Maaien met voorbenen, afwijking? afgekeurd ??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Myrano

Maaien met voorbenen, afwijking? afgekeurd ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-08 00:10

Overlaatst was ik naar een paardenverkoopdag geweest en daar liep een 4 jarig paardje, super gangen, beeldschoon met mooi front en alles erop en eraan, kortom een plaatje !!!
Helaas liep ze met haar linkse voorbeen erg fel maaiend naar buiten, met het rechtse been wat minder.
Nu was mijn vraag; Is dit een erge afwijking voor de sport en worden ze daarvoor afgekeurd ??
Of is dit enkel ; geen zicht ?
Zijn er hier mensen met een paard wat maaid zo ja wat doe je ermee ?

anneliesdj

Re: Maaien met voorbenen, afwijking? afgekeurd ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 00:27

In princiepe is het voor de sport niet zo'n probleem tenzij je echt op topniveau wilt rijden.
Meestal gaat dit gepaard met een scheve beenstand, toontredend waardoor de hoeven scheef afslijten. Moet dus goed in de gaten gehouden worden door de hoefsmid maar dat hoeft ook geen probleem te zijn. Het is voornamelijk geen gezicht en de prijs gaat iets naar beneden.
Als het ene been wel heel scheef staat en de ander niet dan is het een groter probleem omdat de benen dan ongelijk belast worden maar ook daarvoor geldt, zolang je niet de topsport in wilt valt dat ook wel mee.

De pony van mijn zusje staat ook iets toontredend en maait daardoor ook een klein beetje maar zo op het oog valt het helemaal niet op, pas als je erop let zie je het. Door de toontredendheid moet de hoefsmid er iets meer aandacht aan besteden maar zelfs dat valt erg mee, bekappen doe ik meestal zelf en dat gaat prima, eens in het halfjaar checkt de hoefsmid het en hij heeft nooit commentaar... Lachen

_marlies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 12:18

Dit maaien van de voorbenen zie je vaak bij Friezen. Ook bij KWPN goedgekeurde hengsten heb ik het regelmatig gezien. Ze worden er dus zeker niet op afgekeurd maar het is wel een afwijking van de beenstand en gangen! Door het maaien van de benen kunnen de pezen en gewrichten verkeerd worden belast dus goed is het niet maar het hoeft niet voor problemen te zorgen.

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 13:59

Het lijkt me zeer onlogisch dat de KWPN maaiers goedkeurt. Ik zou er iig nooit mee naar een keuring/ibop/pavo cup gaan, grote kans dat je er dik op afgerekend wordt.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 14:18

Tuschinksi al eens in z'n jonge jaren gezien, Wanted? Nagelbijten / Gniffelen

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 14:21

Precies, het komt geregeld voor hoor en zo'n groot probleem is dat ook niet, voor de sport hoeft het helemaal niet nadelig te zijn en bij kruising met een merrie met correcte hoeven en benen is er meestal ook niet zoveel aan de hand.

_Lunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 19:32

Luna maait ook een beetje ,
Wel neit erg hard maar het valt wel "extra" op door haar andalusier gangen ..
Het kan niet zo veel kwaad ,

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-08 21:57

Als ik dit hier zo lees is het maaien niet zo erg?
Je ziet het dus alleen als je er voor of er achter staat.
Had ik dat geweten had ik dat paardje misschien wel kunnen kopen.
Maar ja, die mensen wat bij me waren zeiden dan ik men handen ervan af moest houden. Bloos

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 22:05

Het ligt ook wel aan de mate waarin hij maait!
Als het echt heel erg is, dan zou ik hem ook laten staan. Maar een beetje maaien is niet erg. Vaak kan het ook nog wel wat minder worden als ze sterker worden door training.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 22:11

Je kunt een maaiend paard best kopen als je rekening houd met het feit dat hij daardoor minder waard is en als het maaien erg is kan dat op langere termijn problemen geven aan de benen.
En als je gaat dressuren staat het natuurlijk niet zo charmant.

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-08 22:37

anneliesdj schreef:
Je kunt een maaiend paard best kopen als je rekening houd met het feit dat hij daardoor minder waard is en als het maaien erg is kan dat op langere termijn problemen geven aan de benen.
En als je gaat dressuren staat het natuurlijk niet zo charmant.

