Ben ik te hard voor m'n bijrijpony??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pumatje99

Ben ik te hard voor m'n bijrijpony??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-08 21:01

Hallow
Heb een vraagje ben ik te streng voor mijn bijrijpony [het is een manegepony]
Op vrijdag worden altijd de pony's, gereden .Omdat ze anders,volgende dag strontvervelend zijn in de les.
Sinds kort heb ik ook een manegeponytje waar ,op mag rijden die verder echt heel lief enzo, hij kan nogal.
welleens heel gemeen bokken,en opeens. Heel hard gaan galloperen als tie kans krijgt ,dat doet zet hem stil. Tegen de bakrand drijf hem naar voren geef ,een tikje dat is tie ,verders heel braaf en lief.Er nog meer meiden mee die zitten, mijn dan aan te kijken zovan Jij bent echt, te hard voor hem!.Ik heb iets van ja moetie ,maar luisteren en niet zo idioot doen.
Mijn vraag is Ben ik te hard voor hem??Ik vindt zelf van niet Bloos.

LachenMijn taal is niet zogoed Bloos ik probeer het goed te typen dat het leesbaar is:)
Bloos anders gewoon even zeggen.
Laatst bijgewerkt door Pumatje99 op 12-05-08 21:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Ben ik te hard voor m'n bijrijpony??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 21:04

Ik snap het denk ik niet goed, dus ff checken:

Als het paard er vandoor gaat, zet jij 'm stil tegen de bakrand, dan drijf je 'm naar voren (terwijl daar bakrand is, klopt dat?) en daar krijgt hij ook een tik?

Heb ik dat goed begrepen?

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 21:09

Ik zou je eerst afvragen waarom hij begint te bokken..
Stel dat hij dat doet omdat hij pijn heeft, of jouw hulpen niet begrijpt. Dan is het dus jouw fout en is het idd nogal banketstaaf om hem dan ook nog te straffen.
Los gezien van het feit dat het sowieso raar is om je paard een tik tegeven als je hem eerst voor de bakrand zet. Dan snapt hij er al helemaal niets meer van Knipoog

Ik zou het gewoon negeren en hem op de volte zetten, niet te veel aandacht aan besteden. Dan krijgt hij wel door dat het geen zin heeft en stopt hij vanzelf Lachen

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 21:09

als t zo is zoals sonja neer zet (en zo begrijp ik m ook) ben ik t totaal niet met je eens Nagelbijten / Gniffelen
Zou m op de volte zetten, en door laten galopperen tot ie er genoeg van heeft, en dan nog een paar rondjes extra

Cherellee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 21:13

Sirius_ schreef:
als t zo is zoals sonja neer zet (en zo begrijp ik m ook) ben ik t totaal niet met je eens Nagelbijten / Gniffelen
Zou m op de volte zetten, en door laten galopperen tot ie er genoeg van heeft, en dan nog een paar rondjes extra

Zelfde aanpak hier.. Wil hij galloperen? Prima, maar dan net zolang als ik zeg dat het moet en dat kunnen aardig wat rondjes zijn. Ja

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 21:16

Wat ik fout vind.. als ie stil staat voor een bakrand, hem naar voren drijven en een tik geven. Hij kan dan nergens heen, dus in principe kun je hem niet naar voren drijven.

Je zou hem natuurlijk op de volte kunnen zetten, kijk eens hoe dat uitpakt bij je pony. Coen was een aantal jaar geleden ook enorm druk in galop, soms hielp dat op de volte zetten wel een beetje. Maar is ook vaak geweest dat dat niet hielp, dus moest hem af en toe wel eens even de hoek in sturen en op de rem zetten. Niet alleen omdat ie niet zo achtelijk moet doen, maar ook omdat hij straks een keer te gek door de bocht gaat en dan gaat het straks fout. Dus ja dan trek ik hem even op de rem.
Laatst bijgewerkt door Coentjuh op 12-05-08 21:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 21:18

Maar bedoelt ze ook echt wat ik schrijf? Ik kan me dat nl niet goed voorstellen, ook niet dat een manegehouder dat gewoon laat gebeuren. Wordt het paardje niet beter van.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 21:18

En hoe vaak loopt deze 'manege' pony dan per week?
Staat hij de rest van de week stil of loopt hij de rest van de week op het land b.v?
Een paard vanuit galop stil zetten tegen de bakrand en hem dan nog een mep na geven is denk ik niet zo'n best plan. Staat er geen instructrice in de bak als jullie die pony's rijden?

