Wanneer met balkje's beginnen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dav

Wanneer met balkje's beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-08 20:39

Wanneer beginnen jullie met balkje's lopen of eerst 1balk??
Ikzelf doe het vrij vlot,als ik een paard aan het beleren ben en alles gaat goed,geen problemen of andere gekke dingen wil ik voor de lol en ervaring wel een balk in de bak leggen.
Eerst aan de hand erom heen,erover heen soms een L figuur maken en er dan doorheen lopen en als het geen vreselijk eng monster meer is dan een balkje tijdens het longeren er neer leggen.

Als ze wat ingereden zijn en ze weten de meeste hulpen ook dan mogen ze van mij wel 1a2 balkje's lopen soms meer maar dat is per paard verschillend.
Heb alwel door dat de meningen uit 1 lopen dus ben benieuwd naar jullie motivatie.
De mijne is; leuk om te leren en ook zeer handig!
Je schaadt ze er niet mee,je laat ze ervaring opdoen (in geringe mate)

Springen is overigens wel iets waar ik rustig mee wacht maar dit gaat puur ff over balkje's lopen.

Kitty

Re: Wanneer met balkje's beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 12:42

In de eerste paar weken dat het paard onder het zadel is, laat ik hem al over een balkje (en ook over een paar balkjes) lopen.
Ook laat ik hem rustig eens over een hindernisje van zo'n 60 cm springen.
Ze krijgen er meer balans van, worden er dapperder van en afwisseling is nooit verkeerd naar mijn idee.

Quieto

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 15:28

3-jarige pony die ik inrijd, nu maand ohz (hij kan stap draf galop en reageert al goed op de hulpen) heb ik van de week over 1 balk laten stappen en draven, puur dat hij leert dat dat niet eng is. Meerdere balkjes weet ik niet of dat te vroeg is, denk niet dat het kwaad kan. Maar springen vind ik nog zeker te vroeg.

carlijnepijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 16:17

ik heb een shetje van 2, maar die kan al makkelijk aan de hand over een balkje stappen/draven. ook kan dat shetje al springen. dat vind zij ook heel erg leuk. maar ik weet niet of ik te vroeg ben begonnen, want het shetje heeft er gewoon duidelijk plezier in.

Bregje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 14:39

Een beetje 'voorproeven' kan naar mijn mening geen kwaad..
Je moet hem natuurlijk niet meteen een hele rits met balken voorschotelen, stuk of 3 en de rest komt nog wel Knipoog
Succes!

Karlijntjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 14:42

@carlijnepijn
Ze heeft er misschien wel plezier in maar het kan in dde toekomst wat problemen opgeven aan de spiertjes.

balkjes draven en een klein sprongtje, kan na mijn mening niet kwaad

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 22:24

ik rij net een weekje ongeveer op jong paard is net 3/4 weken onder het zadel beleerd door iemand ander en rij soms is over balkjes het kan vrij snel naar mijn mening.. sprongetjes nog niet..

maar ik leg 3 balkjes achter elkaar en kan best Lachen

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 07:17

Je kan hiermee er maar beter op tijd bij zijn, Knipoog Want het bouwt alleen maar meer balans op en das beter voor je paard

lily10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 23:40

Leuk, om je jaarling vertrouwen te geven aan de hand als 3 jaar bij het inrijden en longeren als je het maar niet iedere dag doet en zeker afwisselen. Stappen kan naturlijk geen kwaad.