Ja, het was dus voor dressuur waar ik hem voor zou willen.
Ik denk ook dat het zou kunnen beteren dmv beslag of training ofzo, hij deed het aan één been feller dan het andere.
Op't eerste zicht viel het niet zo fel op, alleen als je er voor stond terwijl hij naar je toe draafde zag je het wel wat.
Maar helaas kan ik niet terug, dit was op een veiling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 22:48

Mijn jongste merrie maait als ze niet goed gereden word,dus als ze de kans krijgt te lummelen.Ik rij ze zelf niet dus heb alle tijd om het maaien te bestuderen.Volgens de smid heeft ze een correcte beenstand???

maar idd bij de goedgekeurde hengsten van het kwpn lopen diverse maaiers.Dus blijkbaar kan het geen kwaad denk ik als leek ook maar

tamoreliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 22:49

Mijn paard heeft ook maaiende voorbenen. En ik heb er geen enkel probleem mee, 1 nadeel loopt soms met haar Haha! voeten tegen de wedstrijdring aan. maar dat is het minste. Het is wel opvallend als mijn merrie sommige oefeningen niet leuk vind of ze wordt het beu dat het maaien erger wordt, zo erg zelf dat ik haar been zie passeren langs de kant. Dus goede tip paard goed trainen dan hebben ze er minder last van. Haha!

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 22:56

Het maaien met de benen zou geen probleem moeten zijn.
Je kan het wel minder laten worden door te trainen, maar het paardenbeen slijt er niets sneller door ofzo.
Ik heb een paard dat ook met beiden voorbenen maait, ze is onderzocht, maar mankeert niets Lachen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 10:03

Er zijn best veel jonge paarden die maaien omdat ze nog zo ontzettend slap zijn, die het op oudere leeftijd niet meer doern als ze sterker en in balans gekomen zijn.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 13:22

Sammie schreef:
Tuschinksi al eens in z'n jonge jaren gezien, Wanted?

Mijn paard 'maaide' als 3/4 jarige ook. Alleen was het niet echt maaien, maar was het gewoon een slungel waardoor zijn benen alle kanten op gingen (hij was echt een panharing zo smal) Nu hij wat ouder wordt, en wat meer bespierd en uitgezwaard is doet hij het niet meer.

Echt maaien zoals je bijvoorbeeld wel eens bij andalusiers ziet (dus echt vanaf de knie naar buiten zwaaien) is niet gewenst in de dressuur.

anneliesdj schreef:
Precies, het komt geregeld voor hoor en zo'n groot probleem is dat ook niet, voor de sport hoeft het helemaal niet nadelig te zijn

Als een paard met 1 been heel erg maait en met de ander minder is het echt wel nadelig voor de dressuur. Zo'n paard zal waarschijnlijk dan ook moeite hebben zijn takt te bewaren. Een paard dat flink maait laat ik staan in ieder geval.

Myrano schreef:
Had ik dat geweten had ik dat paardje misschien wel kunnen kopen.
Maar ja, die mensen wat bij me waren zeiden dan ik men handen ervan af moest houden.

Wees blij dat je het niet gedaan hebt. Als je echt dressuurambities hebt kun je beter een paard kopen dat gewoon 3 goede gangen heeft, normale beenstanden en niet maait. Better safe than sorry Lachen

Myrano schreef:
Ik denk ook dat het zou kunnen beteren dmv beslag of training ofzo, hij deed het aan één been feller dan het andere.

Maar waarom zou je dat willen? Je koopt toch ook geen auto die je eerst moet laten repareren? Leg dan dat geld op zij en wacht gewoon af tot je een paard dat van nature goed in elkaar zit kunt kopen.

