Waarom vastzitten aan leeftijden met het beginnen aan iets?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Douce

Waarom vastzitten aan leeftijden met het beginnen aan iets?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-08 19:58

Hallo Lachen
Ik twijfel nou over deze discussie, maar ik dacht, ik plaats hem maar toch.

Op de meeste topics van; Hoe oud moet mijn paard zijn om..... ( iets )
Krijg je meestal van die standaard afgeronde leeftijden.
Niet allemaal, je ziet ook mensen die bijv zeggen, ligt aan het paardje,

En toch vond ik het raar dat de meeste toch standaard 1 leeftijd zeggen, terwijl ik toch denk, dat dit geheel aan het paard zelf ligt ( bijvoorbeeld geen paard van 3,5 inrijden die zich nog in zijn hoofd gedraagt als 'n paard van 1 Sigaar )

Mijn vraag/discussie is dus: Wat vinden jullie daarvan?

Sorry dat ik het zo onduidelijk neer heb gezet, wist niet echt hoe ik het moest verwoorden..

Alicia2u

Re: Waarom vastzitten aan leeftijden met het beginnen aan iets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 20:12

Je moet elk paard en elke ruiter behandelen als individu, maar er zijn altijd wel gemiddelde leeftijden voor iets te noemen en dat is dus ook wat de meeste mensen zullen doen, tenzij je een specieke situatie met een specifiek (en goed beschreven) paard.

Julie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 21:25

Ik ga mee met hierboven.
Het hangt wel af van paard en ruiter zelf, maar er zijn toch leeftijden die als algemeen worden beschouwd. Maar goed ook want zo is er ergens de 'regel' dat paarden vanaf 3jaar kunnen worden opgeleerd. Dat zet mensen die op een paard z'n 2 jaar willen beginnen toch aan het denken.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 09:16

Hoe het paard er aan de buitenkant uitziet heeft niks te maken met hoe hij van binnen is ontwikkeld. Dat het aan het paard ligt, wordt dan ook veel gebruikt, maar je kan niet zien in hoeverre de groeiplaten in de botten zijn gesloten. De geestelijke ontwikkeling verschilt natuurlijk wel meer per paard en ook lichamelijk scheelt het wel iets.
Een paard kan er van buiten zeer ontwikkeld uitzien voor zijn leeftijd, maar dat wil niks zeggen over hoe ontwikkeld hij van binnen is qua botten en gewrichten.

Dat is van belang wanneer je bepaald vanaf welke leeftijd je wat met je paard kan doen.
Zo sluiten de laatste groeiplaten in de achterbenen pas op 4jarige leeftijd.

Deze site legt helemaal uit hoe of wat met de groeiplaten en op welke leeftijd welke groeiplaten gesloten zijn en waarom je dan dus pas vanaf bepaalde leeftijden dingen met je paarden kan doen.
http://users.telenet.be/peter.ryckeboer ... enoeg.html

Jam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 09:57

Alicia2u schreef:
Je moet elk paard en elke ruiter behandelen als individu, maar er zijn altijd wel gemiddelde leeftijden voor iets te noemen en dat is dus ook wat de meeste mensen zullen doen, tenzij je een specieke situatie met een specifiek (en goed beschreven) paard.

vind ik ook Haha!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 11:53

@judje: spot on !!

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-08 15:22

Bedankt Judje Haha!:)!

Sara_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 15:28

Ik snap wel dat er bepaalde minimumleeftijden zijn om iets met je paard te gaan doen.
Het is niet goed om al te beginnen met iets als je paard onder die leeftijd zit.
Maar als je bijvooorbeeld een gemiddeld paard met 4 volgroeid is, wil niet zeggen dat alle paarden dat dus zijn.
De een groeit langer, de ander korter.
Je moet het dus echt per paard bekijken en niet alles over een kam scheren.
Want ieder individu is anders.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 16:05

@Sara_N : lees de hierboven gegeven link even door.
Het heeft dus NIETS te maken met hoe slungelig een paard oogt, of hoe volwassen hij zich gedraagt. De botten, dáár moet je naar kijken.

