Ken je begrippen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kelly_ann

Ken je begrippen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-08 19:52

Het valt me op dat mensen best regelmatig begrippen door elkaar gooien.. Dit lijkt me nu niet zo bevorderlijk aangezien anderen de foute term zullen gaan gebruiken voor iets wat ze zien.

Daar waar het me vooral opvalt is het rijtechnische op b.v Horses At Work. Mensen verwarren achter de teugel met te diep, laag met rond of oprichting met neus er uit.

Om ene goede discussie te voeren of datgene te zeggen wat je bedoeld lijkt het me niet verkeerd als sommigen zich eens wat meer verdiepen in de termen waarmee ze gooien voor ze wat roepen.

Valt dit nog meer mensen op?

Sammie

Re: Ken je begrippen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 20:09

Wat mij opvalt is dat veel mensen de termen rond en diep,laag en diep, LDR door elkaar halen.

Met oprichting kan best de neus (er een beetje) uitkomen. Dus daar kan ik mij wel iets bij voorstellen.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-08 21:32

Dat ging over neus er uit rijden, en toen werd er gereageerd met "ik richt hem ook wel op hoor". Terwijl oprichting niet zoveel te maken heeft met neus er uit.

Op die fiets Clown

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 23:42

Ik denk dat als er gesproken wordt over veel termen binnen het nagevelijk rijden/lopen er nogal wat verwarring ontstaat.

Maar mij valt vooral op dat de meeste mensen die die termen gebruiken uberhaupt nog niet toe zijn in hun rijden. Waardoor er een verkeerd bleed komt bij de term enz.

Hmm.. snap je een beetje wat ik bedoel?

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 23:54

riannh in combi met het bericht er boven JA

nu vind ik achter de teugel en te diep soms ook moeilijk te beoordelen van 1 foto
1 moment opname
maar als je op meerdere ziet dat het paard probeert te duiken
dan is het wat duidelijker
zeker als je twijfeld over eigen benen gebruik ,
ziet dat die er onderuit probeert te komen
twijfeld over het rug gebruik , buik gebrik iig niet waarneemt
.. je ziet een paard vrij hoog en achter de teugel lopen
jong ding , hoge nek aan zet , ruime gang
maar niet tillend ..soms zeer duidelijk pogend er onder uit te komen
"ja maar ik rijd m met training altijd laag en rond .." ..

soms foto;'s met een valse knik
ach het is een krul niet waar..

het lijkt zoiezo een trend . zo snel mogelijk de krul der in
of die krul nu korrect is of niet ,
zolang paard ruime gang heeft
of die er nu onder weg loopt of niet
of die nu rug gebruikt of niet
of die nu op eigen benen loopt of niet
maakt geen fluit uit
en op eigen benen lopen komt ooit nog wel ofzo >?
geen idee hoe daar dan
of dat er uberhaubt over gedacht word ..

veel is toch echt een kwestie van voelen
sommige zijn zodanig gebouwd dat het op de foto moeilijk
exact aan te wijzen is
foto blijft moment opname
maar bij meerdere foto's krijg je meestal wel een aardig idee ..
over wat de ruiter als plesant aanvoelt
iets wat niet altijd automatisch ook correct is
je voelt of je paard zijn rug wel of niet gebruikt ..
hangt of onder je uit probeert te lopen etc

nu hoor je mij absoluut niet zeggen dat ik het allemaal weet
of goed doe , absoluut niet
en ook ik loop wel eens tegen een probleem aan
omdat ik toch net ff te snel wil
en ben erg blij met regelmatig extern advies
van iemand die aan de zijlijn zeer kritisch meekijkt..

ben maar van 1 ding echt zeker
die uitspraak .. des te langer je rijd
des te beter weet / begrijp je dat je helemaal niet rijden kan
die klopt Vork

maar het valt wel op dat achter de teugel lopen
vaak word verward met ldr rijden
in een valse knik (soms getrokken) met nihil til en achter been gebruik
vaak verward word met "aan de teugel"
etc

EvdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 20:32

het valt mij ook op inderdaad. Maar eerlijk gezegd stoor ik me er niet heel erg aan. Vaak wordt toch wel duidelijk wat er nu bedoeld wordt.

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 23:36

ik denk dat dat niet iets van de laatste tijd is... En tja je hebt altijd veel om over te discussieren wie wat vind en wie wat goed vind. MAar dat is wel normaal, anders zou iedere jury precies gelijk jureren, maar dat helaas ook nooit zowat het geval...

