Angst paard, wel of niet afstappen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pistasche

Angst paard, wel of niet afstappen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-08 20:48

Bokkers,

n.a.v. dit topic [VVDD] aparte buitenrit hier een topic zodat we daar weer ontopic kunnen gaan.

Als jullie paard ergens bang voor is stappen jullie dan wel/niet af en waarom?

Ik stap meestal niet van mijn pony af, als ik dat doe geef ik juist haar angst toe en dan heb ik de kans dat ze er bang voor word. Ik stap juist wel weer af als ik van te voren weet dat er iets aankomt wat echt gevaarlijk is zoals een tractor waar ik dan niet meer voor weg kan komen.
Laatst bijgewerkt door Pistasche op 27-04-08 20:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Equidea

Re: Angst paard, wel of niet afstappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 20:49

ik stap in de meeste gevallen niet af (tenzij verkeer oid).
Paard moet ook vertrouwen in zijn ruiter leren hebben. (heb verder dat topic alleen niet gelezen)

edit. Heb het over mijn eigen paard, mocht het een vreemd paard zijn denk ik dat ik wel af stap.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 20:51

Ik probeer altijd te blijven zitten!! Maar als ze echt niet voorwaarts wil en bijna achterwaarts te sloot in gaat of het prikkeldraad in, stap ik wel af! Bij verkeer e.d. nooit!! Dan blijf ik midden op de weg stappen en laat ik het voertuig stoppen! Het is mij veels te riskant dan af te stappen!!

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 20:53

Ik stap wel af als daar nog mogelijkheid toe is. Als ik naast mijn paard op de grond sta vertrouwd hij veel meer op mij dan als ik er op zit. Hij zal als ik er naast zit ook niet (of bijna nooit) schrikken, terwijl hij dat wel goed kan als ik alleen rij. Bijvoorbeeld met groot landbouwverkeer op een smalle weg, om ongelukken te vermijden (je zal er maar voor terechtkomen!) stap ik af en leid ik hem er langs. Daarna stap ik weer op.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 20:54

Zoals mijn reactie in het andere topic.

Ik stap niet af. Aan de hand heb je een stuk minder te vertellen, als je paard aan de ren gaat ben je helemaal nergens. Na 1 keer een paard op een spoorwegovergang af te hebben zien rennen, laat je het wel uit je hoofd.

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 20:55

Mijn reactie uit het andere topic:

Ik vind het zelf veel veiliger om eraf te stappen; mócht hij dan aan de kletter gaan dan gaat hij alleen zonder mij. Of je er nou op zit of ernaast staat; als een paard er écht vandoor gaat dan is hij in beide gevallen niet te houden. Dan heb ik liever dat hij alleen gaat dan met mij er bovenop: mijn eigen veiligheid vind ik zo'n geval belangrijker.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-08 20:57

Ik vind het in sommige gevallen ook veiliger om af te stappen maar redrumfox over wat voor gevallen heb jij het dan?

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 21:00

Ligt helemaal aan de situatie Vork
Het liefst blijf ik zitten, maar soms als ze aangevallen word door een hond stap ik af om die hond weg te jagen..
Als ik naast haar sta ziet ze mij ook meer als "leider" en loopt ze eigenlijk als een pup achter me aan.
Mocht ze er dan toch nog van door willen gaan pak ik altijd 1 teugel vast zodat als ze begint te rennen ze eigenlijk gedwongen word een bocht naar bij toe te nemen zodat ze weer afremt.. Ik weet dat dat niet helemaal paardvriendelijk is Knipoog Maar toch even liever trekken dan dat beest aan de kletter..

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 21:01

Zodra ik voel dat het gevaarlijk wordt; er rende een keer een hond op mijn paard af met oren in de nek, tanden bloot etc. nou toen hoefde ik er niet eens over na te denken: ben nog nooit zo snel afgestapt. De hond heeft trouwens ook een flinke schop gekregen aangezien hij aanstalten maakte om Pardusz te grazen te nemen, dan ben ik toch maar blij dat ik er niet op zat want mijn paard kennende was het dan erg slecht afgelopen en ik heb mijn paard een slechte ervaring (en waarschijnlijk zelfs verwondingen) bespaard. Maar als we langs iets engs moeten wat stil staat blijf ik wel gewoon zitten.
Laatst bijgewerkt door Redrumfox op 27-04-08 21:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-08 21:02

Ja, dan stap ik ook af maar dit gaat echt om situaties waarbij je pony bang is voor iets wat eigenlijk niet veel voorstelt. Ik pak ook een teugel vast ik laat mijn pony echt niet aan de kletter gaan ben veel te bang dat er wat gebeurd!

