waarom geen pianohandjes?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

saskiakefie

waarom geen pianohandjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-08 09:42

waarom mag/kan je eigenlijk niet gewoon met pianohandjes rijden? wat is er verkeerd aan?
waarom moet je altijd je handen rechtop houden?
eigenlijk gewoon uit nieuwsgierigheid deze vraag. Lachen

WiliamLawson

Re: waarom geen pianohandjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 09:44

Naar mijn mening maakt het niet uit, handen rechtop of plat, het is meer voor het beeld.
zolang je gevoel in je handen houdt is er volgens mij, en volgens mijn instructeur niks aan de hand

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 10:02

Het maakt wel uit; Als je je handen plat houdt, kun je je schouder, pols en elleboog niet meer optimaal bewegen, waardoor je op verschillende plaatsen in je lichaam kunt blokkeren. Dit kan resulteren in een instabiel of te star contact met de paardenmond, rug en schouderklachten voor ruiter en paard en dat komt de prestaties uiteindelijk niet ten goede.

Instructeurs die zeggen dat het niet uitmaakt moeten zich eens verdiepen in de menselijke biomechanica. Ik vind het jammer dat dat veel ruiters en instructeurs dat onderwerp links laten liggen.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 10:15

In het boek rijden met gevoel (geloof ik) staat een mooie tekening hierover.
Als je met pianohanden rijdt, dan gaan de botten in je onderarm over elkaar, waardoor je minder gevoel hebt.
Met je hand rechtop liggen deze botten naast elkaar. En kun je meer gevoel houden met de mond.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 10:16

Plus dat je als je je handen rechtop houdt, je een betere scharnierwerking hebt Lachen Dus kun je een zachter contact met de mond houden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 10:17

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-06-23 12:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 11:52

Rijden met de duim op de vuist aan de bovenkant, de ellebogen boven de heupen, de lijn van de ellebogen naar de paardenmond niet gebroken, is de enige manier om los en ontspannen in je eigen lijf contact met de paardenmond te onderhouden.

Bij elke andere houding en positie komt er spanning vanuit onderarm tot in de schouderbladen. Je kan dan nooit in staat zijn om te voelen....

Ook kan je veel subtieler wat meer ruimte geven of weerstand bieden, zonder dat dit ontaart in onnodig trekken.

Al met al beter voor de paardenmond. Als een paard dit voelt, zal het de onderkaak loslaten, niet omdat er door inwerking op de onderkaak wordt ingewerkt, maar op basis van vetrouwen, en dus ontspanning.

Doordat het paard ontspant met de onderkaak, wordt het paard losser in de nek. Als paard en ruiter ontspannen zijn, voel je als ruiter in de teugels via deze subtiele verbinding elke spieraanspanning in het paardenlijf. Deze aanspanningen worden gespiegeld in de nek van het paard en via de onderkaak aan de handen van de ruiter teruggekoppeld. Als je goed en volledig ontspannen kan zitten, dan voel je exact wat er met het paard gebeurt en kan je heel subtiel de gangen en bewegingen beinvloeden.

Dit komt door mentale ontspanning van het paard. Het stelt wat eisen aan de bekwaamheid van de ruiter om dit voor elkaar te krijgen.

Piano - handen is fout. Vaak wordt het verkeerde voorbeeld gegeven, dat nemen we over, want als je scoort, dan moet het wel goed zijn...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 13:29

Is de enige manier waarop je pols op de juiste manier kan meescharnieren met bv de stapbeweging van je paard zonder dat de houding van je bovenlichaam daar hinder van ondervindt.
Bovendien heb je als je je vuist op de juiste manier om de teugel heen houdt een maximaal contact tussen je huid en de teugel, dus voel je het meeste, waardoor je ook zo subtiel mogelijk je hulpen kunt geven.

ellen82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 14:26

Heel interessant Lachen Nu ik er zelf met rijden steeds meer op let en op gewezen wordt let ik er bij andere mensen ook steeds meer op. Moet zeggen dat er echt maar heel weinig mensen zijn die hun handen netjes rechtop hebben. Vind dat ook vooral in de hogere klassen (mss let ik er bij hen meer op Bloos ) het nog heel veel voorkomt...

WiliamLawson

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 14:47

in de pols scharnieren moet je sowieso niet doen, je scharniert vanuit je schouders
en ellebogen, en dit is toch echt geen probleem of je je handen nu plat of rechtop houdt.
mijn instructeur laat het onderwerp houding en zit absoluut niet links liggen,
maar voelen doe je het meest met je zit.
Je kunt heus wel gevoel hebben in je handen ook al staan ze niet helemaal recht op.
het wordt een ander verhaal als je gaat trekken en pleuren met je handen op je bovenbeen,
maar daar gaat het onderwerp niet over.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 15:19

Toch is er wel degelijk een subtiel verschil in het gevoel.

Met je hand rechtop liggen de botten ongeveer zo:
Afbeelding
Met de hand plat, schuiven deze botten over elkaar en staan ze vast.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 15:21

Hier kun je een beetje zien wat er gebeurt als je je hand plat houdt. Of rechtop.
Afbeelding

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 17:34

Toch is je hand niet volledig rechtop, dan draai je weer te ver door de andere kant op en blokkeert je hand ook weer. Er zit een rechte lijn van de top van je duim naar het midden van je elleboog, optich ligt je hand dus iets schuin met de duim aan de binnenkant. Ik zal eens zien of ik een mooie voorbeeldfoto kan vinden.
Laatst bijgewerkt door Equimotion op 08-05-08 17:49, in het totaal 1 keer bewerkt

WiliamLawson

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 17:48

idd en dan is iets platter naar mijn mening beter dan té rechtop