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 10:20

Wat mij meer op valt dat dat veel mensen bepaalde begrippen niet kennen (en die zouden ze kennen als ze zich wat meer in goede theorie zouden verdiepen, paardenboeken genoeg voor handen) is dat ze de samenhang tussen bepaalde begrippen niet zien en verwachten overal een pasklare oplossing voor te krijgen. Het skala is bijvoorbeeld niet zo erg bekend op bokt. Dat kun je merken aan het gegeven gat onderwerpen als 'aan de teugel, tegen de hand, te diep, LDR etc. of rechtrichten helemaal worden uitgekauwd, maar deze onderwerpen niet in relatie worden gebracht met andere aspecten van het skala. En het een gaat niet zonder het ander. Geen goede aanleuning als je tact en impuls verliest. Geen goede verzameling als je paard scheef gaat. Geen goede zijgangen als je een of meerdere aspecten van het skala verliest (tact, aanleuning, impuls, ontspanning, rechtgerichtheid, verzameling)

Het skala is het ABC van het paardrijden. Maar bij vele niet bekend. Goede kennis daarvan zou meer inzicht geven in rijtechnische problemen.

Mensen willen op internet snel een pasklaar trucje voor hun probleem. Maar als paardrijden zo makkelijk was, dan reden we allemaal wel GP. Ik zou zeggen; pak eens een keer een goed (dressuur) boek!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 11:13

Zo wordt het toch ook vaak niet onderwezen Jasmijn?!
Toevallig heb ik laatst nog een les zitten kijken, paard werd bij iedere pas met de sporen flink geraakt en was nog traag (geen enkele reactie meer voor het been), maar moest wel de krul in, er werd maar gesleurd aan die binnenteugel en dan vervolgens spreken over ruggebruik waar het paard steeds met weggedrukte rug bleef lopen, want af en toe zakte zijn hoofd een keer omlaag. De achterhand zwaaide uit, paard viel tegen het binnenbeen in, noem maar op.

Tja, bij mij is stap 1 eerst reactie op het been. Waar die kop blijft zal me op dat moment een zorg zijn, dat komt vanzelf wel. Maar daar zijn ook al veel lesklanten voor gestopt met lessen. Dat wilden ze niet, want die o zo deskundige andere ruiters op stal wilden het paard in de krul zien.

Hoe moet een ruiter die daar lest nu termen kunnen plaatsen, laat staan de samenhang in het skala zien?

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 11:53

idd jasmijn , vaak word in de krul getrokken als aan de teugel vertaald , als je dan geen achterhand , rug weggedrukt dus ook geen buik gebruik ziet

of laatst mijn paardje pakte bit beet en dook net achter de loodlijn , had ook te weinig impuls hij had echt een eigenwijze puber dag , mijn been negerend
aan de zijlijn hoor je dan '" oh wat loopt die mooi "
en dat met losse teugel

als je dan uitlegd dat die op dat moment even helemaal
alles behalve goed liep kijken ze je aan of ze water zien branden
zelfs na uit leg kwam er nog uit
ja maar hij hield zijn hoofd wel mooi ... zucht ..

en later nekje lang neusje ietsjes naar voren goed dragend goede afdruk
ik m de hemel in prees staan ze je aan te kijken
en word er gezegd ja maar hij loopt niet in de krul
nee idd niet nee , gaat ooit vanzelf wel komen Vork
maar eerst moet die correct lopen ,

ook zoiets "waarom wil jij nou dat die mooi loopt ? je wil toch alleen maar buiten rijden "
hij zal nooit , en hoeft ook geen , dressuur toppertje te worden
maar hij moet wel correct lopen
wil dat die rap op mijn been reageerd
vanachter naar voren loopt ,
zijn buikspieren gebruikt
zijn rugspieren correct gebruikt
en ik weiger meer dan het gewicht vd teugels in mijn handen te hebben

ik wil namelijk ook ooit dat die stapje opzij doet om net die auto spiegel in het dorp te missen
ik wil dat die changeerd als we scherpe bocht in het ruiterpad hebben
dat die recht blijft in de contra bij een wijde bocht
stapje opzij ook in draf en galop om net die boom te missen met mijn knieen
ik wil ook dat die mij laat zitten
wil versnellen en verzamelen op de zit (wat eigenlijk niet met de zit)
en dat alles kan alleen met een goed getraind los lijf
het een kan niet zonder het ander , het is een geheel

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 14:54

Urielle schreef:
Zo wordt het toch ook vaak niet onderwezen Jasmijn?!
Toevallig heb ik laatst nog een les zitten kijken, paard werd bij iedere pas met de sporen flink geraakt en was nog traag (geen enkele reactie meer voor het been), maar moest wel de krul in, er werd maar gesleurd aan die binnenteugel en dan vervolgens spreken over ruggebruik waar het paard steeds met weggedrukte rug bleef lopen, want af en toe zakte zijn hoofd een keer omlaag. De achterhand zwaaide uit, paard viel tegen het binnenbeen in, noem maar op.

