Als ie gaat, gaat ie toch wel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kelly_ann

Als ie gaat, gaat ie toch wel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-08 19:27

In discussies komen hier op bokt toch regelmatig opmerkingen voorbij als "Loopt er toch wel doorheen", "Alsie gaat/echt wil gaat ie toch wel" of "Dan helpt dit of dat hulpmiddel toch niet hoor"
Dit in relatie tot meestal hulpmiddelen... bijvoorbeeld in de bit/bitloos discussie, of het gebruik van hulpteugels.

Zit er niet een groot grijs gebied waarin een hulpmiddel wel degelijk meehelpt je paard doen beseffen dat het niet de bedoeling is wat hij doet/wil doen.

Natuurlijk bedwing je 500 kilo niet zomaar als het echt gaat... maar wanneer gaan die 500 kilo 'echt'? En wanneer 'een beetje'?

En waarom helpt het hulpmiddel niet? of juist wel? als het paard 'gaat'?

lailapri

Re: Als ie gaat, gaat ie toch wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 19:53

tja ik hem het eens getest, teugels aan bit en teugels aan neusriem, soms ben je blij dat je het bit nog hebt, soms ben je blij dat je de neusriem nog hebt, bijvoorbeeld op moment wil niet bit door mond trekken, of pakt bit vast. Dus ja leuke discussie

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-08 20:08

Dus ik haal hem nog even op Knipoog
Waar komen de opmerkingen vandaan? hoe staan de mensen die deze opmerkingen maken verder in dit standpunt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 21:07

Op mijn oude stal hadden we een buitenbak met een omheining van wel 20 hele centimeters Clown Wat mijn paard dus heel goed wist, die hopste zijwaarts en sprong/viel half over de omheining en dan stond hij te hupsen en ik proberen hem terug te sturen. Toen heb ik op aanraden van mijn instructeur de slof er eens aangeknoopt en was het gedaan met het gelazer. Tenminste: zolang ik de slof eraan had Nagelbijten / Gniffelen

Waar de slof weer niet voor hielp: hij is er een tijd tussenuit gegaan in de linkergalop. En ik kon zijn kin op zijn borst trekken maar hij vertrok gewoon en ik moest mee.

Dan heb ik met mijn vorige paard een periode gehad dat hij ineens 180 graden omdraaide en wegstormde en dan op de eerste muur die ik tegenkwam stopte. Ook gewoon in de bak Clown En hij was me altijd voor en ik kreeg hem nooit terug Rolleyes Dat is opgelost met een pessoabitje. Hij kletterde weg, ik zei een keer Ho met de onderste teugel en hij stond. En hij heeft het nooit meer gedaan, ook niet op een trensje.

Klikoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 10:55

ik denk dat een paard wel zo iets heeft van als die gaat dan gaat ie ook, maar ik denk wel degelijk dat je er wat met een hulpteugel er van kan verhelpen. Zo als mijn pony, een merrie van nog geen 4 jaar, nog neit zo lang onder het zadel, ontzettend heet, en ze gooid je het liefste er ook zo snel mogelijk af. Nou probeer ik zo veel mogelijk zonder slof te rijden, maar soms vind ik eht gewoon fijner. ik gebruik mijn slof ook niet om ze naar benede te dwingen maar meer als een stop dat ie op een gegeven moment het hoofd niet verder omhoog kan doen. Ze is er 1 die het hoofd omhoog gooit bit tussen de kiezen en maar rare sprongen maakt, op zo'n moment ben k toch blij met een slof om dat hoofdje even weer de goeie kant op te wijzen. Maar dan heb je weer als je bitloos rijd dat je paard niet eens het bit tussen de kiezen kan nemen, maar ze kan wel de kaak vast zetten, dus ik ben blij dat ik een bit er in heb, dan heb ik toch net iets meer vertrouwen er in.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 11:00

Als ie gaat dan ben je te laat met reageren.
Merendeels van de problemen kunnen heel goed worden opgelost als de ruiter maar luistert naar het paard, of iig voelt waar het paard mee bezig is.
Zo zie ik vaak van te voren al aankomen dat een paard gaat bokken, en als ik er op zit voel ik het.
Helaas zie ik heel veel ruiters die dat niet zien/voelen, en dan niet alleen met bokken maar ook met er vandoor gaan, als je dat wel voelt/ziet kun je dit vaak voorkomen door harder aan het werk te zetten, een kleine volte is vaak al genoeg.

Een hulpteugel kan heel fijn zijn om duidelijk te maken dat het echt niet kan, maar ik ben er van overtuigt dat merendeels van de problemen technisch heel goed opgelost kunnen worden.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 10:26

ik heb van de zomer een haflinger bijgereden die als truukje had om ineens het hoofd naar beneden te doen, keihard te gaan rennen en bokken en dat hield je er echt niets aan.
zelfs buiten een paar keer flink benarde situaties meegemaakt dat hij dit deed op een drukke weg en ik er gewoonweg niets aan hield
uiteindelijk een slof erom gedaan en op moment van hoofd omlaag en rennen consequent ingrijpen.
Ik kan je vertellen, een grote ouderwets gebouwde haflinger kan erg sterk zijn, en zonder de slof zou ik 100% zeker eraf zijn gevallen.
na een paar weken de slof steeds minder erop en nu heeft hij al minimaal 6 maanden geen seconde de neiging gehad om dit geintje te herhalen.