Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Sonja schreef:In principe kun je je paard ook gewoon leren te stoppen als jij heel hard "Sinterklaas!!" roept.

Sonja schreef:Loeckie, dan heb je deel 1 al fijn voor elkaar. Hartstikke goed juist dat het met stemhulp erbij al lukt. Dat betekent dat je zithulp en stemhulp kunt gaan koppelen.
Voortaan dus éérst je zithulp geven, en pas daarná je stemhulp. Binnen de kortste keren valt dat kwartje dat als hij jouw verzwaring voelt in combi met lijf opstrekken en hand sluiten, dat daarna dat commando 'hooooo' komt.
Prima start dus!
Sonja schreef:Tja op wedstrijd heb je nog niet veel te zoeken in dit stadium van de africhting. Maar om te beginnen is dit een fijne basis hoor!
Ik heb ook nergens haast mee. Verder geen ambities. trustHim schreef:ff denken naar halthouden toe ga ik iets zwaarder zitten, eigenlijk het gevoel dat je hebt wanneer je op je fiets achteruit gaat trappen, is een heel subtiele verschuiving van gewicht.
om weg te stappen leg ik iets mijn kuit tegen mijn pony aan, die stapt op minimale hulp weg.
in halt hangt mijn been gewoon ontspannen naar beneden, ik geef alleen druk wanneer mijn pony dingen wil gaan doen die niet de bedoeling zijn, zoals opeens hoofd omhoog steken om te gaan rondkijken
FloortjeM schreef:Als je wil halthouden, moet je juist niet zwaarder gaan zitten. Tenminste, als je wil dat het halthouden actief en goed gebeurt. Om te remmen moet je juist een beetje van de rug af om te zorgen dat je paard lekker over de rug op het achterbeen kan terugkomen. Dus: knieen aan, gewicht van de rug en dan komt die mooie overgang vanzelf.
Als je achterover gaat zitten (al is het maar met je bekken), 'duw' je je paard als het ware naar voren. Dus als je naar voren duwt terwijl je wil stoppen, geef je gemengde signalen.

ik rij western met mijn paarden. Maar het grappige is dat ik de dressuurpaarden op stal exact op mijn eigen hulpen kan rijden. Wordt uitstekend op gereageerd. FloortjeM schreef:Als je wil halthouden, moet je juist niet zwaarder gaan zitten. Tenminste, als je wil dat het halthouden actief en goed gebeurt. Om te remmen moet je juist een beetje van de rug af om te zorgen dat je paard lekker over de rug op het achterbeen kan terugkomen. Dus: knieen aan, gewicht van de rug en dan komt die mooie overgang vanzelf.
Als je achterover gaat zitten (al is het maar met je bekken), 'duw' je je paard als het ware naar voren. Dus als je naar voren duwt terwijl je wil stoppen, geef je gemengde signalen.
je vriendin had het dus juist. En volgens mij leer je idd op de meeste maneges achterover hangen en trekken (even kort door de bocht) = remmen.
trustHim schreef:mijn pony houd puur op mijn zit halt, ik rijd haar ook vaak zonder hoofdstel en dan stopt ze ook op de manier zoals ik beschreef. netjes met het achterbeen onder de massa. ik rijd zowieso op zit en been hulpen. wanneer ik zwaarder ga zitten komt mijn pony terug in tempo of verzameld (ligt aan hoeveelheid been die ik erbij geef) wanneer ik juist wat lichter ga zitten verruimt ze of maakt overgang naar snellere gang
wat ik mij afvraag, hoeveel been geven jullie tijdens het stappen/draven/galoperen? drijf je echt iedere pas of alleen wanneer je paard/pony terugvalt in tempo of wanneer je echt iets specifieks wilt