Waar tikje geven met zweep?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Waar tikje geven met zweep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 22:23

Als mijn huurpony niet snel/goed genoeg reageert op m'n been geef ik een tikje op z'n kont en dan krijg ik de gewenste reactie, maar ik lees nu overal dat je een tikje achter je kuit moet geven. Wat doen jullie? Pakken jullie trouwens de teugels in 1 hand?

jillie1994

Re: Waar tikje geven met zweep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 22:27

Ik geef meestal achter mijn kuit.
Waarom? Dat is me geleerd bij m'n verzorgpony's.
Eerst deed ik ook op de kont, soms nog wel, maar achter de kuit vind ik fijner.
En ik neem de teugels echt niet in 1 hand, lijkt me dat hij dan wel erg hard aankomt?
Maar met een springzweepje wel met 1 hand, wantja, anders krijgt het arme beest een ruk in de mond.

Julie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 22:29

Ik geef, als het nodig is, zoals jij een tikje op z'n kont.
Als ik op z'n kont tik ga ik automatisch al wat naar achteren zitten, dat is handig want hij durft wel eens bokken.
Ik neem de teugels wel niet in één hand.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 22:33

Dat bokken is dus het gevolg van dat je op de kont slaat. Aantikken achter de kuit, is mij altijd geleerd., in ieder geval, als versterking van de beenhulp. Om de achterhand te activeren zie ik mensen wel eens meer naar achteren een tikje geven, maar dat is met een ander doel.

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 22:35

erleyne schreef:
Dat bokken is dus het gevolg van dat je op de kont slaat. Aantikken achter de kuit, is mij altijd geleerd., in ieder geval, als versterking van de beenhulp. Om de achterhand te activeren zie ik mensen wel eens meer naar achteren een tikje geven, maar dat is met een ander doel.

Dat is het, op de kont worden het 'bokpony's' zei de eigenaresse Clown

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 10:28

Mij is geleerd:
Op de kont voor het voorwaartse en daarbij activering van het achterbeen;
Achter de kuit om je paard meer naar je buitenteugel te rijden, dus wanneer je niet genoeg reactie (buiging) krijgt.

catharina24

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 10:36

Een paard moet voorwaarts zijn aan je been. Is deze dat niet dan kun je een zweep gebruiken als hulpmiddel.
Je geeft been en als het paard niet reageerd geef je een tik met de zweep achter je been, dus inderdaad achter de kuit.
Dit is een correctie en rijtechnisch tik en het paard zal hierdoor leren dat hij voorwaarts moet gaan.

Op een gegeven moment als je consequent genoeg bent en ook daadwerkelijk aanhoud dat hij op je been voorwaarts gaat en als hij niet reageerd dat je een tik geeft, zal hij leren wat voorwaarts is.

Een tik op de kont is dus volstrekt zinloos en heeft absoluut geen toegevoegde en rijtechnische waarde.

Jam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 10:55

nee teugels gewoon vast houden en dan lange dressuurzweep en dan hoef ik hem alleen maar aan te raken net achter ze flank

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 11:04

- bij je kuit als ze onvoldoende reactie geven (zowel in buiging als voorwaarts)
- zachtjes tegen een achterbeen om het wat meer te activeren
- zacht bovenop de kont leggen (dus niet slaan) om het bekken wat meer te kantelen

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 13:33

Achter de kuit inderdaad & mijn teugels houd ik gewoon vast.

Julie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 18:24

erleyne schreef:

Hmm, sorry ben ik het niet mee eens. Mijne bokt om het even waar ik een tik geef. En op de schouder moet ik al zeker niet proberen.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 18:25

Alls een paard te sloom is op zen kont
alls een paard weigert te wijken of afsnijdt achter de kuit

kallipooh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 18:11

[Oud bericht verwijderd]
Laatst bijgewerkt door kallipooh op 27-09-23 17:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Mz_Lipgloss

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 20:11

Vaak wil schouder ook wel helpen!

