Leren voelen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

EnelyaT

Leren voelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-08 11:03

Als jullie les hebben, leren jullie dan ook voelen?
Dus dat je een oefening moet doen (bijv. slangenvolte met 3 bogen) en dan moet sturen zoals je gewend bent.
En dan nogmaals die slangenvolte met 3 bogen maar nu sturen met kijken waar je heengaat en je zitbeenknobbels (is zo maar een voorbeeld hoor)
Dat je instructeur/trice dan ook aan je vraagt wat je voelt, en je die slangenvolte net zolang op 2 manieren laat rijden tot je het goed voelt?

Dus dat je leert rijden met je gevoel, dat je zelf aanvoelt wanneer het goed gaat en wanneer het niet op de goede manier gaat.
Wanneer je paard zijn binnenachterbeen te ver naar binnen zet, of wanneer hij zijn buitenachterbeen te ver in de bocht uitzwaait?
En natuurlijk hoe je dat rijtechnisch op kunt lossen.

Ik ben daar erg beniewd naar, en ook of jullie les op zo'n manier zouden waarderen.
Ik heb nl het idee dat er maar weinig instructeurs/trices zijn die jóuw laten voelen wat je doet, ipv zeggen wanneer je het goed doet, en dat jij aan die beweging een goed gevoel koppelt. Terwijl je eigenlijk niet goed weet wát je nu eigenlijk voelt.
Laatst bijgewerkt door EnelyaT op 16-04-08 11:10, in het totaal 1 keer bewerkt

cheyentic

Re: Leren voelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 11:09

mijn instructeur en ik werken idd heel veel op het gevoel maar dan niet met figuren ofzo, meer het moment bijv dat hij omhoog komt in de boeg etc dat soort dingen.. of de opwaartse kracht in de galopsprong

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 11:35

Mijn instructrice werkt daar wel veel mee.
Wanneer je de dingen goed voelt (zoals het duidelijk vertrekken vanuit het achterbeen en wanneer het paard over de rug komt e.d.) gaat ze je na een oefening vragen hoe het voelde.

Wat ik zelf ervaar is dat ik bij het meeste vrij snel het gevoel had van 'zo voelt het goed', op de 1 of andere manier voelt dat gewoon veel beter.

Maar, ik ben het met je eens dat te weinig instructeurs/trices er op letten. De instructrice die ik nu heb is de eerste, die mij op deze wijze les geeft.

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 11:40

Goede tip om te leren voelen: je ogen dicht, of spleetjes maken zodat je nergens tegen rijdt Knipoog. Dan voel je echt veel beter!

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 11:44

In mijn ogen gaat paardrijden juist een en al om het gevoel (ontwikkelen).

Zonder 'ruitergevoel' kom je in mijn ogen nooit verder dan een bepaald level.

Dat gevoel ontwikkelt de ene persoon sneller dan de andere en sommigen zullen het nooit ontwikkelen. Misschien heeft dat met een soort aanleg te maken of niet, ik weet het niet. Ik geef zelf wel op die manier les maar heb klanten gehad die het nooit hebben eigen gemaakt. Die bléven maar theoretisch de bak rondsturen maar niet op gevoel.

Het is een soort automatisme ook dat je aanleert en dat leer je alleen maar door kilometers te maken en niet uit de theorieboeken...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 14:16

en door de ruiter laten vertellen wat er wel en niet ging, ipv dit zelf te vertellen als instructeur. En iedere goede instructeur doet dat.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 22:54

MissEvil schreef:
Als jullie les hebben, leren jullie dan ook voelen?
Dus dat je een oefening moet doen (bijv. slangenvolte met 3 bogen) en dan moet sturen zoals je gewend bent.
En dan nogmaals die slangenvolte met 3 bogen maar nu sturen met kijken waar je heengaat en je zitbeenknobbels (is zo maar een voorbeeld hoor)
Dat je instructeur/trice dan ook aan je vraagt wat je voelt, en je die slangenvolte net zolang op 2 manieren laat rijden tot je het goed voelt?

Uhhh, dat is bij mij niet twee manieren, maar gewoon dezelfde manier. Ik ben gewend om te sturen door mijn focus te verleggen en dat wat aan te vullen door gewichtsverplaatsing (mate is afhankelijk van het paard). En mijn instructrice werkt daar ook heel sterk mee en zorgt dat ik inderdaad de juiste dingen leer voelen. Mijn vorige instructrice deed het ook, maar verwoorde het dan net even anders.

