waarom S&T en/of aansnoerneusriem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ZusJacobs

waarom S&T en/of aansnoerneusriem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-08 22:33

hoi,
ik ben erg benieuwd waarom JIJ met dit soort dergelijke hulpmiddelen rijd.
ik zou hier graag een discussie over voeren want ik vindt het totale onzin dat een persoon als (bijv.) Anky met stang en trens rijd een goede dressuur/spring (etc) ruiter moet dit kunnen op een normaal enkel/dubbel gebroken bitje..
ik zeg niet dat ik zelf zo super rij en alles kan!

ik zou gewoon willen weten waarom je met dat soort dingen rijd, vinden jullie het niet zonde om het maar even hard te zeggen dat sommige paarden gewoon weg verpest worden?
alsvast bedankt, ik wil graag een eerlijke discussie. Lachen

Qimm

Re: waarom S&T en/of aansnoerneusriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 22:35

is S&T niet verplicht vanagf de ZZ-L?

Ik heb wel een aansnoerneusriem, maar daar kunnen nog makkelijk 2 vingers tussen, ik vind het gewoon mooi staan en prettig in gebruik.

Maar goed, hier izjn al talloze discussies ove rgeweest, denk niet dat we eruit gaan komen
Laatst bijgewerkt door Qimm op 06-05-08 22:36, in het totaal 1 keer bewerkt

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 22:36

mwah ik zie het niet echt als hulpmiddelen,

ik rijd zelf ook met een aansnoerneusriem omdat ik dat mooier vind, maar dan is het nog niet de bedoeling om hem op zijn strakst aan te snoeren Knipoog

en verder met de stang en trens, is het de bedoeling om je hulpen ermee te kunnen verfijnen, dat kun je soms wat beter met S&T dan alleen op trens, het is natuurlijk niet de bedoeling om je paard er mee aan de teugel(lees: in de krul) te trekken Clown

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 22:40

Ik zie het verpesten van een paard door met een aansnoerneusriem/S&T te rijden niet zo in eerlijkgezegd. Heb nu ook aansnoer, maar kunnen gewoon 2 vingers tussen.
S&T rij ik het komende jaar nog niet mee, en is volgens mij verplicht vanaf ZZL.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-08 22:47

ja en toch zie ik vaak mensen die weldegelijk bijde teugels strak hebben staan en of de aansnoer neusriem om dat mondje dicht te houden..

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 22:50

aansnoerneusriemen irriteren minder snel vind ik die hoef je niet aan te snoeren..

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-08 22:53

moonfish13 schreef:
aansnoerneusriemen irriteren [url]minder[/url] snel vind ik die hoef je niet aan te snoeren..

minder snel??
dus ze irriteren wel??
apart.. Clown

Exodus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 22:53

S&T is verplicht vanaf de Z2 Lachen

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-08 22:54

ja en toch zie ik ook mensen die nog geen Z2 rijden maar wel met S&T rijden en alle wiswasjes erbij..

Laulau1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 23:01

S&T is inderdaad een verfijning van de hulp, en ik zie niet helemaal in waarom je er niet mee zou rijden als Z bent, je handen stil kunt houden en je paard er nog fijner van word...

En een aansnoer neus riem werkt imo (in ieder geval de manier waarop ik hem gebruik) niet anders dan een 'normale' neusriem.

Ik snap eerlijk gezegd je probleem niet zo...

Edit: Tuurlijk zijn er mensen die paarden verpesten, maar of dat nou aan die aansnoer neusriem en S&T ligt?

Exodus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 23:04

klopt vanaf de Z1 mag het. Ik rij er zelf ook mee in de Z1. Althans ik reed ermee met mijn vorige paard. Hij was nogal een felle en wilde nog wel eens stout zijn in de proef. Hij had enorme respect voor de S&T en dus had ik meer controle. Ik let er wel heel goed op dat ik niet te streng ben met de stang. Maar dat was niet eens nodig. In de wat hogere klassen (en dan heb ik t eigenlijk over Z2 en hoger) zijn t net die kleine extra hulpjes die je ermee kunt geven..
Met mijn huidige paard ben ik weer even van de S&T afgestapt omdat we wat aanleuningsproblemen kregen en ik wil dat niet met de stang oplossen dus nu rijden we voorlopig op gewone trens.
Voor mensen in de Z1 kan het ook ter voorbereiding gelden op de Z2 je moet er toch mee oefenen Lachen .

Ik ben wel van mening dat als je nog nooit hiermee gereden hebt dit de eerste tijd alleen onder professionele begeleiding te doen en niet zelf gaat prutsen. Niemand weet zomaar hoe een S&T gebruikt moet worden, in de mond gehangen dient te worden, hoe deze in de mond inwerkt etc etc. dus ik vindt dat zij zich daar ook vooraf in moeten verdiepen en niet te licht over moeten denken Lachen

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 23:06

twistermahoi schreef:
ja en toch zie ik vaak mensen die weldegelijk bijde teugels strak hebben staan en of de aansnoer neusriem om dat mondje dicht te houden..