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-08 21:04

Redrumfox schreef:
Zodra ik voel dat het gevaarlijk wordt; er rende een keer een hond op mijn paard af met oren in de nek, tanden bloot etc. nou toen hoefde ik er niet eens over na te denken: ben nog nooit zo snel afgestapt. De hond heeft trouwens ook een flinke schop gekregen aangezien hij aanstalten maakte om Pardusz te grazen te nemen, dan ben ik toch maar blij dat ik er niet op zat want mijn paard kennende was het dan erg slecht afgelopen. Maar als we langs iets engs moeten wat stil staat blijf ik wel gewoon zitten.

Ja dat zal wel even schrikken zijn geweest maar ik bedoel echt de situaties zoals mensen met kinderwagens of opvallende paraplu's echt dingen die eigenlijk niet kwaad doen.

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 21:04

In zulke situatie's blijf ik zeker zitten Vork

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 21:05

Laat meestal gewoon een ander paard voorop gaan, als ander paard ook niet durft stap ik af.
Maar meestal vullen ze elkaar mooi aan, wat het ene paard eng vindt durft de ander wel langs en omgekeerd dus dan kunnen we gewoon blijven zitten Haha! .

Hangt ook een beetje van de situatie af en of ik snel genoeg reageer, Roos is heel braaf buiten maar ziet nog weleens spoken en wil dan omdraaien, als ik haar voor ben en tikje met de zweep geef gaat het meestal wel goed maar als ze eenmaal omgedraaid is krijg ik haar er toch niet langs dus mag ander paard voorop. Kan ook wel moeilijk gaan lopen doen om haar er perse als eerste langs te krijgen maar da's zo'n gedoe.

En in situaties waarin afstappen veiliger is stap ik sowieso af, tijdje terug met Roos en dan nog een pony die nog niet zo vaak op de weg geweest was naar buiten geweest, als ik dan weet dat er iets langs de weg ligt wat Roos eng vindt stap ik gewoon af, geen zin dat ze omdraait of dat die pony opzij zou springen als er net een auto veel te hard voorbij komt Lachen .

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 21:06

Ik blijf zitten (tenzij we richting de sloot gaan) Liever me paard MET mij aan de kletter dan hij alleen.

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 21:06

Bij voorwerpen zoals paraplu's blijf ik wel zitten: die doen niks. Ik let dan wel wat beter op zijn lichaamstaal zodat ik hem alvast wat extra hulpen kan geven voor het geval hij schrikt maar ik stap niet af. Eigenlijk doe ik dat alleen als we over een bruggetje moeten, langs een drukke weg of met honden.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 21:07

Ik hoor steeds van van instructeurs/trices dat het bevestigen van angst als je eraf stapt een vrij achter haalt iets is. Ik stap zelf eigenlijk bijna nooit af, omdat er niet zo vaak een situatie voordoet waarbij ik denk dat ik gevaar loop als ik erop zit.

Ik denk dat als je het gevoel hebt dat je af moet stappen, dat je dit dan moet doen. Je komt namelijk veel meer onzeker over als je erop zit en je liep er liever naast, dan als je er naast loopt en je daar wel zeker bij voelt.
Een paard moet je toch ook volgen en vertrouwen in je hebben als je er naast loopt...

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 21:08

Als ik naast de weg aan het rijden ben, en er word iets erg eng gevonden, laat ik ze meestal eerst even uitgebreid kijken. Lopen ze dan nog niet verder stap ik even af en klim ik er later weer op. Op de weg rijden ze namelijk nogal hard en in het "als ik er nu afstap onthouden ze het voor de volgende keer!" geloof ik niet zo, omdat we toch echt verder gaan, alleen loop ik er nu even naast.

In de polder blijf ik toch mooi zitten, al duurt het een uur. Werkt prima, uiteindelijk gaat paardlief er wel langs.

Carin79

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 21:09

Ik denk dat je door af te stappen de angst van je paard bevestigd. Ik merk dat zelf met mijn pony.
In een korte tijd is hij er een aantal keer vandoor gegaan toen hij van iets schrok (en bedoel ik ook echt onbestuurbaar en rem compleet zoek). Sinds die tijd ben ik huiverig geworden (wat hij natuurlijk haarfijn aanvoelt) en stap ik af als hij gespannen raakt door iets ' engs'. Hij gaat dan stokstijf stilstaan en spant al zijn spieren aan en de neusgaten lekker open.
Ik merk dat mijn pony nu veel minder vertrouwen in mij heeft als ik erop zit, zodra ik ernaast ga lopen is er niks meer aan de hand. Voorheen kon ik hem onder het zadel overal langs loodsen. Het vertrouwen (van mij in hem en andersom) is weg. Lastig is om het vertrouwen terug te krijgen...het gaat gelukkig al wel weer beter.

