Wijken??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

claud1

Wijken??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 23:00

Weet niet of dit hier goed staat en of er meerdere topics hierover zijn maar,
Als men wilt wijken moet je (ac lijn lins wijken) Rechter been iets achter de singel,
linker been op de singel, linker zitbeen knobben verzwaren en de linker teugel tegen de hals of juist
de rechter teugel tegen de hals. Mij lijkt links zodat je binnen been tegen de buiten teugel aanrijd,
Maar is dit wel juist.? Als ik mijn rechter teugel tegen de hals houd loopt ze over de schouder weg!
Graag duidelijke uitleg

alvast bedankt! Bloos

kissmeB

Re: Wijken??

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 23:05

linker teugel tegen de hals en rechter er iets vanaf.
ik moet juist op mn rechterzitbeen knobbel gaan zitten want als ik op links ga zitten..loopt ze over de schouder weg! maak mn rechterbeen goed lang en druk paard hiermee opzij.
zo doe ik het altijd..of dat de officieele manier is weet ik niet ahaha ma zo krijg ik het altijd te horen en werkt bij mij het beste.
succes!
Laatst bijgewerkt door kissmeB op 31-03-08 23:19, in het totaal 1 keer bewerkt

claud1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 23:09

Sorry je hebt gelijk rechter zit been knobbel (zat even acher mijn pc op een stoel te oef ha ha en da's geen knollie)
Maar je schuift knollie dus gewoon naar links dus...
linker been naar rechter teugel en andersom of heb ik dit mis.!

kissmeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 23:14

je blijft recht zitten(rechterzitbeenknobbel aanhouden)
je rechterbeen op de singel en drijf deze naar je linker teuge/buitenteugell(tegen de hals) zodat deze de zijwaartse passen maakt.
en linkerbeen drijft iets achter de singel om voorwaarts te blijven gaan ipv alleen zijwaarts en het paard recht te houden. en met de rechter teugel vraag je nog iets stelling naar binnen omdat je voor die hand de wendig maakt.

claud1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 23:33

Huh dacht altijd dat je met je been die je naar acherverlegd (iets he!) het paard dan naar je buiten teugel toe rijd. Soms snap ik er geen bied meer van
en soms lukt het me (denk ik he). maar zoals je het hier
hebt beschreven ga je denk ik naar links wijken of heb ik het mis. moet je dan niet je rechterbeen naar acher verpl en je linker op de singel?
toe rijd

kissmeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 23:44

maar je wil toch na links?!haha ja nu kom ik er ook over aan het nadenken..maar als je volte rijd houdt je toch ook het binnenbeen op de singel om op de buitenteugel op te kunnen vangen..en buitenbeen achter de singel om niet uit te laten zwaaien..
om duidelijk te maken dat ze opzij moet kun je wel je binnenbeen heeeeeeeeeel iets naar achter leggen maar niet echt achter de singel..
nouja ik zal een navragen:P

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 10:09

Als je naar links wijkt gaat je rechter been achter de singel en je linker been vangt op en houd het ritme, kijk waar je heen rijd en je handen gaan iets naar rechts. Ik zit nou op een stoel dus ik moet nou even mijn gevoel zoeken.
Je kan ook even bij tikken in het begin van je wijken dat hij zijn kont moet gebruiken dus opletten, maar als ze het éénmaal goed snappen hoeft dat niet meer. En let goed op je houding en als hij over je buiten schouder loopt trek je hem te veel krom en je vangt hem niet goed aan je buitenbeen.

succes

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 11:04

Als je paard over de schouder weg loopt is het misschien een tip om alleen maar over de binnen hoefslag te rijden. Heel erg concentreren op het recht richten van je paard en de druk in de teugelvoering. Met wijken blijft je paard inprincipe ook recht, alleen iets stelling word gevraagd.

kissmeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 23:52

owww dan doe ik het dus al jaren verkeerdom met mn benen ahah en toch gaat ze opzij. ja ik doe rechts heel iets naar achter en links/buitenbeen op de singel..woehaha wat erg!

