Elastiek, slof of martingaal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fardauxzep

Elastiek, slof of martingaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-08 19:26

welke gebruiken jullie het meest, het liefst?
en waarom gerbruik je die?

ik gebruik momenteel voro dressuur een elastiek voor hem over de rug maken
en een martingaal voor springen Knipoog

I_S_L

Re: Elastiek, slof of martingaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 19:27

helemaal niks . vind het écht niet nodig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 19:31

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-06-23 12:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 20:08

Ik kijk naar waar ik het paard het meeste mee verbeter. Dat kan bij longeren een gogue of bijzetjes zijn en in enkele gevallen ooit ook een slofteugel. Rijden doe ik in principe zonder iets. In uitzonderingsgevallen de slof eraan als noodrem.

veerlefellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 20:10

ligt eraan
als i khet paard er mee kan verbeteren....
of als iets mij echt niet lukt en dan kan een slof of een martingaal je net dat exstra geven waardoor het wel lukt
maar eigenlijk liever neit

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 10:09

jonge paarden elastiek --> Dit naar paar weken zadelmak zodat ze rustig gaan leren nageven.. hierbij rekt het wel mee zodat ze zich niet opgesloten voelen en toch heel rustig aan de druk kunnen gaan wennen...

Mijnes spring ik met martingaal als ze hectisch wordt en hoofd wat hoog brengt dat ik toch nog wat te vertellen heb...

Slof gebruik ik niet vaak meer, ligt aan soort paard.. Momenteel rij ik heel veel zadelmak makers en daar gebruik ik ze echt niet bij.. .Heel soms bij die van mij, als ze echt zo'n bui heeft van nu even niet.. Kan dat ding erom zonder veel gebruik al net dat zetje in de goede richting geven

Cheiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 10:10

bij het rijden gebruik ik niks en bij het longeren soms bijzetteugels. ik heb ook een tijdje een elastiek gebruikt maar daar ging die van mij heel erg in hangen...

XMaaiike

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 10:11

ik gebruik niks, alleen bij voltige en longeren bijzetteugels

Unfaithful

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 10:12

Ik rijd eigenlijk altijd zonder. Voor longeren gebruik ik wel een slof en als ik naar het bos ga gaat soms ook de martingaal eraan. Dressuren, springen etc. allemaal zonder.

Maikee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 10:12

Ik gebruik niks heel soms een martingaal als ik de bossen inga en ik voel al dat ze heet is Knipoog

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 10:13

Een elastiek gebruik ik alleen om jonge paarden te laten wennen aan de druk op het bit. Verder is het geen fijn hulpmiddel,paarden gaan er snel in hangen of in een nepkrul van lopen.

Slofteugel vind ik een fijne teugel om mee te longeren,omdat de paarden hiermee wat meer kunnen varieren in halshouding. In tegenstelling tot bijzet.

Een martingaal gebruik ik nooit.
Is soms wel handig bij paarden die in het parcours snel de kop in de lucht gooien.

Wat Ts zegt ben ik het dus niet mee eens. Een stiek gaat een paard niet beter van over de rug lopen. Dit moet vanuit been komen, niet vanuit een hulpmiddel Knipoog

Nikki15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 11:15

ik rijd vaak met elastiek. in het begin en in het midden van de les haal ik die eraf en dan loopt ze fijn.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 11:18

ik het liefst een slof, die kan ik wel of niet in laten werken wanneer ik wil

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 11:20

ik gebruik ook helemaal niks maar het maakt niet uit wat je gebruikt als het maar goed zit en je paard er geen pijn aan heeft Pling Pling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 11:24

niks

stiek is rommel...krijg je een taaie mond van

Slof kan alleen als je kunt rijden...vaak is dan de slof al niet meer nodig. Te veel wordt daar aan de voorkant getrokken en niet aan de achterkant gedacht. Een enkeling kan er maar mee rijden...helaas te veel mensen die denken dat ze de enkeling zijn

martingaal kan als hij goed is afgesteld...maar niet veel te kort om een paardaan de teugel te dwingen...daar is hij niet voor bedoeld

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 11:32

Ik rijd altijd zonder, en longeren doe ik meestal met dubbele longe, en dan zonder verdere hulpteugels.

