Tuigpaard (of iig niet PRE) en toch Hogeschool?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

GreaseMonkey

Tuigpaard (of iig niet PRE) en toch Hogeschool?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 17:18

Zijn er hier meer mensen die met een niet zozeer Barok paard hogeschool rijden?

Gigi en ik zijn nog niet zo lang geleden begonnen maar ik durf te zweren dat ze niet onder doet voor een èchte PRE!!! Haha!

Buitenzinnig

Re: Tuigpaard (of iig niet PRE) en toch Hogeschool?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 19:53

Met wat voor oefeningen zijn jullie zoal bezig?

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 20:22

Haha momenteel met links- en rechtsafwenden Haha!
Gheheh neeh dat is overdreven. Gigi is net 5 maanden onder het zadel, dus werken we hard aan de basis. We zijn onder andere bezig te leren op zit te rijden, en dan ligt daar momenteel de nadruk op het geven van ophoudingen. Met de teugels moet ik signalen nog heel overdreven geven, en dan bedoel ik niet ruw, maar gewoon overduidelijk. Als ik dus rechts af wil slaan gaat de rechter hand nog zeker drie vuisthoogtes omhoog. Daarnaast zijn we dagelijks bezig met rechtrichten

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 21:44

Uhm, dat is gewoon de basis hoor, die elk paard zo leert.. Weet niet wat jij onder hogeschool verstaat?

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-08 15:49

... ik denk het zelfde als jij, maar met elk paard zul je bij 'gewoon de basis' moeten beginnen... Knipoog Het rijden dat ik nu doe is wel degelijk anders als wat ik altijd op maneges geleerd heb. Ik weet dat de naam 'hoge school' staat voor een niveau in de klassieke dressuur overigens, maar dat is het uiteindelijke doel ook... Lachen

Ik wou graag mensen zien/ horen die al wat dichter bij dat niveau zitten als ik... dus vandaar dat t zo in de titel staat

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 18:31

Ik zou je eerst ff verdiepen in wat hogeschool eigenlijk is :p Kijk maar eens op de bokt wiki, http://www.bokt.nl/wiki/Hogeschool
Goed bedoeld hoor, maar hogeschool is echt iets anders dan een niveau in de klassieke dressur

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-08 14:54

soeske schreef:
Ik zou je eerst ff verdiepen in wat hogeschool eigenlijk is :p Kijk maar eens op de bokt wiki, http://www.bokt.nl/wiki/Hogeschool
Goed bedoeld hoor, maar hogeschool is echt iets anders dan een niveau in de klassieke dressur

Euhm... heb je je wel eens verdiept in de klassieke dressuur dan? Want ik d8 'ik ga toch maar even kijken op die wiki, misschien zit ik inderdaad verkeerd te denken...' maar ik zie echt niets nieuws hoor... Knipoog

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-08 15:03

Aanvulling:
Klassieke dressuur is te verdelen in een aantal verschillende, waaronder de Spaanse en Franse hogeschool...
Klassieke dressuur is erop gebasseerd het paard dusdanig trainen dat het zonder problemen een ruiter kan dragen. Met 'zonder problemen' wordt bedoeld:
- Zonder dat de rug kans loopt op blessures,
- Zonder dat de balans verstoord wordt
- Zodanig dat de achterhand dragend is, en de voorhand (zowel benen als hals) vrij is

Dat betekent dat het paard geheel of zo veel mogelijk rechtgericht is, en het dusdanig verzameld is dat het volledige ruitergewicht op de achterhand rust, evenals een groot gedeelte van het gewicht van het paard zelf. De hogeschool oefeningen zijn dan ook niet zomaar circuskunstjes, maar hebben allemaal tot doel bovengenoemde te bewerkstelligen...

Maar goed, we gaan offtopic... de vraag was of er mensen zijn die met hun niet-PRE hogeschool (of klassieke dressuur, zo je wilt Knipoog ) rijden

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 15:21

Sorry voor het off topic blijven.... Maarrr....

Het zijn wel degelijk 2 totaal verschillende dingen hoor. Hogeschool is een vergevorderd stadium van klassiek dressuur... En kent in die zin dus eigenlijk helemaal geen basis als links en rechtsafwenden.

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-08 15:35

Dani62 schreef:
Sorry voor het off topic blijven.... Maarrr....

Het zijn wel degelijk 2 totaal verschillende dingen hoor. Hogeschool is een vergevorderd stadium van klassiek dressuur... En kent in die zin dus eigenlijk helemaal geen basis als links en rechtsafwenden.

Ok, daar zijn we het inmiddels ook over eens, maar ik ben ook helemaal niet op zoek naar mensen die nog met de basis bezig zijn

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 15:46

Als links en rechts afwenden onder hogeschool valt, dan is heel bokt daar mee bezig..
Ik neem aan dat je bezig bent met de basisbeginselen van klassieke dressuur?
Dani; ik denk dat iedere manier van rijden een bepaalde basis kent, om uiteindelijk de moeilijkere dingen uit te voeren.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 16:10

Dát weet ik wel....
Maar de basis van een passage is niet: Leg het paard voor het eerst een zadel op.