Sara_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 16:14

Ik heb het ook niet over er slungelig uitzien.
Dat heb ik ook nergens gezegd, dus ik weet niet waar je dat uithaalt.
Maar de botten groeien natuurlijk ook niet bij ieder paard dezelfde, daar had ik het over.
Want ik heb de link wel degelijk doorgelezen.

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 16:22

Ik denk dat, dat ieder voor zich is je kent je paard zelf het best om te zien of hij er wel klaar is om ingereden te worden.
En meestal ligt de leeftijd gewoon tussen de drie en de vijf jaar dat mensen erop gaan zitten. en ieder paard is anders de één is sneller rijp dan de ander.
Ik denk wel dat je zeker het eerste jaar rustig aan moet doen een paard is niet volgroeid in zijn lijf. Dus zijn botten zijn nog niet sterk genoeg dat zijn ze pas rond de leeftijfd van vijf jaar daarom kiezen sommigen mensen om dan hun paard in te rijden. Maar dan zijn ze vaak ook sterker en gaan puberen dus kunnen ze ook dwars zijn, daarom kiezen mensen er ook wel voor om ze met drie jaar interijden en dat heb ik ook gedaan maar ik heb wel een jaar lang alleen maar bassis gedaan. lekker rustig aan hij hoeft niet te presteren. Ik heb een lekkere bolle tinker hij kon het zeker aan.
en was iets te veel voor hem dan gaan we gewoon een stapje terug.

(alleen in de ren sport en western is het anders daar worden ze met twee al in gereden. met western worden ze ingereden met twee en alles geleerd en dan gaan ze vaak nog voor een half jaar tot een jaar weer het land op. pikken ze het goed op na die tijd dan is het een goed paard zo niet worden ze vaak verkocht. Althans zo ging het vroeger toen ik nog western reed en veel mee naar wedstrijden ging, en naar het trainen van de jonge paarden. En in de ren sport moeten ze geld verdienen en met twee rennen ze sneller als met zeven want met zeven worden ze vaak verkocht omdat ze steeds minder geld binnen brengen.)

En toch worden renpaarden en western paarden ook gezond oud ondanks ze vroeg zijn beleerd! Een paard hoeft niet altijd gebreken te krijgen op latere leeftijd als hij te vroeg is beleerd.
we hebben een draver gehad op stal hij is bijna 30 geworden.
Laatst bijgewerkt door Kingsley2 op 28-03-08 16:46, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 16:24

Sara_N schreef:
Ik heb het ook niet over er slungelig uitzien.
Dat heb ik ook nergens gezegd, dus ik weet niet waar je dat uithaalt.
Maar de botten groeien natuurlijk ook niet bij ieder paard dezelfde, daar had ik het over.
Want ik heb de link wel degelijk doorgelezen.
Botten groeien juist wel bij elk paard hetzelfde, mits het over dezelfde bewegingsvrijheid en goed voer beschikt.
Heeft niets met ras, grootte en gewicht te maken.

Sara_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 16:32

Nee, maar niet ieder paard heeft hetzelfde voer en bewegingsvrijheid.
Dus er kunnen wel degelijk verschillen in zitten die je per paard moet bekijken.
Bovendien moeten de paarden er ook geestelijk klaar voor zijn.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 16:36

Haha! nee inderdaad maar wel met wat voor gebruiksdoel je een paard hebt. Heb je hem voor de handel dan hup met 2 1/2 beginnen en verkopen met 3.Knipoog
Heb je je paardje voor jezelf maar is dat het enige paardje wat je hebt en hij is nog maar 3, dan kan je wel gerust beginnen. Want het is je enige paardje dus groeit ie sneller Clown
Wil je je paardje ook later nog lang gebruiken, dan wacht je netjes tot zijn plaatjes dicht zijn en bereid je hem er lekker op voor.En wanneer het nog niet geestelijk klaar is bereid je hem iets langer voor. Het is dus niet afhankelijk van het ras of grootte paard maar van de eigenaar. Haha!

