aan de kant weten ze het beter

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cindystof

aan de kant weten ze het beter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-08 12:18

Hoi,

even een korte uitleg ik heb sinds jan. een nieuw paard ik zelf heb weinig toch geen vertrouwen nu heb ik haar tot het afgelopen weekend op een manege gestald omdat we thuis geen stal vrij hadden.
sinds zaterdag zijn de 2 paarden van mijn vriend verkocht en heb ik haar naar huis gehaald nu heb ik haar vandaag voor het eerst thuis gereden heel spannend natuurlijk voor mij.
nu is dus het probleem dat mijn vriend wel lef heeft en hij denkt als hij maar boos en commandeerdt dat ik daar dus beter en zelf verzekerd door wordt.
maar helaas werkt dat dus avrechts.
daar hebben we dus ook al mening veel discussies over gehad.
hoe doen jullie dat?
met mensen aan de kant die het allemaal beter weten.

voor mij was het echt heel spannend omdat ze ook anders liep ik was mijn balans en alles kwijt ik had al van te voren gezegd tegen hem dat hij enkel op mijn houding moest letten .
maar hij vind dus dat ik dat zelf maar in de gaten moet houden.
de bak was nu nat en ze liep dus anders gooide mij echt uit het zadel met draven omdat ze nu anders bewoog dan in een binnenbak kennen jullie dat?
ik vond het echt moeilijk en dan stap je af en dan krijg je nog eens de volle lading dat ik dus alles fout deed.

jullie snappen wel dat ik nu veel spijt heb dat ik haar dus naar huis heb gehaald.

RoodZonnetje

Re: aan de kant weten ze het beter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 12:41

Jammer dat je vriend geen opbouwenden kritiek gegeven heeft.
Misschien is het een idee om eens iemand anders te vragen om naar jou en je paardje te kijken die mogelijk wel opbouwende kritiek en tips kan geven?

cindystof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-08 14:32

Dat zei ik ook tegen hem.

ik heb 10 jaar een paard gehad dat echt iedereen zei doe die toch weg want ze was onwijs moeilijk en ik heb echt alles geprobeerd haar normaal te rijden en heb met haar dus enorm veel slechte ervaringen en dat weet mijn vriend ook allemaal

ik kan dat dus niet zo maar allemaal vergeten en doen of ik nu ineens anky ben.
omdat dit nu wel een braaf paard moet zijn.

het is gewoon moeilijk om alles tussen je oren te vergeten ik doe echt mijn best maar het heeft ook tijd nodig.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 15:33

Mensen aan de kant hebben vaak wel gelijk. Ze zien nu eenmaal dingen die je soms zelf niet in de gaten hebt.
Neemt niet weg dat het ontzettend irritant is als ze maar dingen roepen als je aan het rijden bent waar je op dat moment weinig aan kunt doen. Handiger is om nadien dingen door te praten en zo kun je ook met dat soort mensen omgaan. Gewoon zeggen dat je na het rijden wel open staat voor suggesties, maar dat je je nu even moet concentreren, dus of ze stil kunnen zijn.
Dit even in het algemeen, omdat ik op de titel afging.

Een onzekere ruiter zal elk paard "moeilijk" maken tenzij er ontzettend goede begeleiding is. Iemand die (geen opbouwende)kritiek geeft in deze fase, is dat niet.

Dus, je zegt gewoon tegen vriend lief:
"Sorry, maar als je me bekritiseert klap ik dicht en breng je me in gevaar, want dan gaat het gegarandeerd mis. Dus wil ik dat je er niet meer bij bent als ik ga rijden, of je moet gewoon je mond houden en observeren en later dingen doorpraten, op een manier dat ik er wat mee kan."

Het beste kun je nog iemand meenemen die in gesprek gaat met je vriend terwijl je rijdt, en erbij is na het rijden, om als catalisator te werken (dus de emotie wat afleid) naar hem en jou toe.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 15:38

Je moet gewoon zeggen waar het op staat, zo vind ik dat.
Als jij aan het rijden bent, heeft een ander er niets mee te maken. Tenzij het een instructeur is.
Daarom zou ik ook zeggen dat hij zijn mond moet houden.