De basis van hogeschool oefeningen is klassieke dressuur in een vergevorderd stadium.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 16:15

Er zijn denk weinig mensen op Bokt en daarbuiten die daadwerkelijk hogeschool rijden, maar in dit topic zijn wel een paar mensen te vinden die dressuren met hun tuigpaard en voorbeelden van tuigpaarden die het ver geschopt hebben in de dressuursport.
[WD-V] Tuigpaarden in de dressuursport

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-08 16:15

Ik krijg sinds Januari dit jaar les in klassieke dressuur door een ervaren (klassieke dressuur-)instructrice. Omdat mijn paard sinds oktober vorig jaar pas onder het zadel is moeten we inderdaad bij het allereerste begin beginnen. Daarnaast begin ik zelf dus ook pas klassiek sinds januari, dus vind het wel fijn om ook dit allereerste begin mee te maken, want als ze je op een paard zetten waar bij wijze van spreken tot aan de Levade al de knopjes op zitten dan krijg je toch anders les denk ik... Ik zelf zie en voel wel duidelijk verschillen tussen hoe ik rijd en hoe mijn paard reageert op de 'gewone' en de klassieke manier van rijden.

Misschien leg ik het een beetje krom uit en komen daar de misverstanden uit voort, maar laten we nu even aannemen dat we het allemaal over dezelfde klassieke dressuur hebben, en dus niet over de "FNRS-manege tot Anky van Grunsven-dressuur"... (en om verdere misverstanden te voorkomen, ik bedoel dus niet dat iedereen die op een FNRS-manege zit kan dressuren als Anky Knipoog )

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-08 16:17

shan schreef:
Er zijn denk weinig mensen op Bokt en daarbuiten die daadwerkelijk hogeschool rijden, maar in dit topic zijn wel een paar mensen te vinden die dressuren met hun tuigpaard en voorbeelden van tuigpaarden die het ver geschopt hebben in de dressuursport.
[WD-V] Tuigpaarden in de dressuursport

Ja, maar dit bedoel ik dus juist niet. Informatie over 'gewone dressuur' (hoewel het natuurlijk ook heel goed is als je hier ver mee komt) is bij wijze van spreke op ieder paardenforum te vinden. Ben dus echt op zoek naar first hand info van mensen die zelf klassiek of hogeschool rijden met een niet-pre, of eigenlijk niet-barok paard... Wel bedankt dat je wilt meedenken iig Lachen

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-08 16:21

Misschien moet ik mijn vraag even anders stellen:
Ik ben samen met mijn tuigpaardje pas begonnen met de basis van klassieke dressuur, en ben op zoek naar mensen die ook met een niet-barok paard klassieke dressuur rijden en al een (heel) stuk(je) verder zijn dan de basis

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 17:39

Misschien moet je vragen of dit topic verplaatst kan worden. Hier zit je tussen de barokkepaardenmensen en zal 'jouw' doelgroep (klassiek rijden op een niet-barok paard) misschien minder makkelijk je topic vinden. Knipoog

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-08 18:19

Ja ik zat er ook al naar te kijken, maar ik zou niet weten waar ik dit anders moest huisvesten...

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 18:36

Bij deze heb ik even getemt.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 21:21

Babje_84 schreef:
soeske schreef:

Euhm... heb je je wel eens verdiept in de klassieke dressuur dan? Want ik d8 'ik ga toch maar even kijken op die wiki, misschien zit ik inderdaad verkeerd te denken...' maar ik zie echt niets nieuws hoor... Knipoog

Doe ik al jaren Knipoog Lees allerhande boeken, lessen, films kijken en noem maar op. Maar zoals je je vraag nu geformuleerd hebt is beter inderdaad, althans, wel duidelijker

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-08 16:06

Lachen

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 19:37

BKR -> RT-D

Indien je deze discussie ook graag onder de aandacht brengt bij de gebruikers die veel op BKR komen dan kan je een link plaatsen in [BKR] Links naar topics buiten [BKR]

Briennepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 20:47

heey:) ik denk dat je met je tuiger wel (hoge) klassieke dressuur kan rijden. mijn idee is, mitst een paard anatomisch goed gebouwt is, elk paard dat kan. denk dat je daarnaast wel moet zorgen dat hij meer lengte in de hals krijgt (weet niet of ik dit goed formuleer) over algemeen lopen ze meer opgekropt
succes ben erg beniewt naar foto's!

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 20:51

Ze is inderdaad erg geneigd om haar hals in de krul te 'zetten'... gevolg van beleerd zijn voor de kar met hoge, strakke bijzetteugels. Maar het gaat steeds beter. Als het weer mooi weer is en er buiten gereden kan worden zal ik eens iemand mee vragen om foto's te maken... Onze rijbak is daar helaas te donker voor...

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 14:21

Ik doe ook klassieke rijkunst en begin net met de hoge school oefeningen.
travers
piaffe
terre a terre
levade
hier houden we ons momenteel mee bezig.
Ook doet hij soms een sprongetje pirouette, maar dat vraag ik nog niet echt.

Verder oefenen we veel aan de hand en aan de longe en lange lijnen.