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 07:17

Ik weet iig wel dat je het ruitergevoel hebt of helemaal niet. En als je je ruitergevoel niet kan ontwikkelen kom je gewoon niet verder.

Mààr je kan natuurlijk wel een beetje voelen hoe en wat als je het gevoel moet gaan ontwikkelen. Heel belangrijk is gewoon dat je je paard continue om je binnenbeen buigt, zitten op je binnenste zitbeen knobbel. Als je je binnenbeen lang maakt word deze kant zwaarder en ga je op je zitbeen knobbel zitten. Waneer je voelt dat je op je zitbeenknobbel zit, voel je je knobbel bewegen in het zadel, als het goed is voel je dit gewoon duidelijk.
Als je contra galop rijd, ga je dus op je "contra" zitbeen knobbel zitten.

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-08 07:44

Norway_girl
Ik heb het meer over het feit in de basis leren voelen, dus wanneer trekt hij zijn achterhand er goed onder, wanneer is hij los over de rug, dat soort dingen.
Ipv welke zitbeenknobbel in de contragalop, want dat zijn juist dingen die je kunt onthouden, daar hoef je niet persé voor te voelen (en dan neem ik even aan dat iedereen het wel doorheeft alsie zn paard in contra zet)
Als iemand tegen jou zegt dat jij in de contra zo op die zitbeenknobbel moet zitten, hoef jij er weinig(tot niets) voor te voelen.

Snap je welk punt ik wil maken?

@ waratje;
Er zit natuurlijk een leerproces vóór je dat gaat doen. Daar heb ik meer over, het leerproces ernaartoe. Ik ben beniewd of er mensen gaan reageren, die alleen maar leren wat ze moeten doen, ipv voelen wat voor effect het heeft op je paard.

Uiteindelijk is het toch de bedoeling dat je zó één wordt met je paard, dat je het gevoel krijgt alsof zijn 4 benen van jou zijn? En dat jij daar de volledige besturing over hebt? (dressuurmatig gesproken dan)
Is dat niet het doel vd dressuur, of grijp ik er volledig naast?

@ Lielle;
Maar er zijn (in mijn ogen) verdomd weinig goede instructeurs. Of zie ik dit verkeerd?

@ cheyentic
Daar ben ik ook mee begonnen Lachen

@ Judje
Dan heb je het gevoel alsof je nu pas écht leert rijden of niet? Dat had ik iig Knipoog

*Edit; typo

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 07:50

MissEvil schreef:
@ Lielle;
Maar er zijn (in mijn ogen) verdomd weinig goede instructeurs. Of zie ik dit verkeerd?

dat hangt maar van je omgeving af. Ik ken een aantal erg goede instructeurs.

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 07:54

Missevil: Dat ben ik dus totaal niet met je eens! Jij praat er nu echt zo over alsof iedere idioot een contra kan rijden, maar reken maar dat je ècht wel moet kunnen voelen tijdens een contra, want je paard wisseld gewoon in een contra als jij niet goed gaat zitten.
Verder over dat gevoel over ondertreden etc, dat moet je gewoon ontwikkelen samen met iemand die je zecht waneer het paard goed loopt, want je kan nooit voelen waneer een paard goed loopt, waneer je het nooit eerder gevoeld hebt.

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 07:57

Verder komt er altijd buiging bij iedere oefening kijken, en reken maar dat jij je zitbeen knobbels moet gebruiken, want ook hiermee voel je wat je paard doet.
Zelfs als een paard moet ondertreden of los over de rug moet lopen.

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-08 08:00

Als je de basis goed voor elkaar hebt, dan zijn al die dingen niet zo onwijs moeilijk meer, als je de basis maar voor elkaar hebt.
Is het natuurlijk ook met net wat bij iemand onder basis valt, ik denk dat ik persoonlijk de basis een stuk breder zie dan een gemiddeld paardrijdend persoon.

En geloof me, ik zie genoeg idioten in de M en de Z rondkachelen, en die kunnen echt niet voelen.

