je bent het niet eens met andere instructeur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lowara

je bent het niet eens met andere instructeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-08 20:05

beetje een vage titel,maar zal even de situatie uitleggen:

ik geef sinds een aantal jaren les aan een redelijke grote groep verschillende kinderen. Niet alleen op mijn eigen dieren, maar ook aan kinderen met privepony's en paarden.
Tot nu toe eigenlijk wel tot volle tevredenheid van iedereen, en zelf heb ik er ook erg veel plezier in.
Sinds 2 jaar geef ik een meisje les die nu ook een iegen pony heeft. Eerst had ze altijd alleen van mij priveles,maar sinds ongeveer 4 maanden ook van een ander meisje.
Allemaal leuk en aardig, maar ik merk zo langzamerhand dat ik mij eraan begin te ergeren.
Mijn leerling heeft elke keer als ze les heeft gehad van die ander een hele rare angst en durft helemaal niets meer.
Zit compleet ineengedoken op de pony, en het duurt altijd minimaal de halve les voor ze weer normaal rijdt. Dit herhaalt zich serieus elke les weer.
Haar broertje die ook een of 2 lessen van dat andere meisje had gevolgd gaf zowiezo al aan dat hij daar geen les meer van wilde, dus daar is ook "iets" gebeurt.

Maar goed.. vandaag was dus de druppel..
Ik geef op diezelfde stal sinds 5 weken les aan 2 tienermeiden met eigen pony's die net zijn begonnen met rijden.
het gaat echt al heel netjes, maar eentje had al aangegeven dat ze het soms nog wat eng vond. Vandaar dat we stapsgewijs alles aanleren en hierin zit echt al superveel progressie. ze kan zelfs al na 5 lesjes zelfstandig in galop zonder angst!
Krijg ik net een mail... ze had een extra lesje genomen van dat andere meisje ( vermoed via mijn andere leerling geregeld) en het is dus finaal misgegaan. ze is er keihard afgevallen en heeft zich flink bezeerd.
ik ben nu dus gewoon echt op een punt beland waarin ik niet weet hoe dit verder moet. Ik heb straks dus al 2 leerlingen die angst hebben gekregen door vermoedelijk de wijze van lesgeven van dat andere meisje.
Dit is niet alleen dweilen met de kraan open, maar zorgt er ook voor dat ik continue de problemen van een ander mag gaan corrigeren waarbij ik persoonlijk het fenomeen angst krijgen een hele ernstige zaak vind. vooral omdat het hier gaat om leerlingen met eigen ( doodbrave) pony's.

Het aanspreken van het andere lesgevende meisje is helaas geen optie voor mij, ik ga mij niet bemoeien met andermans manier van lesgeven en heb zeker geen zin in een rel.
maar ja.. ik wil dit toch bij de ouders van beide leerlingen bespreken, omdat ik gewoon zie dat dit nog een keer heel erg fout kan gaan.

iemand tips of ideeen hiervoor?

WowAmigo

Re: je bent het niet eens met andere instructeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 20:32

Nou, je kan misschien een keer dat andere meisje aanspreken: he, jij geeft die-en-die ook les he? Is het jou ook opgevallen dat ze wat angstig is/is geworden? Hoe los jij dat op? Of je vraagt gewoon wat er met dat gevallen meisje in die les is gebeurd, gewoon interesse. Misschien krijg je zo wat meer een beeld van hoe ze lesgeeft. Of je vraagt gewoon hoe ze lesgeeft, wat ze de kinderen laat doen, in het kader van "misschien heb je er wat aan..."

Je hoeft haar natuurlijk niet meteen aan te spreken op haar manier van lesgeven, maar als je weet HOE ze lesgeeft dan kan jij daar misschien weer op inspelen. Of richting de ouders aangeven dat zij zus-en-zo lesgeeft en dat jij dat anders zou aanpakken omdat jij ziet dat het resultaat niet is wat jij altijd voor ogen hebt.

Nienke1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 21:37

Het is wel een moeilijke situatie waar je je in bevindt.
Hoe oud is de andere instructrice en hoe oud zijn jou leerlingen?
Dat maakt soms wel veel uit.
Zou het niet mogelijk zijn om te vragen aan de leerlingen hoe zij les krijgen van de andere instructrice?
Hebben de leerlingen zelf ook door dat ze banger zijn na die les(sen)? Op dat jongetje na, die meteen is gestopt.
Blijven de leerlingen die bij de andere instructrice lessen les nemen bij haar, ondanks dat ze bang(er) zijn?
Ik zou de bron proberen te achterhalen en dan naar de ouders stappen om het probleem te weerleggen.
Wat jij denkt wat er aan de hand is, hoe jij denkt hoe het komt, wat jou mening erover is enz.
Ik zou eerst veel informatie verzamelen, voordat je naar iemand toe stapt.
Het is wel duidelijk dat er iets niet pluis is, daar geef ik je groot gelijk in.
Misschien weten anderen volwassenen en/of ouders van kinderen die les bij haar hebben gehad wel hoe zij les geeft?