Maar wanneer botten sneller zouden kunnen groeien dan moet daar toch een markt voor zijn.
Ik heb er nooit van gehoord.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 08:04

het heeft niet alleen met botten te maken maar ook met spieropbouw ed.

Om de geestelijke toestand van het paard even niet te vergeten

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 08:24

De link van Judje geeft alle info duidelijk weer.
Ik quote een klein stukje:
Citaat:
12. Nu pas, vanaf 4-jarige leeftijd, begint de rest van het achterbeen te sluiten: spronggewricht eerst, dan de groeiplaat tussen fibula en tibia. Niet voor niets was het al in de 18de eeuwse literatuur verboden met jongere paarden te ploegen, door diepe modder te gaan (veldslagen), of te springen.

13....en het allerlaatste - de wervelkolom.

Tussen elke van de 32 wervels zitten groeiplaten - de belangrijkste groeiplaten zitten in het midden, om het centrum te overkappen. Die laatste groeiplaten worden ten vroegste gesloten op... 5 1/2 jaar oud. Meer nog: hoe groter je paard is, en hoe langer z'n nek, des te langer duurt het voor de groeiplaten sluiten. Voor een hengst tel je er nóg eens zes maanden bij, en dat brengt ons op een schokkend rekensommetje: een warmbloed ruin van 1.75 schofthoogte is pas volgroeid op z'n 8 jaar.
Een paard inrijden met 3 jaar is dus nog eigenlijk veel te vroeg.
Vanaf ongeveer 5/5 jaar wordt de wervelkolom pas gesloten.
Een paard is pas echt uitgegroeid qua groeiplaten vanaf ongeveer 8 jaar.
Daarom roepen Bokkers in topics dus vaak naar een TS die op 3 jarige leeftijd haar paard berijd: dat is nogal aan de vroege kant,je paard is te jong.
(dus niet omdat ze er geestelijk niet aan toe zouden zijn,want dat merk je aan het paard,maar vooral om lichamelijke redenen!!)
Kan je nagaan wat een schade er ontstaat als je met 2 jaar al op een paard gaat rijden...

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 08:37

wat wil je dan? aan het paard zelf vragen of ie er klaar voor is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 08:44

ikenindi schreef:
wat wil je dan? aan het paard zelf vragen of ie er klaar voor is?

Als je je best doet en eerlijk naar het paard kijkt kan je dat zelf wel beoordelen.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 10:20

Dat vind ik erg knap, aangezien je niet door huid en haar heen kan kijken en dus niet kan zien hoe de botten volgroeid zijn EN ook bij de bot-dicht-groei zit maar een verschil van ongeveer een 1/2 jaar, dus helemaal gewoon kijken is het ook niet. Of laat je dan rontgenfoto's maken?
Dat gebeurd nu het meeste en daarom wordt dat gezien als normaal en goed. Vergeet niet dat de hele paardenwereld en sport voornamleijk gebasseerd is op 'hoe het normaal gaat'. Dus niet alternatief denken, maar zoals iedereen het doet.
Ik zeg niet dat iedereen dit doet, maar dit is veel voorkomend bij paardenmensen.