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 20:14

Ik heb geleerd een tikje te geven op de kont, omdat daar 'de motor' zit.
Ik heb trouwens een dressuurzweep dus ik hoef mijn teugel niet los te laten.

xxKayleigHxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 20:16

ik tik gewoon standaart op de achterhand en soms op de hals maar dat is zelden

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 20:17

ik ga zo ook te werk, stap 1 even kuit, stap 2 geen reactie nog een keer harde kuit, stap3 geen reactie tikje met de zweep op de bibs, ik heb een lange dressuurzweep en houd bijde teugels gewoon nog vast, werkt heel effectief! op een gegevenmoment snapt ze de stappen die worden ondernomen met gevolg dat ze gevoelig is voor het been en ik bij stap 1 al meteen een goede reactie krijg waardoor ik geen tikje meer hoef te geven

xkimberly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 23:00

Als een pony niet reageert op mijn been, dan geef ik altijd eerst een tikje op zíjn kuit, reageert die daar niet op, dan geef ik altijd een tikje op z'n kont.
Het maakt niet uit waar je een tikje geeft, als je maar de gewenste reactie krijgt.
Nee, ik pak de teugels in 2 handen, het rijd makkelijker en fijner.

Groetjes. Cool !
Laatst bijgewerkt door Scum op 31-03-08 15:22, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: bold weggehaald

GummyBear

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 23:22

Ik geef altijd een klein tikje achter mijn kuit als mijn pony slecht reageert op mijn been. Knipoog

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 08:42

Ik heb ook altijd geleerd dat je een tikje achter je kuit moet geven... Het paard reageerd slecht op je been en om dat 'iets strenger' door te laten komen geef je daar een tikje met de zweep... En dan hopen dat hij de volgende keer weer goed reageerd op je been...

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 10:25

Achter mijn kuit, mocht ze niet reageren dan op de kont.
Meestal is mijn tik van 'hé let even op' en als het de kont wordt is het van 'en nú opletten'.
Ik probeer zo min mogelijk op de kont te tikken omdat ze daar erg fel op reageert.

Daarnaast probeer ik mijn teugels vast te houden (afhankelijk met welke zweep ik rij ivm de lengte), anders is het met 1 hand vasthouden en dan een tik.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 10:29

Misschien een andere tip. Leer het paard eerst aan longe op stemcommando voorwaarts te zijn.
Dan heb je onder het zadel nauwelijks een zweep nodig omdat hij dan gewoon goed op je stemcommando reageert. Als je bij het geven bij een tik op de kont de teugels in één hand moet nemen dan is je zweep te kort. Bovendien is dat heel erg storend in de paardenmond.
Tijdens het geven van een tik, moet je hand stil zijn (tikje geven dmv van je pols wat te draaien) anders krijg je een tegengestelde hulp: tik maar tergelijkertijd een rukje in de mond.

Succes

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 16:25

Mz_Lipgloss schreef:
Vaak wil schouder ook wel helpen!

Toen ik bij de Burght in Barneveld op ponykamp was, werd mij verteld dat je dit absoluut niet mocht doen.
Het precieze verhaal weet ik helaas niet meer (is ook alweer bijna 8 jr. terug), maar het had te maken met het feit dat paarden elkaar daar raken bij het onderling stijgeren bij dominantie-'problemen' enz..
(ik hoop dat er nog ruiters van deze manege/pensionstal zijn die het verhaal kunnen verduidelijken)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 16:28

dat is grappig om te lezen, ik heb nl twee paarden gereden (moeder en dochter) die helemaal giftig worden van een tikje op de schouder. Ik gebruik het ook nooit, daarvoor gebruik ik buitenhand, -knie en -bovenbeen.

Goldenflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 16:30

Bij dressuur geef ik altijd een tik op zijn kont en bij springen op zijn schouder. Dat moet helaas wel met zo'n korte springzweep. Bloos