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Veel succes ermee en hou me op de hoogte.
Ben wel benieuwd wat er allemaal aan de hand is.

Succes! Lachen

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-08 22:45

het probleem is, de kinderen zijn op 1 na allemaal nog heel jong. precies weet ik dus niet wat er in de lessen gebeurt of zou misgaan,omdat de kinderen nog te jong zijn om te weten dat er eigenlijk iets mis gaat.

Ook zijn de ouders allemaal absolute leken op het gebied van paarden, en nemen, vooral van mijn eerste leerling en haar broertje, alles aan wat een ander zegt.

Toch wil ik wel oppassen voor ik allerlei 'beschuldigingen" de wereld in ga gooien, vooral omdat degenen die de lessen geeft een redelijk bekende is van de stal daar.

Ik hoop morgen van het meisje wat gevallen is wat meer duidelijkheid te krijgen, las in haar korte bericht dat er "iets " is gebeurt waar ze zelf en haar ouders ook hun vraagtekens bij hadden.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 22:57

Kan je misschien een keer onopvallend naar die lessen kijken?

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 23:07

Dit ziet er dus niet goed uit.
Ik heb de indruk dat dat andere meisje een vuil spelletje aan het spelen is.
Volgens mij kan ze niet verdragen dat jij ook les geeft aan die kinderen, en dat alles zo goed gaat bij jou in de les en niet bij haar. Ik heb echt het gevoel dat zij die kinderen bang maakt zodat ze niet meer bij jou zouden gaan lessen.
Jaloezie kan dus heel ver gaan !
De enige optie is, denk ik, idd gewoon eens 'toevallig' gaan kijken naar haar lessen, of je spreekt haar eens aan, zoals WowAmigo al aangeeft.
Veel succes en laat je vooral niet doen !

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 09:20

Dat vind ik wel heel ver gezocht.
Het lijkt me waarschijnlijker dat jullie een andere methode hanteren en dat die niet echt met elkaar overeen komt.

Dat zou ik aangeven bij de ouders, niet dat iets anders slechter is of ze vuile spelletjes aan het spelen is, gewoon simpelweg "blijkbaar komen onze methodes niet echt overeen en is het beter een keuze te maken voor de één of de ander".

Michelle_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 10:01

ik ben het met tamary eens, ga gewoon is naar zo'n les kijken, pas dan kun je met zekerheid zeggen of het aan de andere instructrice ligt. Heb je dan nog deze mening kun je het inderdaad met de ouders bespreken.

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 10:10

@ horseyfries;Jij vind dat heel ver gezocht ?
Nou dan kan ik je een heel boek schrijven over een soortgelijke situatie van bij ons op stal !
Wat ik daar gezien en gehoord heb dat hou je niet voor mogelijk!! Wat een jaloezie Gestoord Hamer En wat ze daar allemaal doen om in de belangsteling staan !! Gestoord Maar daar ga ik me nu niet over uitspreken.
Verder ben ik het er wel mee eens dat je ze voor de keuze zet, les bij haar of bij de andere.
Natuurlijk is deze situatie moeilijk te beoordelen als je er niet in betrokken bent, ik geef ook alleen maar mijn mening of gedacht over wat het zou 'kunnen' zijn. Knipoog

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 10:11

Is het op een manege Lowara, of echt op een privestal?
Kun je zelf niet wat extra lessen geven dat ze het gewoon alleen met jou afkunnen?

Sopper_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 10:14

Misschien een keertje gaan kijken hoe dat andere meisje les geeft. Want als 't idd echt niet goed gaat.. is 't misschien maar wel beter om er wat van te zeggen.
overal is een oplossing voor lijkt me!

njaa veel succes in idd geval!

Michelle_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 10:19

myrano: als ze die kinderen bangmaakt is het toch logischer dat die kinderen gaan lessen bij de instructrice waarbij ze zich veiliger voelen en niet van hun paard vallen, en dus bij de ts.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-08 10:24

Urielle schreef:
Is het op een manege Lowara, of echt op een privestal?
Kun je zelf niet wat extra lessen geven dat ze het gewoon alleen met jou afkunnen?

het is op een pension stal

zal je even een mail sturen

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 10:27

Mies_Apollo schreef:
myrano: als ze die kinderen bangmaakt is het toch logischer dat die kinderen gaan lessen bij de instructrice waarbij ze zich veiliger voelen en niet van hun paard vallen, en dus bij de ts.