Over de mentale ontwikkeling:
http://www.horses.nl dan Spotlights en dan 16/01/2008: De mentale ontwikkeling van je paard
(staan op data-volgorde van nieuw naar oud)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 10:32

De leeftijden die over het algemeen genoemd worden zijn minimum leeftijden. Voor die leeftijd is het sowieso onverstandig om ergens aan te beginnen.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 10:37

er zijn wel niet eerder dan leeftijden

net zoals je een kind geen zware arbeid laat verrichten
of bv niet 1 jarige kids elke dag uur o erger uren laat paardrijden
kinderen vanaf 4 af en toe een halfuurtje en kinderen pas vanaf 6 of 7 beginnen op een manege (bot groei Knipoog )

maar niet eerder dan leeftijden

iets iets later doen kan zelden kwaad
iets te vroeg doen vaak wel

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 10:48

Judje schreef:
Dat vind ik erg knap, aangezien je niet door huid en haar heen kan kijken en dus niet kan zien hoe de botten volgroeid zijn EN ook bij de bot-dicht-groei zit maar een verschil van ongeveer een 1/2 jaar, dus helemaal gewoon kijken is het ook niet. Of laat je dan rontgenfoto's maken?
Dat gebeurd nu het meeste en daarom wordt dat gezien als normaal en goed. Vergeet niet dat de hele paardenwereld en sport voornamleijk gebasseerd is op 'hoe het normaal gaat'. Dus niet alternatief denken, maar zoals iedereen het doet.
Ik zeg niet dat iedereen dit doet, maar dit is veel voorkomend bij paardenmensen.

Over de mentale ontwikkeling:
http://www.horses.nl dan Spotlights en dan 16/01/2008: De mentale ontwikkeling van je paard
(staan op data-volgorde van nieuw naar oud)

Die stelling mag je best plaatsen. Kijk maar eens hoe achterlijk opgericht de hengsten in het verrichtingsonderzoek worden gereden. Gelijke beelden vind je in Verden bij de WK jonge paarden. Ik heb kort geleden nog bij de hengstenshow (Bodensee) een jonge Florestan kleinzoon van 3 jaar gezien, draven als de beste, bijna al als de spaanse pas, maar de stap was al niet taktrijn meer, het is om te janken.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 13:43

Inderdaad henk, wat veel gebeurd en wat je veel ziet is helaas niet altijd het goede voorbeeld, al is dat al snel gemakkelijk te beloven.
Als ik het daar met mijn vriend over heb, bijvoorbeeld op wedstrijden (dan praat ik over in de krul gereden paarden met weggedrukte rug en weinig achterhandgebruik) dan krijg ik van hem te horen: 'Ben jij de enige, die het goed doet ofzo?' Hij wil dus niet geloven dat er inderdaad een groot deel van de paarden verkeerd wordt gereden.

Mensen, heb geduld. Waarom werden vroeger paarden pas vanaf 5 ingereden? Omdat ze er LICHAMELIJK toen pas klaar voor maken en of ie er uit ziet als een 3 of 7 jarige maakt minder uit.
Over dat het afhankelijk is van spieren: die train je zelf.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 13:51

@Judje: het trieste van het geheel is dat een jury blijkbaar óf het zelf niet weet óf dit plaatje graag ziet waar de ruiter dan blijkbaar op anticipeerd c.q. zijn voordeel mee kan doen omdat hij het ook niet beter kan.

Overigens zijn er onderzoeken geweest waaruit gebleken is dat bepaalde trainingen op jonge leeftijd voor een harder beenwerk zou zorgen. Maar deze onderzoeken zijn zo specifiek uitgevoerd, dat die duidelijk onder het 'do not try this at home' vallen.

Vooral met western is de trent nog steeds 'in Amerika doen ze het ook, dus zal het wel goed zijn'. En stapt vrolijk op een 1,5 jarige zodat die als 2 jarige aan de futurities mee kan doen en volledig de hogere oefeningen als spinnen en slidings kan doen.
Dat zo'n paardje op zijn 5e dan 'op' is is minder van belang; een hengst kan de dekdienst in (keuringen worden niet gedaan bij western) en merries kunnen babies krijgen.
De trainer heeft ondertussen allang weer een ander paard om hetzelfde kunstje mee te doen.
En zo houdt de industrie zich in stand.

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 14:03

mijn paard is pas ingereden op z'n 5de, nu ik dit zo lees ben ik dr eigenlijk wel blij om Ja