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 09:25

Je kan je beenligging zo wel doen, is ook niet verkeerd!! Maar blijkbaar helpt het niet, want hij loopt alsnog over de schouder weg.

jeanine94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 18:56

kissmeB schreef:
linker teugel tegen de hals en rechter er iets vanaf.
ik moet juist op mn rechterzitbeen knobbel gaan zitten want als ik op links ga zitten..loopt ze over de schouder weg! maak mn rechterbeen goed lang en druk paard hiermee opzij.
zo doe ik het altijd..of dat de officieele manier is weet ik niet ahaha ma zo krijg ik het altijd te horen en werkt bij mij het beste.
succes!

hmm... vreemd:O
je zou juist denken dat ze dan niet weg loopt!
want als je druk op je rechterzitbeen knobbel zet
zou je denken dat ie minder ruimte heeft om weg te lopen!

Briennepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 19:21

wijken naar links = rechterbeen iets achter de singel je drukt je linkerbeen als het ware naar de grond je linker zitknobbel belast je nu meer paard moet immers naar links wijken over schouder weg vallen verhinder je door buiten teugel er aan te houden, rechter teugel klein beetje openen zodat die stelling geeft naar f denken rechts:) wel opletten dat je paard niet stiekem alleen veel stelling aan neemt:P:) suces!

RickMeijers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 10:48

Het is de bedoeling dat je een klein beetje stelling naar rechts houdt als je voor het rechterbeen wijkt (naar links dus). Je binnenbeen iets achter de singel en je buiten been op de singel. Het paard moet in eerst instantie zijn tempo gewoon vasthouden dus hoef je je buitenbeen niet te gebruiken (alleen als hij van tempo veranderd) Je drijft hem met het binnenbeen naar buiten op het moment dat hij zijn binnenachterbeen optilt. Daarna maak je een kleine ophouding met de buitenteugel waardoor je zijn buitenbeen begrenst (daarna meteen weer ontspannen (als hij het doet dan)) en hij zijn binnenbeen overkruist. De voorhand mag wel iets aan de achter hand voorafgaan. Bij dit alles hoor je uiteindelijk je gewicht iets naar buiten te verplaatsen.

In de training kun je ook eens de achterhand voor de voorhand zetten. Als het paard over de buitenschouder wegloopt (dit mag absoluut niet, want zo heeft de oefening geen waarde meer), dan kun je in eerste instantie je buitenteugel meer begrenzen en je binnenbeen feller doorzetten (en iets meer naar achteren om zijn achterhand mee te laten doen). Als hij dan nog over de buitenschouder wegloopt kun je je gewicht naar binnen verplaatsen, hierdoor maak je het hem moeilijker om zijn binnenbeen op te tillen waardoor hij sneller met zijn achterhand erbij komt (hij kan dan dus moeilijk zijn binnenvoorbeen kruisen vanwege jouwn gewicht).

Mijn paard probeerd zich altijd overal onderuit te maken als het wat inspanning kost. Bij het wijken bv gaat hij eerst over de buitenschouder weglopen, dit trucje komt wel vaker voor. Als dat neit lukt gaat hij zijn tempo aanpassen om er zo snel mogelijk vanaf te zijn of het niet te hoeven doen. Uiteindelijk als niks meer lukt, doet hij pas wat ik vraag Tong uitsteken (dit is niet altijd zo hoor Knipoog )

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 14:47

Wijken naar links iedereen zegt buiten been achter de singel en jij zegt binnen been achter de singel. Het is je buiten been avhter de singel want hij moet wijken voor druk. je duwd hem als het ware met je rechterbeen naar links dus die moet echt achter de singel. Als je het omgedraaid doet dan lopen ze over de schouder weg en als je dan ook nog te veel been zou geven dan kan het ook nog eens zo zijn dat je paard er niets meer van snapt en naar rechts wil wijken. Knipoog Of bedoel jij met buiten been je linker been en met binnenbeen je rechter been. Dan is het van mijn kant sorry Haha!
RickMeijers schreef:
Het is de bedoeling dat je een klein beetje stelling naar rechts houdt als je voor het rechterbeen wijkt (naar links dus). Je binnenbeen iets achter de singel en je buiten been op de singel. Het paard moet in eerst instantie zijn tempo gewoon vasthouden dus hoef je je buitenbeen niet te gebruiken (alleen als hij van tempo veranderd) Je drijft hem met het binnenbeen naar buiten op het moment dat hij zijn binnenachterbeen optilt. Daarna maak je een kleine ophouding met de buitenteugel waardoor je zijn buitenbeen begrenst (daarna meteen weer ontspannen (als hij het doet dan)) en hij zijn binnenbeen overkruist. De voorhand mag wel iets aan de achter hand voorafgaan. Bij dit alles hoor je uiteindelijk je gewicht iets naar buiten te verplaatsen.