Ja, dat is zeker logisch..en normaal zal dat dan ook wel gebeuren Knipoog Maar hoe denkt dat kind daarover ? Een kind is zo snel omgepraat...
Ik ken dus ook iemand, dat ruitertje is intussen 14j en heeft nog altijd bang omdat de lesgever ook 'bang' van paarden is.Dit geeft de lesgever dus door aan de ruiter, pas op voor dit, pas op voor dat, kijk uit enz..Om dit even als vb te geven..en dit is toch ook geen klein kind meer hé Knipoog

Michelle_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 10:31

een kind wil vooral lol, dus zal volgens mij nog steeds naar de leuke lesgever gaan, tuurlijk zijn ze bang, maar kinderen die bang zijn zullen niet lang blijven rijden. zowel niet bij haar als de andere lesgever. Dus schiet ze er niks mee op

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 10:41

Ik zou vast houden aan mijn manier van lesgeven en mij niet bemoeien met de wijze van een ander. Op een moment wordt jij bekend met jouw methode en zij met de hare. De meiden kiezen zelf en de ouders doen daar aan mee. Als jij ze van de angst af kan helpen heel mooi en zal jij op den duur een klantenkring krijgen die tevreden met jouw is.

Mensen zijn eigenwijs en moeten het vaak zelf ondervinden, maar om een conflict te gaan maken met een ander zijn methode zou ik dus niet doen, er mijlenver boven gaan staan en op deze goede weg verder gaan.

Mensen komen en gaan bij instructeurs en als ze verder hebben gekeken en het bevalt niet, komen ze weer terug als je plaats hebt.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 10:48

Je kan natuurlijk altijd neutraal aangeven aan de ouders dat het voor het kind en het leerproces het beste is als ze door één instructeur worden begeleid. Zodat er geen verwarring ontstaat en dat er één methode wordt gebruikt en dat de vooruitgang bewaard blijft. Dan val je de andere instructrice niet af, maar geef je wel aan dat het voor je leerlingen en voor jou beter is als er één iemand is die hun les geeft.

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 11:08

russel schreef:
Ik zou vast houden aan mijn manier van lesgeven en mij niet bemoeien met de wijze van een ander. Op een moment wordt jij bekend met jouw methode en zij met de hare. De meiden kiezen zelf en de ouders doen daar aan mee. Als jij ze van de angst af kan helpen heel mooi en zal jij op den duur een klantenkring krijgen die tevreden met jouw is.

Mensen zijn eigenwijs en moeten het vaak zelf ondervinden, maar om een conflict te gaan maken met een ander zijn methode zou ik dus niet doen, er mijlenver boven gaan staan en op deze goede weg verder gaan.

Mensen komen en gaan bij instructeurs en als ze verder hebben gekeken en het bevalt niet, komen ze weer terug als je plaats hebt.

Dit is pas gesproken se ! Daar ben ik het eigenlijk ook helemaal mee eens !!
Dit is in feite ook de meest volwassene oplossing volgens mij, en idd niet bemoeien met de andere lesgeefster.
Afwachten en gewoon je eigen ding doen, ook al is dat niet zo gemakkelijk als er nog een tweede instructrice tussen zit.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-08 11:19

russel schreef:

hier ben ik het zelf ook absoluut mee eens. ik ben ook zeker de laatste die zou "afraden" om les van een ander te nemen, en vind het verder ook echt geen probleem dat er lessen van externe instructeurs genomen worden.
maar gewoon de situatie is nogal rottig omdat ik niemand tegen de schenen wil schoppen.

Ik denk inderdaad dat een keertje vrijblijvend naar de les kijken een optie zou zijn

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 12:11

horseyfries schreef:
Dat vind ik wel heel ver gezocht.
Het lijkt me waarschijnlijker dat jullie een andere methode hanteren en dat die niet echt met elkaar overeen komt.

Dat zou ik aangeven bij de ouders, niet dat iets anders slechter is of ze vuile spelletjes aan het spelen is, gewoon simpelweg "blijkbaar komen onze methodes niet echt overeen en is het beter een keuze te maken voor de één of de ander".

Ik snap wat je bedoelt. Maar ver gezocht ind ik dit niet, want het is dus heel erg mogenlijk.
Een verkeerde methode, kan angst veroorzaken bij zowel ruiter als paard, wat dus finaal mis kan gaan.