Als je goede kennis van het skala hebt (welke je op kunt doen in theorie) kun je wel enigzins een volgorde bepalen. Bijvoorbeeld eerst reactie op het been (impuls) dan aanleuning en dan de tact. Als je naar het skala kijkt dan staan in eerste instantie alleen aanleuning, onstpanning tact en impuls centraal. Daarna komt verzameling en oprichting. Een B proef rijden is niet een mooie volte rijden, of een overgang maken op de juiste plaats. Het gaat er om dat de aspecten van het skala bewaard blijven TIJDENS deze oefeningen. En ik denk dat dat onvoldoende wordt beseft. Dat het niet allemaal in een keer lukt is logisch. Als je het eerst maar beseft.

En natuurlijk kun je wijzen naar allerlei slechte instructeurs. Maar als ruiter heb je zelf ook de verantwoordelijkheid je verder te verdiepen dan je neus lang is. En als je echt paardengek bent, doe je dat ook allang. Hoeft niemand je dat te vertellen. Heb je alle boeken al verslonden die over jou discipline te verkrijgen zijn (en meer). Ben je steeds op zoek naar informatie en vind je dat ook leuk! Als je een paar goede boeken over dressuur leest, weet je al zo veel meer. Dan kun je misschien ook sneller een goede van een slechte instructeur onderscheiden. Je moet als ruiter ook leren voor jezelf na te denken. Ook durven experimenteren.

Ik zie liever iemand die het paard nagefelijk probeert te krijgen door een keer grof te zijn (zagen) dan iemand die niks doet, niks probeert en het paard in een net-niet aanleuning lekker laat ronddenderen. Zit er misschien keurig op, geen grofheden te bekennen, maar rijtechnisch lijkt het nergens naar. Dat laatste is wat ik vaak zie. Mensen DURVEN niet te rijden, te experimenteren. Bang dat iemand zegt dat ze het fout doen, dat zaguh sielugh is. Ik noem maar wat. Clown Maar als je doen wat je deed, krijg je wat je kreeg. Dus als je niks doet, krijg je een net-niet lopend paard. Als je te grof bent, krijg je verzet. Dus je moet leren te doseren. En doseren kan je alleen leren als je eens de uitersten opzoekt.

Paardrijden kun je niet alleen leren met 1 keer in de week les van een instructeur. Je moet ook je huiswerk doen. Als je de theorie kent, begrijp je je instructeur ook beter. Je instructeur zou er moeten zijn om je bij te sturen, niet om je ALLES voor te kauwen. In een praktijkles moet je DOEN, dan is het niet de taak aan de instructeur om je allerlei theorie voor te kauwen. Als je leert autorijden moet je toch ook eerst je theorie halen voordat je in de praktijk mag lessen? In de paardensport slaan we dat over. Gaan we zonder enige kennis van theorie direct in de praktijk aan de slag. Dat is toch raar?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 14:57

Ik snap helemaal wat hier geschreven wordt!!

De ONZIN die soms uitgekraamd word omdat mensen gewoon niet eens weten wat ze nou eigenlijk schrijven

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 17:43

jasmijn78 schreef:
En natuurlijk kun je wijzen naar allerlei slechte instructeurs. Maar als ruiter heb je zelf ook de verantwoordelijkheid je verder te verdiepen dan je neus lang is. En als je echt paardengek bent, doe je dat ook allang. Hoeft niemand je dat te vertellen. Heb je alle boeken al verslonden die over jou discipline te verkrijgen zijn (en meer). Ben je steeds op zoek naar informatie en vind je dat ook leuk! Als je een paar goede boeken over dressuur leest, weet je al zo veel meer. Dan kun je misschien ook sneller een goede van een slechte instructeur onderscheiden.

Ik begrijp wel wat je bedoelt.
Toch denk ik dat er een heleboel samenhangt met de vlieguren die je maakt als ruiter.