In de training kun je ook eens de achterhand voor de voorhand zetten. Als het paard over de buitenschouder wegloopt (dit mag absoluut niet, want zo heeft de oefening geen waarde meer), dan kun je in eerste instantie je buitenteugel meer begrenzen en je binnenbeen feller doorzetten (en iets meer naar achteren om zijn achterhand mee te laten doen). Als hij dan nog over de buitenschouder wegloopt kun je je gewicht naar binnen verplaatsen, hierdoor maak je het hem moeilijker om zijn binnenbeen op te tillen waardoor hij sneller met zijn achterhand erbij komt (hij kan dan dus moeilijk zijn binnenvoorbeen kruisen vanwege jouwn gewicht).

Mijn paard probeerd zich altijd overal onderuit te maken als het wat inspanning kost. Bij het wijken bv gaat hij eerst over de buitenschouder weglopen, dit trucje komt wel vaker voor. Als dat neit lukt gaat hij zijn tempo aanpassen om er zo snel mogelijk vanaf te zijn of het niet te hoeven doen. Uiteindelijk als niks meer lukt, doet hij pas wat ik vraag Tong uitsteken (dit is niet altijd zo hoor Knipoog )

RickMeijers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 19:05

Haha, ja je hebt me verkeerd begrepen. Tong uitsteken

Als je voor het rechter been wijkt is je rechterbeen je binnenbeen ! Tong uitsteken
bv. Je zit op de rechterhand (je rechter been is je binnenbeen) je went bij C af en wijkt voor het rechterbeen / -kuit (nu is je rechterbeen nog altijd je binnenbeen). Als je dit doet wijk je voor je rechterbeen (of kuit)... (Je paard gaat nu dus naar liks Knipoog )

Als ik het anders om zou doen zou ik idd wel heel erg verkeerd zitten Nagelbijten / Gniffelen en zou ik het me paard ook wel heel lastig maken Sigaar

intral

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 13:58

RickMeijers schreef:

Dit is het dus Lachen .

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 14:11

Hahahaha, dan bedoelen we indd het zelfde. Dan heb ik je indd verkeerd begrepen Knipoog Haha!

Pling
RickMeijers schreef:
Haha, ja je hebt me verkeerd begrepen. Tong uitsteken

Als je voor het rechter been wijkt is je rechterbeen je binnenbeen ! Tong uitsteken
bv. Je zit op de rechterhand (je rechter been is je binnenbeen) je went bij C af en wijkt voor het rechterbeen / -kuit (nu is je rechterbeen nog altijd je binnenbeen). Als je dit doet wijk je voor je rechterbeen (of kuit)... (Je paard gaat nu dus naar liks Knipoog )

Als ik het anders om zou doen zou ik idd wel heel erg verkeerd zitten Nagelbijten / Gniffelen en zou ik het me paard ook wel heel lastig maken Sigaar

kissmeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 00:08

ja ik weet nu waarom ik juist op mijn rechterkant moet blijven zitten..anders gaat ze dus te snel naar de hoefslag..ik hang namelijk altijd al iets van mezelf naar links dus moet oppassen dat dit niet meer wordt tijdens het wijken hahah
en ja ik heb nagevraagt buitenbeen moet op de singel blijven!om te drijven om voorwaartse te houden.
ik had het eerder over dat ik die ook iets naar achter leg..hier krijg ik soms meer reactie door omdat dat iets meer doorkomt.
maar idd zoals Rick Meijers beschreef is het 'officieele'handelen:P

succes!!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 07:18

Volgens mij niet. Ik leg mijn binnenbeen niet naar achteren in het wijken, dat blijft gewoon op de plaats liggen. Je wil nl niet de kont opzij zetten maar het hele lijf.

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 07:29

Lielle schreef:
Volgens mij niet. Ik leg mijn binnenbeen niet naar achteren in het wijken, dat blijft gewoon op de plaats liggen. Je wil nl niet de kont opzij zetten maar het hele lijf.

