Verkeersmak maken.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Daisy01

Verkeersmak maken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 15:43

Hallo !

Ik wil even jullie advies.
Ik ga binnenkort, ongeveer volgende maand de weg op met een jonge friese merrie.
Wat is dan de beste manier om haar dit aan te wennen?
Eigenlyk zyn dr 3 mogelykheden, namelyk:

1. Steeds een stukje verder.
2. Eerst veel aan de hand lopen.
3. Meteen voor het blok zetten en een flinke buitenrit maken.

Ik heb geen idee wat het beste is, en vooral het veiligste.

Weten jullie hier meer over?

ellepel

Re: Verkeersmak maken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 15:46

neem een braaf paard mee,is er iemand bij je in de buurt die mee wil met een braaf paard?
dan maak je de eerste keer een kort ritje en kijk je hoe het gaat,later kun je dan ook es alleen proberen.

dat is toch wel mijn beste ervaring, eerst een goed braaf paard meenemen.

je kunt ook es proberen om na het rijden een stukje langs de straat te stappen..wel er op dan he?
gewoon een kilometertje ofzo en dan weer terug.

aan de hand wandelen is op zich ook een hele goede,zo kun je eerst es kijken hoe je paard reageerd

Annouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 15:51

Rustig beginnen lijkt me het veiligste, gewoon opbouwen en kijken hoe ze reageert.
Ik weet niet of je een erf hebt, of een pension met een erf,
maar ga daar gewoon eens met haar aan de hand lopen en laat iemand met een auto langsrijden, kijken of ze dat eng vind.
Dan inderdaad met haar stappen op de straat,
de volgende keer erop rijden als je over de straat gaat, desnoods met een verkeersmak paard erbij.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 15:51

Het paard eerst een tijdje langs een drukke weg zetten. Eens met de auto/traktor door de wei rijden totdat je paard er niet meer bang voor is. Dan langs een stilstaande auto leiden aan een touw. hetzelfde met de traktor. Daarna de moter aanzetten en erlangs lopen, daarna langzaam rijden en van voren langsrijden, daarna langs achter (steeds pas het volgende doen als het paard rustig is op de vorige stap). Ook fietsers even oefenen (vooral langs achter). Een keer schriktraining; plastic, nauwe doorgangen, containers, grote stenen, boomstammen etc.
Daarna met een braaf (of meerdere) paard een rustig ritje maken langs niet al te drukke wegen. Dat langzaam uitbouwen.

Op die manier heb ik meerdere paarden verkeersmak gemaakt. Heb zelfs een keer politietraining gedaan (toeterende auto's, rookmachines, vuurwerk) met een jong paard (4, 3 maanden onder het zadel). Als je ze in een gecontroleerde omgeving eerst aan de dingen laat wennen, gaat het op de weg beter (daar kun je het verkeer niet controleren).

Daisy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 16:03

ellepel schreef:
neem een braaf paard mee,is er iemand bij je in de buurt die mee wil met een braaf paard?
dan maak je de eerste keer een kort ritje en kijk je hoe het gaat,later kun je dan ook es alleen proberen.

dat is toch wel mijn beste ervaring, eerst een goed braaf paard meenemen.

je kunt ook es proberen om na het rijden een stukje langs de straat te stappen..wel er op dan he?
gewoon een kilometertje ofzo en dan weer terug.

aan de hand wandelen is op zich ook een hele goede,zo kun je eerst es kijken hoe je paard reageerd

Ja dr zyn genoeg mensen die wel met me mee willen gaan, als veulen is ze ookal veel op straat geweest.
Het schijnt dat ze alleen als dr een vrachtwagen langsryd recht op dr achterbenen gaat staan.
Dankje wel voor je reactie!

Daisy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 16:09

Alicia2u schreef:
Het paard eerst een tijdje langs een drukke weg zetten. Eens met de auto/traktor door de wei rijden totdat je paard er niet meer bang voor is. Dan langs een stilstaande auto leiden aan een touw. hetzelfde met de traktor. Daarna de moter aanzetten en erlangs lopen, daarna langzaam rijden en van voren langsrijden, daarna langs achter (steeds pas het volgende doen als het paard rustig is op de vorige stap). Ook fietsers even oefenen (vooral langs achter). Een keer schriktraining; plastic, nauwe doorgangen, containers, grote stenen, boomstammen etc.
Daarna met een braaf (of meerdere) paard een rustig ritje maken langs niet al te drukke wegen. Dat langzaam uitbouwen.

Op die manier heb ik meerdere paarden verkeersmak gemaakt. Heb zelfs een keer politietraining gedaan (toeterende auto's, rookmachines, vuurwerk) met een jong paard (4, 3 maanden onder het zadel). Als je ze in een gecontroleerde omgeving eerst aan de dingen laat wennen, gaat het op de weg beter (daar kun je het verkeer niet controleren).

Ja ze staat langs een drukke weg, is tractors gewend. Eigenlyk komt ze ook veel vrachtwagens enz. tegen op het erf.
Maar ze schijnt daar op de weg heel erg bang voor te zyn, zelf ben ik 1x de weg met haar op geweest, maar vroeger als veulen schynt ze vaker naar buiten te zyn geweest. Toch staat my er niets van by dat ze ooit een nare ervaring met een vrachtwagen heeft beleeft. Maargoed, we zullen zien. Ik neem een rustig paardje mee en zoek een rustig weggetje op zodat ze uberhaupt went aan het buitenryden. Het komt allemaal wel goed, iig bedankt voor je reactie!

