Nou dan mijn verhaal eventjes om het duidelijk te maken.
Ik rij nu ongeveer 3 jaar en heb verschillende instructrices/instructeurs gehad. Met allemaal een andere verhaal, waardoor ik een tijd geleden (jaar geleden, de periode dat ik mijn eigen paard heb gekregen) helemaal in de war ben geraakt.
(De 1e 2e en 3e instructrices had ik tegelijkertijd)
Mijn eerste instructrice, toen ik net begon zei tegen me: zorg dat je bovenbenen goed aan het paard zitten, kuiten los anders spoor je aan. Goed voorwaarts rijden en eerst zorgen voor het tempo voordat je begint aan de voorkant te prutsen.
De 2e en 3e zeiden tegen me, hou hem maar iets terug en zorg dat hij eerst over zijn ruggetje gaat lopen en dan het voorwaartse erin. Zorg maar dat je hem iets met je zit vooruit drukt.
Toen ik ben verhuist kreeg ik een instructrice (binnenkort ga ik waarschijnlijk weer bij haar lessen, heb tijdelijk moeten stoppen) die me vertelde dat ik een goede zit had, maar ik reed op mijn bovenbenen en je moet je kuiten eraan houden. Helemaal een andere manier aanleren kostte veel moeite maar ging uiteindelijk goed. In voltes en met figuren vroeg ik stelling maar dat mocht niet, ik mezelf dat afgeleerd en heb mijn paard in rechte stelling, paard moet namelijk altijd recht zijn, dan is hij in evenwicht. Dan met mijn zit, ik mocht niks met mijn zit doen.. want dan stoor je je paard in zijn beweging. Dus bovenlijf stil.
Dacht ik eindelijk mijn manier van rijden te hebben gevonden, geen twijfels meer over hoe en wat.
Maar, nieuwe instructrice. Ik heb te weinig stelling met de figuren. Paard moet in stelling lopen. Ik moet meer met mijn zit doen want daar doe ik niks mee. (ik doe alles met mijn benen en lichtjes met mijn zit) als ik het paard iets vooruit wil hebben moet je hem iets met je zit naar voren drukken. Maar eerst had ik dus geleerd dat dat niet moest.
Van mijn aansporen hoor ik dan weer wat anders. En ik weet het niet echt meer.
En zo gaat het maar door. Van methode naar methode.
Maar ik vind het heel moeilijk om nou nog te luisteren omdat ik het bij een ander dan toch weer fout doe. Ik wil graag mijn eigen manier van rijden houden. Wat het fijnste gevoel geeft op het paard en hoe ik mijn paard lekker en op een goede manier kan blijven rijden.
Maar het is gewoon zo verwarrend. Ik wil graag doen hoe zij het zeggen maar bij de volgende is het toch weer anders.
Ik ben bij verschillende mensen geweest, boeken gelezen, op internet gezocht maar nergens kwam alles overeen, niks wat ervoor zorgde dat ik alles op een rijtje kon zetten. Wat nou moet met het rijden en wat nou het beste is. Iedereen verteld me wat anders en ik zit er al een hele tijd mee..
Niemand die me antwoord op mijn vragen kan geven. Niemand die een andere manier accepteerd.
Alleen de eigen manier is goed.
Komt dit nou gewoon door verschillen qua rijstijl?
Heb ik gewoon veel te veel mensen gehad met allemaal wat anders?
Sommige dingen kwamen namelijk wel overeen met de een en dan weer niet.
Of moet ik het gewoon laten gaan en er verder niet meer bij nadenken?
Dit is nog maar een klein voorbeeld van de verschillen maar anders werd het echt veel te lang
, het is erg moeilijk uitleggen en ik hoop dat jullie een beetje snappen wat ik bedoel, alvast bedankt
Misschien vind je uiteindelijk wel iemand die eigenlijk western-lessen geeft, maar best bereidt is jou te helpen met dressuur/springen.
Dus soms helpt het wel om zoveel verschillend les te hebben.