Ik heb heel lang geweten wat takt is. Maar er kwam pas inhoud in het begrip toen ik een instructeur had die zei: doe je ogen eens dicht en tel eens mee met het stappen. VOEL eens wat er onder je gebeurt. En toen pas realiseerde ik me dat de 1234 danweer sneller was en danweer langzamer. Dat mijn paard niet netjes taktmatig stapte. Als ik nu lesgeef denk ik nog steeds terug aan dat moment.

Als ik even die les die ik bekeek als voorbeeld neem. De instructeur reed op hoog niveau en weet ongetwijfeld wat goed ruggebruik is, die zou dat gevoel toch echt wel moeten kennen. Maar door het op het verkeerde moment te benoemen (paard liep nog steeds met een weggedrukte rug), herkent de ruiter dat gevoel niet juist. Die kan dat wel opzoeken in boeken en terugdenken aan dat gevoel maar het aangeleerde gevoel is incorrect.

Ook de verbanden in het Skala heb ikzelf leren zien door problemen die ik met rijden tegenkwam.
Ik kwam een probleem tegen in een oefening en had een instructeur aan de kant die een basisfout zag. Door heel veel fouten te maken Bloos , met verschillende oorzaken, leerde ik: Oh, dus om die oefening te kunnen rijden moet dit en dat en zus en zo in orde zijn!
Ik heb het honderd keer gelezen, maar het heeft nooit inhoud gehad.
En daarna kwam dan de denkstap: Oh, mijn paard doet oefening X neit goed, welke basisvoorwaarden zijn er niet in orde?

Nou scheelt het ook wel dat ik in mijn echte dressuurbegin alleen voorbeeld had aan ruiters die of met hetzelfde klungelden ofwel zoveel hoger reden dat ik alleen maar dacht dat ik het heel erg goed vond Haha! Nu heb je Bokt, waar iedereen zijn inzichten deelt en waar je praktijkbeelden kunt kijken van hoe het wel moet en hoe het niet moet en waar altijd wel iemand is die het verder wil verduidelijken.
Dat scheelt toch wel om aan begrippen meer inhoud te geven.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 10:13

Urielle schreef:
Toch denk ik dat er een heleboel samenhangt met de vlieguren die je maakt als ruiter.

Natuurlijk!! Hoe meer uren je op het paard zit hoe beter. Maar veel uren op het paard zitten alleen is niet genoeg. Er zijn er genoeg die al 30 jaar rijden en er nog steeds niks van bakken. Volgens mij ligt de oorzaak dan deels in het gegeven dat zo iemand dan gewoon geen gevoel heeft, maar ook deels in het gegeven dat iemand dan niet genoeg moeite doet om het probleem te doorgronden (combinatie van zelfreflectie, interpreteren van theorie, omgang met kritiek)

Urielle schreef:
Ik heb heel lang geweten wat takt is. Maar er kwam pas inhoud in het begrip toen ik een instructeur had die zei: doe je ogen eens dicht en tel eens mee met het stappen. VOEL eens wat er onder je gebeurt. En toen pas realiseerde ik me dat de 1234 danweer sneller was en danweer langzamer. Dat mijn paard niet netjes taktmatig stapte. Als ik nu lesgeef denk ik nog steeds terug aan dat moment.

Natuurlijk is het zo dat je een goede tact alleen in de praktijk kunt ERVAREN. Ervaren van een goede tact kan alleen je OP het paard zit. Alleen als je instructeur je eerst moet gaan uitleggen wat het woord 'tact' betekent, en hoe 'tact' zich verhoudt tot andere aspecten van het skala wordt het lastig. Dan is het moment al weer voorbij wanneer je paard tijdens de les een goede tact laat zien tegen de tijd dat hij klaar is met uitleggen wat het betekent. Dan wordt het voor een instructeur lastig jou gevoel te koppelen aan een goed moment. Dat is mijn punt.

Als je rij-instructeur je tijden het autorijden je nog de verkeersregels moet gaan uitleggen wordt het ook lastig Knipoog

Urielle schreef:
Als ik even die les die ik bekeek als voorbeeld neem. De instructeur reed op hoog niveau en weet ongetwijfeld wat goed ruggebruik is, die zou dat gevoel toch echt wel moeten kennen. Maar door het op het verkeerde moment te benoemen (paard liep nog steeds met een weggedrukte rug), herkent de ruiter dat gevoel niet juist.Die kan dat wel opzoeken in boeken en terugdenken aan dat gevoel maar het aangeleerde gevoel is incorrect.