Pumatje99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-08 21:22

Laat het zo zeggen die bijrijpony/manegepony is der een zovan als ik zin heb om te bokken dan doe ik netzolang dat me ruiter afligt ik blijf makkelijk ,zitten dat vindtie niet leuk.En gaatie galopperen netzolang ik dat iets heb van Nu is gewoon klaar zet hem tegen de, bakrand aan. En geef hem goeie tik als tie door gaat laat hem gaan zovan zoekt' het maar uit. Als ik val stap netzo hard op en ga verder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 21:22

Beantwoord mijn vraag eens?

kimberleyhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 21:24

hej,
dat tegen de bakrand aan zetten en dan drijven met een tik daar ben ik het niet mee eens..
tuurlijk mag je je paard wel ns op de rem zetten als ie dr vantussen gaat,, en van mij mag dat ook tegen de bakrand maar als ie dan stil staat moet je em nie nog is gaan schoppen en een tik geven..

ook zal ik m niet op de volte zetten als ik jou was.. uit mijn ervaring met mijn eigen paard gaat ze dan als ze dr vantussen gaat uitzich zelf op de volte en kan je dr op een gegevenmoment niet meer uitzitten..

mijn tip voor jou( kijk maar wat je dr verder mee doet) is: probeer hem/haar vanuit galop trug te krijgen naar draf of stap.. lukt dat niet op een normale manier, gebruik dan de bakrand... stap daarna rustig weg, en draaf heel heel heel langzaam aan.. zo langzaam dat ie elk moment weer in stap kan zakken.. (voor mijn paard is dat echt een straf wat die wil ook altijd hard) en laat je paardje dan zo maar is een tijdje op het sloomste draf tempo draven..
nou hoop dat je hier wat aanhebt,,
veel succes!!

RZDLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 21:25

Pumatje99 schreef:
Laat het zo zeggen die bijrijpony/manegepony is der een zovan als ik zin heb om te bokken dan doe ik netzolang dat me ruiter afligt ik blijf makkelijk ,zitten dat vindtie niet leuk.En gaatie galopperen netzolang ik dat iets heb van Nu is gewoon klaar zet hem tegen de, bakrand aan. En geef hem goeie tik als tie door gaat laat hem gaan zovan zoekt' het maar uit. Als ik val stap netzo hard op en ga verder.

zo kan een paard niet denken. Alleen mensen kunnen zo denken en die maken dat er van. Als die pony de volgende dag 'strontvervelend' is in de les, is er iets waardoor het beestje zijn energie niet goed kwijt kan. Als het beestje bokt, is er ook wat mis. Een paard is 99% van de tijd altijd (te) eerlijk.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 21:27

Tja...ik zou toch maar eens kijken WAAROM de pony zo vlucht en bokt. Als het zou helpen wat jij aan het doen bent, dan zou het nu al over moeten zijn en zou de pony, in elk geval bij jou, dit soort geintjes niet meer uithalen.
Maar nog maals...hoe vaak lopen deze pony's dan?

Pumatje99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-08 21:28

Okeey dankje wel voor de tip ik zal het eens probereen!
die manegepony loopt niezoveel staat voor de rest op stal. Meestal dusjah het is mijn pony ,niet anders zo zeggen van ik gooi hem los laat maar lekker razen. En doen.Maarjah dat gaat niet helaas,pindakaas

Pumatje99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-08 21:29

Alleen op
Zaterdag en Dinsdag,Woensdag, Vrijdag dan voorrest op stal of los in de binnenbak.
Voordat ik ga rijden kijk eerst of alles goed zin enzo doe altijd.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 21:31

Pumatje99 schreef:
Laat het zo zeggen die bijrijpony/manegepony is der een zovan als ik zin heb om te bokken dan doe ik netzolang dat me ruiter afligt ik blijf makkelijk ,zitten dat vindtie niet leuk.

