Handen... Hoog of laag?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

paardje25

Handen... Hoog of laag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-08 20:07

Hallo,

Sinds kort ben ik veranderd van lesgever. Hij rijd zelf Inter1.
Bij mijn vorige instructrice moet ik 'tonen' dat ik er was,en met een mooie hoek van 90° rijden.
Maar,nu mijn nieuwe zegt dat als je je handen hoog houdt,dan gaat je paard neigen
om achter de teugel te lopen.

Ook gaf hij het voorbeeld van bijzetteugels,het paard loopt zonder een werkende hand toch nageeflijk.
Dus,de ''kneepes'' moeten zogezegt weg,gewoon een zachte maar weerstandbiedende-hand.Die eerder lager
dan hoger wordt gedragen.

Wat vinden jullie er van ?

Ik was btw wél zeer tevreden van de lesgever !

groetjesan

Mizora

Re: Handen... Hoog of laag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 20:10

Je armen in een rechte lijn met je teugels houden. Dus lage halshouding wat lagere handen, hoge halshouding wat hogere handen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 20:12

Mizora zegt het goed, je handen gaan hoger naargelanbg de oprichting er komt. Oppassen bij vw-nw rijden dat je handen niet te laag/breed gaan: nooit breder dan de mond van je paard (wel bij het vragen mag je 1 pas breder gaan) en toch een tiental cm boven het zadel.

_DLS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 08:40

Ik ga ook met Mizora en poes mee Lachen

AstridJu_x3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 21:55

Bij mijn paard (Andalusiër) moeten je handen laag anders word ie te zenuwachtig . Ik heb nog nooit van de jury commentaar gehad dat mijn handen te laag zijn .. maarja dat is in België

x

Susannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 22:11

Hmm.... ik krijg krijg eerder de opmerking 'handen laag' naar me geslingerd tijdens de les, dan dat ik ze hoger moet houden.
Maar als ik dan de manege-eigenaar zie rijden, heeft die ze soms zó hoog! Dan snap ik het ook niet meer..
Maar zal eens opletten op wat Mizora zegt.

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 22:14

Ik ben het er helemaal mee eens met je nieuwe lesgever !
Houden zo Knipoog

Spaqunel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 22:25

Mizora schreef:
Je armen in een rechte lijn met je teugels houden. Dus lage halshouding wat lagere handen, hoge halshouding wat hogere handen.

ik ga hier volledig mee akkoord.
over die kneepjes, daar ga ik deels mee akkoord, als je paard goed loopt, moet je hand stil zijn, om te vragen mag je kneepjes geven, maar je mag hier niet in overdrijven, dat is echt niet leuk voor het paard. En als je kneepjes geeft, liever rustig dan overhaast, ik geef meestal kneepjes in het tempo dat mijn paard loopt....

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 06:13

Als je je paard nageeflijk vraagt, hoeven dat helemaal geen 'kneepjes' te zijn. Zónder die kneepjes lopen ze ook nageeflijk, en als je me niet gelooft kom je maar eens op mijn knol zitten Knipoog
Als je je paard van je been naar je hand rijdt, met (zoals de instructeur van de ts zegt) weerstandbiedende hand, dus dat hoeft niet eens weerstand te zijn, komen ze veel sneller achter eronder, en dán pas heb je de nageeflijkheid die je wil hebben.

Het ligt er idd. zoals Mizora zegt aan met welke halsverhouding je je paard rijdt. Als je aan het stretchen bent, houdt je je handen wat lager. Ga je oprichten, zul je ze wel wat hoger moeten doen, om te zorgen dat ze genoeg ruimte bij de keel houden. Anders gaat je paard vlug te diep lopen.

Dat voorbeeld met bijzetteugels; haha als ik mn paard longeer, en ik zet er bijzetteugels aan, loopt hij continue te vechten (maakt niet uit hoe los ik ze doe). Laat ik ze af, loopt hij nageeflijk Haha!
Zo is ieder paard anders Knipoog

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 09:13

hihihi gek peerd.
ik ga ook met de rest mee, je onderarm in 1 rechte lijn naar de mont van je paard, dus in 1 lijn met de teugels. ik heb laatst wel gelezen, dat mensen met S&T de handen wel hoger houden ivm de stang?
maar goed ik neem aan dat je daar niet mee rijdt (nergens gelezen)

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 09:26

als je je handen hoog houdt, zit het bit anders in de mond dan bij een lage handhouding. vraag is: wat is het effect van zon handhouding...? vraag je dan meer nageeflijk of juist niet? kantelt het bit? waar drukt het bit op?
ik weet het antwoord op deze vragen ook niet precies, misschien iemand op bokt die dat weet?

Enya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 10:08

Je kan je handen beter laag houden, en je armen in een rechte lijn met de teugels, zoals hier boven al meer gezegd is. Knipoog

wishmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 18:00

KIJK NAAR FOTOS VAN ANKY ZIE je het duidelijk een rechte lijn (verbinding) met de mond van het paard

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 18:44

Met je handen hoog werk je meer op de mondhoeken, met de handen laag op de lagen: je moet streven naar werken op de mondhoeken, dus handen nooit té laag zetten.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 07:36

poes:
daar had ik nog nooit over na gedacht, en de lagen zijn ook gevoeliger als de mondhoeken? (dat ze zo makkelijker in 'de krul' lopen?!)

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 07:47

Handen hoog of handen laag.Goeie vraag en een geeft altijd stof tot discuseren.
Naar mijn idee is dat per paard verschillend.Mijn vorige paardje liep altijd bovenin.Heb wel een half jaar met mijn handen "te"laag gereden.Om duidelijk te maken waar hij moest lopen.Toen hij het door kreeg kon ik mijn handen ook weer wat hoger plaatsen.
Mijn nieuwe paardje is uitstekend te rijden met de handen hoog.Om de buitenkant te begrensen heb ik wel vaak mijn buitenhand lager dan mijn binnen hand.
Ik vind vooral dat je als ruiter je moet kunnen aanpassen aan je paard.Het werkt bij elk paard toch anders.Flexibel zijn.....