Maar goed, als je instructeur goed en slecht ruggebruik niet kunt onderscheiden heb je gewoon een slechte instructeur. Maar dat vind ik nog geen excuus om als (dressuur)ruiter in ieder geval theoretisch niet op de hoogte te zijn van het skala. Op zo'n moment moet je als ruiter ook zelf nadenken. In de boeken staat dat je gemakkelijk moet kunnen zitten op een paard dat goed bij elkaar is. Ik zit niet gemakkelijk? Hoe kan dat? Heeft mijn instructeur het verkeerd? Of is het wel goed?

En soms klopt je gevoel ook niet met hoe het er uit ziet. Ik heb zaterdag echt voor mijn gevoel een baggerproef gereden. Toch had ik 213 punten in de Z2. In de les gebeurd het ook wel eens dat mijn instructeur zegt dat mijn paard top loopt, maar dat het mij nog te moeizaam gaat. En andersom; dat ik voor mijn gevoel lekker aan het sturen ben en dat het wat hem betreft niet genoeg is. Daarom moet je als ruiter je niet alleen blindstaren op wat je instructeur zegt, maar dit ook koppelen aan je gevoel, beoordelingen van juryleden, zet jezelf eens op de video etc. Een soort 361 graden feedback creeeren Clown Heel gebruikelijk instrument in persoonlijke ontwikkeling Haha! In mijn geval loopt mijn paard wel top, alleen voelt het nog niet gemakkelijk omdat het ons nog moeite kost om het goede lopen vast te houden. Dat is gewoon inherent aan de ontwikkelingsfase waarin we ons bevinden. We zijn op de goede weg, maar het gaat nog niet vanzelf. Dat komt vanzelf als mijn paard sterker wordt. Dus mijn instructeur heeft wel gelijk als hij zegt dat mijn paard goed loopt, ook al voelt het niet fijn/gemakkelijk.

Urielle schreef:
Ook de verbanden in het Skala heb ikzelf leren zien door problemen die ik met rijden tegenkwam.
Ik kwam een probleem tegen in een oefening en had een instructeur aan de kant die een basisfout zag. Door heel veel fouten te maken , met verschillende oorzaken, leerde ik: Oh, dus om die oefening te kunnen rijden moet dit en dat en zus en zo in orde zijn!

Natuurlijk werkt het zo. Maar als jij niet in theorie afwist van het skala, had jij de verbanden in de praktijk niet kunnen doorgronden? Toch?

Urielle schreef:
Ik heb het honderd keer gelezen, maar het heeft nooit inhoud gehad.
En daarna kwam dan de denkstap: Oh, mijn paard doet oefening X neit goed, welke basisvoorwaarden zijn er niet in orde?

Theorie komt pas tot leven in de praktijk Haha!

Andersom zijn er ook mensen die alle boeken van haver tot gort hebben gelezen, het hoogste woord hebben over hoe het moet maar niks kunnen onderbouwen vanuit hun eigen ervaring. Dat is het andere uiterste. Daar schiet je ook niks mee op.

Urielle schreef:
Nu heb je Bokt, waar iedereen zijn inzichten deelt en waar je praktijkbeelden kunt kijken van hoe het wel moet en hoe het niet moet en waar altijd wel iemand is die het verder wil verduidelijken.
Dat scheelt toch wel om aan begrippen meer inhoud te geven.

De meeste bokkers zijn altijd bereid een ander te vertellen hoe het moet, dat is waar Knipoog Maar toch zie ik bij weinig een goede kennis van begrippen, van het skala etc. Misschien komt het ook doordat sommigen zich niet zo goed kunnen uitdrukken. Maar ik kom er maar weinig tegen die hun inzichten goed kunnen onderbouwen, zowel vanuit de theorie als vanuit hun eigen ervaring (let wel; uitzonderingen daargelaten Lachen er zijn er ook een aantal waarvan ik vind dat ze het heel goed kunnen Knipoog )

De meeste 'tips' hier op bokt zitten op het niveau van: 'hou je handen laag', 'hakken uitdrukken' en 'je hebt pianohandjes', 'laat je zadel/paard eens nakijken' en 'veel succes met je paardje'.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-08 10:46

jasmijn78 schreef:
De meeste 'tips' hier op bokt zitten op het niveau van: 'hou je handen laag', 'hakken uitdrukken' en 'je hebt pianohandjes', 'laat je zadel/paard eens nakijken' en 'veel succes met je paardje'.

Voor wat betreft de opmerkingen over houding. Tsja, gelukkig praat men dan over iets wat ze 'weten' Of iemand z'n hak meer uit mag drukken is te zien en weinig verwarrend. Of het het belangrijkste is voor die combinatie om te verbeteren even daargelaten...

