Last van hengstige merrie's

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MerelSophie

Last van hengstige merrie's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-08 20:54

hebben jullie ook een merrie die tijdens het hengstig zijn nogal verveld reageren voor het been? wat weet iemand misschien wat je hieraan kan doen ? Bloos we willen haar voorlopig in iedergeval niet laten dekken.

Anoniem

Re: Last van hengstige merrie's

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 21:07

Als je er echt erg veel last van hebt, dan zou je een al dan niet homeopathisch middel tegen de ergstige hengstigheid kunnen overwegen. Bv bronscure van vsm, of moody mare.

Vadalma

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 21:08

Moody mare is een prima optie. Ik gebruik het ook en mijn merrie was écht niet te harden als ze hengstig was, nu gaat het veel en veel beter!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 21:55

Ken ook verschillende merries die last hebben van dit probleem.
Moody Mare is volgens veel mensen een goede optie.

MerelSophie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 18:26

okee bedankt ik zou wel eens even opzoeken

Vadalma

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 18:41

Daico

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 18:47

Ik heb een merrie gereden die erg lastig was als ze hengstig was. Ze ging zo moeilijk vooruit enzo, het was geen plezier om mee te rijden. Ik heb vaak gedacht van niet te rijden, maar de eigenaar verwacht nu eenmaal dat er wel gereden wordt...
Had soms echt medelijden ik kreeg echt de indruk dat ze pijn leed. Ze is dan een keer gespoeld geweest en dat heeft al een groot deel opgelost.
Ik ben al een lange tijd gestopt met deze merrie en weet niet hoe het nu met haar gaat, maar had ik de keuze gehad had ik waarschijnlijk ook iets homeopatisch gegeven en gewoon veel minder zwaar werk laten doen. Eventueel zelfs gewoon een dagje rust op de wei ofzo.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 19:28

Warina heeft altijd een of twee dagen tijdens haar hengstigheid dat ze erg tegen je been gaat 'plakken'. Ze loopt dat echt tegen je been aan te hangen en als je haar dan corrigeerd wordt ze pissig Clown Maar bij haar is het altijd maar heel kort.
Als je merrie erg veel last heeft van haar hengstigheid zou ik even met je VA overleggen... hij kan samen met jou bepalen welk (homeopatisch) middel het beste bij je merrie past Lachen

Vadalma

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 21:39

c_alsemgeest schreef:
Warina heeft altijd een of twee dagen tijdens haar hengstigheid dat ze erg tegen je been gaat 'plakken'. Ze loopt dat echt tegen je been aan te hangen en als je haar dan corrigeerd wordt ze pissig Clown

Heeeeel herkenbaar. Mijn merrie deed dat ook. Kon schoppen wat ik wilde maar ze vond het alleen maar lekker, het gevolg van het geven van een tik was een leuke rodeo. Resultaat: ik had geen zin om gedurende de hengstigheid het gevecht nog aan te gaan. Helaas had mijn merrie er echt een volle week last van en tja iedere keer het rijden onderbreken met een week longeren zag ik toch ook niet zo zitten. Dus tja, toen maar eens naar een ander middel gezocht. Heb Moody Mare geprobeerd en ben te spreken over dit middel. Wil er wel bijzeggen dat ik ook verschillende verhalen hier op bokt heb gehoord over dit middel; het schijnt niet bij ieder paard even goed aan te slaan.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 21:43

Daarom ben ik zo blij dat Warina het hooguit 2 dagen op mijn benen gemunt heeft Clown De eerste dag merk ik het met rijden en de dag erna krijgt ze vrij Haha! Scheelt veel frustratie bij beide partijen Knipoog

soofenflo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 21:49

Ik geef mijn merrie Regumate. Je kan het via de dierenarts halen, en kan een dispensatie bij de KNHS aanvragen voor je wedstrijden.

Bij mijn merrie werkt het super. Ze heeft nooit meer last van haar hengstigheid, ze is ook nooit meer hengstig.
Regumate is een hormoonpreparaat, een soort pil. Ik geef haar om de dag 3 ml. van die troep en daar doet ze het super op. Kijk wel uit dat je het spul niet op je eigen handen krijgt, je eigen cyclus slaat er nogal van op hol, kan stressvolle momenten opleveren Knipoog

Vadalma

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 21:50

Ja ik moet wel zeggen, ik doe tijdens de hengstigheid ook nog wel rustig aan. Beessie zit dan toch niet helemaal lekker in dr vel en inderdaad het scheelt weer een hoop frustratie.

Vadalma

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 21:51

soofenflo schreef:
Ik geef mijn merrie Regumate. Je kan het via de dierenarts halen, en kan een dispensatie bij de KNHS aanvragen voor je wedstrijden.