Het is voor jou niet leuk zo, en hier komt ruzie van.
Als je het allemaal nog niet zo goed vertrouwd/weet, zou ik een echte instructie erbij halen. Lachen

Een goed gesprek met je vriend houden kan ook, want ik snap dat je jullie relatie hierdoor niet wil laten verpesten. Nagelbijten / Gniffelen

Edit; Als je nog niet veel vertrouwen hebt, zou ik juist leuke dingen met je paard gaan doen. En dán pas echt aan het werk. Geeft wat beter resultaat meestal.
Laatst bijgewerkt door daNiielle_ op 17-03-08 15:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 15:39

zorgen dat je vriend niks meer zegt tijdens je rijden Knipoog toen ik kleiner was had ik mijn vader zo aan de kant staan Bloos echt verschrikkelijk vond ik het en ging er alleen beroerder door rijden...
zorg dat je een fijne instructuer hebt die jou goed begeleid en dan kan je ontzettend veel plezier van je paardje hebben Pling

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 15:49

Ik ben het eens met lustiano Ja
Zoek goede begeleiding, daar kom je een heel eind mee.
En het is niet gek dat je paardje in een natte buitenbak anders loopt, dat doet de mijne ook. Ze houdt niet van natte voeten en gaat dan harder en ze gooit meer op.

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 15:52

Je moet een goede instructeur/trice nemen, en tegen je vriend zeggen dat hij je op een leuke aardige manier moet helpen en anders moet hij zich er niet mee bemoeien want dan gaat het straks ten koste van je relatie en dat is denk ik niet de bedoeling.

en anders zet je hem erop en vraag je op een lieve manier of hij het voor doet en dat hij je dan op een lieve manier verteld wat je fout doet en hoe je het moet oplossen.

maar vaak is het zo dat het niet werkt als de partner je gaat helpen. en zeker niet op de manier zo als het bij jullie gaat.

en eigenlijk moet je dit niet op bokt zetten want het is iets tussen jou en je vriend. Mijn man zou het niet echt leuk vinden als hij zoiets op bokt zou lezen dan is er toch iets mis in de relatie als je daar niet goed over kan praten met je partner.
Jou vriend zijn advies zou moeten zijn aan jou dat je gewoon les gaat nemen en dat hij er buiten staat. Knipoog anders krijgen jullie alleen maar meer problemen.

en een paard loopt indd anders in een natte bak, en jij moet op dat moment gevoel krijgen en ontspannen dat je met het ritme mee kan gaan. Knipoog

sterkte en succes

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 15:59

Ken je het gezegde: de beste ruiter zit op de barkruk???? Haha!

Tijd voor een goed gesprek met je vriend zou ik zeggen.
Maak hem duidelijk dat hij je op deze manier van de wal in de sloot helpt en geef hem aan hoe hij je wel kan helpen.
Hij bedoelt het waarschijnlijk goed. Nu even met het communiceren dat het zo niet werkt.
En als eht hem niet lukt om het op een andere manier te benaderen....vraag dan of hij niet komt kijken....
Dat moet niet zo moeilijk zijn...dus dat moet lukken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 16:07

Op de bakrand zitten ook grote talenten. Ik zou zeggen, trek je er niks van aan en laat je vooral niet ontmoedigen.
Toen ik een half jaar geleden na jaren van afwezigheid, op de rug van mijn jonge paard weer eens verscheen in de manege, vloog het commentaar me ook ongevraagd om de oren. Ik was te oud, paard te jong, ik reed hem natuuuuuurlijk helemaal verkeerd, enz, enz.
We zijn nog geen halfjaar verder, en hij loopt als een zonnetje, wijken en schouderbinnenwaarts gaat als een tierelier, de galop gaat super, wat willen we nog meer??
Niks van al dat commentaar aantrekken en gewoon je gang gaan, van al die bemoeials wordt je alleen maar zenuwachtig, en dat doet je geen goed!

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 17:26

capopjekop schreef:
Ik ben het eens met lustiano Ja
Zoek goede begeleiding, daar kom je een heel eind mee.
En het is niet gek dat je paardje in een natte buitenbak anders loopt, dat doet de mijne ook. Ze houdt niet van natte voeten en gaat dan harder en ze gooit meer op.

Ook ik ga met Lusitano eens.
Kan je vriend trouwens wel rijden?

