Bijna 3 te jong?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

claud1

Bijna 3 te jong?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-08 12:55

Een vriend van mij heeft een leuke ruin gekocht
(d pony) nou is de ruin bijna 3. Maar je ziet dat
hij nog niet volgroeid is (wel super braaf en pakt alles
goed op) Wel zadelmak. Nou wil hij elke dag gaan
rijden, maar mij lijkt het nog veel te veel en te
vroeg om hier zo aan de slag te gaan.
Lijkt bijna nog een veulen. Is dit onverstandig van
hem en wat kunnen de problemen zijn die zich
voor kunnen doen. Is zo jammer als het fout gaat
(voor de ruin en ook zijn baasje)

catharina24

Re: Bijna 3 te jong?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 12:57

Elke dag rijden is helemaal niet nodig. Hij mag hem wel rijden hoor maar dan een keer of 3 of 4 in de week is zat!
Daarnaast een keertje longeren een keertje mee naar buiten...

Heel erg lekker afwisselend houden is erg belangrijk dan hou je ze goed in hun lijf en ook in hun hoofd en dat is heel erg belangrijk. Ook een paard kan door te veel doen psychische problemen krijgen!

Mayran

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 12:59

de ruin is nog niet eens 3 jaar?
en ziet er nog uit als een veulen?
Als die jongen een beetje verstand van paarden heeft dan zal hij zeker niet
elke dag erop gaan rijden,, ook al is die zadelmak.
Ik vind het al helemaal niet goed om voor zijn 3e levens jaar
al gaan te rijden.
Dit i.v.m. de groei en ontwikkeling van de pony.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 12:59

Die zou ik nog een jaar lekker niks laten doen.

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 13:00

Ook ik zou een jong paard van 3 nog niet dagelijks rijden. Tenzij je hem bewust even wil doorrijden en dan op rust zetten. Maar dan zou ik nog maar 3-4 keer in de week kort rijden..

claud1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-08 13:02

Dat zegt mijn gevoel ook. Ondanks dat het eigenlijk
tot nog toe heel goed gaat. Ze gaan al langs de weg,
naar de manege, in de bak. (en dat terwijl ik op mijn
knollie 7 kleuren schijt als ik langs de weg moet ha ha,
en hij op zijn knollie dit EVEN zo maar doet Haha!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 13:03

claud1 schreef:
Dat zegt mijn gevoel ook. Ondanks dat het eigenlijk
tot nog toe heel goed gaat. Ze gaan al langs de weg,
naar de manege, in de bak. (en dat terwijl ik op mijn
knollie 7 kleuren schijt als ik langs de weg moet ha ha,
en hij op zijn knollie dit EVEN zo maar doet Haha!

Die jonkies laten zich wat makkelijker overdonderen.
En misschien is het ook wel gewoon een makkelijk paardje.
Maar ook lichamelijk is het niet goed voor het dier om zo jong al belast te worden.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 13:10

Veel te zwaar! Zo'n jonkie is volop in de groei, en sowieso vrij klein, en dan een volwassen man erop, elke dag?? Nee, ik vind het echt niet kunnen. Paarden die zo vroeg intensief worden gereden krijgen vaak op jonge leeftijd artrose..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 13:12

Belachelijk om op een nog geen 3-jarige al zoveel te gaan rijden. Zou daar zeker nog een jaartje mee wachten en zelfs dan nog heel rustig aan.

Heb zelf een D-maatje en die is 4. Wij doen nog alles spelenderwijs en heel rustig aan. Ja
Ik hoef er echt niet elke dag op te zitten.

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 13:21

Als ie er nog heel jong uit ziet dan is dat eigenlijk wel een beetje een teken van onvolwassenheid en vind ik dat het te jong is. Mijn nieuwe pony is pas 3 geworden en is pas ingereden, maar ik krijg niet de indruk dat dit te veel voor 'm is of dat ie het niet aan kan. Ik ga heel rustig alles met 'm oppakken, want ik hoef er ook niet elke dag op te zitten. Vinden jullie dat dit te overbelastend is?

Wat je ook kan doen is 'm een tijdje rust geven zodat ie alle indrukken kan verwerken en later alles weer rustig oppakken, want ik denk dat dit niet helemaal goed is...

Isa1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 13:43

Ik weet niet hoe het paardje zich gedraagd, en hoe ie er uit ziet qua bouw.
Maar als het voor jou duidelijk is dat jij het paard nog een onvolwassen indruk vindt geven, zou ik dat die vriend van jou wel duidelijk maken.

