zouden losrijden.
Ik heb omdat ik meerdere paarden rijdt, meerdere methoden.
Mijn doel is om bij elk paard een methode te vinden waardoor het dier het fijnst kan lopen.
Mijn ene paard is van zichzelf behoorlijk "traag" (zowel in denken als reactie) en wil er snel "uitlopen" (dus kaken op het bit en wegwezen
) dus vraag ik veel stelling en buiging in het lang/laag. In die stelling druk ik hem opzij voor mijn kuit.Wanneer hij wat "traag" van reactie is maak ik daar zig-zaggers van (dus eerst wijken naar links met rechterstelling, een stukje recht en dan wijken naar rechts met linkerstelling)
Zo gauw mijn paard loslaat in zijn kaken en zijn nek begin ik met draven. In de draf werk ik eerst de buik- en rugspieren los. Dit doe ik dmv. balkjes draven maar ook door het vragen van schouderbinnenwaarts of lichte travers. Af en toe pak ik vanuit de schouderbinnenwaarts een spelenderwijs appuyementje mee. In elke oefening zorg ik voor ontspanning en probeer ik hem laag te houden.
Daarna begin ik met een ontspannen, voorwaartse galop (om de balans te behouden). In de galop vraag ik steeds verschillende stellingen en vraag ik wat "schouderbinnenwaarts" en "wijken". Om hem zo soepel en snel te krijgen.
Bij mijn andere paard hoef ik minder te buigen, die is van zichzelf wat losser in de hals en kaaklijn. Dit paard verstrakt alleen erg snel in de rug. Bij dit paard is het een questie van je buitenhand licht op druk houden terwijl je met je binnenhand vlugge, lichte ophoudinkjes maakt. Ik moet er voor zorgen dat hij lekker laag wil gaan lopen, zodat hij zijn rug ontspant. Ook pak ik daarom vaak balkjes mee. Door de balkjes moet hij door zijn rug gaan "veren". Voor de rest train ik dit paard vrijwel hetzelfde als mijn andere paard.
Ik ben benieuwd naar jullie methoden/tips en reacties!
Simone.
Met losrijden doe ik heel weinig stappen, omdat ik hem dan niet losjes naar beneden krijg, dan blijft hij wat stug.
. Daarna begin ik ook in de draf heel relaxt, neus naar de grond, beetje schakelen in tempo en gewoon lekker ontspannen. Dan na een half uur maak ik een galopje en daarna pak ik hem pas echt op en moet hij echt aan het werk.