Ik heb 2,5 jaar (ruim) een HEEL lastig verzorgpaard gehad, dat toen ik ermee begon niet meer kende dan dat ze ruim een jaar terug in 2 maand had geleerd.
De eigenaar was net zoals jou vriend of misschien zelfs wel erger. De eigenaar had op al zijn paarden en pony's gereden, maar (zo hoorde ik van andere ruiters daar) dus nog niet op die 't*rut' van mij.
Hij ging ook altijd heel dominerend met zijn paarden om en hij schreeuwde vaak en sloeg ze ook wanneer ze niet luisterde, helaas. Als hij er niet bij was ging het altijd goed, maar als hij erbij kwam raakte mijn paardje in de stress (ze liep ook de trailer niet in waar de eigenaar bij was) en begon hij tegen mij te zeuren of wat er allemaal wel niet aan mankeerde.
Ik heb zo vaak jankend op het paard gezeten, dat het op een gegeven moment niet leuk meer was en toen heb ik gewoon gezegd: 'Als je het allemaal zo goed weet stap je zelf maar op.' En dat was de laatste keer dat hij commentaar is komen geven, want hij is direct vertrokken.

HEEL veel succes ermee!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 19:06

Ik heet trouwens Lusitana... er bestaat ook ene Lusitano op bokt.
Niet dat het heel belangrijk is.

Ik ken trouwens een jong stel dat uit elkaar is, mede omdat de vriend commentaar had op het meisje dat onzeker was. Vriendlief stapte er trouwens wel zo op (hij is beroepsruiter bij een staatsstoeterij) en wist het ook echt wel beter, maar hij maakte haar dus ook alleen maar nerveuser en dat kwam het rijden niet ten goede.
Maar goed, nu zijn ze uit elkaar en kan ze nog niks met het paard, dat staat te koop. Voordat vriend in beeld was, was ze ook onzeker, maar vertrouwde ze dit paard, waardoor het redelijk goed ging.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 19:08

mensen aan de kant weten het ALTIJD beterdenken ze...

kaill87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 19:21

Kan me goed voorstellen dat je dit heel vervelend vindt. Ik zou er op een normale manier proberen over te praten met je vriend, dit gaat anders denk ik echt tussen jullie relatie instaan. Helpen mag, je geeft zelf aan dat je aangegeven hebt dat hij je op je houding mag corrigeren en verder niets. Dan vindt ik wel dat je hem hierop mag wijzen, en dat hij anders maar beter niet kan komen kijken als hij z'n mond niet kan of wil houden tegen jou.
Mijn vriend komt ook wel eens kijken, nou kan hij zelf niet echt rijden maar hij zei ook wel eens wat ik moest doen als mn paard weer spoken zag, en dan werd ik boos en zei ik joh ga er dan zelf op ! Terwijl ik wist dat hij wel gelijk had, maar is moeilijk aan te nemen van iemand die niet rijd.. Maar ik heb toen ook aangegeven dat het niet werkt als hij me corrigeert, en nu zegt hij ook niks meer.
Vaak neem je van een "vreemde" ( instructeur ) ook beter dingen aan dan van een naaste.
Succec ermee !

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 19:22

De beste stuurlui staan aan wal zeggen we dan!!
zou zeker wat hulp zoeken, maar dat je paard anders loopt in een natte bak doen er heel veel..

cindystof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-08 20:08

Ergens weet ik ook dat hij het goed bedoeld zegt tie ook maar ik ben bijna 2 jaar geleden in die buitenbak eraf gevallen en niemand was erbij en zag het ik kon toen 6 weken niet lopen .
was een drama en duurde ontzettend lang voor ik hulp had toen.
vandaar dat ik dus ook angst heb daar een nieuw paard weet niet wat ze doet en herinneren!!

ReflexionS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 20:26

Ga gewoon lekker rijden joh. Nog even niks aantrekken van anderen. Ik denk dat jij anders ging zitten omdat je bang was kritiek te krijgen.

WandaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 21:01

De stal en de bak (de omgeving) alles is anders voor je paard.
De bodem is nat dus dat loopt niet prettig.
Dit geeft spanning voor je paard.
Je wilt het zelf graag goed doen, maar je bent niet helemaal zeker van jezelf.
Neem hier de tijd voor en zoek een begripvolle/deskundige instructeur.
Leg je vriend uit dat boos doen en commanderen echt niet helpt.
Wees blij dat je paardje thuis staat en geniet ervan.

_Lunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 22:13

Doen zwijgen die handel !
Daar zou k echt niet tegen kunnen,
Of zwijgen of niet meer meegaan , :p