Hierbij de Link van het eerste topic en de gequote beginpost.
[RT-D] "Aan De Teugel"-hype..
Petulan schreef:Ik heb me laatst toch iets mee gemaakt, dat was echt de druppel! Vanwaar dit topic, lees even mee:
Afgelopen zondag, onderlinge dressuurwedstrijd bij ons op de manege. Mijn bijrijdster moest rijden (L1, HC) halverwege de middag, en na haar kwamen de jongste kinderen. Daarbij moet je denken aan kinderen van 8 t/m 11 jaar met ongeveer 2 jaar rij-ervaring. Ik zat rustig op een muurtje naar het losrijden te kijken, tot een meisje voor mijn neus kwam staan aan het hek. Schreeuwend naar haar vader dat ze drinken moest en dat ze nog een voorlezer zocht. Op dat moment had ik al zoiets van: "Kind, stap van je pony af, laat hem even door iemand vasthouden en regel alles nog even, had het eigenlijk van te voren gedaan". Nou, niet dus. In de tijd dat het meisje zat te wachten, begint ze ineens te schoppen en te trekken bij dr pony. Ik kijk haar dus erg bedenkelijk aan, waarop zij zegt: "Goed hè, ik kan 'm al aan de teugel rijden. M'n vader was zo trots dat ik een nieuwe fiets heb gekregen". Echt waar, mn mond viel open van verbazing. Natuurlijk kan ik niet de discussie aan gaan met een meisje van 9, maar ik heb wel gezegd dat het knikje door alleen in zn mond trekken niet valt onder "aan de teugel-lopen", maar aan het ontlasten van de mond voor die belachelijke rukken. Het kind keek me aan alsof ze water zag branden, en toen ben ik weggelopen.
Zowiezo ben ik geen fan van die ene term. Je rijdt voorwaarts, met contact en vanuit daar ontstaat nageeflijkheid en aanleuning. Al die factoren die zorgen dat je paard dus uiteindelijk nageeft, oftewel aan de teugel gaat.. Er komt zo veel bij kijken, dat 1 woord niet volstaat bij zo'n moeilijk proces.
Wat vinden jullie van de ontwikkeling dat kinderen zich alleen maar richten op het knikje, en de rest vergeten? Jeetje, lastig om dit onder woorden te brengen!! Zowiezo lijkt het dat mensen zich meer druk maken of er een knikje is, dan dat het paard voorwaarts is, takt heeft, ontspannen loopt en zich los dúrft te laten!! Ik ga me er steeds meer aan ergeren, dus vandaar dit topic!!
Brand maar los!
Het gaat hier niet over die pony specefiek, maar om het fenomeen wat er achter zit, mischien kun je je post editten en je mening geven hier over, jou huidige reactie is een beetje nutteloos voor dit topic.

) 
Vreselijk gewoon, de jury haar paard steigerd een eind in het weg en het paard van de instructrice word met grof geweld strak gereden.
).
) willen gaan zitten en hen laten voelen wat hun kinderen die pony's aandoen...