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 08:16

Van mijn lesgeefster moet ik juist mijn handen hoog houden, niet super hoog hoor Knipoog (heb een tuiger) Maar ze zeg dat ik dan meer kan voelen wat me paard doet, als ik me handen lager zou doen zou ik ze sneller vast kunnen zetten.

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 08:44

training en inrijden rijd ik laag.
concour hoog, en oprichten ook.
het is maar net of je opgericht wil rijden, of laag.
of als een paard moet leren je hand te volgen.

Pahlstrom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 12:15

Je onderarmen moeten helemaal ontspannen zijn en je ellenbooggewricht helemaal los. Dan plaats het paard zelf je handen op de 'goede' hoogte (lees 'de hoogte die op dat specifieke moment vereist is'). In principe zijn je onderarmen eigendom van je paard (hij bepaald de positie) en de bovenarmen zijn van jou (de positie van de bovenarmen mag het paard geen invloed op hebben - die blijven te allen tijde recht naar beneden gericht, met een zacht en vriendelijk contact met je bovenlichaam). Je onderarmen volgen dan als ware de positie van de paardenmond. Dus wat betreft de positie van je handen is het paard degene die dit bepaald. Zo dwing je nooit een paard in een bepaalde houding. Het oprichten van hoofd en hals mag alleen het resultaat zijn van de mate van africhting, impuls, temperament en bouw (voor niet elke paard is op dezelfe manier gebouwd of is even fier). Alleen als je in specifieke situaties de hoofd-/halshouding wil veranderen (1. als je bewust je paard wat lager in wil stellen om zijn rug extra te laten veren of als beloning of 2. om aan het paard aan te geven dat hij niet op de teugels mag hangen) verander je bewust je handpositie - maar uiteraard altijd als secundaire hulp, waarbij je been- en zithulpen primair blijven. Bij halsstrekken plaats je je handen even iets lager (niet dwingend, alleen zodat het paard begrijpt wat je wil). Als je paard begrijpt wat je bedoelt en gehoorsaamt zal hij zijn hoofd lager plaatsen en dan is de lijn elleboog/paardenmond weer recht - zoals het hoort. Wil je dat het paard niet op je hand hangt kun je een kort opwaartse bewegingen doen met je hand gevolgd door iets minder gewicht op je hand om proberen je paard duidelijk te maken dat hij niet op je hand mag hangen. Dit moet wél altijd gepaard gaan met voldoende impuls! Daarna moet meteen de lijn elleboog/paardenmond weer recht zijn. Zo nodig herhaal je de hulp. Belangrijk is om meteen achteraf 'lucht' te geven met je teugels en de 'lijn' meteen weer te herstellen.
In het kort... de oeroude regel van een rechte lijn tussen elleboog en bit blijft gelden. Ik weet dat lage handen nu een modebegrijp aan het worden is met het rond en laag rijden. In beide gevallen die ik aangegeven heb is een tijdelijk (enkele seconden) afwijking van de handpositie ten opzichte van de rechte lijn tussen ellenboog en paardenmond alleen een hulp om een paard uit te nodigen om óf hoger óf lager zijn hoofd te plaatsen. Op het moment dat het paard de hulp gehoorsaamt is de nieuwe positie weer een onafgebroken lijn tussen paardenmond en elleboog. Knipoog

paardje25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-08 15:19

Bedankt voor de leerzame reacties !

mell_trix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 15:37

Als je je paard nagefelijk wil laten lopen, houdt je handen dan laag en knijp zachtjes in je teugels Knipoog Haha! Haha! Knipoog Bloos

XxX Mel

Romy_Tinky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 15:59

Mizora schreef:

Daar ga ik zelf ook helemaal in meee! Knipoog

paardje25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-08 20:15

mell_trix schreef:
Als je je paard nagefelijk wil laten lopen, houdt je handen dan laag en knijp zachtjes in je teugels Knipoog Haha! Haha! Knipoog Bloos

XxX Mel

Op welke vraag is dat nu weer ?
Het paard mag volgens mij juist niet met de hand gereden worden,gewoon een zachte maar weerstand-
biedende hand is dan toch goed ?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 20:24

Je hebt helemaal gelijk elout.

Vera_noes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 20:29

MissEvil schreef:
Als je je paard nageeflijk vraagt, hoeven dat helemaal geen 'kneepjes' te zijn. Zónder die kneepjes lopen ze ook nageeflijk, en als je me niet gelooft kom je maar eens op mijn knol zitten Knipoog
Als je je paard van je been naar je hand rijdt, met (zoals de instructeur van de ts zegt) weerstandbiedende hand, dus dat hoeft niet eens weerstand te zijn, komen ze veel sneller achter eronder, en dán pas heb je de nageeflijkheid die je wil hebben.

Het ligt er idd. zoals Mizora zegt aan met welke halsverhouding je je paard rijdt. Als je aan het stretchen bent, houdt je je handen wat lager. Ga je oprichten, zul je ze wel wat hoger moeten doen, om te zorgen dat ze genoeg ruimte bij de keel houden. Anders gaat je paard vlug te diep lopen.

Dat voorbeeld met bijzetteugels; haha als ik mn paard longeer, en ik zet er bijzetteugels aan, loopt hij continue te vechten (maakt niet uit hoe los ik ze doe). Laat ik ze af, loopt hij nageeflijk Haha!
Zo is ieder paard anders Knipoog

Ben ik helemaal met je eens Ja