Daisy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 16:13

NOUKERD schreef:
Rustig beginnen lijkt me het veiligste, gewoon opbouwen en kijken hoe ze reageert.
Ik weet niet of je een erf hebt, of een pension met een erf,
maar ga daar gewoon eens met haar aan de hand lopen en laat iemand met een auto langsrijden, kijken of ze dat eng vind.
Dan inderdaad met haar stappen op de straat,
de volgende keer erop rijden als je over de straat gaat, desnoods met een verkeersmak paard erbij.

Ja idd daar dacht ik zelf ookal aan, wou even de reacties afwachten.
We hebben een redelyk groot erf met tractors en caravans enz. Daar is ze erg schrikkerig, daarom zie ik dr aan ene kant behoorlyk tegenop. Ik ga eerst wel met een mak paardje erby buiten ryden, en laat haar langzaam wennen.
Bedankt voor je reactie.

Besje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 16:15

Ik heb de beste ervaringen met het meenemen van een braaf paard, liefst twee, een voor en een achter... beginnen met een kort toertje en elke keer verder, veel praten,.... Lachen
succes!

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 16:20

Ik ben toevallig op het moment ook bezig met mn 3 jarige vz fries buitenritproof te maken. Kan niet zeggen verkeersmak, want ze staan gewoon in de wei langs een drukke weg, dus verkeer is (nog) niet zo'n probleem, ben dan ook nog alleen maar auto's tegengekomen. Ze kijkt wel een beetje zo van huh, wat komen die dichtbij ineens Haha! Enger zijn witte strepen en enge dingen in de berm.
Ik kies voor het meenemen van een braaf paard en korte stukjes en die steeds uitbouwen. Je kent je paard dus je kan zelf het beste inschatten wat de beste manier is. De echte angsthaas zal je makkelijker verkeersmak krijgen door heel veel te gaan wandelen, terwijl het voor de ander juist beter is om gewoon huppakee zonder te zeiken mee naar buiten te gaan.

[edit] Overigens heb ik voordat ik uberhaubt op dr ging rijden al wel wat wandel kilometers gemaakt. Ben nooit ver van huis geweest, maar over het erf en een stuk over de weg leren ze ook veel van.

joopiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 19:53

Van te voren zou ik eerst even gaan rijden, zodat je paard niet meer zo fris is.
En daarna met een braaf paard samen gaan rijden. Zelf zou ik niet kiezen voor een voor en een achter, maar dat ligt meer aan je paard denk ik. Ook wandelen zou ik in het begin samen met een ander paard doen.

Marlyn1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 15:58

Ik ging eerst altijd rijden in de bak en dan 15min buiten uitstappen. Dan was zijn energie al een beetje af. Het is ook belangrijk om een ander braaf paard mee te nemen! Dit kan heel veel schelen.

Steeds langer, en dan niet meer in de bak rijden maar meteen naar buiten!

Succes!

Marlyn1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 16:02

Ik deed ook altijd 1 paard voor me, en 1 naast me. Zo kon hij eigenlijk nergens heen en werd hij afgeschermt door alle 'enge' dingen!

Maar het gaat er toch om dat je blijft proberen en proberen en proberen!

jettaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 16:06

1. Steeds een stukje verder.
2. Eerst veel aan de hand lopen.

Ik zou ze combineren. Eerst ga je kleine stukjes aan de hand met een anders paard erbij. Dit opbouwen totdat je overal kunt lopen. Daarna onder het zadel met een ander paard erbij, en dan alles alleen proberen. Dat zal dan ook vrij gemakkelijk gaan omdat hij zich dan zeker voelt.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 10:40

Ik heb er een mak en bekend paard voor gezet, beugels kort en eventueel een beugelriem of wat dan ook om de nek om je aan vast te houden en hebben buitenrit gemaakt, ook door het dorp. Was helemaal geen probleem Lachen

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 15:46

Eerst weer een paar keer gaan wandelen met een ander paard er bij die braaf is, en als dat goed gaat dan kan je een keer samen met iemand een stukje gaan rijden en als dat goed gaat ga je steeds verder. Maar wel elke keer met een braaf paard erbij voorlopig zeker het eerst half jaar niet alleen gaan tot dat je zeker weet dat je paardje echt braaf is en vertrouwen in jouw heeft en jij in hem. En als hij schrikt niet gaat rennen of gek doen dat je hem wel bij je kan houden.

succes.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 15:55

nr 3 dus niet Haha! . Mijn paard heb iuk als 2 jarige gekocht en we zijn veel met m gaan wandelen. Zo raakte hij gewent aan verkeer, vreemde omgeving, alleen van t terrein af gaan enz. enz. Toen hij eenmaal ingereden was ben ik met 2 brave paarden mee gegaan richting strand( daar zitten wij 1 km vanaf) de eerste paar keer liep er nog iemand naast met een lijntje extra vast. Op t strand eerst even aan de longe en daarna los stukje rijden. Zo steeds beetje uitbreiden. Bij mijn paard werkte t op deze manier prima.