Ik vind het storender dat er soms 'termen' in een reactie worden gegooid die niet van toepassing zijn, niet eens af te leiden zijn vanaf b.v de foto's of waarmee ze iets heel anders bedoelen dan ze nu typen.
Nu doen die mensen het er uiteraard niet om, hebben waarschijnlijk ook wat horen waaien en willen dat nu ook wel eens gebruiken. Al vind ik het van iemand die in het Z rondstuurt toch best pijnlijk als je die ziet typen dat ze het paard 'in de proeven heus wel opricht' als er gezegd wordt dat de 'neus er meer uit mag'.
Maargoed, op bokt staat het er wel, het slaat de plank mis en een aantal mensen lezen dat, koppelen het aan het plaatje/probleem en roepen het in het vervolg ook.

Misschien een idee voor de wiki om er eens aandacht aan te besteden?
Laatst bijgewerkt door Kelly_ann op 23-05-08 11:06, in het totaal 1 keer bewerkt

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 11:04

Kelly_ann schreef:
Maargoed, op bokt staat het er wel, het slaat de plank mis en een aantal mensen lezen dat, kopelen het aan het plaatje/probleem en roepen het in het vervolg ook.

Misschien eenidee voor de wiki om er eens aandacht aan te besteden?

Ik weet niet of dat zin heeft. Het is meer een mentaliteitskwestie. Niet alleen in de paardensport, maar ook in de maatschappij. Men wil overal over meepraten, men is bang 'dom' gevonden te worden als men vragen stelt, of ergens (nog) geen oordeel over geeft.

Ook heb ik het idee dat men met minimale inspanning maximaal resultaat verwacht. Ze nemen 1 keer in de week les (wat natuurlijk niet teveel mag kosten) en gaan met de armen over elkaar zitten wachten op resultaat. En dan klagen dat het niet lukt en het afschuiven op de instructeur, juryleden, het paard, het zadel, noem maar op. Zo werkt het helaas niet met paarden.

Wat de paardensport mist in de basissport is een goede begeleiding van het leerproces. Als mensen hun leerproces, (realistische) korte en lange termijndoelstellingen in kaart leren te brengen, en deze regelmatig evalueren zal dat meer inzicht geven in hun kennis en kunde dan wat foto's op HAW waar iedere idioot zijn al dan niet gefundeerde 'oordeel' neerkwakt.

In het bedrijfsleven wordt ook vaak gebruik gemaakt van een POP (persoonlijk ontwikkelings plan) Dat zou ook goed toepasbaar zijn in de paardensport Lachen

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-08 11:18

En zelfs talent heeft een uurtje of 10.000 aan oefenen achter zich.... Met alleen aanleg kom je er niet, anders dan wat Idols e.d. doet vermoeden.
Denk dat je gelijk hebt, bovendien is de paardensport de afgelopen decennia flink gegroeid en daarmee verstrooid geraakt.

De mentaliteit van zo'n grote groep verander je niet zo eenvoudig natuurlijk. De gemiddelde bokker (degene aan wie ik wil meegeven dat ze niet zomaar moeten roepen) is denk ik bij de eerste reactie van meer dan 2 alinea's al afgehaakt in dit topic... (de eer aan Nickyu *LOL* ). Dus ja waar bazelen wij dan over? Vandaar mijn Wiki idee..

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 11:58

Kelly_ann schreef:
De mentaliteit van zo'n grote groep verander je niet zo eenvoudig natuurlijk.

Nee, klopt. Helaas Lachen Maar ook al zet je 1001 begrippen in Wiki uiteen, als mensen niet de moeite nemen op zoek te gaan naar informatie over hun hobby (paardrijden), energie steken in het begrijpen van die informatie schiet je weinig op... Jammer...

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 12:05

Ik ben het helemaal met je eens Kelly!
Ik snap zelf de helft vaak niet van wat ik aan het doen ben ( en ben gelukkig zo eerlijk om dat toe te geven Bloos ), maar ben wel bereid mijn theorie zo veel als mogelijk dan maar op peil te houden. Maar wie wil dat nou nog tegenwoordig? De meeste mensen willen rijden,rijden, rijden en dan moet het maar vanzelf goed gaan. Nadenken over hoe dingen ontstaan en waar reacties vandaan komen, dat lijken heel veel mensen niet te doen. Als je niet zo veel vlieguren kan maken, dan blijft het allemaal lastig om echt een idee te krijgen van de theorie, maar er aandacht aan besteden kan voor niemand kwaad.
Nou moet ik zeggen dat ik uberhaupt weinig waarde hecht aan het commentaar op HAW. Dingen als pianohandjes, dat weet ik zelf ook wel. Echt nuttig commentaar krijg ik zelden ( nou ja, wow wat een mooi paard is natuurlijk ook erg leuk om te horen !), dat laat ik wel aan mijn instructrice over.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 18:13

Dat mensen de begrippen van het paardrijden niet kennen, valt me heel erg op (en niet alleen op bokt).

