Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Maarja, er is weinig aan te doen helaas. Iedereen wil natuurlijk kunnen rijden als Anky, en hoe meer je paard in de krul loopt hoe mooier lijkt het wel..
om roekeloze en dieronvriendelijke ruiters te straffen oid. moeshie schreef:Ik vind het wel een discussie waard hoor, er zijn hier vast ook heel veel bokkers die hun paard in de krul dwingen. En als ik al die paarden van 6 zie voorbijkomen in het Z....
Ik erger me er ook mateloos aan...
En er wordt vééél te weinig gekeken naar de eigen prestaties en vééél te veel naar die van het paard. Er zijn meer slechte ruiters als goede, helaas.
Er zou eigenlijk een soort van, controledienst moeten zijn. De Paardenpolitieom roekeloze en dieronvriendelijke ruiters te straffen oid.
En wat Anky betreft; zelfs zij is erg hard op haar paarden.
Nagini schreef:moeshie schreef:Ik vind het wel een discussie waard hoor, er zijn hier vast ook heel veel bokkers die hun paard in de krul dwingen. En als ik al die paarden van 6 zie voorbijkomen in het Z....
Ik erger me er ook mateloos aan...
En er wordt vééél te weinig gekeken naar de eigen prestaties en vééél te veel naar die van het paard. Er zijn meer slechte ruiters als goede, helaas.
Er zou eigenlijk een soort van, controledienst moeten zijn. De Paardenpolitieom roekeloze en dieronvriendelijke ruiters te straffen oid.
En wat Anky betreft; zelfs zij is erg hard op haar paarden.
Maar is die discussie niet al zovaak gevoerd??
En tja, allemaal hebben we commentaar op Anky, maar ondertussen is zij het die de prestaties levert, en niet wij.
moeshie schreef:En wat Anky betreft; zelfs zij is erg hard op haar paarden.
Stybba schreef:Mij is geleerd: eerst voorwaarts, dan neerwaarts. Belangrijk is dat je controle hebt over het tempo van je paard. Je moet hem op een vast tempo kunnen rijden en wanneer jij het wil langzamer en sneller laten gaan. Als je voldoende aanleuning hebt en je controle hebt over de snelheid, rijd je het paard 'tegen de teugel aan' (zoals ze dat zo mooi zeggen) en ontspant het paard vanzelf. Er is dus geen teugeltrekkerij of hulpteugel nodig om een paard in ontspanning te rijden. Dát is iig hoe ik het geleerd heb, correct me if I'm wrong...
Klinkt allemaal makkelijk, in praktijk per paard anders hoe snel en makkelijk het gaat. Als een jong paard op een goede manier word ingereden zal het verder rijden makkelijker gaan dan wanneer iemand een ouder paard koopt die altijd onder dwang gereden is. En daar komt nog het geduld en gevoel van de ruiter bij (zoals Nagini al zei) en ook goede instructie.
(en nu ga ik naar bed.. ) Nagini schreef:Dat Anky niet altijd op een even paardvriendelijke manier bezig is dat weet ik ook. Maar altijd dat ge-emmer daar weer over. Ik heb verder echt nog niet zo veel mensen het na zien doen. En áls we die dan straks krijgen is die ook opeens weer niet goed genoeg want ook aan die zit weer iets negatiefs. Zo'n mensen zijn ook niet perfect, en ik weet ook niet of ze naar perfectie streven. Maar soms heb ik het idee dat als dit soort topics geopend worden dat er dan maar een zondebok bijgesleept meot worden terwijl het merendeel van bokt nog niet eens in de buurt van Anky (of welke topruiter dan ook) haar prestaties komt.
Vaak worden benoemde fouten (zoals echt in de krul trekken blabla) gedaan door mensen die geen geduld hebben en uit onkunde.
Ik zie het voornamelijk gebeuren bij kinderen. En heb het er laatst ook over gehad en volgens mij is het echt een rage want ik zie het heel veel de laatste tijd. Mensen kopen gewoon véél te snel een paard. Ze kunnen niet tot een aardig rijden en dan komt er al een paard terwijl ze voor een EIGEN paard dan weer niet goed genoeg zijn. Daarom komen er allemaal te pas en te onpas hulpmiddelen bij of gaan we ff lekker rekken en rukken om te kijken of het paard op een bepaalde manier WEL zn hoofd na onder doet.
Daar doe je gewoon niets aan. Zo zijn er genoeg kids bij mij op de manege die denken dat dit juist is. En anders ziet het er tenminste ''mooi'' uit.
Oh en dan de waarom nog: Als je je paard als een giraffe laat lopen dan kun je toch niet rijden!? Je paard liep geen eens aan de teugel (psst had je dat gezien? Die kreeg dr paard geen eens na beneden gereden, echt ik zou dat veel beter kunnen.) En als een paard dan helemaal verkeerd loopt en zn rug wegdrukt maakt dat niet uit, want dat zien deze mensen niet (vanwege wellicht ervaring te kort?) maar het paard loopt wel met z'n hoofd naar beneden en dan kun je goed rijden.
Tulandro schreef:We zitten op dieren, niet op robots. Mensen plukken, trekken en schoppen maar zonder de gevolgen er van in te zien. Op het moment dat je in je hoofd hebt dat het een dier is, zul je zien dat er veel meer mensen diervriendelijker gaan rijden.

horseyfries schreef:Ik vind het eigenlijk wel grappig dat degenen die dit plaatsen dus blijkbaar wél denken dat zij alles goed doen en dat zij hun paard nooit eens storen. Ik moet de eerste ruiter nog tegenkomen die geen fouten maakt, of ze nu NH, Western, dressuur of springen doen.
Dus lijkt het me zinvoller om in plaats van over andere mensen te praten, waar je toch niets mee opschiet, zelf nog meer energie te steken in juist rijden zodat je nog minder fouten maakt.