Ik ben er mee eens dat het beter is om te blijven zitten (mits de omgeving dat toestaat, dus geen verkeer e.d.) maar daarvoor moet je wel je angst onder controle kunnen houden. Anders wordt het paard gespannen van de ruiter zelf...
Laatst bijgewerkt door Carin79 op 27-04-08 21:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 21:09

Als me paard iets eng vind rij ik er gewoon langs en dwing ik haar, want ze vind meestal opeens iets eng terwijl ze dat al een miljoen keer heeft gezien in haar leven Clown
En soms zet ik haar gewoon stil en laat ik haar eventjes kijken. Daarna is het gezeik weer over.

Afstappen doe ik eigenlijk nooit.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 21:13

Ik heb tot nu toe alleen maar gemerkt dat de paarden (en ik ook, goh wat toevallig) er rustiger van worden als ik er even afstap bij mogelijk enge dingen. Vaak gaat het dan bij een volgende 'close encounter' zo'n stuk rustiger dat ik er niet eens meer af wil. Voor mij werkt het dus uitstekend!
Verder stap ik ook wel 'zomaar' af, als ik bv iets geks zie en dat wil fotograveren, of om een stukje te lopen, of op weg naar huis alvast afstappen. Voor de paarden is het dan niet alleen maar afstappen = iets engs.

Levant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 21:15

Ik stap wel af als mijn paard iets echt eng vindt, als ik dan voor hem uit loop durft hij er wel langs. Ik heb het geluk dat hij altijd dicht bij me blijft en dan op me vertrouwd. Als ik erop blijf zitten bouw ik meer spanning op omdat ik het dan zelf ook eng vind. Als hij gek doet dribbelen, of op zijn plaats galopperen omdat hij het juist leuk vindt, dan blijf ik zitten dit gaat meestal na een paar minuten weer over. Ik denk dat het per paard wel verschillend is, je weet vaak zelf hoe je paard op bepaalde situaties reageerd, en hoe je dan moet handelen.

rossebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 21:15

Ik stap eigenlijk vrijwel nooit af! of het moet echt een hele gevaarlijke situatie worden.
Ik probeer zelf altijd zo rustig mogelijk te blijven en dit over te brengen op het paard je kan zelf wel helemaal in paniek raken maar daar help je je paard ook niet mee.
Ik heb ook vaak gezien dat mensen al afstappen voordat er iets engs aankomt naar mijn mening kweek je dan juist een angst bij je paard.

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 21:18

ik stap ook bijna nooit af tenzij hij moeilijk gaat doen om een paars bloempje tussen de witte en er allemaal verkeer om me heen is dan stap ik even af loop met hem er langs laat de autos voorbij gaan en ga er weer op in alle andere situaties blijf ik liever zitten naar mijn mening laat je hem zo sneller los als je er naast staat dan dat je er af valt als je erop zit

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-08 21:20

Def schreef:
Ik hoor steeds van van instructeurs/trices dat het bevestigen van angst als je eraf stapt een vrij achter haalt iets is. Ik stap zelf eigenlijk bijna nooit af, omdat er niet zo vaak een situatie voordoet waarbij ik denk dat ik gevaar loop als ik erop zit.

Ik denk dat als je het gevoel hebt dat je af moet stappen, dat je dit dan moet doen. Je komt namelijk veel meer onzeker over als je erop zit en je liep er liever naast, dan als je er naast loopt en je daar wel zeker bij voelt.
Een paard moet je toch ook volgen en vertrouwen in je hebben als je er naast loopt...

Daar heb je een punt maar ik wil mijn pony goed laten merken dat als ik erop zit dat als ik zeg dat het goed is het ook goed is en dat ik dan niet de hele tijd hoe af te stappen omdat er zogenaamd iets engs is.

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 21:21

Denk dat het ook wel per paard verschilt, Roos is gewoon vrij simpel met enge dingen, als iets eng is is het eng en dan kom je gewoon niet in de buurt (dus even laten kijken wordt 'm dan ook niet, daar worden dingen alleen maar enger van Clown ). Maar met een ander paard voorop loopt ze over langs en als ik afstap ook.

Kan ik wel moeilijk gaan lopen doen bij enge dingen om haar er toch langs te krijgen, maar ach da's zo'n gedoe en het werkt prima zo Haha!