Nageeflijk wordt vaak gezien als een pony in de krul/'aan de teugel'. Terwijl nageeflijk rijden niet aan de teugel rijden/'of pony in de krul' het doel is, maar een bij komend (positief!) resultaat van het nageeflijk rijden. Nageeflijk rijden is het in ontspanning gaande paard, met losse boven lijn en een goed achterbeen/rug gebruik. (en niet alléén een paard wat in de krul loopt)
'Mooi nageeflijk' (zie je een foto waar een paard in de krul loopt, met een achterbeen ver onder de massa uit en stijf in de kaak is met een holle of weg geduwde rug) Sorry, dit is nu niet het juiste woord daarvoor. nee zeg dan: 'Mooi in de krul'.

of achter de teugel, een paard wat achter de teugel loopt, hoeft niet altijd te diep te lopen, maar ontwijkt de teugel druk. Dus een paard wat (te) diep loopt hoeft niet achter de teugel te lopen en een paard wat achter de teugel loopt hoeft niet te diep te lopen.

En zo zijn er nog zoveel meer dingen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 19:47

Interessant topic dit.
Het is heel waar wat jullie zeggen Lachen

Ik denk idd dat het heel belangrijk is je theorie te kennen, ik denk niet dat ik ooit zoveel 'vlieguren' maak dat ik de theorie uit ervaring leer...
Wat ik vooral belangrijk vind, en wat me ook echt helpt bij het rijden, zijn de verbanden tussen de verschillende begrippen.

Leuk voorbeeldje: een paard wat nageeflijk is, laat los in onderkaak, hals, rug, onderrug/bekken (daar zit het SI (?) gewricht, kunnen ze zo mooi vasthouden, en dan houden ze dus de onderrug en het bekken vast, als ze te diep gereden worden, en dan blijft de achterhand mooi op stal, je ziet alleen een krulletje).
Maar: een paard wat nageeflijk is, hoeft dus niet aan de teugel te gaan. Een paard wat aan de teugel gaat (en dus niet in de krul) is wel altijd nageeflijk.

Ik zie deze begrippen veel door elkaar heen gebruikt worden, toch zijn ze wel verschillend. Maar er zit een causaal verband tussen, wat je wel moet begrijpen.

Maar: dat vasthouden van de onderrug, en dus het vastzetten van dat gewrichtje, heeft weer niets te maken met LDR, omdat het paard daar niet te diep loopt, en daar zonder verzet gevraagd is... het paard zal in dat geval het SI gewricht niet vastzetten, er is immers geen spanning. LDR werkt juist vanuit veel losgelatenheid. En als je dat weet, kun je mss ook begrijpen waarom topruiters er voor kiezen om soms LDR te trainen...
Dat het paard dan het achterbeen er niet onder zet, zoals we zo graag op bokt zien, heeft te maken met de rug, die al optimaal gebold is...

Ik heb ook al vaker gezegd dat ik LDR niet nuttig vind, en dat het imo niets toevoegt. Dat is in mijn geval ook waar, omdat ik gewoon een basisruitertje ben, die niet eens een bepaald niveau heeft, omdat ik nooit wedstrijden gereden heb Lachen Haha!
Buiten dat denk ik niet dat ik correct LDR kan rijden, ik weet het wel zeker ook Knipoog
Ik heb ook niet de illusie dat ik ooit LDR zal gebruiken, aangezien ik niet verwacht op GP niveau te komen. Voor mij voegt LDR dus niets toe.

Maar misschien voegt LDR voor Anky wel iets toe(maar om dat te snappen, moet je idd wel je begrippen kennen Pling ). Toch zijn er ook veel topruiters die trainen zonder LDR te gebruiken, dus concludeer ik daaruit dat het niet persé nodig is... en omdat ik dat allemaal snap, vind ik dat ik best mag vragen wat de toegevoegde waarde voor Anky en Co. nu precies is Haha!
Ik wil het namelijk wel snappen.