Verder, kan je een lesklant niet voor een keuze zetten, geloof mij die raak je dan kwijt en ik spreek uit ervaring. Mensen moeten zelf in gaan zien dat het niet werkt. Wat er wel gedaan kan worden, is bijvoorbeeld een keer gaan kijken naar de les, en ook aan de instructrice achteraf na te vragen en te confronteren met de les.. Waarom moet ze dit of dat doen, kan je dat onderbouwen. etc. Gewoon normaal uit intresse.

maar dit is wel uiteraard als de ouders van de desbetreffende kinderen het goed vind dat je mee gaat.

ik ben zelf onderandere ook instruckteur en begeleid ook mensen wat dat betreft. En dat is een klein gedeelte van mijn inkomen. maar geloof me.. in de paarden kan je dat kleine gedeelte heel goed gebruiken Knipoog En als er hier dus twee lesklanten ineens weg vallen valt er ook een gedeelte van je inkomen weg.

ik heb ook in een dezelfde situatie gezeten.. Waarbij iemand les nam van een ander erbij. Die heb ik dus geconfronteerd, waarom zij denkt dat het zo beter is.. En of ze dat ook echt onderbouwen kon. Mijn lesklant is toen in gaan zien.. dat het zo inderdaad niet werkte en heeft dus voor mij gekozen..

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 12:22

erg lastig.

zo te horen geef je les en wil je er ook wat mee bereiken. waar ke de laatste keer bent gebleven wil je nu graag verder gaan.

ik zou inderdaad een keer vrijwillig gaan kijken bij de andere les. en dingen uit intresse vragen.

verder de kinderen vragen wat hun gevoel erbij is.

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 12:29

@Navidad; Ik ben het volledig met je eens wat je zegt over een lesklant voor de keuze zetten.
Maar de manier waarop is zooo moeilijk, je wilt nl ook niemand tegen de kop lopen of afbreken.
Zo ken ik nog iemand die ook van 2 verschillende les had, dit werkte dus ook niet !!
Gewild of ongewild worden de lesgeefsters tegen elkaar opgezet. De één zegt dat het zus moet en de ander zegt weer zo..
Ik zou dan zelf afhaken moest ik de lesgeefster zijn, zou er absoluut geen zin in hebben in die discussies; maar zoals je al zei, valt er ook een gedeelte van je inkomen weg.
Dit neem ik er dan ook maar bij en zou de eer aan mezelf hoog houden. Knipoog
Maar langs de andere kant, als je zelf heel goed bent, komen ze vast en zeker terug !!
Moeilijke situatie is dit..

KramerA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 12:42

hallo allemaal, ik ben het volledig met je eens wat je zegt over een lesklant voor de keuze zetten. maar de manier waarop is zoooo moeilijk.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 12:51

Myrano schreef:
@Navidad; Ik ben het volledig met je eens wat je zegt over een lesklant voor de keuze zetten.
Maar de manier waarop is zooo moeilijk, je wilt nl ook niemand tegen de kop lopen of afbreken.
Zo ken ik nog iemand die ook van 2 verschillende les had, dit werkte dus ook niet !!
Gewild of ongewild worden de lesgeefsters tegen elkaar opgezet. De één zegt dat het zus moet en de ander zegt weer zo..
Ik zou dan zelf afhaken moest ik de lesgeefster zijn, zou er absoluut geen zin in hebben in die discussies; maar zoals je al zei, valt er ook een gedeelte van je inkomen weg.
Dit neem ik er dan ook maar bij en zou de eer aan mezelf hoog houden. Knipoog
Maar langs de andere kant, als je zelf heel goed bent, komen ze vast en zeker terug !!
Moeilijke situatie is dit..

Klopt. maar er toch niks kwaad om een keer uit intesse te gaan kijken? hoe het in zijn werk gaat? is voor jou ook alleen maar beter, om daar weer op in te spelen tegenover je lesklant met de begeleiding. Zodat die dus ook kunnen zien van hoe of wat.. En jij kan daarbij je mening goed onderbouwen.

En verder de andere instruckteur val je niet aan hoor. Je mag toch wel intresse vragen stellen? Of ze dat voor jou even kan onderbouwen. Waarom ze dit en dat doet en waarom zei denkt dat het beter is?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 12:55

Ik weet niet wat ik zou doen.

Misschien eens met de ouders praten, onder het mom van 'kleine Sophietje is de laatste tijd wat angstig, heeft u enig idee wat er aan de hand is?'