Bij mijn merrie werkt het super. Ze heeft nooit meer last van haar hengstigheid, ze is ook nooit meer hengstig.
Regumate is een hormoonpreparaat, een soort pil. Ik geef haar om de dag 3 ml. van die troep en daar doet ze het super op. Kijk wel uit dat je het spul niet op je eigen handen krijgt, je eigen cyclus slaat er nogal van op hol, kan stressvolle momenten opleveren Knipoog

Mag ik vragen wat dat ongeveer kost en kan regumate bijwerkingen hebben of invloed hebben op de vruchtbaarheid?

soofenflo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 21:54

Bij mijn dierenarts kost Regumate 40 euro per flesje. Maar aangezien ik 3 ml om de dag geef doe ik echt een eeuwigheid met het spul.

Regumate wordt in de fokkerij gebruikt om de cyclus van de merrie af te stemmen op het moment dat ze bij de hengst kan komen. De hengstigheid wordt als het ware uitgesteld, maar als je het blijft geven blijft de hengstigheid voor die periode dus uit. Als je stopt met het voeren ervan komt de cyclus weer op gang.

Enige bijwerkingen heb ik niet gemerkt. Mijn merrie is er onwijs van opgeknapt.

Vadalma

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 21:58

Aha, het is dus inderdaad zoals je eerder al zei een soort pil, maar dan voor paarden. Bedankt!

soofenflo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 21:59

Ja precies, een paardenpil.

En ik spreek uit ervaring dat het ook voor mensen werkt. 1 drupje op je hand, en 3 a 4 dagen later ongesteld dan normaal.... geeft een hoop stress....

Vadalma

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 22:01

Jeetje, echt waar?! Wat euhm, hoe zal ik het zeggen, "bijzonder". Helpt het niet als je het met handschoenen aangeeft of trekt het daar gewoon doorheen?

soofenflo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 22:03

Ja, ik heb nu ook latex handschoentjes aan... Maar soms heb je wel eens haast of denk je dat je het wel zonder kliederen kan...

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 22:07

Mijn merrie is ook elke maand behoorlijk hengstig. Met rijden heb ik er vooralsnog geen problemen mee gelukkig maar op stal en in de wei is ze voorafgaand en na de hengstigheid enige dagen niet te harden voor de andere paarden. Ze piept verschrikkelijk en slaat onwijs met de voorbenen. Zit ook te denken om evt. een preparaat te gebruiken hoewel ik daar eigenlijk helemaal niet voor ben, maar dit is ook erg vervelend. Tevens ben ik bang voor blessures aangezien ze onwijs hard slaat tegen de wand.

Vadalma

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 22:10

@ Malloesje: ik ben er ook niet zo'n fan van om mn paard met van alles en nog wat vol te proppen. Daarom ben ik op zich wel voorstander van Moody Mare, omdat het homeopatisch is. Maar ja Regumate is ook een goede oplossing, het is maar net waar je voorkeur naar uitgaat.

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 22:13

Ik zal eens gaan overleggen met de DA of hij een goede oplossing weet.. Dit is ook niet prettig. Het is meer dat ik niet tegen mensen kan die voor alles een poedertje, pilletje of wat dan ook kiezen.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 22:20

Het grote voordeel dat wij bij de merries hebben is dat er een shetlanderhengstje bij loopt. Wanneer ze hengstig zijn springt hij er regelmatig bovenop, maar hun 'moods' kunnen ze ook bij hem kwijt. Nooit last van prikkelbare, gevoelige merries tijdens het rijden. Wel direct wanneer ze het weiland in komen de hengst erachter aan en zij piesen natuurlijk, maar met rijden merk ik nooit iets.

Misschien is dat een oplossing als je niet naar medicijnen wil grijpen? Hengstje is zo klein dat hij er lang niet bovenop komt, als die al aan de juiste kant springt.
En hij is weer groot genoeg om een klap op te vangen en maar slim genoeg om te weten wat hij kan maken.

Vadalma

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 22:23

malloesje schreef:
Ik zal eens gaan overleggen met de DA of hij een goede oplossing weet.. Dit is ook niet prettig. Het is meer dat ik niet tegen mensen kan die voor alles een poedertje, pilletje of wat dan ook kiezen.

Nee ik ook zeker niet, maar ja mijn merrie is zonder Moody Mare echt niet te genieten en ik heb ook het idee dat ik haar er ook een beetje mee tegemoetkom door het haar te voeren. Ik had echt het gevoel dat ze zich zó ellendig voelde als ze hengstig was en als ik dan ging rijden en constant het gevecht aan moest gaan werd het er ook niet beter op.

MerelSophie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-08 17:54

okee bedankt allemaal ! Bloos

xxKayleigHxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 19:32

mn merrrie kan soms een kreng zijn als ze hengstig is maar ze is niet onhadelbaar dan hoor