Het echte doel van de dressuur?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

merel90

Het echte doel van de dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-08 18:13

Ik loop al een tijdje met mijn vraag in mijn hoofd, en ben benieuwd wat jullie ervan vinden.

Mijn vraag is namelijk wat het echte doel van de dressuur is. Laat je je paard al die oefeningen correct uitvoeren met als doel een lenig, soepel, gespierd en atletisch paard te krijgen, of is het net andersom en train je ervoor dat je paard atletisch wordt met als doel de oefeningen goed uit te kunnen voeren?
Ik heb namelijk al vaker de uitspraak gehoord dat de dressuur er is voor het paard, en niet andersom, dus dat zou betekenen dat je dressuurt om een atletisch en gespierd en soepel paard te krijgen. Maar daar tegenover staat, dat als iemand hier op bokt vraagt hoe hij/zij zijn paard beter bespierd krijgt, de reacties vaak zijn dat het niet om mooie bespiering draait, dat het erom gaat dat je op de goede manier traint en rijdt.

Nu ben ik dus heel benieuwd hoe het nou precies zit, dus ik zou zeggen, brand los Vork

guppekop

Re: Het echte doel van de dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 18:15

eeeuhm.... het enige wat ik weet ik dat ik dressuur om de achterhand eronder te krijgen en het paard dus goed over de rug te laten lopen Tong uitsteken

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 20:24

Gymnastiseren, dat doe je door oefeningen te rijden. Hoe atletischer je paard, hoe beter de oefeningen en andersom.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 13:57

Dressuur is om je paard te gymnstiseren. Dus leniger en sterker wordt. Dressuur is echter ook om je paard gehoorzaam aan de hulpen te zetten en te onderhouden. Als dat allemaal voor elkaar zijn de oefingen het resultaat. Geen lenig en gehoorzaam paard betekent automatisch geen oefingen.

Bij dressuur laat je dus eigenlijk zien hoe gehoorzaam en lenig het paard is. Dus niet zo zeer hoe goed de oefeningen zijn.

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 16:36

Oke bedankt voor de reacties al! Dus de oefeningen zijn een manier om je paard te gymnastiseren, en tegelijk een controlemiddel om te kijken hoe goe gegymnastiseerd je paard is? Dan is het dus toch de eerste uitspraak!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 19:52

Gymnastiseren van het paard. Hoe beter zijn lichaam is, hoe beter hij de ruiter kan dragen en hoe beter ruiter en paard één geheel kunnen vormen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 02:03

Soepel maken en soepel houden... gymnastiseren dus Knipoog
Vooral bij Warina (mijn 28 jarige topper Knipoog ) staat alles in het teken van soepel houden.
Door te dressuuren houd ik haar soepel en door met haar voel ik waar ze 'vast' zit en gaan we daaraan werken.
En het resultaat is nog altijd goed te zien... al zeg ik het zelf Vork
Ze is dan 28... maar soepeler en frisser dan de meeste 10 jarige paarden die hier rondlopen Knipoog

x_wonder_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 09:34

Nina: Ik weet het niet! Gestoord
Anne: Ik wel: je probeert je paard lenig te maken en goed aan je hulpen. Vork Cool

Danyla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 00:10

Eh, mijn doel is het paard controleerbaar op een zo klein mogelijk hulp te maken. Daarbij ervoor te zorgen dat het door zijn gehele lichaam gegymnastiseerd is waardoor ze alle oefeningen correct kunnen uitvoeren zonder enige lichamelijke belemmeringen.

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 15:38

De ruiter en het paard in harmonie, allerlei gymnastische oefeningen te laten uitvoeren, waardoor er een echte samenwerking wordt gevormd tussen het paard en de ruiter. Waarbij het paard oefeningen uitvoert met de kleinste hulpen van de ruiter.

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 19:11

Helemaal eens met Ciaraaa Lachen.

Het geeft een goed gevoel dat je paard luisterd naar de kleinste hulpen, dat je paard precies doet wat je van hem vraagt. Dat betekent ook weer een goede band, een klik die je met een paard hebt.

Het is toch mooi om een groen paard te kopen, wat na jaren lang werk op de fijnste hulpen reageert? Lachen

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 19:12

gymnasticeren van t paard?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 19:14

Ik zelf vind het doel van de dressuur: Een gespierd, atletisch paard dat in balans en goed aan de hulpen is. (en fijn in zijn vel zit uiteraard.)

Al die oefeningetjes zoals sb etc. zijn gewoon een leuke bijkomstigheid om het niet saai te laten worden.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 19:15

Heel simpel, een goed gegymnasticeerd en (ach laat ik dat woord toch maar gebruiken) gedresseerd paard is fijner om te rijden en blijft langer gezond.
Het plaatje van mooi bespierd is wat mij betreft een leuke bijkomstigheid.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 19:17

Vergeten we het plezier niet?
Ik denk dat het vooral ook leuk voor paard en ruiter moet zijn.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 19:47

De fysiek van mijn paard verbeteren. Ik besteed momenteel niet zoveel tijd aan het gymnasticeren, maar des te meer aan sterker en gehoorzamer maken. Pas als hij sterker is, kan hij extremer gymnasticeren aan Lachen

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 19:10

de vroegere reden (oorlogtijd waar legers met paarden nog gebruikt werden) zodat het leek dat het leger bewoog terweil het eigenlijk stil staat (piaffe)
het doelwit kleiner/ sneller te laten lijken: wijken/appueren
meer voorbeelden heb ik niet. maar ik heb er n keer n stukje over gezien op discovery

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 19:15

Je paard in een dusdanige lichamelijke en geestelijke staat zien te krijgen dat het je met plezier en trots tot op hoge leeftijd correct kan dragen en de oefeningen kan en wil doen die je ervan wilt vragen.

Hoe klinkt dat?