Het zou zonde zijn als zo'n jong paard, van nog geen 3 nu al volop getraind zou worden. En inderdaad, als die jongen een beetje een paardenliefhebber is ziet die dat wel in neem ik aan?
Je kunt ook zat andere leuke dingen doen met je paard ipv er elke dag al flink mee aan de slag te gaan op zo'n jonge leeftijd.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 13:46

het hangt er een beetje vanaf,maar op zich kan er best op de pony gereden worden. mits natuurlijk met mate en aangepast verwachtingspatroon.
elke dag rijden en veel verwachten vind ik voor zo'n jong dier niet realistisch. 2 keer per week een half uurtje/ drie kwartier en rustig de basis opbouwen en wat buitenrijden zou zeker wel moeten kunnen.

claud1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-08 13:50

Hij heeft hem dan ook net een week. En langer als een half uur rijd hij niet,
was alleen benieuwd of dit ook kwaad kan. Heb geen ervaring met
zo hele jonge pony's

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 14:05

wederom.. het is maar net wat hij in dat half uur doet Knipoog
zowiezo moet hij nu er echt niet elke dag opgaan,maar zelfs al zou hij maar 30 minuten erop zitten, als alle toeters en bellen verwacht worden is het heel anders dan een half urtje aan een lange teugels buiten stappen

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 17:31

Zo min mogelijk rijden. Hij is nog geen eens 3(!!!), op de helft van zijn groei en dat kan alleen maar narigheid veroorzaken.

Ligt er idd aan wat ie in het half uur doet, best is om hem lekker terug op de wei te zetten voor het komende jaar. Rijden kan natuurlijk wel maar probeer het echt te minimaliseren.

Met de tijd zal dus duidelijk worden of hij meer om het paard geeft dan om het rijden. Als het om het rijden is had ie beter een ouder paard kunnen kopen

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 11:22

Ik vind dat als een pony nog niet volgroeit is je niet met zadels en rijden moet beginnen , wel oefenen met het hoofdstel en zulke dingen.
Bij ons was er een pony , die op haar 6e pas volgroeit was , toen zijn ze pas begonnen met haar interijden. Maar een pony die in de zelfde week geboren werd werd 3,5 jaar daar voor al ingereden.
De pony die nog niet volgroeit was , was dan ook nog een echt veulen.

Ik zou wachten tot hij wolgroeit is en het liefst tot hij inderenval 4 is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 11:25

een 3 jarige die al een heel eind uit gegroeid is, dus niet veulen achtig eruit ziet, kun je hooguit 3 keer in de week 20 min rustig rijden of longeren. Voor de rest van de dagen lekker op de weide. Maar ook dan geef ik de voorkeur hem lekker nog een zomer in het land te zetten en de hersft pas weer op te pakken.
Zo een waar jij het over hebt, zou ik nog een jaar helemaal niet gaan rijden.
En ook al is hij 4 zou ik hooguit 3/ 4x rijden...niet meer.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 18:25

Wat mij betreft hoor je pas op een pony/paard te stappen als hij minstens 5 jaar oud is!!! De meeste mensen hebben geen enkel idee wat voor schade je bij zo'n jong dier aan kan richten. Dit is 1 van de oorzaken waardoor paarden vaak vroeg met pensioen moeten (9 à 10 jaar oud). 3 jaar is het absoluute minimum, maar de meeste mensen weten niet beter of willen niet wachten.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 18:40

heiditjj schreef:
Wat mij betreft hoor je pas op een pony/paard te stappen als hij minstens 5 jaar oud is!!! De meeste mensen hebben geen enkel idee wat voor schade je bij zo'n jong dier aan kan richten. Dit is 1 van de oorzaken waardoor paarden vaak vroeg met pensioen moeten (9 à 10 jaar oud). 3 jaar is het absoluute minimum, maar de meeste mensen weten niet beter of willen niet wachten.

Bij ons op stal stond een hengst , die met bijna 3 werd ingereden , omdat hij al helemaal volgroeit was en veulen af.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 19:56

Een paard dat 3 is kan niet uitgegroeit zijn. Lichamelijk iig niet

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 20:23

suus_ schreef:
Een paard dat 3 is kan niet uitgegroeit zijn. Lichamelijk iig niet

Helemaal natuurlijk niet , maar genoeg om ingereden te worden. Laten we zeggen dat hij even ver was als de rest van de paaden 2/3 jaar later waren. Maarja , hij was echt een uitzondering. Knipoog

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 20:58

sannekeee schreef:
Helemaal natuurlijk niet , maar genoeg om ingereden te worden. Laten we zeggen dat hij even ver was als de rest van de paaden 2/3 jaar later waren. Maarja , hij was echt een uitzondering. Knipoog

Vind het knap dat jullie dat zo aan de buitenkant kunnen zien.
Rontgenogen?

xxelviraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 21:02

Wat ik zou doen is hem een jaar op de wei zetten en dan weer rustig op pakken. Dan ook maar 3 keer in de week en dan langzaam aan opbouwen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 21:04

Het gaat namelijk om het sluiten van de groeischijven. De rug sluit bij een hengst van 1.60 vaak pas tussen 6 en 7 jaar helemaal.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 21:08

heiditjj schreef:

ik rij alles met 2.5 jaar in. Als ik op stal kijk en wat we hebben gehad.
de oudste is nu 19 jaar en heb er ook een van 11 jaar en 3 jaar rondlopen. heb ook nog in het verleden andere dieren gehad of ingereden voor anderen op die leeftijd.
geen enkel dier is hier ooit ook maar een stap kreupel geweest ten gevolge van het rijden. geen ingezakte ruggen of andere problemen.
Het hangt er puur vanaf WAT je van zo'n dier verwacht en wat je qua rijden ermee doet.
Als je het met beleid aanpakt hoef je echt niet tot 4/5 jaar te wachten om erop te mogen.