Dan doe je iets flink fout denk ik..

susanne_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 23:14

ik ga mee met exodus,
z2 dressuur, en z eventing is het verplicht om met ST te rijden.

ik snap alleen niet wat Anky er nu mee te maken heeft..? (waarom mag zij er alleen mee rijden?)

en heb je wel eens op springwedstrijden gekeken? lang niet iedere springruiter rijd met een 'simpel' gebroken trensje... pull-neusriemen etc.. zie je ook steeds vaker.

en een aansnoer neusriem verkeerd? hij verdeeld juist beter de druk, dan bij een gewone neusriem met sper. een gewone neusriem kan je ook makkelijk te strak gespen..

maar dat is mijn mening

eertjuh22

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 23:19

Exodus schreef:

sorry off-topic, maar je mag toch zz-l (een zz-z) nog met trens rijden?

Nathaliia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 23:24

ik zie het probleem niet zo, als alles goed gebruikt word, is er niet veel aan de hand toch? Lachen als het verkeerd gebruikt word is het een ander verhaal...

susanne_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 23:37

'voor de klassen z1 en z2, zz licht en zz zwaar dressuur geldt, met uitzondering van de pony's, dezelfde optoming als voor de klassen b t/m m2, aangevuld met de mogelijkheid tot gebruik van een stang- en trenshoofdstel (met engelse neusriem of engelse keel/neusriem, dus geen gecombineerde neusriem met weglating van de sperriem), waarbij de toegstane stangbitten en toebehoren gelijk zijn aan hetgeen hieromtrent is vermeld in artikel 428 van het dressuurreglement van de FEI.'
en :
' voor de klassen vanaf de lichte tour is het gebruik van stang en trens hoofdstel verplicht, tenzij in specifieke categorie-reglementen anders wordt bepaald.'

sorry dat ik me vergist had Bloos

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 00:02

eertjuh22 schreef:
Exodus schreef:

sorry off-topic, maar je mag toch zz-l (een zz-z) nog met trens rijden?

Volgens het Disciplinereglement Dressuur van de KNHS, artikel 144.5 staat dat het vanaf de Lichte Tour verplicht is.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 00:08

twistermahoi schreef:
hoi,
ik ben erg benieuwd waarom JIJ met dit soort dergelijke hulpmiddelen rijd.
ik zou hier graag een discussie over voeren want ik vindt het totale onzin dat een persoon als (bijv.) Anky met stang en trens rijd een goede dressuur/spring (etc) ruiter moet dit kunnen op een normaal enkel/dubbel gebroken bitje..
ik zeg niet dat ik zelf zo super rij en alles kan!

ik zou gewoon willen weten waarom je met dat soort dingen rijd, vinden jullie het niet zonde om het maar even hard te zeggen dat sommige paarden gewoon weg verpest worden?
alsvast bedankt, ik wil graag een eerlijke discussie. Lachen

Anky kan dit ook zeker wel op een "normaal" bitje. Met stang en trens verfijn je je hulpen, hoeft dus nog maar minimaal iets te doen. Fijn toch? Zo wel voor jou als voor het paard.
Ik rij met een s&t neusriem. Waarom? Omdat mijn paard een hekel heeft aan een lage neusriem, en ik niet het nut er van in zie om mijn paard de mond mond te snoeren met zo'n rare sperriem. Als ik iets fout doe, vind ik dat zij het recht heeft haar mond open te doen.

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 00:14

ff offtopic .
mag je met een mexikaans hoofdstel ( met een mexikaanse neusriem)wedstrijd starten ??
in de b en verder?

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 00:22

Staat in het disciplinereglement.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 07:14

Stang en trens rij ik niet mee, mijn paard is nog te jong en te laag geschoold. Tegen de tijd dat we Z rijden zal ik hem ongetwijfeld al wel eens inhangen om te kijken wat hij ervan vindt. Ik zie het verpesten erin niet zo, je hoeft die stangteugel er toch niet bij te pakken?

Aansnoerneusriem heb ik wel. Ze zijn breder, lopen verder door en daar krijgt mijn paard geen open plekken van itt een gewone neusriem met gesp. Ik vind het ook veel mooier, hoewel je tegenwoordig brede neusriemen hebt met gesp.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 08:33

susanne_m schreef:
ik ga mee met exodus,
z2 dressuur, en z eventing is het verplicht om met ST te rijden.

onzin. Het is in dressuur pas verplicht vanaf de lichte tour, en in de SGW / eventing in ieder geval niet t/m de 3* en volgens mij mag je ook de 4* nog op een trens rijden.

En net als met alle 'hulp'middelen (waarom is S&T een hulpmiddel en een gewone trens of een bitloos hoofdstel niet?) is het maar hoe je ermee omgaat. Verdiep je eerst eens in de theorie erachter voordat je wat gaat roepen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 08:34

patsur schreef:
twistermahoi schreef:

Dan doe je iets flink fout denk ik..

jee, lees ik ook nu pas hoe het moet...verdorie ook steeds verkeerd gebruikt Haha!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 08:37

zo zie ik ook zoveel ruiters die hun paard maar laten rondhobbelen, want anders 'trek je ze in de krul'. dat dat paard inmiddels een bek van beton heeft door de wazige hulpen en totaal niet aan het been is, wordt niet eens herkend want 'we zijn zo paardvriendelijk bezig'.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 08:37

Ik heb naar het schijnt ook een aansnoerneusriem. Had gewoon een bruin hoofdstel gekocht wat ik mooi vond en iemand anders attendeerde mij erop.
De neusriem zit erg los en dus niet aangesnoert bij mijn paard, dit heeft ze ook niet nodig want ze is op een halstertje te rijden Lachen