beleren 3 jarige fries

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cadootje

beleren 3 jarige fries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-08 08:44

wij hebben een 3 jarige fries waar we nu al steeds mee bezig zijn dat wil zeggen longeren en ze heeft al een paar keer het hoofdstel om gehad. nu zijn er mensen die zeggen tegen ons dat we met een fries beter even kunnen wachten want de rug van een fries is iets zwakker als van bv. een kwpner. maar zoals ik al zei ,het grondwerk hebben wij al een beetje gedaan, nu zitten wij dus heel erg te twijfelen wat we moeten, zouden we beter kunnen wachten tot aan het eind van het jaar of zouden we alvast ermee kunnen beginnen?

susanne_m

Re: beleren 3 jarige fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 10:54

ik vind dat t per paard verschillend is.
een kwpn-er kan net zo goed een iets zwakkere rug hebben, en daarom pas als 4 (of 5) jarige beleerd worden.
als je het echt zeker wilt weten, is denk ik het beste om de hulp van een instructeur in te roepen.
mijn fries heeft een beetje een slappe achterhand maar is ook gewoon op 3 jarige leeftijd beleerd.

maar wat vind je zelf van je fries? geeft hij echt de indruk dat zn rug zwak is??

marie08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 13:37

ik denk dat als je hem longeert en op die manier al wat spieren opbouwt,je wel kan verdergaan. zal alleen geen zwaar zadel en persoon op zo'n jong paard zetten. een beetje lichte ruiter moet kunnen, is natuurlijk wel de vraag of je zo iemand in de buurt hebt met voldoende ervaring en geduld.
het ligt er ook wel aan of het paard net 3 is of dat ze dat al een paar maanden is.
ikzelf ben er meer voor om op 3,5jarige leeftijd te beginnen met grondwerk en tegen de tijd dat ze 4 of bijna4 zijn onder het zadel te brengen.

_DLS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 08:37

susanne_m schreef:
ik vind dat t per paard verschillend is.
een kwpn-er kan net zo goed een iets zwakkere rug hebben, en daarom pas als 4 (of 5) jarige beleerd worden.
als je het echt zeker wilt weten, is denk ik het beste om de hulp van een instructeur in te roepen.
mijn fries heeft een beetje een slappe achterhand maar is ook gewoon op 3 jarige leeftijd beleerd.

maar wat vind je zelf van je fries? geeft hij echt de indruk dat zn rug zwak is??

Ga erg mett je verhaal mee. Ik zou persoonlijk ook een goede instructeur of een echt goede ruiter de hulp in roepen.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 07:57

als hij een slappe achterhand heeft, dan kun je hem langzaam trainen door balkjes te laten lopen, Ach gut en inderdaad per paard is het erg verschillend om hem zadelmak te maken, wij hebben net een 3 jarige fries zadelmak gemaakt is een stevige en compact paard, dus is het minder problematisch als een langgerekte fries, nu hebben we een KWPN er is slank en rank dus daar zijn we voorzichtiger mee en nemen we er langer tijd voor. Cool

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 11:10

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 13:01

cadootje schreef:
wij hebben een 3 jarige fries waar we nu al steeds mee bezig zijn dat wil zeggen longeren en ze heeft al een paar keer het hoofdstel om gehad. nu zijn er mensen die zeggen tegen ons dat we met een fries beter even kunnen wachten want de rug van een fries is iets zwakker als van bv. een kwpner. maar zoals ik al zei ,het grondwerk hebben wij al een beetje gedaan, nu zitten wij dus heel erg te twijfelen wat we moeten, zouden we beter kunnen wachten tot aan het eind van het jaar of zouden we alvast ermee kunnen beginnen?

Van longeren worden ze alleen maar sterk mits je het goed doet, verder is het een fabel dat alle friezen een zwakke rug hebben. Je kunt ze over het algemeen prima als driejarige beleren, mits je ze niet overvraagt. Drie keer in de week 20 minuten rijden is helemaal niet schadelijk... Verder heb je inderdaad slappe driejarigen in alle rassen.

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 08:42

Deze is nu 4 en bijna 1.67. Hem beleer ik pas eind van dit jaar of begin volgend voorjaar. Hij is gewoon nog een slungel...

Afbeelding

Normaal begin ik in het najaar dat ze 3 geworden zijn met beleren, maar dat hangt gewoon wvan het paard af: een goed ontwikkeld paard kun je eerder mee beginnen, een minder ontwikkeld paard laat ik nog gewoon even staan...

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 11:24

ik zou kijken naar het paard zelf. bij hebben onze fries wel op 3 beleerd. hij was er ook duidelijk aan toe. beleren op 3 jaar kan altijd, je zou eventueel als het paard er niet aan toe is hem weer op het land gooien en met 4 jaar weer eruit halen. ik vind het echte onzin dat friezen op 3 jaar niet beleerd mogen worden, is per paard afhankelijk.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 19:47

Ik vind 3 jaar zoiezo vroeg om te beleren hoor, waarom zou je niet nog een jaartje (of 2) wachten?

annemijn1010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 15:57

Ik zou hem nog lekker even longeren en nog even wachten blijf gewoon longeren en dat soort dingen doen gaat het daar helemaal super en denk jij nu weet ik zeker het kan probeer een zadel er op enzo Haha!
Ik zou er mee wachten nog even Lachen

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 17:43

Met de mijne ben ik ook niet gelijk begonnen met beleren toen hij 3 werd, eerst lekker gelongeerd en stemhulpen aangeleerd, daarna met zadel en hoofdstel longeren enzo. Ben nu wel blij dat hij de stemhulpen goed kent want je hoeft vaak niet eens aan te drijven als je wilt draven, gewoon zeggen.
Op zich zijn Friezen vaak wel wat later volwassen, maar je merkt aan het paard zelf wel wanneer hij/zij er klaar voor is. Ik zou het gewoon nog even rustig aandoen.

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 17:45

pluklief schreef:
Ik vind 3 jaar zoiezo vroeg om te beleren hoor, waarom zou je niet nog een jaartje (of 2) wachten?

Als je paard (ruim) 3 jaar is, wat is er dan mis mee om hem te beleren? verschilt per paard toch?

Wij hebben onze fries ook met ruim 3 jaar beleerd. Je moet naar het paard kijken, zoals hier al uitgelegd is in de eerdere reacties.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 17:49

Als het paard er aan toe is kan het inderdaad makkelijk, Ashley...

Yaraa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 19:22

Je moet het zelf weten of je hem gaat beleren, jij weet wat het beste voor het paardje is en of hij eraan toe is toch? Vork

wendietjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 18:33

mijn fries is met 3,5 jaar beleerd en het was een merrie. een merrie is in het algemeen iets eerder aan inrijden toe dan een ruin/hengst. wat je wel kunt doen is je paard zadelmak maken en een beetje doorrijden tot 2 a 3 maand verder. dan een paard maand weer op de wei gooien of zelfs een half jaar. dan groeien ze heel snel, worden veel sterker en meer volwassen. tenminste dat is mijn ervaring met mijn fries.

of in plaats van op de wei gooien je paard gewoon na 1 maandje als je fries het goed doet, 1 a 2 keer in de week rijden. dit een half jaar volhouden en daarna opbouwen.

succes!