Zo zit een paard niet in elkaar. ZELFS als een paard bokt omdat hij niet werkwillig is en dat is een kleine minderheid, kun je je afvragen WAAROM het paard zo'n schurfthekel heeft aan werken dat hij liever de klappen ontvangt dan verder te moeten lopen.

kimberleyhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 21:34

Pumatje99 schreef:
Alleen op
Zaterdag en Dinsdag,Woensdag, Vrijdag dan voorrest op stal of los in de binnenbak.
Voordat ik ga rijden kijk eerst of alles goed zin enzo doe altijd.

nja op zich zou een 'normale' pony dan niet zo heel raar doen.. maar kan je dan niet wat vaker naar de manege om hem los te zetten of rijden of lopen of zo??

_Renske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 21:34

Het ligt écht aan je pony, naar voren drijven tegen de bakrand lijkt me echter niks.
Ben het met xSiep eens, gewoon lekker laten galloperen en als hij wil stoppen nog ff een paar rondjes doorgaan, dan leert hij het vanzelf wel af lijkt me.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 21:38

Dat is knap Renzjuh...dat je ZEKER weet dat het aan de pony ligt. Heb je deze amazone zien rijden dan of ken je de pony?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 21:41

kimberleyhof schreef:
nja op zich zou een 'normale' pony dan niet zo heel raar doen.. maar kan je dan niet wat vaker naar de manege om hem los te zetten of rijden of lopen of zo??

4 dagen eruit is dus 3 dagen op stal (en blijkbaar vaak nog echt op stal ook!)... ik weet menige pony waar je mee gaat verongelukken op die manier Bloos!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 21:59

ZUCHT...ik wordt er zo moedeloos van af en toe! Huilen

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 22:04

Sonja schreef:
Ik snap het denk ik niet goed, dus ff checken:

Als het paard er vandoor gaat, zet jij 'm stil tegen de bakrand, dan drijf je 'm naar voren (terwijl daar bakrand is, klopt dat?) en daar krijgt hij ook een tik?

Heb ik dat goed begrepen?

Ik hoop voor het paard dat je dit niet goed begrepen heb. Bah, dat klinkt mij erg oneerlijk in de ogen. Je pony kan immers niet door de bakrand heen vliegen en krijgt dan ook nog eens een mep omdat het hem niet lukt.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 22:11

ik zou zo'n pony in ieder geval longeren voor je er op gaat!
dan kan de ergste gekkigheid er eventjes uit...
bij ons op de manege mag dat ook gewoon met manegepony's
als ik vraag of het verstandig is om niet eerst even te longeren krijg ik als antwoord als jij denk dat het nodig is mag het.
(vraag het ook alleen bij uitzonderingen waarvan ik denk dat het nodig is, en dit is zo'n geval)
de manege zou dat ook niet zó'n heel groot probleem moeten vinden in mijn ogen??? Verward

paix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 22:18

Klinkt best verkeerd?

Ik ben niet echt van de medice kant enz. met het bokken maar een paard dat altijd bokt net zolang tot de ruiter er afligt gewoon voor de lol ben ik nog niet tegen gekomen?
En als hij dat toch zou doen (kan het me niet goed voorstellen) neem ik aan dat de pony het toch van een paar tikken wel afgeleerd zou zijn?

Mijn tip is om wel het bokken af te straffen (met eventueel een tikje maar zal toch eerst de stem gebruiken en voorwaards rijden onder de bok) en het galoperen op de volte zetten en dan ook eens flink door te galoperen.. ook waneer de pony geen zin meer heeft zodat hij ziet dat jij de genen bepaald waneer je galopeerd hoelang en hoe hard! Lachen

Sterkte er mee!

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 22:25

ik vind het zielig voor de pony dat jij erop gaat zitten. en inderdaad: je bent te hard. Ik vind het echt sneu zo. Tegen de rand zetten en dan drijven of slaan slaat letterlijk nergens op!

Ik hoop dat je voorzichtiger wilt zijn en denk er eens over na waarom de pony bokt. echt niet om jou te pesten, misschien vind de pony het niet zo leuk als jij het vind om te rijden. Wil je er dan wel opzitten eigenlijk>??