En je mist mn punt volledig. Lachen

@ Lielle
dat kan zijn ja, misschien is dat hier in de omgeving, en elders niet. Dat weet ik niet, ik ga niet zo vaak naar de andere kant van het land om daar instructeurs te 'checken' Knipoog

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 08:01

ik doel niet eens zozeer op de geografische omgeving, wel om de 'paardenomgeving'.

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-08 08:02

Nee dat snap ik Haha!
Maar er zijn hier best veel instructeurs, maar wat ik ervan meemaak is minstens 80% leek en weet niet goed waar hij/zij over praat. Omdat ze dan een Orun cursus hebben gevolgd denken ze les te kunnen geven. Maar uiteindelijk komt het dan neer op wat ruk- en plukwerk.
Zonde

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 08:08

Ik geloof dat jij mijn punt volledig mist, want er zijn ook paarden die totaal verkeerd lopen. En echt reken maar dat het niet makkelijk is om iets te voelen als je het nooit eerder gevoeld hebt.
Kijk als je de basis niet hebt, maar je hebt wel een paard wat al eerder hoog niveau heeft gelopen, zal zo`n paard eerder iets snappen dan een paard wat nooit eerder contra heeft gelopen. Een onervaren ruiter, met een belabberde zit zonder ruitergevoel zal nooit een correcte contra kunnen rijden, het paard zal continue overkruisd gaan of wisselen. Want hoe kan het dat de paarden van Anky tijdens rollkur piaff lopen terwijl ze zo gezegd zo op de voorhand denderen, een paard wat piaff loopt moet wel te verstaan op de achterhand zijn nietwaar. En of je nu basis rijd, contra rijd, piaff maakt niet uit.

Idem met zo`n basis van een slangenvolte, alls jij je paard niet correct hebt lopen en je geen gevoel hebt zal het paard nooit corret buigen en dus kan jij je gevoel nogsteeds niet ontwikkelen.

Maikee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 08:09

Ik ben nu ook aan het leren om echt op mijn zit te rijden in plaats van mijn benen

en daardoor met mijn zitbeenknobbels e.d. meer proberen te sturen Vork

Linda_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 13:36

Maar als je instructie tegen je zegt dat je het goed doet, voel jij op dat moment hoe het zou moeten voelen als het goed gaat. Dat voelen moet je toch gaan herkennen en aanleren, dat kan niemand je uitleggen, dat is iets wat je zelf moet ontdekken. Wat op het ene paard een goed gevoel is hoeft niet perse op een ander paard hetzelfde te voelen.

Ik zou het niks vinden als ik steeds een oefening moet doen op de verkeerde manier en dan weer op de goede manier (zoals je uitlegt met de slangevolte). Ik heb veel liever dat mijn instructie telkens tussen door weer zegt wat wel en niet goed is, daar leer je veel meer van. Vaak zijn het maar enkele passen die goed voelen en niet meteen een hele rijbaan lang. Je kunt wel elke keer oefeningen gaan rijden om "het gevoel" te gaan proberen op te zoeken maar dat garandeerd niet dat je daarmee het gevoel steeds weer hetzelfde kunt opwekken.

Beetje ingewikkeld verhaal geworden Clown

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 15:15

Ik heb een hele fijne instructeur die let over al op zelfs mijun ademhaling.
Ik heb reuma en ik heel lang gehad dat ik van de pijn mijn schouders op trok, en ik kan ook heel goed gespannen zitten al ik veel pijn heb. En als er weer zo'n dag is en ik heb dan les dan is mijn instructeur heel erg bezig dat ik op gevoel en ontspanning rij. Dat ik voel wat ik doe en wat er gebeurt in mijn lichaam en in het lichaam van mijn paard. als ik gespannen ben of niet lekker in mijn vel zit. Dan zit mijn paard ook niet lekker in zijn vel.

En dat is precies het zelfde met rijden voelen hoe je paard ontspant of voelen hoe je paard een figuur of overgang maakt is het het zelfde als de vorige. Of voelen of hij wel of niet goed ontspannen is en door de rug heen is.
en dat voel je in de lichtheid in je handen en als hij makkelijk went en zijn figuren goed doet.

Mijn instructeur laat mij hooguit 3 keer de zelfde figuur rijden en dan moet ik het toch wel goed doen.