Daar zijn de meningen altijd al over verdeeld. Het is niet verkeerd natuurlijk en ook logisch maar als je bijvoorbeeld een paard hebt dat z´n kont neit meeneemt, leg ik toch m´n been meer naar achter om ´de achterhand te activeren.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 07:34

Maar dat is een correctie (die je overigens IMO moet corrigeren door de schouder beter te begrenzen) maar dus geen 'standaard' hulp. Ik weet dat de meningen verdeeld zijn, maar je kunt dus niet zeggen dat de beschrijving van Rick dus de juiste is.
Laatst bijgewerkt door Lielle op 16-04-08 08:03, in het totaal 1 keer bewerkt

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 07:44

klopt, er zijn meerdere wegen die naar rome leiden met deze oefening. Ik denk dat je de hulpen moet afstemmen op het paard en het africhtingsniveau van deze. Samen kijken wat het beste voor de combinatie werkt.

RickMeijers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 10:36

Haha, mijn beschrijving zal ook niet helemaal honderd procent zijn en als je ermee bezig bent ligt het idd heeeel veel aan het paard zelf hoe jij moet reageerd. Bovendien maak ik zelf ook nog genoeg fouten Tong uitsteken

Het klopt idd wat Lielle zegt, als de achterhand niet meekomt kan het ook zijn dat je de voorhand meer moet begrenzen (dit doe je dan weer met de buitenteugel). Maar dit ligt puur aan de situatie. Als een paard over de buitenschouder wegloopt zul je in eerste instantie ALTIJD de voorhand meer moeten begrenzen maar een paard wat hierop nog niet meekomt kun je wat helpen door je gewicht naar binnen te verplaatsen en de achterhand meer te activeren (eigenlijk moet hij wijken voor druk, dus dit betekend dat je de achterhand als het ware 'opzij duwd' door je binnenbeen iets meer naar achter te leggen).

Het is zinloos om te gaan discussieren over het binnenbeen wel/niet naar achter. Het paard moet leren/heeft moeten leren te wijken voor druk. Dit betekend niet alleen bij het wijken zelf maar je gebruikt het constant. Als je naast hem staat moet je hem ook met lichte druk kunnen laten buigen of naar achter lopen of wat dan ook. Bovendien is het maar juist hoe JIJ het hem WIL aanleren, de algemene manier die wij gebruiken is ook door de jaren heen tot stand gekomen omdat je op deze manier het paard zo min mogelijk stoort in zijn beweging.

Als je je binnenbeen op de singel houdt is hier niks mis mee. Je moet alleen oppassen dat je geen tegenstrijdige dingen gaat doen als je met een andere oefening bezig bent en je wilt met dezelfde hulp heel wat anders, dit snapt een paard niet Tong uitsteken

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 10:41

of het zinloos is om daarover te discussieren, dat weet ik niet. Persoonlijk vind ik het logischer om je binnenbeen op de plaats te laten liggen, net als bij in het appuyeren (zeker gezien je laatste opmerking trouwens *LOL* ). Maar daarover zou je een heel interessante discussie kunnen voeren *LOL* Overigens lijken enorm veel hulpen op elkaar, vergelijk maar eens de hulpen voor een volte en schouderbinnenwaarts. Verschil zit hem in timing en dosering.

Verder ben ik het er volkomen mee eens, alleen zou ik er wel voor kiezen om de algemeen aanvaarde hulpen te gebruiken. Ik kan mijn paard wel aanleren dat hij op een kneep in zijn linkeroor moet changeren, maar het is de vraag of dat handig is.

RickMeijers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 10:47

haha, precies, dat is ook wat ik bedoel.
Ik heb alleen altijd geleerd het binnenbeen iets naar achteren te leggen bij het wijken (niet veel dus).
Ja heel veel hulpen lijken wel op elkaar, dat klopt, maar timing is ook heeeeeeeeel belangrijk. Zonder de goede timing krijg je een paard niks geleerd, en dit geld voor alle andere dieren en mensen ook trouwens Tong uitsteken
Maar schouderbinnenwaarts en een volte maken is toch heel anders. Een paard kent in eerste instantie de combinatie van hulpen ook neit denk ik, hij reageert gewoon op elke hulp apart...
Hier is ook weer een hele discussie over te voeren, het is ook neit zinloos natuurlijk, maar wel in dit topic... Haha! Tong uitsteken