paard inrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

plientjedres

paard inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-08 18:42

hoe pakken jullie dat aan om een jong paard in te rijden?
bijvoorbeeld hoe lang rij je de eerste x en hoe lang blijf je dat doen voordat je verder gaat?
hoelang duurt het voordat je voor het eerst gaat galoperen?
en hoe lang duurt het voordat je nagevelijk gaat rijden?
en ga zo nog maar ff door, ben benieuwd.

plientjedres

Re: paard inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-08 19:25

niemand?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 19:26

over dat nageefelijk rijden, dat moet je paard vanzelf gaan doen, als die ontspant Knipoog

misssixty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 19:29

Tja, dat is natuurlijk allemaal per paard verschillend.
Ik zou het echter wel door een ervaren iemand laten doen want je weet nooit hoe het paard reageert.

Na mijn idee kun je er als je er voor het eerst op zit het beste direct een stukje draven en galloperen.
Het is belangrijk dat je het paard voorwaarts denkt en is!
Wanneer het paard gewend is aan de ruiter kun je andere dingen gaan vragen/leren.
In het begin hoeft dit niet langer te zijn dan 10 minuten.
Je moet eerst conditie opbouwen!
Daarna kun je het uitbreiden..

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 19:30

Veel hangt van je paard af, hoe hij overal op reageert.
Als je de eerste keer erop stapt, ga je eerst voorzichtig hangen en een paar keer eraf en weer hangen. Als dat goed gaat ga je er voorzichtig op en houd je je bovenlijf laag. Dan langzaam recht gaan zitten. De eerste keren gewoon een paar minuten rondstappen als iemand hem vasthoud (longeerlijn) en verder niets doen als zitten. Als dat goed gaat, ga je verder uitbreiden. Maar zorg dat je begeleiding hebt en niet alleen bent. Zorg ook dat je er zeker de eerste keer niet afvalt!

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 19:31

Ik ga van de zomer mijn eigen paardje onder begeleiding doorrijden, ga haar zelf nog niet helemaal inrijden.. daar ken ik denk ik niet genoeg voor!
Ben ook wel benieuwd hoe dit gaat!!:D

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 19:35

Hangt per paard af In het begin zou ik als je er op zit niet langer dan 20 min..
Nadat je natuurlijk je paard eerst hebt gelongeerd, laten wennen aan je gewicht en een persoon op de rug..
Ik heb mijn paarden laten in rijden in ieder geval de basis..
De ene had 3 weken nodig en de ander 6 weken om dat stap en draf te ontwikkelen.. Er werd bij mij heel ontspannen getraind dus al mijn paarden lopen super makkelijk nagefelijk, zodra ik opstap en kontakt zoek met de mond komt mijn paard al naar beneden.. Galop begin ik pas aan als ze voldoende evenwicht heeft in de draf en stap.. Mijn paard van 5 beginnen we nu af en toe met de galop moet wel zeggen dat ze pas laat is ingereden en dat ze nu +/- 5,5 maanden onder het zadel

Als je geen ervaring in het beleren van jonge paarden hebt zou ik de basis lekker uitbesteden aan een betrouwbaar iemand..
Mijn paarden zijn super aangereden opstappen en wegrijden heerlijk

misssixty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 19:43

Ik zou wel direct beginnen met galopperen.
Je moet het ze toch leren en ze worden er sterker van.

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 19:46

er zijn hier al heel veel topics over , gebruik de zoekfunctie eens Knipoog

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-08 16:36

oke was benieuwd hoe jullie er over dachten,mijn paardje nu aan het inrijden en ze pakt alles zo vresselijk goed op en vind niks raar of eng dus was bang dat ik iets te snel zou gaan.
maar dat valt dus wel mee als ik het zo lees.
bedankt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 16:38

Volgens mij lopen er hier echt al veel topics over, de zoekfunctie al eens gebruikt?

Voor de rest denk ik, dat bepaalde vragen van jou zo amper/niet te beantwoorden zijn.
Dit kan heel erg verschillen qua paard in kwestie, en ligt er natuurlijk ook aan hoe het paard op bepaalde omstandigheden reageerd.

Als ik eerlijk mag zijn, Als je van plan ben een paard in te rijden..
En je heb op deze vragen via bokt antwoord nodig, wil ik je aanraden iemand te zoeken, die je als goede begeleiding kan helpen!
Dan komt het zeker helemaal goed ! Lachen

Tootz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 16:43

Tip: het Grote jonge paarden topic (link staat in mijn onderschrift) Iedereen heeft een jong paardje dus is op een of andere manier wel bezig met inrijden en derg. en het is gewoon een heeeeeel gezellig topic over jonge paarden! Knipoog