Ik denk dat inzicht in wat je nu eigenlijk aan het doen bent, en wat er nu eigenlijk in dat grote lijf onder je allemaal gebeurt, waarom het paard reageert zoals hij reageert, heel nuttig is bij het rijden, voor mij persoonlijk is het echt onmisbaar.

Ik hoor vaak op Bokt dat je uit een boek niet kunt leren paardrijden, en de daarop volgende (onzinnige) conclusie dat boeken lezen over rijden dus nutteloos is....
Natuurlijk kun je uit een boek niet leren paardrijden. Je kunt uit een goed boek wel heel veel inzichten en begrippen leren, die je vooruitgang aanmerkelijk kunnen versnellen.... en je kunt fouten vermijden, die anderen al gemaakt hebben Lachen Het paard zal je er dankbaar voor zijn.

Het rare is, dat als mensen een nieuwe liefde hebben, ze er álles over willen weten.... maar er zijn heel veel mensen die willen rijden, maar toch geen moeite doen, iets over paarden te willen leren.
Moet ik daaruit nu concluderen dat veel mensen wel van het rijden (lees: knolhobbelen) houden, maar toch eigenlijk niet zoveel van paarden?

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-08 20:27

En het maakt het toch alleen maar helderder als we over hetzelfde kunnen praten? En dus weten waar we over praten...

Even als voorbeeldje het woord "haar" Dat is er een met meerdere betekenissen: als in dat spul op je hoofd.. of als een persoon. Nu wordt in de context van de rest van de zin wel duidelijk wat ermee bedoeld wordt. Maar als iemand nu "haar" zegt en een bosje touw bedoeld wordt het toch knap ingewikkeld.

Beetje overdreven maar wat mij betreft vergelijkbaar met iemand die roept dat een paard achter de teugel is, terwijl er duidelijk zichtbaar een berg druk op de teugels staat. Waarschijnlijk wordt er de plek van het hoofd mee bedoeld (te diep), maar niet iedereen zal dit weten en raden.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 20:35

ligt er aan ..
als je op andere foto's ziet dat paard probeerd onder de teugel druk uit probeert te komen
dan kan die ene foto waar die te diep loopt en er behoorlijk wat kracht op het bit
uitgevoerd lijkt te worden ..toch gezien worden als achter de teugel
ipv "alleen maar te diep"

dat is een der problemen met fotos het zijn moment opnamen

met mijn jonkie ben ik langzaam aan het opbouwen
ontspanning is een der key woorden naast balance goed tillen en van achteren naar voren
soms vragen we iets meer maar zijn vooral met balance bezig geweest
rijd hem graag met de neus over de grond , licht afgebogen
lekker rekken en strekken , ook tussen door vind ik dit prettig
zeker in het begin (jong nog niet doorgereden paard bedoel ik daarmee
ik heb reuma en rij niet dagelijks en neem erg graag mijn tijd Vork )
heb ik zoiets van naar beneden mag ! graag zelfs
en als ik merk dat hij graag even de ontspanning opzoekt sta ik dat
zeker nu in dit stadium zeer graag toe soms hou je m even vast
er moet imo opgebouwd worden maar daarna graag naar beneden
en niet omhoog met alle (logische) gevolgen van dien
kom even niet goed op de juiste woorden maar denk / hoop dat jullie wel begrijpen wat ik bedoel

weet je dat ik naar aanleiding van deze foto
http://www.mijnalbum.nl/Foto-UDMTV6VO.jpg
de vraag kreeg waarom ik ldr reed ??

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 20:44

ik kan dat in de regel wel van een foto zien

wat ik op jouw foto zie heeft niks met vwn of ldr te maken

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-08 20:48

Bloos en nu zijn we hier al niet meer eenduidig Zij zijn groot en ik is klein! , ik zie achter de teugel als los van het bit geen aanleuning vanuit het paard, te zien aan een losse teugel vanaf een foto. Even los van andere foto's trouwens, waar net als bij film of gewoon in het echt een wisselend contact ook als achter de teugel gezien kan/mag worden.

Zo zie je maar dat het geen kwaad kan eens met onze neuzen op de begrippen te duiken en er een eenduidige betekenis aan te geven/ van te zoeken.. Denk dat de FEI wel een en ander aan begrippenlijsten heeft liggen bijvorbeeld.

Die foto van jou (die overigens niet heel duidelijk is) zou ik nog kunnen omschrijven als laag, niet als diep of rond Clown

Kiwiko, waarom niet als vwnw?