Elastiek vind ik niks, ik ben nog niet één paard tegengekomen die daar structueel door verbeterd werd.

Slof vind ik mezelf niet goed genoeg voor rijden, die zou ik hoogstens met longeren gebruiken.

Martingaal werkt niet bij m'n pony: die steekt uit stress (als ze schrikt bijvoorbeeld) haar hoofd omhoog, voelt dan druk op het bit door de martingaal en raakt verder in de stress. In die situatie snapt ze niet dat hoofd omlaag de druk wegneemt. Martingaal maakt in haar geval problemen alleen maar erger.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 11:58

Helemaal niks !! Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 11:59

ik vind een stiek ook echt helemaal, maar dan ook helemaal niks Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 12:00

De elastiek is alleen mooi voor het longeren van paarden die druk op het bit eng vinden en zo leren dat het niet erg is.
Paarden die met andere woorden eigenlijk "taaier" mogen worden.

Voor de rest nooit gebruiken Lachen
Al lijkt dat domme ding zo in tegenwoordig.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 12:05

precies, een keer longeren met elastiek om enigsinds aan de inwerkende hand van een ruiter te wennen kan......... maar ik vind het in het gebruik echt een onding, heb er nog geen paard beter van zien worden......... in tegendeel

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 12:09

Geen van allen. De slof en het elastiek al helemaal niet.
Ik vind het zoiezo onzin dat iemand een elastiek nodig heeft, om zo zijn paard over de rug te laten lopen. Maar dat is mijn mening.

Als ik een buitenrit ga maken wel een martingaal.

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 12:10

elastiek vind ik de grootste rommel die er bestaat, die hang ik voor geen goud aan mijn paard.
Een slof gebruik ik echt zelden, denk aan een jong paard die voor het eerst op buitenrit gaat, geeft toch iets meer veiligheid om een noodrem te hebben...
Een martengaal gebruik ik dikwijls, maar heel losjes, alleen om bloedneuzen te voorkomen door paarden die hun hoofd soms hoog opgooien bij bv het steigeren. Na 2Xdikke lip en een bloedneus hing die er van mij standaard aan Clown

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 12:13

Ik vind persoonlijk , dat je de "problemen" Die je paard heeft , die je met een stofteugel/elastiek enzo. beter anders kan oplossen ! Ik zelf zou dan ook niet met een of anderen hullpteugel rijden ! Knipoog

En het lijkt wel een trend ! Mensen die geen stofteugels/elastief enzo nodig hebben gebruiken ze toch . ( natuurlijk niet iedereen , maar er zijn er wel wat. !! ) Omdat ze het mooi/stoer vinden .

Maarja , als je er goed mee omgaat , heb ik er eigelijk niks op tegen ! Knipoog

Fardauxzep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-08 14:31

ik zal het even uitleggen aan iedereen die mij niet begrijpt:

ik rijd lessen bij het jeugd stimuleringsplan, en mijn pony gaat altijd in de lucht met zijn hoofd en gespannen. dus die vrouw die zei, koop zo'n elastiek, en kom volgende week bij mij langs. dus ik heb het al gekocht, maar ben nog niet bij haar langsgeweest! maar het was de bedoeling, dat we dan even daarmee 10 minuutjes zouden oefenen, en het dan weer af doen! dus ik gebruik het maar heel weinig Knipoog en de martingaal gebruik ik omdat ik mijn pony dan in het parcours wat beter kan houden, (hij gaat zo hard)
Laatst bijgewerkt door Apple op 12-04-08 17:42, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Naam verwijderd.

Fardauxzep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-08 14:32

en voor de rest rijd ik met dresuur met niks, maar die vrouw die gaat mij dus helpen daarmee, dus daarom heb ik dat ding gister gekocht! en voor de rest ag ik hem ook niet veel gebruiken Lachen dus ga niet gelijk conclusies trekken ( niet aanvallend bedoeld!~)