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 08:56

Ben het volledig met Jasmijn eens. Er is een verschil tussen een 'slungel' in de benen en écht maaien. Buiten dat het me niet best voor de botten lijkt, word je er hoe dan ook op afgerekend daar ben ik van overtuigd. Das hetzelfde als een paard die een beetje frans staat. Daar kan je erg veel aan doen met beslag en dergelijke maar gewenst is het zeker niet. Ik zou in een land vol met paarden geen paard kopen die maait.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 09:31

Wanted2003 schreef:
Ben het volledig met Jasmijn eens. Er is een verschil tussen een 'slungel' in de benen en écht maaien. Buiten dat het me niet best voor de botten lijkt, word je er hoe dan ook op afgerekend daar ben ik van overtuigd. Das hetzelfde als een paard die een beetje frans staat. Daar kan je erg veel aan doen met beslag en dergelijke maar gewenst is het zeker niet. Ik zou in een land vol met paarden geen paard kopen die maait.

Nee hoor, als je hem verder super aan het lopen hebt, dan wordt je er niet op afgestrafd.
Ken er meerdere, eentje liep op zijn sloffen naar het Z, en een andere is Nederlands kampioen geworden.

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 11:49

Ik heb dus een P.R.E(andalusier) die met 1 been maait, heb er nog nooit commentaar op gehad en naarmate hij meer gaat ondertreden en voor meer ruimte krijgt, wordt het ook minder, zelfs verruimen gaat dan ook.
In Spanje is het zo, hoe meer actie en spektakel, dus ook maaien, hoe beter, langzaamaan gaan ze daar ook meer sportgerichte P.R.E 's fokken, zalk het maaien wel verdwijnen, maar een beetje kerel daar, heeft een hengst met veel actie........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 11:53

_marlies_ schreef:
Dit maaien van de voorbenen zie je vaak bij Friezen. Ook bij KWPN goedgekeurde hengsten heb ik het regelmatig gezien. Ze worden er dus zeker niet op afgekeurd maar het is wel een afwijking van de beenstand en gangen! Door het maaien van de benen kunnen de pezen en gewrichten verkeerd worden belast dus goed is het niet maar het hoeft niet voor problemen te zorgen.

Ik weet wat je bedoelt bij sommige Friezen, je ziet het vooral bij de ouderwetse types, maar ik denk dat je maaien en scheppen door elkaar haalt.
Als een paard "maait" maakt het gehele been een maaibeweging, wat je nog wel eens ziet bij Friezen is geen maaien, ze gooien alleen de voet vanuit de kogel lichtelijk naar buiten.

Kath_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 11:59

Mijn merrie maait ook met beide voorbenen.

Vooral wanneer ze errug ontspannen loopt. Wanneer ze echt geconcentreerd werkt wordt het maaien een tikkeltje minder.

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 15:36

asjemenou schreef:
Wanted2003 schreef:

Nee hoor, als je hem verder super aan het lopen hebt, dan wordt je er niet op afgestrafd.
Ken er meerdere, eentje liep op zijn sloffen naar het Z, en een andere is Nederlands kampioen geworden.

Op keuringen en dergelijke..

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 15:47

mijn merrie maait ook wat..toen ik haar kocht is er bij de keuring wel goed naar gekeken maar de DA zag er geen probleem in.
Beenstand is vrij correct gelukkig. Ook werd mij verteld dat als ze wat sterker word en meer getraind dat het vrijwel weg kan gaan.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 19:01

Wanted2003 schreef:

Wanted2003 schreef:
asjemenou schreef:

Op keuringen en dergelijke..

Sorry, verkeerd begrepen dan.
Op keuringen zul je ier nderdaad hard op afgerekend worden.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 19:46

jasmijn78 schreef:
Als een paard met 1 been heel erg maait en met de ander minder is het echt wel nadelig voor de dressuur. Zo'n paard zal waarschijnlijk dan ook moeite hebben zijn takt te bewaren. Een paard dat flink maait laat ik staan in ieder geval.

Ik had het ook niet over extreme gevallen of paarden die het wel met het ene been doen en niet met de ander.
Ik laat alle paarden staan die een afwijking hebben aan de benen, ookal is het maar wat onschuldigs.

jasmijn78 schreef:
Wees blij dat je het niet gedaan hebt. Als je echt dressuurambities hebt kun je beter een paard kopen dat gewoon 3 goede gangen heeft, normale beenstanden en niet maait. Better safe than sorry Lachen

Daar ben ik het wel weer mee eens, ik zou er niet om treuren. Beter een goed paard voor wat meer geld dan dat je later misschien toch problemen krijgt.