Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Silence schreef:Als het goed is drijf je met je kuiten en niet met je voeten.
En om je kuiten zit geen spoortje als het goed is
?Tuc schreef:Nee, ik gebruik zeker geen sporen en dat ga ik ook niet gebruiken.
Ik vind dat je je paard eerst moet leren goed te reageren op een simpele hulp.
Maar dat ik mijn mening.

runningkawa schreef:een jong paard dat de hulpen nog niet kent..daarbij is een zweepje toch erg gemakkelijk
Naar vraag eens aan iemand heb je zojuist je zweep gebruikt.
Denk dat iedereen op het juist moment kan zeggen of die de zweep zojuist gebruikt heeft of niet.
Stel dezelfde vraag over de spoor...regelmatig is die gebruikt zonder dat de ruiter het weet.
shirleyp schreef:Volgens mij is een zweep ook bedoeld voor verfijning. Een paard dat niet voorwaarts is op kuitdruk wordt rijtechnisch slecht gereden. Je zult hem actief moeten maken aan het been door consequent te zijn en een duidelijk doel met je hulp voor ogen hebben.
Ik heb sporen om tijdens het rijden, maar probeer ze zo min mogelijk te gebruiken. Mijn paard probeer ik zo te rijden dat hij reageert op kuitdruk, ook enkelzijdig zoals bij het wijken. Maar ik ben het helemaal met je eens dat een spoor verkeerd wordt gebruikt. Ga maar eens een uurtje bij bijvoorbeeld de klasse B staan kijken, prikprikprik. Bij iedere pas wordt er bijgedreven. En dan vinden sommige ruiters het gek dat hun paard niet reageert wanneer het lastiger wordt en er een pas zijwaarts gevraagd moet worden.
Dus wat bedoel je met verfijning? Silence schreef:Iedereen valt wel over sporen om aan te drijven, maar over een zweep hoor je niemand.
Maar ook dat vind ik geen middel om je paard vooruit te krijgen.
) dus ik snap niet goed wat je daarmee bedoelt. 
runningkawa schreef:Daar is imo toch echt niks mis mee
Niet als dat elke pas is uiteraard. Maar om hem eens ff heel duidelijk te maken wat de bedoeling is
maar als jij een afgestomp paard nu ter plekke krijgt om te gaan rijden.
Hij geeft niets om jou kuit, om je stem lacht hij en op een tikje van de zweep zwiept hij eens met zijn staart, maar hij gaat niet harder. Paard is verder gezond, wat doe jij dan silence?
) 
Silence schreef:Ja, een tik voor de duidelijkheid is niks mis mee, maar als bijv. een springruiter helemaal los gaat op zijn paard, dan is dat geen verfijning.....dan is dat afreageren. En daar is een zweep niet voor gemaakt...een paard sowieso niet.